Citat:
Ursprungligen postat av
Carbuncle
Det du beskriver i inledningen, där den sedimentära bergarten lera blandas med det bergartsbildande mineralet grafit under högt tryck och hög temperatur, är en ny metamorf bergart, som vi i denna tråd benämner "blyerts".
Att den metamorfa bergarten blyerts mycket väl, under gynnsamma förhållanden, skulle kunna bildas spontant i en berggrund, såväl på jorden som hos extraterrestriska himlakroppar, kan därmed anses vara bevisad. Hårdheten hos blyertsen kan också mycket väl variera beroende på under vilka betingelser den geologiska processen verkar.
Nu när vi har detta bevis innanför västen återstår frågan om den kan utvinnas kommersiellt från andra himlakroppar än den vi för tillfället rastlöst vankar av och an på.
Du ger dig aldrig, men du har en poäng. De flesta vet icke ett vitten om de enklaste material, såsom grafit, kol, diamant, blyerts eller stål och järn för den delen.
Lera är icke bara finkornigt pulver av sedimentära bergarter, utan även ursprungliga såsom granit. Förvisso är all lera sedimentär dock, på det sätt som den samlats för oss att gräva upp.
Förr trodde jag att lera var rester av döda djur eller växter, det är icke sant. Det är finkornigt berg I sin renhet, men med många olika sammansättningar.
I sin till synes enkelhet, är inte din trådstart så enkel, men som du skriver, så retar du upp folk dock, för ditt barnsliga skrivsätt. De förstår inte vad du är ute efter, nämligen att tänka. Jag tror att jag är annorlunda på den punkten. Någon skrev att vi som svarar är autister. Det är fel. Jag svarar för att det är roligt, och för att jag gillar att dela med mig om vad jag vet. Ja, jag vet bara lite och en del kan vara felaktigt.
Hur många vet överhuvudtaget hur man kan tillverka ett föremål av grafit som kan väga många kilon, när sådana ämnen är omöjliga att hitta i berget?
Om jag använt min kunskap, skulle jag vara rik.