2018-01-03, 14:23
Medlem
Kobolds avatar
Det var rätt mycket 60- och 70-talsnostalgi på 80- och 90-talet. Jag antar att folk alltid längtar till en bättre, svunnen tid. Människor tenderar att bli mer avtrubbade och förbittrade när de blir äldre. Därför minns de tillbaka med värme på en tid som var enklare, när de själva var naivare och framtiden var fylld av möjligheter istället för ålderdom och död. Det är vad jag tror i alla fall.
Citera
2018-01-03, 14:36
Medlem
Tycker det är lite väl överromantisering av 80 och 90-tal med sina jättehöga skatter och begränsat utbud av det mesta. Det som var bättre var de sociala skyddsnäten och säkerheten i samhället. Annars var det rätt mycket mobbing och trakasserier av annorlunda människor.

Kan dock sakna lite av lugnet och självklarheten som rådde i samhället då. Finns ju några små svenska enklaver kvar ute i lande som man kan få en inblick i hur 90-talet var. Åker till dessa ibland och får en liten nostalgitripp.
Citera
2018-01-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Som jag sa, så var det vanligt att man inte låste ytterdörren, i alla fall på 60-talet och tidigt 70-tal i Malmö. En gång när jag var ensam hemma, så kom grannfrun in (jag minns inte om hon ringde på dörren eller bara klev på) och sa att hon var rädd, för hon hade hört konstiga ljud i källaren. Nu undrade hon om jag kunde tänka mig att gå ner i hennes källare och titta efter. Jag var sådär tolv år gammal på den tiden.

Det är väl klart att jag gick ner i hennes källare och tittade efter! Och det är väl klart att det inte var någon där! Det var ju sent 1960-tal i Malmö. Vilken idyll det var!
Tyväŕ försvann den tryggheten i samband med invandringen som drog igång senare. Där jag växte upp försvann den i samband med att Tito öppnade sina fängelser runt 1980. Vi fick ett helt gäng till min hemstad. De skapade den s.k juggemaffian. De blev yrkeskriminella och de flesta är idag avlidna.
Citera
2018-01-03, 14:50
Medlem
Har hört folk som var unga under dessa årtionden berätta att hela ungdomen i princip var ett enda stort långtråkigt väntade på de få glest utspridda roliga stunderna.
Citera
2018-01-03, 14:55
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Tycker det är lite väl överromantisering av 80 och 90-tal med sina jättehöga skatter och begränsat utbud av det mesta. Det som var bättre var de sociala skyddsnäten och säkerheten i samhället. Annars var det rätt mycket mobbing och trakasserier av annorlunda människor.

Kan dock sakna lite av lugnet och självklarheten som rådde i samhället då. Finns ju några små svenska enklaver kvar ute i lande som man kan få en inblick i hur 90-talet var. Åker till dessa ibland och får en liten nostalgitripp.

Tips på sådana? Vill gärna uppleva det med.
Citera
2018-01-03, 14:56
Medlem
Merwinnas avatar
För massor av unga var de naturligtvis inte "magiska" alls, på samma sätt som det fanns massor av ledsna ungdomar på det glada 20-talet, och the swinging 60:s svängde för långt från alla...

Någon nämnde dock Vattenfestivalen ovan, och den håller jag med om att den var kul! Fanns massor av prova på-aktiviteter - jag minns en handfull jag var med på: dykning med tuber, fensim, japansk svärdsfäktning, olika danser. Man kunde gå upp på en scen och få sitt hår klippt och friserat inför publik för 25 kr, det var många olika öl- och restaurangtält där man kunde testa nya maträtter... Just mångfalden var kul, att man kunde gå från en sport till en konsert till ett öltält, och komma och gå precis som man ville... Minns fina kvällar när man drack öl och lyssnade på en trubadur som sjöng sommarvisor... Och det var lätt att lära känna folk, för hela stämningen de där kvällarna och nätterna var så uppsluppen. Kommer dock ihåg att på mitt jobb såg folk ner på mig för min entusiasm för Vattenfestivalen, för var man finkulturell så skulle man inte tycka om den!
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-03 kl. 14:58.
Citera
2018-01-03, 15:02
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Hur var det att leva på 80- och 90 talen?

Fick själv aldrig uppleva dessa årtal, men kommer på mig själv med att drömma mig "tillbaka" till denna tid då jag upplever dessa epoker som så extremt mycket bättre än nutiden. Upplever nästan att dessa årtionden framstår som "magiska" i jämförelse med dagens värld.

Förnekar inte att jag hellre hade velat vara född så att jag "timade in" dessa tider. Att ha varit född på 60-70-talen hade varit perfekt, och varit ung under 80-90-talen. Förstår om det låter konstigt, men så är det.

Ni som var med, hur var dessa årtionden? Var massinvandringen och mångkulturen lika hemsk som idag? Matades man med feminismskit och vänsterpropaganda genom allt ifrån TV-nyheterna till cornflakespaketen? Gick det några 30-åriga muslimska män i er förskoleklass? Oroade man sig någonsin för att man ska behöva emigrera en dag?

Är mina känslor till det förgångna rationella? Söker alltså perspektiv från någon som var "ung"/"vuxen" på 80-90-talen och kan jämföra?

(Edit: lånat ett konto, för det fall att någon som "känner" denna användare läser tråden.)

Ingen hade mobiltelefon förrän i mitten av 90-talet och tillgången till nöjen var helt ofattbar dålig. TV3 var det hippaste som fanns i slutet av 1980-talet. Alla rökte inomhus. Alla läste serietidningar. Alla hyrde VHS-kassetter med skitdålig kvalité. Men det var ett tryggare samhälle än idag utan nätmobbning och våldsam kriminalitet. Det var ovanligt att någon drabbades av inbrott, och begreppet gruppvåldtäkt fanns inte.
Citera
2018-01-03, 15:39
Medlem
Jag är född 85 så känner igen mig extremt mkt. Växte upp i en medelstor skånsk stad.
De ”farliga blattarna” var en zigenarfamilj som bodde högst upp i huset. De var lite bråkiga. Inget mer med det. Man kunde vara ute på kvällarna och leka med polare utan problem. Mamma ropade från balkongen när det var middag. Inga mobiler eller sånt skit. Man hittade sina polare genom att cykla runt och se var deras cyklar låg slängda. På helgen åkte man till nåt badhus eller hyrde film och hade det gött.

Sommaren 94 var magisk. Lösgodis för 50 öre styck i sån vit påse med färgglada bubblor på (sura S, stora sura nappar etc).
Läskbacken stog i mormor och morfars källare. Cuba cola eller hallonsoda? Kanske en champis.
Minns när internet kom och farsan försökte förklara vad ett modem var. ”Med denna kan olika datorer prata med varandra och skicka information” , jag fattade inte ett skit. Man trodde internet var en fluga som skulle försvinna lika fort som det kom.

Kaosblattar fanns, men de var extremt få. Kanske nån fattig familj från Turkiet. Nån jugge. Men de anpassade sig och blev svenskar. Skaffade utbildningar och jobb. Ville bidra. Att åka buss kostade 5 kronor i min stad. Och man kunde vara ute som 7-åring utan problem att bli rånad eller slagen. Klart det hände men knappast i samma utsträckning.
Citera
2018-01-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Tips på sådana? Vill gärna uppleva det med.

Generellt är det ju välmående villasamhällen lite utanför storstäderna och där de flesta fortfarande är svenskar. Typ Saltsjöbaden, Vellinge, Knivsta, Danderyd, Öckerö osv
Citera
2018-01-03, 16:28
Medlem
xorizovs avatar
Är född precis i början på 70-talet och blev tonåring på 80-talet och gav mig in i vuxenlivet omkring 88-90. Ja, 80-talet var underbart att växa upp som tonåring med mycket bra musik i flera olika genrer som man lyssnade på dels i stereoanläggningen med lp skivspelare kassettdeck och radio. Sen hade man också en bergsprängarare och även en walkman man använde för att lyssna på musik och radio. Den första videospelaren som familjen köpte var en Betamax som hade en betydligt bättre kvalite än VHS enligt mig.

När det gäller tvspel konsoler hade jag en Intellivision hemma samt att jag ibland hyrde Vectrex och nintendo. När det gäller hemdatorer hade jag en Commodore 64 hemma. Naturligtvis spelade jag också Donkey Kong på Game&Watch. När det gäller vardagslivet kommer jag ihåg att det gällde att se till så att man gick till banken för att hämta ut kontanter så man hade tillräckligt med pengar över helgen. När man skrev jobbansökningar använde man sig av skrivmaskiner och tippex användes flitigt.
Citera
2018-01-03, 16:35
Medlem
Luxuss avatar
Stranger things tycker jag fångar tidsandan ganska bra. 80talet va rätt tråkigt. Folk hade skärpt till sig efter att ha tramsat alldeles för mycket på 70talet.
Citera
2018-01-03, 16:36
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardkårr
Jag är född 85 så känner igen mig extremt mkt. Växte upp i en medelstor skånsk stad.
De ”farliga blattarna” var en zigenarfamilj som bodde högst upp i huset. De var lite bråkiga. Inget mer med det. Man kunde vara ute på kvällarna och leka med polare utan problem. Mamma ropade från balkongen när det var middag. Inga mobiler eller sånt skit. Man hittade sina polare genom att cykla runt och se var deras cyklar låg slängda. På helgen åkte man till nåt badhus eller hyrde film och hade det gött.

Sommaren 94 var magisk. Lösgodis för 50 öre styck i sån vit påse med färgglada bubblor på (sura S, stora sura nappar etc).
Läskbacken stog i mormor och morfars källare. Cuba cola eller hallonsoda? Kanske en champis.
Minns när internet kom och farsan försökte förklara vad ett modem var. ”Med denna kan olika datorer prata med varandra och skicka information” , jag fattade inte ett skit. Man trodde internet var en fluga som skulle försvinna lika fort som det kom.

Kaosblattar fanns, men de var extremt få. Kanske nån fattig familj från Turkiet. Nån jugge. Men de anpassade sig och blev svenskar. Skaffade utbildningar och jobb. Ville bidra. Att åka buss kostade 5 kronor i min stad. Och man kunde vara ute som 7-åring utan problem att bli rånad eller slagen. Klart det hände men knappast i samma utsträckning.
. Du sammanfattade hela tråden perfekt ! :-) åååhh minnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in