2017-12-31, 02:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Dito.

Kan de förresten inte ha avlägsnat en kroppsdel för att exv lossa en ring, och sedan lämnat kroppsdelen på annat ställe?
Usch!
Nå, detta med "brottsplatsen i utvidgad mening" (eller vad nu GW sade) är lite förbryllande hur som helst. Det är väl ett brott i sig att flytta ett finger från ett ställe till ett annat om det är vad du menar. Då är ju fyndplatsen också en brottsplats.
En mer direkt hypotes är, att man har hittat mordvapnet, som också är fastställt, på annan plats än kropparna, och att MGM har kladdat ner det med sitt DNA, på ett sätt som gör att han kan bindas till gärningen.
Citera
2017-12-31, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nja, jag trot ju som sagt att de bindande bevisen mig Edvin är från ett nervöst kedjerökande utanför huset. Men jag hoppas ni har rätt

Om det endast rört sig om kedjerökande, hade EG varit en fri man. Det hade inte räckt för att vara häktad på sannolika skäl till mord. Detta hade endast bevisat hans närvaro på denna plats utan att kunna kopplas till gärningen.
Citera
2017-12-31, 08:51
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Usch!
Nå, detta med "brottsplatsen i utvidgad mening" (eller vad nu GW sade) är lite förbryllande hur som helst. Det är väl ett brott i sig att flytta ett finger från ett ställe till ett annat om det är vad du menar. Då är ju fyndplatsen också en brottsplats.
En mer direkt hypotes är, att man har hittat mordvapnet, som också är fastställt, på annan plats än kropparna, och att MGM har kladdat ner det med sitt DNA, på ett sätt som gör att han kan bindas till gärningen.

I de första rapporteringarna skrevs i flera medier att polisen spärrade av "omkringliggande åker".

http://www.corren.se/nyheter/misstankt-dubbelmord-utanfor-mantorp-om4699327.aspx

Naturligtvis kan polisen göra detta i rent övergripande preventivt syfte, så att ev. spår utomhus inte ska förstöras.

Frågan är om man i detta fall redan i initialskedet hade någon specifik anledning att spärra av åkern direkt, t.ex misstanke om att åkern på något sätt hade en mer direkt koppling till det begångna brottet.
Citera
2017-12-31, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Du har onekligen en poäng i att båtens väg från halmgubbe till ev trovärdig hypotes är en aning vinglig. Och mitt spånande får absolut inte bli till en trådsanning, Gud förbjude!

Beträffande MGM, offrens bil och Borensberg så är även jag av uppfattningen att det är en hypotes som inte bekräftats av vare sig polis eller åklagare. Blev dock för en stund lite osäker när Trams82 hävdade att det redan var bekräftat att MGM använt bilen för trpt till Borensberg.

Allt som rör båten, och personer relaterade till den, kan självklart vara en slump. Kanske svågern bara har en osedvanlig otur med tajmningen, som att båten bjuds ut till försäljning/förvarats på en ort långt hemifrån, att den nu är flyttad och att svågern är just svåger med MGM. Men visst, det ka vara en slump, helt klart.

Jag har väldigt svårt att se att den där båten skulle spela varken någon praktisk eller logisk roll i detta dubbelmord. I "min" värld så går den bort helt. Den grönaktiga bilen dock, märkligt att den inte är återfunnen och utredd i sitt sammanhang!
Sedan återkommer jag återigen till kopplingen BO/GM. Fortfarande inte utrett här på FB och det förvånar mig faktiskt. Ni brukar vara riktigt snabba med sånt.
Motivet verkar ju hyfsat klarlagt i form av pengar, samt en sjukligt otäck önskan och fantasi om att mörda människor på ett bestialiskt sätt.
MEN.....Val av BO? Val av BO? Pleeeeeease hjälp mig på traven här med några nya fräscha idéer!
Citera
2017-12-31, 12:47
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Jag har väldigt svårt att se att den där båten skulle spela varken någon praktisk eller logisk roll i detta dubbelmord. I "min" värld så går den bort helt. Den grönaktiga bilen dock, märkligt att den inte är återfunnen och utredd i sitt sammanhang!
Sedan återkommer jag återigen till kopplingen BO/GM. Fortfarande inte utrett här på FB och det förvånar mig faktiskt. Ni brukar vara riktigt snabba med sånt.
Motivet verkar ju hyfsat klarlagt i form av pengar, samt en sjukligt otäck önskan och fantasi om att mörda människor på ett bestialiskt sätt.
MEN.....Val av BO? Val av BO? Pleeeeeease hjälp mig på traven här med några nya fräscha idéer!
Från början var snacket om båten bara att EG kunde via en båttur med sin svåger haft kännedom om Östergötland då polisen inte hittat någon koppling mellan MGM och BO.
Om motivet var pengar är också bara en spekulation, morden kan ha handlat om något annat och pengarna vara bonus.
Jag tror också att den amerikanska bilen har ett samband med detta dådet. Det har ju pratats om att MGM gick till fel hus, det enda jag hittat när jag kollat upp närområdet är en firma som gått i konkurs som hette Mantorp Cash och låg 700 meter från BOs hus.
Citera
2017-12-31, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Det är förståeligt att båten kan te sig som en främmande fågel i sammanhanget, absolut! Men jag tänker som så att dels finns det de facto en koppling till MGM via svågern, dels att en båt vore ett nära nog perfekt flyktfordon. Ett uttag i bankomaten i Bb, en promenad till gästhamnen, lägga ut för att sedan puttra iväg mot hemmahamnen - diskret och noll risk att bli stoppad i en trafikkontroll eller liknande. Sedan verkar det som båten varit i dessa vatten året innan i samband med ett påstått besök i Bergs slussar.
Kopplingen BO/GM är en gåta, inte minst därför att jag fått för mig att EG inte är den drivande i detta, i varje fall inte ifråga om mördandet. Han är -som någon tidigare påpekat - en så osannolik gärningsman. Jo, jag tror också att motivet är pengar och att jänkaren är en viktig pusselbit.
Citera
2017-12-31, 13:39
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Det är förståeligt att båten kan te sig som en främmande fågel i sammanhanget, absolut! Men jag tänker som så att dels finns det de facto en koppling till MGM via svågern, dels att en båt vore ett nära nog perfekt flyktfordon. Ett uttag i bankomaten i Bb, en promenad till gästhamnen, lägga ut för att sedan puttra iväg mot hemmahamnen - diskret och noll risk att bli stoppad i en trafikkontroll eller liknande. Sedan verkar det som båten varit i dessa vatten året innan i samband med ett påstått besök i Bergs slussar.
Kopplingen BO/GM är en gåta, inte minst därför att jag fått för mig att EG inte är den drivande i detta, i varje fall inte ifråga om mördandet. Han är -som någon tidigare påpekat - en så osannolik gärningsman. Jo, jag tror också att motivet är pengar och att jänkaren är en viktig pusselbit.
EGs bror hade varit vid Bergs slussar året innan. Om han åkte båt eller inte har jag ingen info om. Vet du hur stor båt det handlar om? Går det att åka vilken båt som helst mellan Gränna och Borensberg?
Citera
2017-12-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Från början var snacket om båten bara att EG kunde via en båttur med sin svåger haft kännedom om Östergötland då polisen inte hittat någon koppling mellan MGM och BO.
Om motivet var pengar är också bara en spekulation, morden kan ha handlat om något annat och pengarna vara bonus.
Jag tror också att den amerikanska bilen har ett samband med detta dådet. Det har ju pratats om att MGM gick till fel hus, det enda jag hittat när jag kollat upp närområdet är en firma som gått i konkurs som hette Mantorp Cash och låg 700 meter från BOs hus.
Det var som fan, Mantorp Casch i konken och granne till BO. Nån snubbe som torskat på några mille och som ville utkräva hämnd men tog fel adress?! Du kan vara nåt på spåren, ingen dum hypotes. Absolut en möjlighet!
Citera
2017-12-31, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
EGs bror hade varit vid Bergs slussar året innan. Om han åkte båt eller inte har jag ingen info om. Vet du hur stor båt det handlar om? Går det att åka vilken båt som helst mellan Gränna och Borensberg?
Vid lugnt väder kan man iofs ta en tur på Vättern om man håller sig nära land, men för en lite längre seglats krävs det en viss sjövärdighet. Den aktuella båttypen är helt klart tillräckligt sjövärdig för en färd t ex Gränna - Borensberg, allrahelst om man väljer en kustnära rutt. Med bra väderprognoser även en tur kust till kust. Båten är tillv 2000 och utrustad med en 50 hkr Mercury, så den vore ett bra val i sammanhanget.
Aha, det var brorsan som var i slussarna, det hade jag inte kläm på.

Länk till bilder på båttypen: https://duckduckgo.com/?q=Ryds+485+DL&t=ffnt&iax=images&ia=images
Citera
2017-12-31, 15:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Släktträd på det? 😄

Den här är det isåfall:
https://www.ratsit.se/19650404-Nils_Patrik_Modig_Varmdo/tIIL1tTQtOTsGiHa1I3Ygos-Gwn6rvOfrWOb6gjiHvQ

Frugan är född Fonserius 1954.
Gift med en Jonsson 1980.
Nu gift med en Modig men behållt sina två efternamn.
Hon skulle ha fött Emma vid cirka 46 års ålder.

Är det fysiskt möjligt?

Emma bor alltså hos EGs far och på gården står en Pontiac och en Cadillac.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-12-31 kl. 15:30.
Citera
2017-12-31, 17:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Usch!

Visst. För mig så känns GW:s uttalande som att det fanns anledning att göra skillnad på brottsplatsen vad gäller gärningen och brottsplatsen vad gäller utredningen, dvs att bindande bevis påträffats på annan plats än där kropparna befann sig. Det kan ju röra sig om flera indicier som sammantaget är bindande etc.

Polisiärt sett (med traditioner från före DNA och blodgrupp m.m.), vid utryckning och spårning med hund etc så är ju exv blod på (föremål på) annnan plats än den omedelbara brottsplatsen (kropparna, tillhyggen) inte ett bevisvärde med någon given tyngd, utan kan vara en återvändsgränd, om det är omöjligt att genast slutleda att det hänger samman med brottet eller ens kommer från en människa. I det skedet finns det en logik i att hålla reda på vad som är ovedersägliga spår från aktuellt brott och vad som kan ha funnits där (eller utmed spår som hund följer etc.) från tidigare. Och är man mera snut än forensiker så ligger det kanske närmare att tänka i sådana banor.
Citera
2017-12-31, 17:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den här är det isåfall:
https://www.ratsit.se/19650404-Nils_Patrik_Modig_Varmdo/tIIL1tTQtOTsGiHa1I3Ygos-Gwn6rvOfrWOb6gjiHvQ

Frugan är född Fonserius 1954.
Gift med en Jonsson 1980.
Nu gift med en Modig men behållt sina två efternamn.
Hon skulle ha fött Emma vid cirka 46 års ålder.

Är det fysiskt möjligt?

Emma bor alltså hos EGs far och på gården står en Pontiac och en Cadillac.

Tack. Inte ointressant. Skarv, merrybum. Och huka dig för Bo-Idis.

46 år är väl fysiskt möjl men adoptivklockan ringer. Den biologiska har ringt länge. No country for old women.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in