2018-01-03, 19:12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeswiss
90-talet då jag var i 20 års åldern, var jäkligt skön tid, den enda idiotiska var när man hade varit inne stan och festat så gick nattbussen hem från Tensta, och man var tvungen att åka T-bana dit och vänta 15min... Och det blev bråk varje gång..
Och vattenfestivalen var helt jävla underbar,,, fy fan vad kul man hade under en vecka

Kriss Kross var där och JUMP JUMP nån sommar när man drog runt i stan .. kul som fan
Citera
2018-01-03, 19:13
Medlem
Selfefficacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Praktiskt sett var tekniska saker efterblivet men man umgicks dagar i ända med andra på fritiden och höjden av hemskheter som kunde drabba oss enligt föräldrar var;
"Fula gubben". "Knarkarna". "Nynazisterna". "Zigenaren". "Punkarna".

Ja precis så var det. Klockrent beskrivet!
Citera
2018-01-03, 19:19
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odensnorre
80-talet hade det fulaste klädmodet någonsin -axelvaddar,pastellfärger,gräsliga frisyrer,pumps -ryser och mår illa nu, hade förträngt eländet. Tack och lov hade aldrig jag själv det för gänget jag hängde med hade en helt annan stil. Kärnvapenkrig hotade och dessutom var man orolig för att bli missbildad efter Tjernobyl.... Nej, inget vidare årtionde, första halvan på 90-talet var bättre.
60-talet var bäst, när man var ett litet barn

Hockeyfrilla och nån turkos Hang Ten t-shirt .. shit vad ful man var på 80-talet. Skäms när man ser skolfotona
Citera
2018-01-03, 19:36
Medlem
Rikskanslerns avatar
Sverige har förändrats till oigenkännlighet sedan den tiden. Det var inte ett perfekt land på något sätt men jämfört med dagens katastrofala samhällsklimat var det rena paradiset.

* Hyfsat etniskt homogent.Visst fanns det blattar men de var undantag snarare än regel. De utgjorde dock ett problem i stadsbilden redan då med sin vulgära, underbegåvade och skräniga stil.

* Ingen PK-hysteri. Det började växa fram en PK-trend i början av 90-talet men den var en liten rännil jämfört med dagens tsunami.

* Inga jävla sociala medier. Man träffades och umgicks på riktigt och levde inte i en narcissistisk/exhibitionistisk bubbla av ytlig självbekräftelse.

* Ingen överstimulans av intryck. Två trista kanaler på TV, ett litet och uttjatat VHS-bibliotek samt kanske ett 8 bitars Nintendo/Commodore 64 utgjorde hela den samlade arsenalen av skärmtid.

* Ett större tålamod och "attention span" hos unga. Man kunde som tio-tolvåring ägna många timmar i sträck åt t ex rollspel och brädspel, dvs koncentrera sig på något utan att bli uttråkad eller tappa intresset. Dessa spel krävde dessutom ofta att man lärde sig komplicerade regler, inte sällan på engelska.

* En trygg och ren stadsmiljö. Inga tiggare, inga sophögar, inga kriminella gäng, inga horder av alkisnegrer och blattepundare överallt.
Citera
2018-01-03, 19:46
Medlem
Den som säger att 80-90 talet inte va bättre , har ingen koll.
Fyfan va coolt det va å få reklam i TV under miami vice. Eller hänga på Chaplin, å hirchen.
Man kunde slåss på krogen utan att bli skjuten.
Baxa grejer från företag som blommat upp under it-bommen.
Tack gode gud för tutti frutti då jag gjorde min förstå volta på Kronoberg.
Man kunde spänna sig på kanan samt ängby badet utan en massa babbar.
Ni som inte va med gick miste om nåt.
Citera
2018-01-03, 19:53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebra
Jag var barn på 80-talet och ungdom på 90-talet. Jag upplever att det på många sätt faktiskt var otryggare då. Mycket våld i tunnelbanan innan kameror kom upp överallt. Sergelstorg var fullt med pundare. En sak man glömt är också hur mycket graffiti det var på stan. Stryk fick man av både väktare invandrare och skins, t.o.m av hårdrockare. Många ungdomar gick beväpnade med busshammare kedjor etc. kanske är likadant idag för de som är 15-20 år.

Nått som var kul var att det fanns svartklubbar och skitroliga ravefester medan den kulturen levde på riktigt.

Hash var relativt dyrt och skitdåligt. Gräs fanns knappt. Många käkade rohypnol drack sprit och spårade ur totalt.
Fotbollsarenorna var mindre städade än idag och det blev relativt ofta fajt på och kring arenorna.
Jag betalade sällan mer än 300 för en femma av sån kvalitet som utan problem kostar 500 eller mer idag. Det var på 90-talet alltså.
Citera
2018-01-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
80-talet var en enda lång dröm.
Ni som säger att man bara lyfter fram dem goa minnen. Nej, 80-talet var så himla skönt.
80-talet var en enda lång Herrys-kavalkad+topples tjejer på Askimsbadet:
https://www.youtube.com/watch?v=T7Qw7qzYhd0
Man hörde aldrig om våldtäkter eller rån. Vi låste inte ens villan ibland när vi gick hemifrån.
Skolan var jäkligt bra. Klasser på 15 elever och lärare av den gamla skolan. Mer preussisk läroplan.
Backaplan och Frölundatorg var blattefritt, likaså Nordstan.

Då är vi ungefär samma ålder. Vi kanske mötte varandra på fotbollsplanen?
Minns att vi mötte lag från Östra Göteborg. Hur goa som helst. Några blattar men mestadels svenskar i lagen. Alla var hur goa som helst. Nemas problemas.

Östra Göteborg vill jag minnas var mestadels finnar och svenskar ända fram till slutet på 80-talet.
Därefter hörde jag att många av dem flyttade ut på landet. Bort från orcherna.
Har i och för sig alltid varit problem i Öster men mest alkisar och krossade rutor av småungar på moped. Men inte som nu.

Men 1994-1995 hände något.
Satt och tittade min skolkatalog för inte så längesedan.
-93 var majoriteten svenskar i min skola. -94 var över hälften blattar.
Det var massinvandringensvågen från Balkan, Turkiet och den första stora vågen från MENA och Somalia och deras avlade bastarder som började i skolorna då.
Vilken kulturschock det var.
Då fanns inte heller det fria skolvalet. Så alla blattar var segrergarade till ghetto-skolorna i Göteborg perifierin.
Ett fint sätt att slippa dem som jag tyckte man skulle bibehållit.

Sommaren 1995 känns som sista svenska sommaren. Den sista oskuldsfulla sommaren där allt var möjligt. Minns du friidrotts-VM i Göteborg? Med långbordet utmed Avenyn?
Himlar va kul det var.
Hade aldrig funkat så här 20+ år senare.

Hela samhällsklimatet hårdnade på något sätt de här åren 1994-95.
Massinvandringen, ekonomin var kass, bostadskrisen var fortfarande pågående.
Men Sverige hade fortfarande en stor intakt industri med Ericsson, Saab osv.

Visst, många akademiker hittade inga jobb under en tid. Minns att jag praode på SIBA t och alla säljarna där var män 30+ som hade blivit av med sina arbeten och hade ingenjörsexamen m m.

Minns också att glorifiering av förortskulturen började stort de här åren. Latin Kings hade slagit igenom med Snubben trodde han var cool. Rappen började bli mainstream.
Hela det här med att förorten är den svaga individen lyftes fram mer och mer i medier.

Medier drev också myten om nassar något enormt.
Visst fanns det en hel del killar med stålhätteboots och bomberjacka och som lyssnade på Ultima Thule.
Men jag såg det hela som en subkultur för ungdomar utan riktning i livet.

PK började även slå rot under de här åren.
Det var första gången vi inte fick sjunga nationalsången på skolavslutning för det ansågs stötande.
Minns att en blatte inte behövde vara med på religionsundervisningen när vi läste om kristendomen.
Allt det här började då och blev bara värre med åren.

Gällande våldet så var 90-talet förhållandevis lugnt. Det var bråk med basebollträ och knivar.
Men aldrig hörde man om skottlossningar
Men man såg vart det var på väg och skottlossningen på Näsetbadet, även om det var 2001, var nog själva "startskottet" på den våldsvåg vi ser idag.
Hade aldrig hört innan att gäng sköt på varandra i Sverige.

En sak som jag märkt är att efter den klassiska mittbenan försvann i slutet av 90-talet. Så har modet, kläder, hårfrisyrer m m ändrats ytterst lite sedan -97.
Märkligt om man jämför med tidigare årtionden, 1987 med 1997. Eller 1977 med 1987.
Man skulle i praktiken kunna ta på sig samma kläder man köpte 1997 och klippa sig likanande utan någon större skillnad än var det är nu.
Någon annan som lagt märke till detta?

Jag begriper inte folk, som glorifierar 80-talet! "En enda lång dröm"(!) Det var nog den kraftigaste överdriften jag läst. Visst var 80- och även 90-talen bättre än idag - i invandringshänseende. Men det fanns mycket som var totalt fel i den tidens Sverige. Du pratar om "preussisk" skola i 80-talets Sverige. Jag kan tvärtom dra mig till minnes en flumskola, som formades redan under tidigt 70-tal. Visserligen inte jämförbar med dagens kaoz, men det fanns helt klart många skitskolor i landet redan då - även om vissa höll hög klass utbildnings- och ordningsmässigt.

80-talet var ett helvete i skattehänseende. Det "välordnade, trygga" Sverige hade ett pris, som hette världens högsta skattetryck. Det fanns killar, som då tjänade 25'/månad och bara fick ut 9' netto. 80-talet var nog en dröm - för människor med små anspråk. Och det var lätt för en etnisk svensk att utnyttja socialapparaten.
Citera
2018-01-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag begriper inte folk, som glorifierar 80-talet! "En enda lång dröm"(!) Det var nog den kraftigaste överdriften jag läst. Visst var 80- och även 90-talen bättre än idag - i invandringshänseende. Men det fanns mycket som var totalt fel i den tidens Sverige. Du pratar om "preussisk" skola i 80-talets Sverige. Jag kan tvärtom dra mig till minnes en flumskola, som formades redan under tidigt 70-tal. Visserligen inte jämförbar med dagens kaoz, men det fanns helt klart många skitskolor i landet redan då - även om vissa höll hög klass utbildnings- och ordningsmässigt.

80-talet var ett helvete i skattehänseende. Det "välordnade, trygga" Sverige hade ett pris, som hette världens högsta skattetryck. Det fanns killar, som då tjänade 25'/månad och bara fick ut 9' netto. 80-talet var nog en dröm - för människor med små anspråk. Och det var lätt för en etnisk svensk att utnyttja socialapparaten.

Du har nog missat lite i skattenivån marginalskatten var visst hög men inte som du redovisar. Jag hade 1989 en 14 k och fick ut nästan 10 k.
Citera
2018-01-03, 20:46
Medlem
[quote=Kapten-Boom|62787402]Hur var det att leva på 80- och 90 talen?

Fick själv aldrig uppleva dessa årtal, men kommer på mig själv med att drömma mig "tillbaka" till denna tid då jag upplever dessa epoker som så extremt mycket bättre än nutiden. Upplever nästan att dessa årtionden framstår som "magiska" i jämförelse med dagens värld.

Förnekar inte att jag hellre hade velat vara född så att jag "timade in" dessa tider. Att ha varit född på 60-70-talen hade varit perfekt, och varit ung under 80-90-talen. Förstår om det låter konstigt, men så är det.

Ni som var med, hur var dessa årtionden? Var massinvandringen och mångkulturen lika hemsk som idag? no
Matades man med feminismskit och vänsterpropaganda genom allt ifrån TV-nyheterna till cornflakespaketen? no
Gick det några 30-åriga muslimska män i er förskoleklass? Oroade man sig någonsin för att man ska behöva emigrera en dag? no
en svart familj var allt som fanns i området, inga muslimer -vad jag vet

Är mina känslor till det förgångna rationella? Söker alltså perspektiv från någon som var "ung"/"vuxen" på 80-90-talen och kan jämföra? Rationella?
Citera
2018-01-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har nog missat lite i skattenivån marginalskatten var visst hög men inte som du redovisar. Jag hade 1989 en 14 k och fick ut nästan 10 k.

Men din skogstomte! Jag vet, att skatterna - inkomstskatterna - var skyhöga på 80-talet. Det gjordes dock en skatteomläggning, om det var -89 eller -90 den inleddes, vet jag inte. Hur som helst, den som tjänade 25' 1987, fick behålla mindre än hälften.
Citera
2018-01-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad

80-talet var en enda lång dröm. Dröm vet jag inte men nedan stämmer ju bra
Ni som säger att man bara lyfter fram dem goa minnen. Nej, 80-talet var så himla skönt.
80-talet var en enda lång Herrys-kavalkad+topples tjejer på Askimsbadet:
https://www.youtube.com/watch?v=T7Qw7qzYhd0
Man hörde aldrig om våldtäkter eller rån. Vi låste inte ens villan ibland när vi gick hemifrån.
Skolan var jäkligt bra. Klasser på 15 elever och lärare av den gamla skolan. Mer preussisk läroplan.
Backaplan och Frölundatorg var blattefritt, likaså Nordstan.

Då är vi ungefär samma ålder. Vi kanske mötte varandra på fotbollsplanen?
Minns att vi mötte lag från Östra Göteborg. Hur goa som helst. Några blattar men mestadels svenskar i lagen. Alla var hur goa som helst. Nemas problemas.
Citera
2018-01-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selfefficacy
Ja precis så var det. Klockrent beskrivet!

sen kom ju Aids o satte stop för en del utav frigörelsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in