Citat:
Ursprungligen postat av
Memestar
Mitt fel - ersätt pass med folkbokföring. Andemeningen är densamma.
"The State of Israel maintains a national population registry in which every resident is classified by both "citizenship" and "nationality." The citizenship of all Israelis is listed as "Israeli." However, under "nationality," they are defined as belonging to different ethnic and religious groups, among them Jewish, Arab, and Druze."
https://en.idi.org.il/articles/6516
Citat:
I Israel har araber faktiskt fler rättigheter än de flesta judar. Militärtjänstgöring är valfritt för araber och ortodoxa judar, medan det är obligatoriskt för alla andra. Du har rätt i att man får färre förmåner om man inte gör lumpen i Israel, men det är ett individuellt val och inte statens fel.
Citat:
Den är ju en timme lång, det har jag inte tid med! Du får antingen skriva vad han sade, eller ge timestamps så jag kan titta på den relevanta delen.
Titta 4 minuter med start 07.00. Huvuddelen av den palestinska rensningen (ca 1 miljon) skedde från utropandet av Israel 1947 till araberna kom in i kriget i maj 1948. En spridd uppfattning är att allting hände i samband med kriget från grannländerna.