2018-01-05, 12:51
Medlem
Hej!!

Jag bor i Örebro och vi installerade fiber(Örebro stadsnät) för ett par veckor sedan. Så de installerade en mediaomvandlare/tjänstefördelare i min lägenhet. I samma stund som installationen så uppgraderade jag mitt bredband på bredbandsbolaget till 250 mbit(från 40). För ett par dagar sedan fick jag då en ny router. Jag har kopplat in så likt som på förra routern men varken tv eller bredband fungerar. Har beställt en teniker från bbb men inget svar av de på 3 dagar.

Hade velat ha igång skiten nu till helgen, därför skriver jag här. Hur ska man koppla mellan tjänstefördelaren/routern? Måste man aktivera något på nåt sätt för att det ska fungera?

Jag har testat att koppla på 100 olika vis. Har kopplat först en röd nätverkskabel från omvandlaren till routern. Sedan har jag en nätverkskabel från routern direkt till min dator, borde inte det fungera?

Tacksam om nån kunde hjälpa mig. Jag kan skicka bilder så att ni ser hur det ser ut.
Citera
2018-01-05, 15:06
Medlem
Vad har du för modell på mediaboxen och routern?
Citera
2018-01-05, 15:16
Medlem
Technicolor TG799 vac Xtream, hittar tyvärr inget om mediaboxen
Citera
2018-01-05, 16:50
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Om du skiter i tg799 och kopplar datorn med nätverkskabel Direkt till mediaomvandlaren, vad händer då? Testa det.

Även om internet inte kommer igång när du gör så, får du länk till mediaomvandlaren? Dvs porten i datorn där du kopplar in nätverkskabeln, om datorn är på, bör det lysa/blinka där kabeln stoppas in. Gör det det?

Antingen är något galet och du får ingen länk mellan dina grejer, eller så felar operatören vid uppdatering och ger inte dig något nät.

Testa direkt til mediaomvandlaren och se vad som händer, något att börja med.

tg799 tror jag inte säljs till slutkund? Är mer en produkt operatörer skickar ut, ganska vanliga.

Heller inte omöjligt att tekniker misslyckats med fiber, ibland skiter dom i att använda mikroskåp och fibern är så skitig att inget ljus kommer fram..
Senast redigerad av Sleepyoh22 2018-01-05 kl. 17:03.
Citera
2018-01-05, 17:07
Medlem
Det som händer när jag kopplar in direkt i omvandlaren så kommer jag in i ”Open universes öppna nät”. Men det går inte gå in på något annat i en webbläsare.
Citera
2018-01-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbelob88
Det som händer när jag kopplar in direkt i omvandlaren så kommer jag in i ”Open universes öppna nät”. Men det går inte gå in på något annat i en webbläsare.

Det här innebär att det inte finns någon tjänst aktiv på din access, antingen så har de när de kopplade in fibern patchat fel i nätet(typ kopplat din tjänst till din granne), eller så har inte BBB aktiverat tjänsten hem till dig.

Har du varit i kontakt med BBB och sett till att de har till exempel rätt lägenhetsnummer till dig så de vet exakt vilken lägenhet i fastigheten tjänsten ska levereras till?
Citera
2018-01-05, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Det här innebär att det inte finns någon tjänst aktiv på din access, antingen så har de när de kopplade in fibern patchat fel i nätet(typ kopplat din tjänst till din granne), eller så har inte BBB aktiverat tjänsten hem till dig.

Har du varit i kontakt med BBB och sett till att de har till exempel rätt lägenhetsnummer till dig så de vet exakt vilken lägenhet i fastigheten tjänsten ska levereras till?

Tack för ditt svar, då vet jag att jag inte gjort nåt fel iaf. Jo har varit i kontakt med BBB och en tekniker skulle höra av sig.....dock brukar det ta tid innan de gör det. Men bara för mig att avvakta då
Citera
2018-01-05, 19:16
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar, då vet jag att jag inte gjort nåt fel iaf. Jo har varit i kontakt med BBB och en tekniker skulle höra av sig.....dock brukar det ta tid innan de gör det. Men bara för mig att avvakta då

Du skulle ju kunna koppla in din dator, gå in till beställningsportalen och beställa tjänst från valfri leverantör och sedan ångra tjänsten efter helgen, då kommer du ha internet över helgen men kanske inte är allt för schysst mot företaget i fråga
Citera
2018-01-07, 11:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

När du är på http://www.openuniverse.se/ ska du väl klicka på "Redan ansluten?" och göra något t.ex aktivera något.

Alternativt kan du ju försöka logga in. Du måste väl fått någon instruktion från BBB vad du ska göra där typ aktiveringskod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in