Citat:
Ursprungligen postat av
TeEsEr
Svd har väl nära 100% prenumererad upplaga och kvällstidningarna är i princip endast lösnummer. Jag tror att det är mer görbart att bibehålla och nå nya prenumeranter på en elitistisk tidning som Svd än lyckas lösnummer av Aftonbladet och Expressen. Speciellt inte eftersom kvällstidningarna har förfallit till någon slags clickbait i tryckt form. Läsarna blir allt äldre men det är en massa trams från Paradise hotel och annat i tidningarna. Svd har inte gått riktigt samma öde till mötes.
När det gäller Aftonbladet så är det sedan flera år en trend att de redovisar ett upplagetapp på nästan 20.000 ex i Q1 varje år, mellan övriga kvartal är det inga större tapp. AB hade cirka 75.000 i upplaga vid senaste redovisningen. Det kommer nya upplagesiffror i februari men första nästa kvartal redovisas Q1 när tappet brukar komma. Det kommer att bli intressant.
Tror SvD planar ut kring 50.000. Prenumerationspriset höjs. En allt större del av läsarna kommer att rynka på näsan åt den mindre lyckade journalistiken. Detta i takt med att alternativmedierna upplyser folk om hur apart det svenska åsiktsklimatet är.
Man kan också tänka sig att de mer upplysta läsarna slutar prenumerera, vilket tidningen då kan vilja motverka genom att försöka förbättra innehållet. Ja, nu drömmer man kanske, men de vill väl slippa lägga ner...?
Kulturdelen är på gränsen till irrelevant.
Hon korresponden i USA, jag har aldrig brytt mig om att memorera namnet men hon skriver mycket om feminism, hon hamnar säkert på SVT förr eller senare.