2017-12-30, 21:49
Medlem
[quote=boidis12|62755159]Och ?
Får man fråga på vilket sätt den här personen är intressant ?
Nej visst så var det ju . Det vet "ni" inte , bäst att hänga ut honom ändå .
Som sagt , fallet med E**** och morden i Mantorp borde vara utrett och klart med "er" spetskompUtens . [/QUOTEå

Känns som det är den närmsta kopplingen för EG till Mantorp, hans systers (fostersyster) moster bor ca 3-4 km från BO. En teori kan vara att herr Lekander har varit och kladdat på Emm* och hon mår dåligt och vill hämnas, EG ställer upp på henne! Våldtar fru Lekander framför ögonen på maken därav hans DNA PÅ brottsplatsen som GW så fint sa!
Citera
2017-12-30, 22:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Båten känns som en halmgubbe som är på vinglig väg till att bli trådsanning ...
Att MGM tagit offrens bil fram och tillbaka till Borensberg är väl bara en hypotes? Såvitt jag vet, har inte polis eller åklagare redovisat något bevis för detta. Man skulle kolla upp gps, telefonspår etc. för att försöka fastställa saken. De har t.ex. inte nämnt om man hittat MGM:s DNA i bilen. Tankarna rörande lånet av bilen kommer nog från att bankomatuttag har skett där samt att bilen stod konstigt parkerad, vilket ju kan ha andra orsaker. Så har jag förstått det hela. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det finns ingen brist på bindande DNA.
MGM är så körd han bara kan bli, det har man varit tydlig med. DNA:t sitter på ett sådant sätt att det är kopplat till själva gärningen.
På frågan i Veckans brott till GW (som har lite insyn) om DNA:t fanns på brottsplatsen, svarade han dock lite luddigt: "ja, på brottsplatsen i utvidgad mening".
Detta kan tolkas olika. Det var nog jag som föreslog tomten, men inte att de mördades där (för då hade ju tomten varit den omedelbara brottsplatsen) utan att kropparna hittats där. Som jag uppfattat den lilla info som sipprat ut, sitter DNA:t i direkt anslutning till kropparna, kanske på insidan av tejpen (vilket då kan sägas vara kopplat till gärningen). Men det är bara vad jag tror.
Om GW med "brottsplatsen i utvidgad mening" syftar på blod i bilen, eller fimpar på marken utanför huset, är inte "brottet" som avses nödvändigtvis mord.
Då kunde det också bli problem med åtalet, vilket det inte alls verkar vara. Utredningen är ju så gott som färdig, antar jag. Man skulle hålla några förhör till, samt sammanställa alla provsvar. Det rörde sig dock inte om några direkta frågetecken som behövde rätas upp för att kunna fälla MGM, utan gissningsvis bara för att få en klarare gärningsbeskrivning.
Men tids nog får vi veta. Kanske redan nästa vecka?

"Brottsplatsen i vid mening" ger ju associationer till bilen primärt, för mig. Dvs finger-/handavtryck med offrens blod edyl. Om det ska vara bindande. Och ev ngt mellanledsindicium där som tydliggör att det är bindande. Kan ju vara i garaget m.m. ist för bilen men jag har ju svårt att se mycket annat. Bankomaten var det ju tal om men det kräver kanske en aning mer om det ska vara "brottsplatsen i vid mening".
Senast redigerad av Lonnrot 2017-12-30 kl. 22:42.
Citera
2017-12-30, 22:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jo två ouppredda duddelmord på ett polisdistrikt tyder ju verkligen på en strållamde komputens hos polisen.

Kan ju vara samme gärningsman. Kanske bäst att slå ihop trådarna?
Citera
2017-12-30, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Nej morden skedde inne i huset, det är jag övertygad om. När dotter med sambo kommer dit, ser bilen slarvigt parkerad och går för att öppna ser hon något i hallen, han får gå in och hitta paret.

Att de hittats döda i sin bostad bekräftades av polis under den första presskonferensen 13 juni så du har helt rätt. Sedan kan de ha mördats på annan plats men det känns orimligt.
Citera
2017-12-30, 22:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Så har jag hela tiden tolkat GW:s brasklapp, att dna:t inte finns uteslutande på PLATSEN utan på KROPPARNA, placerat på ett ställe som binder GM till själva morden: t.ex. GM:s blod blandat med offrens blod, svett eller saliv i anslutning till tejp el. dyl.

Undrar i mitt stilla sinne om det faktum att utredningen drar ut på tiden beror på NFC:s underbemanning? Det är många fall som blir lidande pga detta, är det inte dags att skjuta till medel alternativt öppna en ny filial?

Njae. Liken är ju definitionsmässigt "brottsplatsen", även om mordet har skett på annan plats (som då också är brottsplats). "Brottsplatsen" är ju det som spärras av och tekniskt söks igenom för spår som vittnar om hur brottet gått till och vem som har utfört det. Men därmed är ju brottsplatsen också töjbar. Att sen skilja på exv ett rum i källaren där liken ligger och mordet skett från garaget eller farstun eller grannhuset – det kan man ju göra i huvet eller stipulativt eller pga någon logik i förloppet, men anses bevisen bindande så är ju även det "brottsplatsen" i utredningshänseende, även om det kanske inte omtalas så genomgående, då man, i enlighet med exemplet, primärt och spontant associerar brottsplatsen med rummet i källaren där morden skett, och återger det så i media. Det är alltså skillnad på "brottsplats" med avseende på vad man syftar på – gärningen eller utredningen, och varianter på det.

Jag tror inte man menar spår på liken. Mer brottsplats än så blir det ju liksom inte. Men man kan ju syfta på platsen där de dödades eller där de måste ha fraktats eller i utrymmen där GM har rört sig efter gärningen och lämnat spår från offren och sig själv i blandad form. Eller tocket.
Citera
2017-12-30, 22:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Fick ett nytt PM av en användare som vill förtydliga Emmas och Liselottes relation.

Liselotte har en bror som heter Patrik, vilket i sin tur har en relation med Emmas mamma.

Släktträd på det? 😄
Citera
2017-12-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76

Känns som det är den närmsta kopplingen för EG till Mantorp, hans systers (fostersyster) moster bor ca 3-4 km från BO. En teori kan vara att herr Lekander har varit och kladdat på Emm* och hon mår dåligt och vill hämnas, EG ställer upp på henne! Våldtar fru Lekander framför ögonen på maken därav hans DNA PÅ brottsplatsen som GW så fint sa!

Det är en långsökt teori och inte den bild jag fått av T genom en bekant. Springer du inte iväg en smula nu? Det är intressant att denna teori kommer från dig då du verkar ha bra koll på området (kanske boende i närheten?), stallflickan etc. Har du annan info?

Men visst, om man ska leta kopplingar mellan EG och paret så finns de där men de är otroligt vaga.

Det är väldigt bra grävt men jag tror nog mer på slumpen denna gång.
Citera
2017-12-30, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Om "ni" inte vet om de här personenerna intressanta varför ens nämna dom hörrö du Verrydum ?
Tror "ni" att polisen ska åka blått för att topsa dessa för att "ni" nämner dom ?
Polisen har säkert fullt sjå att hålla sig för skratt år era s.k uppslag .
Det vet du väl bäst själv vem som hör till den skaran .

Fast om du sitter och följer och kommenterar en tråd på ett anonymt forum där diskussionen rör ett dubbelmord i en mindre ort måste du väl ändå förstå att det spekuleras från vänster till höger? Framför allt ett fall som detta då ingen vet speciellt mycket. Det är väl det som är Flashback?

Din attityd börjar bli lite tröttsam..
Citera
2017-12-30, 23:45
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Njae. Liken är ju definitionsmässigt "brottsplatsen", även om mordet har skett på annan plats (som då också är brottsplats). "Brottsplatsen" är ju det som spärras av och tekniskt söks igenom för spår som vittnar om hur brottet gått till och vem som har utfört det. Men därmed är ju brottsplatsen också töjbar. Att sen skilja på exv ett rum i källaren där liken ligger och mordet skett från garaget eller farstun eller grannhuset – det kan man ju göra i huvet eller stipulativt eller pga någon logik i förloppet, men anses bevisen bindande så är ju även det "brottsplatsen" i utredningshänseende, även om det kanske inte omtalas så genomgående, då man, i enlighet med exemplet, primärt och spontant associerar brottsplatsen med rummet i källaren där morden skett, och återger det så i media. Det är alltså skillnad på "brottsplats" med avseende på vad man syftar på – gärningen eller utredningen, och varianter på det.

Jag tror inte man menar spår på liken. Mer brottsplats än så blir det ju liksom inte. Men man kan ju syfta på platsen där de dödades eller där de måste ha fraktats eller i utrymmen där GM har rört sig efter gärningen och lämnat spår från offren och sig själv i blandad form. Eller tocket.
Respekterar din åsikt, men vidhåller min tolkning.
Citera
2017-12-30, 23:54
Medlem
Citat:
Nej svågern är inte inblandad. Han är såklart hörd och kunde redovisa alibi.

Tror inte heller att BO åkte med till Borensberg. Jag tror att ett rån gick snett, det fanns inte de pengar som väntat. Ev kom nån hem när de inte skulle eller så var de hemma från början. Handväskan i hagen skulle kunna tyda på ett försök till flykt.
När man inte fick det ville tvingade man till sig kod och kort. EG, som i mitt tycke enbart var medhjälpare, åkte och tog ut pengar. Han ringde och meddelade att det inte gick så bra varvid GM2 tog ut sin frustration på offren.
Om svågern är hörd och alibi styrkt så kan han naturligtvis avskrivas från fallet. Då återstår det bara att se om båt + ev besättning har ngn koppling till morden.

Nej, det känns som sagt inte troligt att BO var med till Bb. Din beskrivning av vad som kan ha hänt förefaller helt rimlig - för att inte säga högst sannolik. Dock är jag lite konfunderad ang handväskan i hästhagen, oavsett flykt eller för att ringa larmcentralen, varför isf inte i första hand välja närmsta grannen? Om jag inte är fel ute så är det bara ca 250 m till Mantorp 1, medan det är ca 500 m till grannen på bortre sidan av dammen/hästhagen där väskan hittades.

Kartlänk: https://www.hitta.se/kartan/pl/%4D%61%6E%74%6F%72%70%73%20%47%C3%A5%72%64%20%35%2 0%20%4D%61%6E%74%6F%72%70/1006783766!~58.33668,15.25975,16z/tr!i=i4kV5sP9/search!i=1006783766!q=Mantorps%20G%C3%A5rd%205%20% 20Mantorp!t=single!st=plc/tileLayer!l=1/geocode!l=58.33858:15.26286
Citera
2017-12-31, 01:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Respekterar din åsikt, men vidhåller min tolkning.

Dito.

Kan de förresten inte ha avlägsnat en kroppsdel för att exv lossa en ring, och sedan lämnat kroppsdelen på annat ställe?
Citera
2017-12-31, 02:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ni får kolla bak i tråden, det där med bilen till Bb har ältats hur mycket som helst. Det finns en artikel där det står och tom att MGM tankat nånstans på vägen (ej vilken bil som är tankad). Så det är klart för mig att det gick till så. Snart får vi väl mer info.
Nej, som jag minns artikeln, skulle polisen kolla MGM:s rörelsemönster. Var han har tankat sin bil och var han parkerat, rent allmänt alltså. Det handlade inte specifikt om Borensberg och inte alls om BO:s bil. Så förstod jag det åtminstone. Men det kan vara fel uppfattat. De är ju mer eller mindre medvetet luddiga i sina utsagor, dessa utredare. Men alltså, en kartläggning av MGM i vidare bemärkelse menar jag att det rörde sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in