Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Alltså här kommer en unpopular opinion. Jag ber alla att lyfta blicken.
JM anställdes med målet att på sikt föra Hammarby närmare toppen. Det pratades om kontinuitet och att han skulle få sätta sin prägel på laget. Tidigt märkte jag dock en inkonsekvens; å ena sidan var han Danmarks Mourinho, å andra sidan var målet att bli mer passningsorienterat än Nanne 1:s fartspel och Nanne 2:s dödgrävarfotboll. De som kan sin europeiska fotboll ser den uppenbara paradoxen. Problemet här är alltså öht att JM anställdes.
Vidare verkar det finnas en bild av att saker huxflux ska bli bättre bara för att det bli en ny säsong. Kontinuitet är överskattat inom svensk fotboll, just med ovan nämnda resonemang som grund. En dålig produkt blir inte bättre enkom för att mer tid passerar. Det man kunde ana i våras (en flexibilitet, ett sken av svårslagenhet, och vissa gånger bra prestationer) följdes inte upp under hösten. Den här utvecklingen enkom pga kontinuitet blev aldrig av; detta trots ett bra sommarfönster. Hammarbys trupp under hösten är inte långt ifrån topp-4-material.
Så vad gör man i en uppkommen situation som den här? Den svage kommer med säkra argument om "kontinuitet" och hoppas på en utveckling ingen ser en skymt av, medan den starke ser felrekryteringen som den är och tar ett snabbt beslut. I sanningens namn är det väl få, om ens någon, som är särskilt imponerad av JM. Men bara för att det är Bajen, inkluderat en skakig historia av tränarbyten, så vänder sig alla reflexmässigt mot handlingen att sparka tränare.
Bajens problem historiskt är inte heller alla beslut om tränarbyten; problemen är alla usla tränarrekryteringar.
Helt enig med dig.
Omedelbara känslan är såklart negativ, diggade Michelsens personlighet som fan. Samtidigt utvecklades vi negativt under året och om han inte delade klubbens visioner för framtiden (som jag tror mycket på) så ska vi såklart byta tränare.
Hoppas på Brännström som varit i klubben och arbetat på juniorsidan. Med honom, Billborn, Ola Larsson och övriga stora satsningar till akademin skulle man visa att man menar allvar med ambitionen att utveckla egna/unga spelare till a-lagsverksamheten, kryddat med Svendsen/Hamad/Fenger-värvningar.