2018-01-02, 18:20
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Det är just precis vad jag gjort... Jag bor i en bostadsrätt mitt i centrum, ändå finns människor som han ovanpå.
MEN har faktiskt skrivit en lapp, och tydligen hade fler klagat till styrelsen! Han fick samma dag som jag skrev också en tillsägelse av ordförande. Sedan dess har det varit tyst faktiskt.
För att förebygga framtida problem:
Kolla om föreningen har ett avtal med störningsjouren.
Citera
2018-01-03, 19:41
Medlem
Problem med grannar

Hej.
Jag har problem med grannarna, vars barn fått för sig att använda min husgavel som ett bollplank. De sparkar även in bollen på min tomt minst tio gånger om dagen och måste då hämta dom. Detta är inte längre småbarn, utan de har hunnit bli tonåringar.
Detta är ett problem som har pågått i många år och jag har bl a fått ersätta trädgårdslandet med gräsmatta, eftersom att de brukade norpa alla jordgubbar och trampa sönder/sparka boll mot allt annat.

Har sagt till föräldrarna, men de menar att det är "naturligt" att barn beter sig på det viset. Grannarna har även gjort en rabatt som sträcker sig in över tomtgränsen.

Så min generella fråga är: vad göra?
Har jag t ex laga rätt att beslagta bollen om den kommer in på min sida gränsen?
Citera
2018-01-03, 19:45
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Hej.
Jag har problem med grannarna, vars barn fått för sig att använda min husgavel som ett bollplank. De sparkar även in bollen på min tomt minst tio gånger om dagen och måste då hämta dom. Detta är inte längre småbarn, utan de har hunnit bli tonåringar.
Detta är ett problem som har pågått i många år och jag har bl a fått ersätta trädgårdslandet med gräsmatta, eftersom att de brukade norpa alla jordgubbar och trampa sönder/sparka boll mot allt annat.

Har sagt till föräldrarna, men de menar att det är "naturligt" att barn beter sig på det viset. Grannarna har även gjort en rabatt som sträcker sig in över tomtgränsen.

Har jag t ex laga rätt att beslagta bollen om den kommer in på min sida gränsen?
Jag tycker att du ska skicka in ett klagomål. Sen tycker jag att du ska fortsätta gnälla på deras föräldrar. Jag skulle bli tokig om mina grannar höll på sådär.
Citera
2018-01-03, 19:51
Medlem
WykkedWitchs avatar
Jorå, grannar är ett kapitel för sig. Innan jag flyttade ut på landet hann jag bo i 9 olika lägenheter i hyres-hak. Fy fan. Inte samma problems som dina men jag skall försöka hjälpa dig.

Var onaturligt solig och sjysst och följ ordspråket om blåsten får bisterman att hålla hårdare om kappan men solen får honom att slänga av den - solen och vinden hade slagit vad om vem som först får av bisterman sin kappa.
Bjud in dom på te och berätta din livs historia, bli polare med dem och nämn som i förbifarten ditt egentliga ärende. Det sämsta är att sätta hårt mot hårt i ditt fall - det påstår iaf jag.
Citera
2018-01-03, 20:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej.

(FB) Den stora samlingstråden om besvärliga grannar
Citera
2018-01-04, 12:28
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Hej.

Jag hade fan blivit vansinne, DU ska inte behöva göra om din rabatt, bara för att du har mentalt svagbegåvade grannjävlar som onekligen skulle ha tvångssteriliserats istället. En normal förälder hade sagt åt ungarna, alternativt tagit bollen ifrån dem. Har du dessutom informerat värddjuren om det, men inte fattat, hade jag polisanmält det.

Det är även "naturligt" att försvara sig mot sådant som kommer in på ens tomt, du kan ju alltid köra på det argumentet!
Citera
2018-01-04, 12:34
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
För att förebygga framtida problem:
Kolla om föreningen har ett avtal med störningsjouren.

Problemet med dumma jävla idioter till grannar, är att de inte bryr sig även om de får klagomål..
Citera
2018-01-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Problemet med dumma jävla idioter till grannar, är att de inte bryr sig även om de får klagomål..
Om du bor i Stockholm och omnejd och med tanke vilken brist det är och hur svårt det är att få tag på bostäder så kommer de att bry sig, tro mig.
Citera
2018-01-05, 00:48
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Om du bor i Stockholm och omnejd och med tanke vilken brist det är och hur svårt det är att få tag på bostäder så kommer de att bry sig, tro mig.

Nej, det gör jag inte tack och lov.
Idioter finns ju förvisso överallt :/
Citera
2018-01-06, 23:55
Medlem
Sant. Min granne har åtminstone 1 varning, men fortsätter ändå. Denna helg har vart bra däremot, och tacksam för det.
Citera
2018-01-07, 01:23
Bannlyst
Min grannes jävla unge förstör mitt liv. Horungen börjar skrika kl 22 varje kväll och håller på hela jävla natten. Det börjar slamras med kastruller för att koka välling och föras en jävla massa liv. Hela min dygnsrytm är nu rubbad. Jag sover bara 2 timmar per natt och varannan dag sover jag hela förmiddagen. Mitt liv påverkas negativt och igår villa jag ta fram en yxa och hacka mig genom väggen. Jag kan inte leva såhär och när horan konfronteras är det alltid så synd om henne som är ensamstående osv.
Citera
2018-01-18, 17:53
Medlem
motyls avatar
Behöver tips på vad man kan skriva på en lapp till grannarna som bor över mig. Enligt mina efterforskningar är de ett städat och ordentligt par i senare 20-årsåldern. Invandrarbakgrund, men akademiker och utan kaoz-historik.

Problemet är att de går med hälarna nåt så överjävligt. En av dem verkar ha tämligen sena vanor och trippar runt till åtminstone 02.00, även under vardagar. Strax efter 06.00 tar den andra i relationen över och går lika resolut fram och tillbaka som tidigare nämnda person. Jag sover med öronproppar men väcks/störs ändå av detta ljud.

För ett par veckor sedan, eller nån månad, så gick min sambo och knackade på hos dem då de kvällen och natten innan hade haft en oerhört högljudd fest (också en vardag) som inte tog slut förrän närmre klockan 04.00. Flera grannar, bland annat jag, dunkade i väggen och ringde på vilket ignorerades. I samband med att min sambo ringde på blev han inbjuden in i lägenheten och såg att bostaden i princip saknade all form av textilier, de hade varken mattor eller gardiner vilket förklarar varför det låter så mycket i vår lägenhet men inte i deras egen, eller så de märker av det själva. De var jättetrevliga och förstående och bad om ursäkt i samband med detta och jag har noterat hur noga de är att stänga av musik och dämpa sig, alternativt lämna lägenheten för att gå ut på krogen, innan klockan blir allt för mycket. Det uppskattas.

Dock, åter till problemet: de går med hälarna så jäkla hårt att varken jag eller min sambo kan sova ordentligt, speciellt inte med tanke på att paret "går om varandra" gällande dygnsrytmen. Vill därmed ha tips på vad man kan skriva i en lapp som ska läggas i deras brevinkast. De är trevliga och vettiga så har inget behov av att sätta dem på plats eller vara allt för hård. Pallar inte heller vara allt för omständlig utan vill så direkt och enkelt som möjligt be dem att gå ordentligt eller överväga ett inköp av matta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in