Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
För att tyskarna dödade en massa judar och det borde ha varit de som ger bort en delstat till judarna som kompensation inte palestia.

Pengar får de inte av USA för att kriga, pengarna är mutor till en militär elit Egypten så att Israel känner sig säkert...

Du skyller allt på Tyskarna men glömmer att hela arabvärlden betett sig minnst lika illa mot judarna. Judar har länge blivit förtryckta och dödade i muslimska ländet och ni allierade er dessutom med oss under Hitlers dagar. Skillnaden är att det var vi (som vanligt ) som gjorde grovjobbet ,men ni var fullt inblandade..Jag menar att både Nord-europa och Mena länderna har en fet skuld till judarna i form av människoliv. Israel är ändå deras ursprungsland och det kan dom få tillbaka som plåster på såret...(tack och lov ligger det långt ifrån nordeuropa och nära era jaktmarker &#128513.. but then again..ni araber har hyvlat över så jävla mycket skit i form av syrianer, hazarer,irakier ,kurder och annat bottenskrap så ni kan gott skänka en landremsa till judarna. Fick jag bestämma skulle jag ge dubai till romerna och placera era sjeiker i öknen.
Citera
2018-01-01, 14:01
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Tomma kärl skramlar högst
Du ifrågasatta varför man ensidigt pratar om fördrivning av palestinier. Sedan 1947 - fram tills idag - har Israel ständigt utökat sin landyta. Så vilken fördrivning pratar du om?

Det som hände före 1947 är givetvis fruktansvärt men rättfärdigar inte fördrivningen av palestinier idag. Jag förstår inte att du överhuvud taget tar upp det. Att be att övriga arabländer ska ta hand om palestinierna är ju lika korkat som att be dig göra plats i vardagsrummet åt judarna.
Bullshit! Israel har skänkt bort ca 70% av sin landyta, inte för att de var under militärt förtryck, men för att skapa fred med sina grannar. https://lh6.googleusercontent.com/-mPOHVS4Frjw/TXev_pw0pBI/AAAAAAAAD4I/T2nWfRAv2dA/s1600/Israeli+land+concessions.jpg
Och det är väl fullt rimligt att kräva att de rasistiska arabländerna accepterar palestinier som fullvärdiga medborgare. När judarna flydde från islamvärlden blev de intagna av Israel direkt. Plus att palestinier har det bättre i Israel än något annat land i MÖ. De används som förhandlingsvaluta av länder som vill krossa Israel och slippa ta hand om palestinierna på köpet.
Citera
2018-01-01, 14:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Bullshit! Israel har skänkt bort ca 70% av sin landyta, inte för att de var under militärt förtryck, men för att skapa fred med sina grannar. https://lh6.googleusercontent.com/-mPOHVS4Frjw/TXev_pw0pBI/AAAAAAAAD4I/T2nWfRAv2dA/s1600/Israeli+land+concessions.jpg
Man kan inte skänka bort något man inte äger. Att Israel lyckats ta territorium i angreppskrig gör inte marken deras.
Citat:
Och det är väl fullt rimligt att kräva att de rasistiska arabländerna accepterar palestinier som fullvärdiga medborgare. När judarna flydde från islamvärlden blev de intagna av Israel direkt.

Judarna vart accepterade i Israel för att Israel är en rasistisk stat i vilken judar värderas högre, medan stora delar av den palestinska befolkningen drevs bort. Att skylla på grannländerna för att de inte vill ta emot den befolkning Israel inte ville ha är barockt, dvs fullt i stil med hur du brukar argumentera.

Nu har ju dessutom Likud fattat beslut om annektering av Västbanken så vi får se hur det går.
Citera
2018-01-01, 14:40
Medlem
Citat:
HAHAAH inte igen. Nu har jag behövt länka detta så många gången att jag lika gärna kunde lagt den i trådens inledande post. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Israel

Ja din lille tomte jag vet att Isreal har kärnvapen. Det jag ville få sagt att man utrotar båda sidor.
Citera
2018-01-01, 14:46
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanakee
Ja din lille tomte jag vet att Isreal har kärnvapen. Det jag ville få sagt att man utrotar båda sidor.
Så du vill utrota både Europa och Israel? Det var något nytt iallafall...
Citera
2018-01-01, 14:49
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man kan inte skänka bort något man inte äger. Att Israel lyckats ta territorium i angreppskrig gör inte marken deras.

Judarna vart accepterade i Israel för att Israel är en rasistisk stat i vilken judar värderas högre, medan stora delar av den palestinska befolkningen drevs bort. Att skylla på grannländerna för att de inte vill ta emot den befolkning Israel inte ville ha är barockt, dvs fullt i stil med hur du brukar argumentera.

Nu har ju dessutom Likud fattat beslut om annektering av Västbanken så vi får se hur det går.
Hmm. Så man är rasist om man tar emot flyktingar, men bra om man inte gör det? Jag blir lika förvirrad som alltid av dina svar.

Dessutom vet du mycket väl om att Israels arabiska medborgare har fulla rättigheter, detta har vi diskuterat tidigare.
Citera
2018-01-01, 15:42
Avstängd
Citat:
Hmm. Så man är rasist om man tar emot flyktingar, men bra om man inte gör det? Jag blir lika förvirrad som alltid av dina svar.
Man är rasist om man tar emot immigranter för att de tillhör "rätt" ras och kör ut folk som bodde i området för att de tillhörde "fel" ras.

Att vara dålig på att ta emot flyktingar är förvisso inte så sympatiskt, men det är inte i sig rasistiskt. Sen vet du säkert att Jordanien tog emot enorma mängder palestinier och har gett dem medborgarskap.
Citat:
Dessutom vet du mycket väl om att Israels arabiska medborgare har fulla rättigheter, detta har vi diskuterat tidigare.
Du vet mycket väl att Israel drev ut större delen av den palestinska befolkningen och att de som vart kvar fick mycket av sin mark stulen och fick genomgå ett par decennier av militärstyre. Detta har vi diskuterat förut.
Citera
2018-01-01, 15:49
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man är rasist om man tar emot immigranter för att de tillhör "rätt" ras och kör ut folk som bodde i området för att de tillhörde "fel" ras.
Det första är humanitärt, inte rasistiskt; Israel fungerar som en fristad för judiska flyktingar. Vilka "körs ut" idag? Bara de som invandrat illegalt. Det har inget med ras att göra.

Citat:
Att vara dålig på att ta emot flyktingar är förvisso inte så sympatiskt, men det är inte i sig rasistiskt. Sen vet du säkert att Jordanien tog emot enorma mängder palestinier och har gett dem medborgarskap.
Inte så konstigt att de tar emot sina egna med tanke på att Jordanien är en palestinsk stat. Jag syftade på resten av de rasistiska arabländerna (Jordanien är dock fortfarande en rasistisk stat, de är bara inte rasister mot just palestinier https://www.timesofisrael.com/dodging-swastikas-and-israel-hate-jordans-secret-jews-slip-beneath-the-radar/).

Citat:
Du vet mycket väl att Israel drev ut större delen av den palestinska befolkningen och att de som vart kvar fick mycket av sin mark stulen och fick genomgå ett par decennier av militärstyre. Detta har vi diskuterat förut.
Nej, det vet jag inte. Du har aldrig presenterat statistik för detta.
Citera
2018-01-01, 16:14
Medlem
Citat:

Du ska inte få komma undan med dessa lögner utan att bli ifrågasatt. Fulla rättigheter kan här uppfattas som samma rättigheter.

Hela debatten huruvida Israel är en apartheidstat och/eller demokrati handlar till stor del om att arabiska medborgare INTE HAR samma rättigheter som judiska medborgare. Israeliska medborgare som har stämpeln arab i sitt pass är utestängda från flera jobb: försvar, luftfart, utrikesförvaltning, kraftförsörjning, myndighetsjobb. Ej fullgjord militärtjänst kan påverka sociala förmåner. Barnbidraget är 20% lägre för araber, Möjlighet att förvärva/hyra mark, svårt att få bygglov. Listan kan göras lång. Vi snackar om andra klassens medborgare, dock har palestinierna det betydligt värre.
Citera
2018-01-01, 16:22
Medlem
Citat:
Det första är humanitärt, inte rasistiskt; Israel fungerar som en fristad för judiska flyktingar. Vilka "körs ut" idag? Bara de som invandrat illegalt. Det har inget med ras att göra.

Inte så konstigt att de tar emot sina egna med tanke på att Jordanien är en palestinsk stat. Jag syftade på resten av de rasistiska arabländerna (Jordanien är dock fortfarande en rasistisk stat, de är bara inte rasister mot just palestinier https://www.timesofisrael.com/dodging-swastikas-and-israel-hate-jordans-secret-jews-slip-beneath-the-radar/).

Nej, det vet jag inte. Du har aldrig presenterat statistik för detta.

Titta på denna fängslande presentation https://www.youtube.com/watch?v=TOaxAckFCuQ av Miko Peled. Hans far stred för Israel 1948 och var senare general under kriget 1967. Han berättar mycket utförligt vad som hände palestinierna innan araberna kom med i kriget.
Senast redigerad av SoffSvek 2018-01-01 kl. 16:25.
Citera
2018-01-01, 16:29
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Du ska inte få komma undan med dessa lögner utan att bli ifrågasatt. Fulla rättigheter kan här uppfattas som samma rättigheter.

Hela debatten huruvida Israel är en apartheidstat och/eller demokrati handlar till stor del om att arabiska medborgare INTE HAR samma rättigheter som judiska medborgare. Israeliska medborgare som har stämpeln arab i sitt pass är utestängda från flera jobb: försvar, luftfart, utrikesförvaltning, kraftförsörjning, myndighetsjobb. Ej fullgjord militärtjänst kan påverka sociala förmåner. Barnbidraget är 20% lägre för araber, Möjlighet att förvärva/hyra mark, svårt att få bygglov. Listan kan göras lång. Vi snackar om andra klassens medborgare, dock har palestinierna det betydligt värre.
Stämpeln "arab" i sitt pass? Vart? https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Israel_Biometric_Passport.jpg

I Israel har araber faktiskt fler rättigheter än de flesta judar. Militärtjänstgöring är valfritt för araber och ortodoxa judar, medan det är obligatoriskt för alla andra. Du har rätt i att man får färre förmåner om man inte gör lumpen i Israel, men det är ett individuellt val och inte statens fel.

Citat:
Titta på denna fängslande presentation https://www.youtube.com/watch?v=TOaxAckFCuQ av Miko Peled. Hans far stred för Israel 1948 och var senare general under kriget 1967. Han berättar mycket utförligt vad som hände palestinierna innan araberna kom med i kriget.
Den är ju en timme lång, det har jag inte tid med! Du får antingen skriva vad han sade, eller ge timestamps så jag kan titta på den relevanta delen.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-01 kl. 16:42.
Citera
2018-01-01, 17:07
Medlem
Citat:
Stämpeln "arab" i sitt pass? Vart? https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Israel_Biometric_Passport.jpg

Mitt fel - ersätt pass med folkbokföring. Andemeningen är densamma.
"The State of Israel maintains a national population registry in which every resident is classified by both "citizenship" and "nationality." The citizenship of all Israelis is listed as "Israeli." However, under "nationality," they are defined as belonging to different ethnic and religious groups, among them Jewish, Arab, and Druze." https://en.idi.org.il/articles/6516

Citat:
I Israel har araber faktiskt fler rättigheter än de flesta judar. Militärtjänstgöring är valfritt för araber och ortodoxa judar, medan det är obligatoriskt för alla andra. Du har rätt i att man får färre förmåner om man inte gör lumpen i Israel, men det är ett individuellt val och inte statens fel.

Citat:
Den är ju en timme lång, det har jag inte tid med! Du får antingen skriva vad han sade, eller ge timestamps så jag kan titta på den relevanta delen.

Titta 4 minuter med start 07.00. Huvuddelen av den palestinska rensningen (ca 1 miljon) skedde från utropandet av Israel 1947 till araberna kom in i kriget i maj 1948. En spridd uppfattning är att allting hände i samband med kriget från grannländerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in