Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-04, 16:40
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Även om du gör hårdast möjliga tolkning så innebär det att palestinierna ägde 57% mer, vilket är en konstig definition av "nästan". Sen har du leased land: " This is land that in strict legal terms is owned by the state, but is then leased on a peppercorn basis to tenants as long as the land continues to be ‘worked’ by those on it." Detta handlade nästan enbart om palestinier som på goda skäl ansåg sig ha rätt att fortsätta använda marken. Den rent statliga marken var också mest i Negevöknen, vilket framgick bättre i min karta. Brukbar mark var i mycket större grad privatägd.

Så enligt vilken rätt utropade då de sionistiska invandrarna en egen stat i strid med den infödda befolkningens vilja? Har du helt förträngt att Israel ser sig som en judisk stat där judar har automatisk rätt till medborgarskap?
Din karta är som sagt två år äldre än min tabell och därför inte applicerbar till att argumentera mot delningsplanen.

Vill du veta den mer exakta statusen över brukbar mark vs öken så kan du läsa från komitten som undersökte landägandet innan delningsplanen. De lokala araberna ägde bara lite mer än de lokala judarna.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Survey_of_Palestine_Volume_I_full_document.djvu/page262-1700px-Survey_of_Palestine_Volume_I_full_document.djvu.jp g
FN delade ändå 50/50 troligen dels för att många fler judiska föyktingar förväntades immigrera, dels för att de judiska ledarna behandlade sina minoriteter mycket bättre än de arabiska ledarna behandlade sina egna och sina minoriteter. Hellre ha en stor arabisk minoritet i Israel än en stor judisk minoritet i Palestina.

Israel hade ingen objektiv rätt att utropa sig som stat, inte heller hade Sverige eller Mikronesien. Det finns inga objektiva rätt och fel. Men jag förstår verkligen varför de gjorde det. Det judiska folket ville ha ett tryggt hemland där alla invånare kunde vara säkra efter förintelsen. Dessutom stöddes dem av FN, det kan du ju kalla för en rätt att utropa sig om du nu letar efter rättigheter.

Visst var många judar invandrare, men det var många araber också. Den arabiska befolkningen i brittiska palestinamandatet fördubblades på 25 år. https://en.m.wikipedia.org/wiki/1922_census_of_Palestine
Senast redigerad av Memestar 2018-01-04 kl. 16:43.
Citera
2018-01-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Palestinierna har inte full kontroll över Gaza. Har du missat att Israel har en flottblockad enligt vilken palestinska båtar bara för röra sig allra nära stranden och även då riskerar beskjutning? Israel anser sig också ha rätt att in och bomba lite när de känner för det, ungefär som om UK varit inne och bombat Irland varje gång IRA begick ett terrordåd.
De har full kontroll över territoriet Gaza. Om de utropar en egen stat kommer, som sagt, regelverket för umgänget nationer emellan in i bilden och Israel skulle inte längre kunna upprätthålla den blockaden utan att förklara krig.
Å andra sidan vore republiken Gaza ansvarigt för att se till att raketer inte skjuts mot Israel, eftersom det också vore en krigshandling. En trestatslösning vore enligt mig en bra väg framåt.
Citera
2018-01-04, 16:44
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Jag är förvisso inte opartisk men jag delar din ståndpunkt att andra får avgöra hur argumenten presenteras respektive bemöts. Att slå sig för brösten och säga att man vunnit är enligt mig ett avvikande beteende som snarare indikerar på att argumenten börjar tryta.

Båda parter i konflikten tillhör Homo Sapiens med tillhörande känslor, rättigheter och givetvis skyldigheter. Det som chockar mig i tråden är Mamestars totala avsaknad, snarast sekt-liknande attityd och en direkt ovilja att förstå andras argument. Detta oavsett vad som presenteras. I ett tidigare exempel var jag ödmjuk och gav jag en siffra som ett intervall, för att visa på både en hög respektive låg uppskattning (9-40% av Västbanken anses vara kontrollerad av Israel). Direkt valde Mamestar den siffra som passade hens argument bäst. Jag och Mamestar har helt olika syn på vad som är rätt och fel. Judendomen och sionismen verkar vara lösningen på alla problem - magsår, mässling och fred på jord. Det där ständiga halmstrået med att Israel är den enda demokratiska staten i MÖ är ju inte en blank check för vilket beteende som helst. Egentligen har det inget som helst att göra med denna konflikt.

Håller Memestar ens med om att det finns en konflikt att diskutera? Du försvarar Israel i varje enskild fråga. Vit fosfor OK? 500 döda barn i Gaza 2014 är OK? Förvaring på obestämd tid utan rättegång eller advokat OK? Vad krävs för att du ska tycka att Israel gör ett enda fel?
Jag är ateist.

Jag förkastade siffran 40% för att vem som helst med sunt förnuft inser att den är orimlig. Dessutom kom påståendet från B'Tslem, en organisation med minst sagt ifrågasättbart agerande.

Angående dina frågor i slutet - vems fel är de höga dödssiffrorna? Israels eller Hamas, som använder sina egna barn som mänskliga sköldar? https://nypost.com/2015/05/02/un-report-outlines-how-hamas-used-kids-as-human-shields/amp/
Självklart har alla nationer ansvar för sina egna anfall. Men om Israel tvingas välja mellan att låta Hamas fortsätta avfyra raketer, eller slå tillbaks och potentiellt döda oskyldiga, så väljer de vanligtvis det sistnämnda. Huruvida det är moraliskt eller ej att sätta sina egna medborgares liv framför utländska medborgares liv då man tvingas välja är upp till var och en att avgöra. Personligen tycker jag att det är moraliskt.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-04 kl. 16:58.
Citera
2018-01-04, 16:53
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
De har full kontroll över territoriet Gaza. Om de utropar en egen stat kommer, som sagt, regelverket för umgänget nationer emellan in i bilden och Israel skulle inte längre kunna upprätthålla den blockaden utan att förklara krig.
Å andra sidan vore republiken Gaza ansvarigt för att se till att raketer inte skjuts mot Israel, eftersom det också vore en krigshandling. En trestatslösning vore enligt mig en bra väg framåt.
Jag håller med dig. Men som sagt, Västbankens gränser, inte Gazas, är problemet. Hur ska dem se ut enligt dig?
Citera
2018-01-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Jag är ateist.

Angående dina frågor i slutet - vems fel är de höga dödssiffrorna? Israels eller Hamas?

Ledtråd 1. Israelisk bomber dödade 500 barn och 200 kvinnor - Algeriets fel kanske?
Ledtråd 2. Den part som är en existerande stat, enlligt dig MÖ största demokrati, och värnar om mänskliga rättigheter har det största ansvaret. Att jämföras med råttor inlåsta i en glasburk som försöker gnaga sig ut för att överleva.
Ledtråd 3. Hamas grundas 1987 för att bekämpa ock.....n sedan 1948. Hönan eller ägget?
Ledtråd 4: Hamas "raketer" är hemmagjorda byggen med betong och skrot att jämföra med precisionsstyrda Tomahawk-robotar

Att du ens bemödar dig att argumentera när redan hela världssamfundet har dömt Israel för oproportionerligt agerande. Ärendet ligger hos ICC, tyvärr kommer det bara att få symbolisk betydelse eftersom Israel aldrig ratificerat ICC. Jag förstår varför - annars kan man ju inte begå krigsbrott.
Citera
2018-01-04, 17:10
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ledtråd 1. Israelisk bomber dödade 500 barn och 200 kvinnor - Algeriets fel kanske?
Ledtråd 2. Den part som är en existerande stat, enlligt dig MÖ största demokrati, och värnar om mänskliga rättigheter har det största ansvaret. Att jämföras med råttor inlåsta i en glasburk som försöker gnaga sig ut för att överleva.
Ledtråd 3. Hamas grundas 1987 för att bekämpa ock.....n sedan 1948. Hönan eller ägget?
Ledtråd 4: Hamas "raketer" är hemmagjorda byggen med betong och skrot att jämföra med precisionsstyrda Tomahawk-robotar

Att du ens bemödar dig att argumentera när redan hela världssamfundet har dömt Israel för oproportionerligt agerande. Ärendet ligger hos ICC, tyvärr kommer det bara att få symbolisk betydelse eftersom Israel aldrig ratificerat ICC. Jag förstår varför - annars kan man ju inte begå krigsbrott.
Jag tror du missade nästan hela mitt förra svar då jag uppdaterade det nyss. Återpostar här, förhoppningsvis får du svar på dina frågor. Så här skrev jag:
Citat:
Jag förkastade siffran 40% för att vem som helst med sunt förnuft inser att den är orimlig. Dessutom kom påståendet från B'Tslem, en organisation med minst sagt ifrågasättbart agerande.

Angående dina frågor i slutet - vems fel är de höga dödssiffrorna? Israels eller Hamas, som använder sina egna barn som mänskliga sköldar? https://nypost.com/2015/05/02/un-report-outlines-how-hamas-used-kids-as-human-shields/amp/
Självklart har alla nationer ansvar för sina egna anfall. Men om Israel tvingas välja mellan att låta Hamas fortsätta avfyra raketer, eller slå tillbaks och potentiellt döda oskyldiga, så väljer de vanligtvis det sistnämnda. Huruvida det är moraliskt eller ej att sätta sina egna medborgares liv framför utländska medborgares liv då man tvingas välja är upp till var och en att avgöra. Personligen tycker jag att det är moraliskt.

Åter ett par rättelser till din senaste post:
Israel är inte MÖs mest demokratiska land, utan det enda.
Hamas missiler må vara primitiva och Israel må ha sin Iron Dome som skydd, men vissa träffar ändå och dödar oskyldiga civila israeler!

Det där om att man inte kan begå krigsbrott om man inte skrivit på internationella avtal är något av det dummaste jag har läst!
Tyskland skrev på Haagkonventionen, och de gjorde en massa skit under WW2. Eller du kanske är en förintelseförnekare också?
Senast redigerad av Memestar 2018-01-04 kl. 17:21.
Citera
2018-01-04, 17:21
Avstängd
Citat:
Din karta är som sagt två år äldre än min tabell och därför inte applicerbar till att argumentera mot delningsplanen.
Skall det vara så omöjligt för dig att förstå att min karta är ett av underlagen för din tabell! Referens 6 närmare bestämt. Du har inte ens gett några argument för att det hänt något avgörande under dessa två år eller förstått att man inte har perfekta data för varje år utan man får som i din länk försöka sammanställa data från de tillfällen det gjordes en sammanställning.
Citat:
Vill du veta den mer exakta statusen över brukbar mark vs öken så kan du läsa från komitten som undersökte landägandet innan delningsplanen. De lokala araberna ägde bara lite mer än de lokala judarna.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Survey_of_Palestine_Volume_I_full_document.djvu/page262-1700px-Survey_of_Palestine_Volume_I_full_document.djvu.jp g
Nu gör du åter så att du ger en länk som inte stödjer det du påstår.
Citat:
FN delade ändå 50/50 troligen dels för att många fler judiska föyktingar förväntades immigrera, dels för att de judiska ledarna behandlade sina minoriteter mycket bättre än de arabiska ledarna behandlade sina egna och sina minoriteter.
FN kom med ett förslag som på intet sätt var bindande och som var djupt orättvist när det föreslog att halva landet skulle ges till en grupp invandrare. Varför skulle palestinierna behöva flytta på sig bara för att européer är antisemiter? Säg snarare att man gav judarna halva för att man inte brydde sig mycket om de fattiga palestinierna. Det var klassisk politik från imperalismens tidsålder där man satt i stormakterna och delade upp världen utan att ta större hänsyn till de som bodde där.
Citat:
Visst var många judar invandrare, men det var många araber också. Den arabiska befolkningen i brittiska palestinamandatet fördubblades på 25 år.
Det motsvarar en befolkningsökning på 3% per år, vilket inte är något orimligt, strax under vad palestinska territorierna har idag. Det där med arabisk immigration är något sionister gillar att slänga till med, men det saknas stöd för att den var av någon signifikant omfattning (även om folk flyttade runt mer i regionen innan gränserna var lika hårda som de blev efter Israels tillkomst)
Citera
2018-01-04, 17:30
Medlem
Citat:
Jag tror du missade nästan hela mitt förra svar då jag uppdaterade det nyss. Återpostar här, förhoppningsvis får du svar på dina frågor. Så här skrev jag:

Med din argumentation är 500 barn helt ok, 50.000 barn är också helt ok. No limits - allt är moraliskt korrekt så länge någon hotar dig!! Var det inte så en snubbe i Tyskland resonerade?

En demokrati har skyldighet att följa krigets lagar. 60 Israeliska soldater har redan vittnat och berättat att de fick order om att betrakta allt i Gaza som ett ”hot” och ”inte spara på ammunitionen”. Stridsvagnar ska också ha skjutit slumpmässigt mot byggnader utan kännedom om de var militära mål eller civila.

Citat:
Åter ett par rättelser till din senaste post:
Israel är inte MÖs mest demokratiska land, utan det enda.
Haha, där kom den igen. Plats 101 vad gäller pressfrihetsindex (2016) efter nationer som Libanon, Tunisien och Mozambique.
Citera
2018-01-04, 17:39
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Med din argumentation är 500 barn helt ok, 50.000 barn är också helt ok. No limits - allt är moraliskt korrekt så länge någon hotar dig!! Var det inte så en snubbe i Tyskland resonerade?

En demokrati har skyldighet att följa krigets lagar. 60 Israeliska soldater har redan vittnat och berättat att de fick order om att betrakta allt i Gaza som ett ”hot” och ”inte spara på ammunitionen”. Stridsvagnar ska också ha skjutit slumpmässigt mot byggnader utan kännedom om de var militära mål eller civila.

Haha, där kom den igen. Plats 101 vad gäller pressfrihetsindex (2016) efter nationer som Libanon, Tunisien och Mozambique.
Men vad fan, vad skulle du ha gjort om tusentals missiler avfyrades mot dina städer? Bara stått där och tittat på?

Och nej, det var INTE så som Hitler resonerade! Han ville utrota folk som inte utgjorde något hot, Israel anfaller folk som utgör ett stort hot och det folket använder barn som mänskliga sköldar.

Källa till påståendet om stridsvagnarna?

Freedom House mäter Israels pressfrihet till 33/100 då 0 är bäst. Reportrar utan gränser är bara en av otaliga organisationer. Även fast jag håller med om att Israel had vissa små problem med att avgöra vad som är hate speech och vad som är yttrandefrihet så är det knappast ett stort hot mot landets demokrati.

Democracy Index, Freedom House, tom Sveriges regering anser att Israel är MÖs enda demokrati.

Btw, sedan när ligger Mozambique i Mellanöstern?? Landet är både odemokratiskt och utanför området vi talar om, varför tog du det som exempel?
Citera
2018-01-04, 18:04
Medlem
Citat:
Men vad fan, vad skulle du ha gjort om tusentals missiler avfyrades mot dina städer? Bara stått där och tittat på?

Självklart är det inte ok att skicka raketer, men syftet var ju knappast att fira nyår.
Typ upphöra med blockaden är ju en bra start. Men visst, döda 500 barn är ju lättare.

Citat:
Israel anfaller folk som utgör ett stort hot och det folket använder barn som mänskliga sköldar.

Fem(5!) civila dödades av Hamas raketer så hur stort var det reella hotet? Minst 1473 civila dog på den palestinska sidan. Barn som mänskliga sköldar är väl inget argument om man ändå dödar barnen. Försöker du säga att det är fel att ha barn som mänsklig sköld - men ok att döda barnen?

Citat:
Källa till påståendet om stridsvagnarna?

https://www.theguardian.com/world/2015/may/04/israeli-soldiers-cast-doubt-on-legality-of-gaza-military-operation

https://www.vaken.se/israeliska-soldater-vittnar-om-overvald-under-gaza-kriget/

Citat:
Btw, sedan när ligger Mozambique i Mellanöstern?? Landet är både odemokratiskt och utanför området vi talar om, varför tog du det som exempel?

Kan väl hålla med om att detta var ett dåligt exempel. Tog väl mest med det för att balansera dom påståenden om att Israel är ett sånt fantastisk utvecklat land i alla avseenden.
Citera
2018-01-04, 18:15
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Självklart är det inte ok att skicka raketer, men syftet var ju knappast att fira nyår.
Typ upphöra med blockaden är ju en bra start. Men visst, döda 500 barn är ju lättare.

Fem(5!) civila dödades av Hamas raketer så hur stort var det reella hotet? Minst 1473 civila dog på den palestinska sidan. Barn som mänskliga sköldar är väl inget argument om man ändå dödar barnen. Försöker du säga att det är fel att ha barn som mänsklig sköld - men ok att döda barnen?

https://www.theguardian.com/world/2015/may/04/israeli-soldiers-cast-doubt-on-legality-of-gaza-military-operation

https://www.vaken.se/israeliska-soldater-vittnar-om-overvald-under-gaza-kriget/

Kan väl hålla med om att detta var ett dåligt exempel. Tog väl mest med det för att balansera dom påståenden om att Israel är ett sånt fantastisk utvecklat land i alla avseenden.
Varje nations armé har först och främst skyldighet att skydda sitt egna folk - i andra hand skydda utlänningar. Israel tvingas välja mellan att bomba Hamas-baser (där det potentiellt kan finnas civila som används som mänskliga sköldar) och att låta Hamas avfyra dödliga raketer. Det är ett svårt val, du kanske inte ska vara så snabb med att fördöma IDF.

Upphäva blockaden? Hoppas du skojar! Om Egypten och Israel upphävde sin blockad mot Gaza så skulle bombmaterial bokstavligen strömma in. Hamas skulle bygga fler och fler raketer och Israel skulle tvingas bomba ännu mer. Det är tack vare blockaden som läget har varit relativt lugnt de senaste åren.

Om det är sant att soldater beordrades skjuta mot oidentifierade byggnader under kriget fördömer jag självklart det, är dock inte säker på helheten och vill inte göra några detaljerande uttalanden innan jag har läst på om det mer. Tack för länkarna, skall bli intressant att kolla upp!
Citera
2018-01-04, 18:25
Avstängd
Citat:
Varje nations armé har först och främst skyldighet att skydda sitt egna folk - i andra hand skydda utlänningar. Israel tvingas välja mellan att bomba Hamas-baser (där det potentiellt kan finnas civila som används som mänskliga sköldar) och att låta Hamas avfyra dödliga raketer. Det är ett svårt val, du kanske inte ska vara så snabb med att fördöma IDF.
Som du väl vet använde även Israel mänskliga sköldar, palestinska mänskliga sköldar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in