2018-01-04, 23:19
Medlem
Hejsan Flashback!

Jag och familjen är sugen på en ny bil! Vi undrar om det är något man behöver veta om denna v70 motorproblem m.m eller något annat viktigt man behöver veta, har hört innan att volvo har problem med sina diselmotorer. Är det någon här som har ägt bilen tidigare och kan dela sina upplevelser med denna bil?
Citera
2018-01-04, 23:36
Medlem
Funderade på samma motor för något år sedan och det jag tror mig minnas är:

-Motorn är utvecklad av PGA (Peugout) och inte Volvo, om det nu spelar någon roll
-Förbrukningen är inte så bra som Volvo påstår
-Liten motor kräver flitigt användande av växelspaken
-Vissa 1.6D-motorer (de med additiv) kräver byte av partikelfilter med 12k intervall vilket är ganska kostsamt http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=82553

Några vanliga problem med just 1.6D kan jag inte minnas men finns säkert
Citera
2018-01-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Funderade på samma motor för något år sedan och det jag tror mig minnas är:

-Motorn är utvecklad av PGA (Peugout) och inte Volvo, om det nu spelar någon roll
-Förbrukningen är inte så bra som Volvo påstår
-Liten motor kräver flitigt användande av växelspaken
-Vissa 1.6D-motorer (de med additiv) kräver byte av partikelfilter med 12k intervall vilket är ganska kostsamt http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=82553

Några vanliga problem med just 1.6D kan jag inte minnas men finns säkert

Tack för ditt svar! På bilfirman hävdade att bilen inte hade något partikelfilter, man att det fanns på äldre dieselbilar. På nätet hävdas det att köpa en volvo med en motor som inte var tillverkad av volvo var att bli grundlurad. Brukar det vara att pga motorer är dåliga?
Citera
2018-01-05, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yellowfenix
Tack för ditt svar! På bilfirman hävdade att bilen inte hade något partikelfilter, man att det fanns på äldre dieselbilar. På nätet hävdas det att köpa en volvo med en motor som inte var tillverkad av volvo var att bli grundlurad. Brukar det vara att pga motorer är dåliga?

Hmm, nog tror jag att den har partikelfilter. Det var inte så att han menade att filtret var servicefritt?
Citera
2018-01-05, 23:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2018-01-06, 07:40
Medlem
Nog har den partikelfilter allt. Dock är det "underhållsfritt" f.o.m MY -12
Citera
2018-01-06, 13:02
Medlem
Citat:

Trams! Just den motorn är tillverkad av PSA som anses var mycket duktiga på dieslar just. Motorn lär vara en av dom mest tillverkade överhuvudtaget och har sålts till flera tillverkare.
Citera
2018-01-06, 14:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hejsan Flashback!

Jag och familjen är sugen på en ny bil! Vi undrar om det är något man behöver veta om denna v70 motorproblem m.m eller något annat viktigt man behöver veta, har hört innan att volvo har problem med sina diselmotorer. Är det någon här som har ägt bilen tidigare och kan dela sina upplevelser med denna bil?
Inget fel på den motorn, sitter i många Volvo, Ford, Mazda, Peugeot, och Citroën. Man ska dock akta sig för 108hk varianten, på den är det eolys och partikelfilterbyte, så det är 114hk som gäller. Anses av vissa som för klen för V70, du får bilda dig en egen uppfattning. I övrigt är V70 en utmärkt bil, speciellt för barnfamiljer.

Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Trams! Just den motorn är tillverkad av PSA som anses var mycket duktiga på dieslar just. Motorn lär vara en av dom mest tillverkade överhuvudtaget och har sålts till flera tillverkare.
Påstås ibland att även Volvo faktiskt tillverkade denna motor, jag vet inte om det stämmer.
Citera
2018-01-06, 16:55
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Inget fel på den motorn, sitter i många Volvo, Ford, Mazda, Peugeot, och Citroën. Man ska dock akta sig för 108hk varianten, på den är det eolys och partikelfilterbyte, så det är 114hk som gäller. Anses av vissa som för klen för V70, du får bilda dig en egen uppfattning. I övrigt är V70 en utmärkt bil, speciellt för barnfamiljer.

Påstås ibland att även Volvo faktiskt tillverkade denna motor, jag vet inte om det stämmer.

Jag vill minnas att det var 16v-modellen som man bör undvika (tidiga modeller) men 8v som kom senare är en evighetsmaskin.

Nej, det var 2l-dieseln (DW10) som Volvo tillverkade.
Citera
2018-01-06, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Det är möjligt att Volvo licenstillverkade motorn, det vet jag inget om, däremot optimerade Volvo motorn
för sina bilar vet jag.
Citera
2018-01-06, 18:38
Medlem
Fruktansvärt trött motor till en såpass stor och tung bil. Jag skulle avråda från köp.
Satsa på en 2,4D istället.
Citera
2018-01-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Fruktansvärt trött motor till en såpass stor och tung bil. Jag skulle avråda från köp.
Satsa på en 2,4D istället.

Ja det är verkligen ingen raket men den duger nog gott åt de flesta, dvs 115hk varianten.
2,4D har ju sina egenheter med rå gång och struliga virvelspjäll (är själv ägare av en 2.4D)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in