Citat:
Ursprungligen postat av
darkjak
Hej.
Jag har problem med grannarna, vars barn fått för sig att använda min husgavel som ett bollplank. De sparkar även in bollen på min tomt minst tio gånger om dagen och måste då hämta dom. Detta är inte längre småbarn, utan de har hunnit bli tonåringar.
Detta är ett problem som har pågått i många år och jag har bl a fått ersätta trädgårdslandet med gräsmatta, eftersom att de brukade norpa alla jordgubbar och trampa sönder/sparka boll mot allt annat.
Har sagt till föräldrarna, men de menar att det är "naturligt" att barn beter sig på det viset. Grannarna har även gjort en rabatt som sträcker sig in över tomtgränsen.
Så min generella fråga är: vad göra?
Har jag t ex laga rätt att beslagta bollen om den kommer in på min sida gränsen?
Jag hade fan blivit vansinne, DU ska inte behöva göra om din rabatt, bara för att du har mentalt svagbegåvade grannjävlar som onekligen skulle ha tvångssteriliserats istället. En normal förälder hade sagt åt ungarna, alternativt tagit bollen ifrån dem. Har du dessutom informerat värddjuren om det, men inte fattat, hade jag polisanmält det.
Det är även "naturligt" att försvara sig mot sådant som kommer in på ens tomt, du kan ju alltid köra på det argumentet!