2017-12-31, 16:15
Medlem
MrSimpletons avatar
Det är så att vi har kommit fram till att min tjej har ADHD vilket hon dragits med hela sitt liv utan att inse vad det egentligen handlade om. Hon har varit hos läkaren många gånger som yngre men de kom aldrig fram till något. Hon hade även ett besök nu för någon månad sen där läkaren inte trodde på att hon hade ADHD vilket är rätt befängt då det är väldigt uppenbart.

Nu självmedicinerar hon med amfetamin och allt gick bra till en början men har nu börjat ta ut sin rätt. Enligt mig finns det 4 väldigt viktiga regler du måste följa för att du ska kunna självmedicinera, det är rutiner, alltså du tar det på fasta tider. Du tar alltid samma mängd(hon har en 0.001-våg) samt att du måste sköta sömn och kost. Bryter du någon av dessa regler ger det konsekvenser och medicinering fungerar inte. Hon har börjat missköta det mesta och allt börjar gå ut för på riktigt nu. Dygningar, långa sovperioder, tappat väldigt mycket i vikt osv. Alltså sköts inte en enda regel.

Den enda lösningen jag ser är att hon får diagnosen och blir rätt medicinerad. Hur hade ni gått tillväga? Hon klarar inte av att gå till doktorn själv så jag försöker ta tag i det här åt henne så att det blir gjort ordentligt. Har hört förut att man inte ska nämna missbruk/självmedicinering för doktor/psykolog osv, men även hört tvärt om att sådant kan skynda på processen.

Finns det någon som vart i liknande situation, vad gjorde ni? Och vad rekommenderar ni att jag gör?

Tack på förhand. Och om tråden ligger fel får mod gärna flytta den till rätt forumdel.
Citera
2017-12-31, 16:19
Medlem
Halloween2s avatar
Rekommenderar dig till att få henne att sluta ta tjack, har svårt att tro att hon ens tänker på det som självmedicinering nu utan tar det bara för att hon vill och kan.

Är det värt att få hembesök av polisen kanske när något går fel? Hon kommer inte få det bättre av att ta tjack.
Citera
2017-12-31, 16:42
Medlem
Japhys avatar
Har du övertygat din tjej om att hon har ADHD, fått henne hooked på tjack och nu är hon torsk på det?
Citera
2017-12-31, 16:58
Medlem
kumlafucker84s avatar
Hon måste sluta med tjack direkt. Hoppas att läkarna har vett i skallen och inser att hon har ADHD. Då kan hon få concerta istället.
Citera
2017-12-31, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
Hon måste sluta med tjack direkt. Hoppas att läkarna har vett i skallen och inser att hon har ADHD. Då kan hon få concerta istället.

Det är TS en hobbyknarkare som ställt diagnosen och försett sin tjej med tjack!
Citera
2017-12-31, 17:16
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogrehabilitering --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2017-12-31, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSimpleton
Det är så att vi har kommit fram till att min tjej har ADHD vilket hon dragits med hela sitt liv utan att inse vad det egentligen handlade om. Hon har varit hos läkaren många gånger som yngre men de kom aldrig fram till något. Hon hade även ett besök nu för någon månad sen där läkaren inte trodde på att hon hade ADHD vilket är rätt befängt då det är väldigt uppenbart.

Nu självmedicinerar hon med amfetamin och allt gick bra till en början men har nu börjat ta ut sin rätt. Enligt mig finns det 4 väldigt viktiga regler du måste följa för att du ska kunna självmedicinera, det är rutiner, alltså du tar det på fasta tider. Du tar alltid samma mängd(hon har en 0.001-våg) samt att du måste sköta sömn och kost. Bryter du någon av dessa regler ger det konsekvenser och medicinering fungerar inte. Hon har börjat missköta det mesta och allt börjar gå ut för på riktigt nu. Dygningar, långa sovperioder, tappat väldigt mycket i vikt osv. Alltså sköts inte en enda regel.

Den enda lösningen jag ser är att hon får diagnosen och blir rätt medicinerad. Hur hade ni gått tillväga? Hon klarar inte av att gå till doktorn själv så jag försöker ta tag i det här åt henne så att det blir gjort ordentligt. Har hört förut att man inte ska nämna missbruk/självmedicinering för doktor/psykolog osv, men även hört tvärt om att sådant kan skynda på processen.

Finns det någon som vart i liknande situation, vad gjorde ni? Och vad rekommenderar ni att jag gör?

Tack på förhand. Och om tråden ligger fel får mod gärna flytta den till rätt forumdel.
Hej!

Ta ett djupt andetag när du läser detta och försök komma ner i varv. Jag har några frågor till dig som jag behöver svar på. Jag vill gärna framföra mitt perspektiv på situationen som verktyg åt dig, men missbruk är ett komplext beteende. Det är lätt att fokusera för mycket på en faktor och missa de andra.

Hur kom ni fram till att hon har ADHD? Hur resonerade ni?
När använde hon amfetamin för första gången och varför?
Har hon tidigare missbruk bakom sig?
Hur och varför blev självmedicinering med amfetamin valet av behandlingsmetod?

Mvh Frasse Lejonhjärta
Citera
2017-12-31, 17:38
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSimpleton

Det går inte att självmedicinera med amfetamin på lång sikt. Dessutom är det knappast ren amfetamin hon får tag på, utan en salig sörja av efedrin, koffein och troligtvis mycket värre substanser än så. Hon pajjar sina dopamin-receptioner å det grövsta för tillfället, och inte bara.

Tjack bryter dessutom ner hjärnkapaciteten (i stora doser dellusion och paranoia), och även om det känns bra för stunden, så är det katastrofalt att ta det på daglig basis.

Du har nu en tjack-torsk flickvän som måste omedelbart avtändas. Det bästa tipset jag har är att dels få hennes att inse det och sedan se till att kapa hennes möjlighet att köpa mer amfetamin.
Citera
2017-12-31, 17:57
Medlem
knut_1s avatar
Blir ingen neuropsykiatrisk utredning om hon går på amfetamin, tyvärr.
Senast redigerad av knut_1 2017-12-31 kl. 18:01.
Citera
2017-12-31, 18:05
Avslutad
Det kanske kan kallas självmedicinering... Men det kallar många narkotikamissbrukare sitt missbruk för, oavsett om det gäller cannabis, centralstimulantia, opioider eller benzo. De doser man får för ADHD är runt 54 mg metylfenidat depot oralt, o det ger ingen ruseffekt. Endast en effekt som gör att man kan koncentrera sig bättre.

Jag sköt en gång 120 mg metylfenidat rakt in i venen, o det är klart man mår toppen av det. Men att hålla på o göra det varje dag är inte nyttigt. Ännu värre med gatutjack, som nån skrev, det kan innehålla lite vad som helst.

Så jag antar att hon tar högre doser än de som förskrivs vid ADHD?

Känner många med ADHD som missbrukar allt möjligt. Huruvida man ska nämna sitt missbruk är omdebatterat... Man kan få t.ex. Ritalin om man lämnar regelbundet urinprover. Jag fick mina benzo "tack vare" mitt missbruk o har aldrig behövt lämna ett endaste drogtest i hela mitt liv, förutom inför en anställning.
Citera
2017-12-31, 22:13
Medlem
I vissa delar av Sverige är det nolltolerans mot droger vid neuropsykiatriska utredningar; visar det sig att hon har ADHD och samtidigt går på amfetamin så kan hon komma att skickas hem med en uppmaning att återigen påbörja utredningen - om tre månader. Såhär ser det åtminstone ut i ett mindre län i västra Sverige...

Hur fittan som satte detta vedervärdiga system i rullning tänkte kan jag inte svara på, men se upp med att lita på läkare. Det går fler as per hygglig läkare än tvärtom, så om hon prompt måste självmedicinera (vet hur det känns) så se då till att hon städar upp ett par dagar innan avtalade möten eftersom urinprov kan förekomma när medicinering i allmänhet, och medicinering för ADHD i synnerhet, är på tal.
Citera
2018-01-01, 02:05
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84

Skulle concerta vara bättre? Även amfetamin skrivs ut mot ADHD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in