2017-12-31, 15:28
Medlem
Sepiritzs avatar
[quote=demotrams|62765313]
Citat:
Men lilla du, du måste också förstå människans natur. Hon består av kropp och psyke. En yttre värld samt en inre värld. Den yttre världen är allt det som forskningen kan studera och ta på och den inre världen är allt som forskningen inte kommer åt. Den inre världen består av känslor, tankar, drömmar osv. Det föreligger inga felaktigheter och är tom rimligt att förhålla sig till den andliga världen. Det som jag försöker få dig att förstå är att den andliga världen kan inte detekteras med forskning. I din värld så måste den andliga verkligheten detekteras med forskning annars finns den inte. Du har fel och jag har förklarat varför. Förstår du nu?
Aha, så det är en lek med definitioner du är ute efter. Andliga världen är nu utbytbart med känslovärlden? Så det är i känslovärlden Gud finns? Det kanske vi kan enas om i så fall. En dröm, kanske. Om inte, så försöker du bara flytta målstolparna och hitta något onåbart för din gud att existera i. Snacka om att slingra sig.

Citat:
Inte ett annat medvetande. Det finns bara ett medvetande. Medvetande i den bemärkelsen att ha förmågan att kunna bearbeta information, avgöra, planera, resonera, förstå, veta. Medvetande finns på olika nivåer inom en art men också mellan olika arter. Människan har ett medvetande men beroende på ålder, erfarenhet osv kan människan vara medveten på olika garder. Ett barn som är fem år är medveten men när samma barn blir 10 år så har medvetandet expanderat och när barnet är 25 år har medvetandet expanderat ännu mer osv. Detta inom arten. Men även mellan arter. En hund är medveten men inte lik medveten som en människa är. Det finns alltså bar ETT medvetande.
Ordna dina tankar, det där är bara svammel för att rättfärdiga dina ursäkter. Du har ett medvetande, jag har ett medvetande, det är inte samma, men båda är medvetanden. Det finns mer än bara ett medvetande.

Citat:
Vi känner till att det existerar medvetande i universum, åtminstone på jorden, människor, och alla andra arter, detta leder till slutsatsen att detta medvetande är mer rimligt att ha deriverats från ett högre medvetande, som vi kallar Gud, än att ha kommit till av icke-medvetna processer.
Nej. Det är bara din åsikt.
Citat:
Som det har förklarats i föregående stycke så kan vi inte dra slutsatsen från empiri till teori här. Jag förstår att det är vad du efterfrågar. Men i det här fallet är vi tvungna att dra slutsatsen från teori till empiri som är lika gångbart.
Spekulation, menar du? Skulle det vara lika gångbart som empiri?

Citat:
Människans erfarenhet och intellekt är vad det handlar om, och inte någon naturlag. Att människan kan studera naturen är en uppenbar indikation på att naturen är skapad i en vis ordning, struktur och organisering. För att kunna studera hur ett hus är byggt måste det finnas en struktur, ordning osv. Allt som går att studera har en struktur och allt som har en struktur måste vara planerat enligt människans erfarenhet. Jag påstår inte nåt. Det är mycket du inte förstår. jag resonerar fram sanningen. Har du inte alls gått i skolan eller lider du av nån psykisk sjukdom?
Du "resonerar" dåligt. Önsketänkande är inte rationellt tänkande. "Watchmaker" argumentet är uselt, bemött tusen gånger och naivt tänkande.

Citat:
Jag har gett dig massvis med argument men du besvarar mina argument med frågor. Du har inte presenterat nån motargumentation.
Dina argument är påståenden, inte de facto argument. Ogrundad spekulation kan avfärdas utan motargumenat som består av mer än att säga att du har fel.
Citat:
Det är inget nytt. Vi har diskuterat förr också, närmare bestämt för längre än 3 år sen. Det som är förbluffande och helt otroligt är att du är exakt samma person, med samma kunskap, ordagrant samma åsikter, ja, kort sagt identisk på alla plan, som du var för längre än 3 år sen.
Du får samma motsägelser eftersom du har samma ogrundade påståenden nu som då. Vad säger det om dig, enligt din egen argumentation?
Citat:
Detta betyder bara en sak; Du har inte lärt dig nåt nytt. Du har inte utvecklats en mm. Du är på samma ruta och stampar. Jag är helt övertygad om att du är på samma ställe som du var för 3 år sen vad gäller livets alla områden och det är tragiskt.
Du vet ingenting om mig men spekulerar fritt. Igen. Jag tycker det säger allt och understödjer precis det jag skrivit. Du gör slutsatser på högst spekulativa grunder. Dessutom är inte jag ämnet vi diskuterar.

Citat:
Skulle du kunna fetmarkera alla dina motargumentation om det finns några eller om du kommer att presentera några? Jag hittar inga och jag har letat med lyktor. Samma gamla visa.
Motargument mot vad exakt? Watchmaker?
Citera
2017-12-31, 15:50
Medlem
[quote][quote=Sepiritz|62765538]
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Aha, så det är en lek med definitioner du är ute efter. Andliga världen är nu utbytbart med känslovärlden? Så det är i känslovärlden Gud finns? Det kanske vi kan enas om i så fall. En dröm, kanske. Om inte, så försöker du bara flytta målstolparna och hitta något onåbart för din gud att existera i. Snacka om att slingra sig.

Nej, det är snarare din oförmåga till reflektion som ställer till det för dig. Jag drar paralleller mellan människans inre värld och den andlig världen för att försöka förklara för dig på ett sätt som även är känt för dig, är min förhoppning. Jag förmodar att du förstår att känslor, tankar drömmar osv hör till den icke-fysiska världen och inte kan detekteras med hjälp av forskning. Min förhoppning är att genom att du förstår detta kan du själv genom reflektion kunna dra paralleller mellan människans inre värld och den andliga världen. Med andra ord, inte nödvändigtvis samma fenomen. Förstår du nu?

Citat:
Ordna dina tankar, det där är bara svammel för att rättfärdiga dina ursäkter. Du har ett medvetande, jag har ett medvetande, det är inte samma, men båda är medvetanden. Det finns mer än bara ett medvetande.

Mina tankar är ordnade. Det behöver inte nödvändigtvis vara jag som är hindret för att du ska förstå mitt budskap. Felet kan mycket väl ligga hos dig, vilket jag är övertygad om att det är också. Du förstår inte vad som menas med att det bara existerar ett medvetande. Det är okej att inte förstå men då säger man som det är. Nu till saken; Det kan bara finnas ett medvetande. Ett medvetande är en förmåga att kunna bearbeta information, veta, förstå, resonera, reflektera, tänka, men framförallt VETA. Ditt medvetande är precis lika som alla andra människor medvetande. Både ditt och alla andra människors medvetande arbetar på samma sätt, bearbetar information, förstår, resonerar osv. Erfarenheterna, kunskaperna, insikterna kan vara olika hos olika människor men själva förmågan, läs medvetandet, är precis lika.

För att konkretisera nåt som inte går att konkretisera men i hopp om att du i din enfald ska förstå:
Ditt medvetandes uppgift är att veta saker och ting
Anders medvetandes uppgift är att veta saker och ting.
Det du vet, vet inte Anders och tvärtom men ni använder samma förmåga för att veta även om det ni vet skiljer sig. Med andra ord kan medvetandet vara olika mycket expanderat hos olika individer/personer/entiteter men det är bara ett medvetande.

Citat:
Nej. Det är bara din åsikt. Spekulation, menar du? Skulle det vara lika gångbart som empiri?
Ännu ett bevis på att du inte har CSN-lån. Slå upp forskningsmetodik och lär dig om begreppen empiri > teori och Teori > empiri.

Citat:
Du "resonerar" dåligt. Önsketänkande är inte rationellt tänkande. "Watchmaker" argumentet är uselt, bemött tusen gånger och naivt tänkande.

För att du säger så eller vad är dina motargument?

Citat:
Dina argument är påståenden, inte de facto argument. Ogrundad spekulation kan avfärdas utan motargumenat som består av mer än att säga att du har fel. Du får samma motsägelser eftersom du har samma ogrundade påståenden nu som då. Vad säger det om dig, enligt din egen argumentation? Du vet ingenting om mig men spekulerar fritt. Igen. Jag tycker det säger allt och understödjer precis det jag skrivit. Du gör slutsatser på högst spekulativa grunder. Dessutom är inte jag ämnet vi diskuterar.

Enligt vem är mina argumentationer ogrundade spekulationer? hur kan det vara spekulationer att jämföra en andlig värld med människans inre värld? Hur kan det vara spekulationer att förklara för dig att den andliga världen inte kan detekteras med forskningsmetodiken? Har du förmågan att förklara?

Citat:
Motargument mot vad exakt? Watchmaker?

Mot att den andliga världen inte ka detekteras med hjälp av forskning.
Mot att planering, struktur, organisation som förekommer i naturen är beroende av ett medvetande.
Mot att människan har en inre värld som inte kan detekteras med hjälp av forskning.

Förstår du verkligen det jag skriver? Hur mycket har du läst? Vad är din gebit? Din analys, reflektion, förståelseförmåga är väldigt låg. Vill du diskutera ett intressant ämne som detta bör du också ha lite att komma med. Inte bara besvara med frågor och upprepa allt vad du redan har skrivit i flera år. Vad uppehållar du dig med om dagarna?
Citera
2017-12-31, 21:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men lilla du, du måste också förstå människans natur. Hon består av kropp och psyke. En yttre värld samt en inre värld. Den yttre världen är allt det som forskningen kan studera och ta på och den inre världen är allt som forskningen inte kommer åt. Den inre världen består av känslor, tankar, drömmar osv. Det föreligger inga felaktigheter och är tom rimligt att förhålla sig till den andliga världen. Det som jag försöker få dig att förstå är att den andliga världen kan inte detekteras med forskning. I din värld så måste den andliga verkligheten detekteras med forskning annars finns den inte. Du har fel och jag har förklarat varför. Förstår du nu?

Inte ett annat medvetande. Det finns bara ett medvetande. Medvetande i den bemärkelsen att ha förmågan att kunna bearbeta information, avgöra, planera, resonera, förstå, veta. Medvetande finns på olika nivåer inom en art men också mellan olika arter. Människan har ett medvetande men beroende på ålder, erfarenhet osv kan människan vara medveten på olika garder. Ett barn som är fem år är medveten men när samma barn blir 10 år så har medvetandet expanderat och när barnet är 25 år har medvetandet expanderat ännu mer osv. Detta inom arten. Men även mellan arter. En hund är medveten men inte lik medveten som en människa är. Det finns alltså bar ETT medvetande.

Vi känner till att det existerar medvetande i universum, åtminstone på jorden, människor, och alla andra arter, detta leder till slutsatsen att detta medvetande är mer rimligt att ha deriverats från ett högre medvetande, som vi kallar Gud, än att ha kommit till av icke-medvetna processer. Som det har förklarats i föregående stycke så kan vi inte dra slutsatsen från empiri till teori här. Jag förstår att det är vad du efterfrågar. Men i det här fallet är vi tvungna att dra slutsatsen från teori till empiri som är lika gångbart.

Människans erfarenhet och intellekt är vad det handlar om, och inte någon naturlag. Att människan kan studera naturen är en uppenbar indikation på att naturen är skapad i en vis ordning, struktur och organisering. För att kunna studera hur ett hus är byggt måste det finnas en struktur, ordning osv. Allt som går att studera har en struktur och allt som har en struktur måste vara planerat enligt människans erfarenhet. Jag påstår inte nåt. Det är mycket du inte förstår. jag resonerar fram sanningen. Har du inte alls gått i skolan eller lider du av nån psykisk sjukdom?

Jag har gett dig massvis med argument men du besvarar mina argument med frågor. Du har inte presenterat nån motargumentation. Det är inget nytt. Vi har diskuterat förr också, närmare bestämt för längre än 3 år sen. Det som är förbluffande och helt otroligt är att du är exakt samma person, med samma kunskap, ordagrant samma åsikter, ja, kort sagt identisk på alla plan, som du var för längre än 3 år sen. Detta betyder bara en sak; Du har inte lärt dig nåt nytt. Du har inte utvecklats en mm. Du är på samma ruta och stampar. Jag är helt övertygad om att du är på samma ställe som du var för 3 år sen vad gäller livets alla områden och det är tragiskt.

Skulle du kunna fetmarkera alla dina motargumentation om det finns några eller om du kommer att presentera några? Jag hittar inga och jag har letat med lyktor. Samma gamla visa.

Oavsett dina epistemiska funderinger, så är det fortfarande BEVIS som efterlysas. Och om du vill redefiniera vad bevis egentligen är (så möjliga bevis kan passa in i din efterrationaliserande apologetik), så får du först göra detta på lämplig tråd.
Citera
2017-12-31, 21:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mina tankar är ordnade.

Knappast. Du verkar ju inte ens ha kunskap om vad "bevis" per se är och vilka typer av bevisföring som finns.
Citera
2017-12-31, 21:29
Medlem
I kväll ska jag bevisa att jag finns. Jag kommer visa mig som ett ljus sken på himmelen .

Vi ses. Jo såklart finns jag. Varför är det konstigt ?
Citera
2017-12-31, 21:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
I kväll ska jag bevisa att jag finns. Jag kommer visa mig som ett ljus sken på himmelen .

Vi ses. Jo såklart finns jag. Varför är det konstigt ?

Vem är denna "jag" du refererar till?
Citera
2017-12-31, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Treenigheten 😆
Citera
2018-01-01, 00:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, det är snarare din oförmåga till reflektion som ställer till det för dig. Jag drar paralleller mellan människans inre värld och den andlig världen för att försöka förklara för dig på ett sätt som även är känt för dig, är min förhoppning. Jag förmodar att du förstår att känslor, tankar drömmar osv hör till den icke-fysiska världen och inte kan detekteras med hjälp av forskning. Min förhoppning är att genom att du förstår detta kan du själv genom reflektion kunna dra paralleller mellan människans inre värld och den andliga världen. Med andra ord, inte nödvändigtvis samma fenomen. Förstår du nu?
Så du hade inga belägg för det jag bad dig belägga? Det var alltså inte alls relevant till saken. Kul att du erkänner det.
Så, vi kan faktiskt detektera känslor, tankar och drömmar till viss del. Vi kan se det hända i hjärnan.
Är det samma sak med din "andliga värld"? Annars, vad har du för belägg att ens påstå att den finns?
Magkänslan igen?

Citat:
Mina tankar är ordnade. Det behöver inte nödvändigtvis vara jag som är hindret för att du ska förstå mitt budskap. Felet kan mycket väl ligga hos dig, vilket jag är övertygad om att det är också.
Klart du är. Något annat hade förvånat mig.
Citat:
Du förstår inte vad som menas med att det bara existerar ett medvetande. Det är okej att inte förstå men då säger man som det är. Nu till saken; Det kan bara finnas ett medvetande. Ett medvetande är en förmåga att kunna bearbeta information, veta, förstå, resonera, reflektera, tänka, men framförallt VETA. Ditt medvetande är precis lika som alla andra människor medvetande. Både ditt och alla andra människors medvetande arbetar på samma sätt, bearbetar information, förstår, resonerar osv. Erfarenheterna, kunskaperna, insikterna kan vara olika hos olika människor men själva förmågan, läs medvetandet, är precis lika.
Du verkar tyvärr helt oförmögen att resonera. Mycket ordnade tankar ser jag.

Citat:
För att konkretisera nåt som inte går att konkretisera men i hopp om att du i din enfald ska förstå:
Ditt medvetandes uppgift är att veta saker och ting
Anders medvetandes uppgift är att veta saker och ting.
Det du vet, vet inte Anders och tvärtom men ni använder samma förmåga för att veta även om det ni vet skiljer sig. Med andra ord kan medvetandet vara olika mycket expanderat hos olika individer/personer/entiteter men det är bara ett medvetande.
Jösses. Tragiskt.

Citat:
Ännu ett bevis på att du inte har CSN-lån. Slå upp forskningsmetodik och lär dig om begreppen empiri > teori och Teori > empiri.
Bemöt det jag skrev istället? Dessutom tycker jag du ska sluta prata om bevis. Så urvattnat som du gjort det ordet kan jag simma lugnt i den här diskussionen.

Citat:
För att du säger så eller vad är dina motargument?
Jag behöver inga motargument mer än "nej, du har fel" när du inte kan producera något evidens eller belägg för det du skriver. Du spekulerar ju vilt.

Citat:
Enligt vem är mina argumentationer ogrundade spekulationer? hur kan det vara spekulationer att jämföra en andlig värld med människans inre värld? Hur kan det vara spekulationer att förklara för dig att den andliga världen inte kan detekteras med forskningsmetodiken? Har du förmågan att förklara?
Att jämföra en andlig värld med människans inre värld bevisar ingenting. Även om du till fullo demonstrerade att människans andliga värld var magisk och full av tomtar och troll har du inte bevisat en andlig värld. Falsk analogi börjar inte ens att beskriva det du håller på med.

Vad bevisar att den andliga världen inte kan detekteras med forskningsmetodiken? Det kan inte Kalle Ankas värld heller. Du måste demonstrera att den är relevant, dvs att den finns, innan den är relevant. Varför ska vi förhålla oss till något som du hittar på?

Citat:
Mot att den andliga världen inte ka detekteras med hjälp av forskning.
Den andliga världen är inte styrkt som existerande, hur ska man ha en diskussion runt den?
Citat:
Mot att planering, struktur, organisation som förekommer i naturen är beroende av ett medvetande.
Du spekulerar att den är beroende av det, men demonstrerar det inte på något sätt. Vad ska jag motbevisa? Du har ju inte belagt din SPEKULATION.
Citat:
Mot att människan har en inre värld som inte kan detekteras med hjälp av forskning.
Har vi? Som jag skrev ovan, även om vi har en inre värld som på något sätt är magiskt (ej belagt med evidens) bevisar den inte andra magiska världar eller entiteter.
Om jag bevisar att Penn & Tellers magi är riktig magi, betyder det att Gandalf finns? Nej.

Citat:
Förstår du verkligen det jag skriver? Hur mycket har du läst? Vad är din gebit? Din analys, reflektion, förståelseförmåga är väldigt låg. Vill du diskutera ett intressant ämne som detta bör du också ha lite att komma med. Inte bara besvara med frågor och upprepa allt vad du redan har skrivit i flera år. Vad uppehållar du dig med om dagarna?
Jag är inte diskussionsämnet. Din Dunning-Kruger får du behålla för dig själv.
Jag försöker hjälpa dig att inse att du kräks ur dig argumentationsfel och logikfel. Det är ju för din bättring jag skriver detta. Om du slutar tänka fel kanske du kommer någonstans så småningom, även om det ska ta fyra år till.
Citera
2018-01-01, 11:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Treenigheten

Hur "bevisar" ett "ljus sken på himmelen" treenighetens existens?
Citera
2018-01-01, 11:43
Medlem
Citat:
Nä det är ju sant. Vet man inte hur gud ser ut så blir det svårt om han typ inte talar om vem han är. Endast Gud själv kan bevisa sin egen existens.

Hej jag är Gud typ
Citera
2018-01-01, 11:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nä det är ju sant. Vet man inte hur gud ser ut så blir det svårt om han typ inte talar om vem han är. Endast Gud själv kan bevisa sin egen existens.

Hej jag är Gud typ

Du har alltså ingen ... för denna tråd ... relevant poäng?
Citera
2018-01-01, 11:54
Medlem
Citat:
Du har alltså ingen ... för denna tråd ... relevant poäng?
Kan någon ha det ? Antingen tror man eller så vet man inte . Samma sak.
Men om många skriver om sina möten med
Gud så borde man hitta en röd tråd. Men nu verkar det som att alla har sin egen Gud. Eller så tar dom bokstavligt från bibeln vilket inte bevisar någon Gud . Nutid bevis av möte med det. Iof sa dom redan innan bibeln . Gud är död. Menas att han övergivit mänskligheten tillfälligt.
Senast redigerad av troligengud 2018-01-01 kl. 12:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in