Citat:
Ursprungligen postat av
kugutt
Jo, och just då gjorde han et stort misstag. Hadde han svarat då, kunde han bluffat polisen til att avbryta letaktionen/söket. Lite senare kunde han ringt Kw`s pojkvän och frågat om Kim hadde kommit hem änn. Dom hadde haft lite tekniska problem och hon hadde ju hoppat över i en liten risig fritidsbåt som kom förbi. Med lite tur hadde han då satt igång en ny letaktion/sök.
Ja, han hade kanske kunnat köpa sig lite tid i alla fall? Tid till att göra ren ubåten ordentligt, eller tanka diesel, dricksvatten, proviant o.s.v. och ge sig iväg och sänka den någonstans långt bort där den aldrig skulle ha hittats. Å andra sidan kunde en polishelikopter plötsligt ha hoovrat över honom också när de väl fått hans position (som de såklart skulle ha frågat efter om han svarat). Med liket kvar ombord...
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
[/b]
Att sänka ubåten med flera liter blod samt DNA-spår hade han självklart planerat under natten. Han var ju intresserad av vetenskap och crime nights med vänner med liknande vetenskapliga intressen.Och enligt GW Persson var det ett smart drag av PM att dränka hela brottsplatsen i saltvatten eftersom det effektivt tar bort blodspår.
Du har rätt, så dum
var han inte. Och det är just därför det inte kan vara frågan om ett planerat brott.
Men den här gången räckte det inte till... Antar att blodet hunnit sätta sig fast i t.ex. tyger och andra absorberande material, före sänkningen. Det vet man ju själv hur svårt det är att få bort en blodfläck när den väl satt sig - det krävs skrubbning och fläckborttagningsmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Bra då har vi rett ut det, du kanske inte ska lita allt för mycket på varje ord från den där ubåtstysken.
Här ska du få ännu en grej att fundera på på årets sista dag: "Din" tysk påstår alltså att det snabbt skulle bli undertryck i ubåten om luckan i tornet stängdes och motorn suger i sig luft från ubåtens inre. Ja det stämmer om utrymmet då skulle bli hermetiskt tillslutet men det finns två enorma brister i det resonemanget:
1. Ubåten hade snorkel för att ta in förbränningsluft så inte ens en helt tät lucka behöver ge undertryck inne i ubåten. Intaget via snorkeln bör dock ha varit möjligt att stänga manuellt (stängs annars säkert automatiskt också om vatten når upp till luftintaget men nu var ju det långt över vattenytan). Om det var manuellt stängt kommer ändå passus två:
2. Fjärrstyrningen av rodren och elmotorn var försedd med kabel som helt enkelt togs upp genom tornluckan för att slippa vattentäta kabelgenomföringar. Även om luckan skulle slå igen så ligger kabeln emellan och gör att luckan inte tätar. Jag har inte sett kabeln men den bör ha varit c:a 10 mm i diameter för de nödvändiga kontrollerna. Luckans kant var inte vass och kan inte ha slagit av kabeln. Huvudmotorn sög i sig c:a 50 l luft/sekund vid max gaspådrag och den som drev generatorn tog c:a 10 l/s. Om båda motorerna gick på max snackar vi ett luftflöde genom luckan på c:a 60 l/s vilket med en springa på 10 mm vid ena sidan bara ger ett knappt märkbart tryckfall.
Du kan väl översätta detta till tyska och hälsa från mig att hans hypotes inte håller. Han kanske inte tänkte på kabeln. Att PM först skulle kasta ner fjärrkontrollen genom luckan och den just då råkar slå igen är förstås inte trovärdigt.
Jodå, tysken har tänkt på kabeln, han skriver att fjärrkontrollen inte behöver ha varit uppe i tornet när luckan slog igen. (Jag tog inte med allt.) Han har lagt till ytterligare en aspekt på ämnet idag:
"Wenn es normal abgelaufen wäre hätte er eine entsprechende Sicherheitseinweisung gehalten.
Hat er oft und gerne gemacht, erhöht die Spannung, dient der Sicherheit und kostet nichts.
Also in etwa so (fiktiv):
"Als Kim was ich jetzt vorhabe ist ein wenig gefährlich, bringt uns aber doppelt so schnell nach Hause.
Hier hinter im Maschinenraum sind zwei Stopknöpfe. Die drückst Du wenn Dir irgenwas komisch* vorkommt.
Keine Angst ich kann dann von oben immer noch elektrisch fahren."
(* evt auch noch genauer erläuter was er damit meint.)
Damit wird dieses Szenario dann wieder sehr unwahrscheinlich."
"Om det hade gått till på det vanliga viset, så hade han hållit en relevant säkerhetsgenomgång först. Det gjorde han ofta och gärna, för det höjer spänningen, gagnar säkerheten och kostar inget. Ungefär så här:
Alltså, Kim, vad jag nu tänker göra är lite farligt, men det gör att vi kommer hem dubbelt så fort. Här bak i maskinrummet sitter två stoppknappar. Dom trycker du på om du börjar känna dig konstig*. Och var inte orolig, jag kan i så fall alltid köra med elmotorn däruppifrån.
(* ev. även noggrannare förtydliga vad han menar med det)
Med tanke på detta, blir detta scenario åter mycket osannolikt."
(Jo, jag skulle kunna översätta ditt inlägg till tyska och lägga ut det där, men det skulle ta ett tag med alla ovana tekniska termer, och jag tror inte att jag törs. Tysken kan vara så sarkastisk, och eftersom jag respekterar honom skulle jag bli ledsen om jag finge en skopa av det över mig...

Men du kanske själv kan ta kontakt med honom på engelska, om du vill diskutera ämnet med honom? )