Citat:
Ursprungligen postat av
Trams82
..
Båten, som inte ens tillhör MGM, är troligtvis inte inblandad. Finns inget som öht tyder på det.
Det är dessuom bekräftat att MGM tagit offrens bil, med eller utan BO, till Borensberg och tillbaka.
Båten känns som en halmgubbe som är på vinglig väg till att bli trådsanning ...
Att MGM tagit offrens bil fram och tillbaka till Borensberg är väl bara en hypotes? Såvitt jag vet, har inte polis eller åklagare redovisat något bevis för detta. Man skulle kolla upp gps, telefonspår etc. för att försöka fastställa saken. De har t.ex. inte nämnt om man hittat MGM:s DNA i bilen. Tankarna rörande lånet av bilen kommer nog från att bankomatuttag har skett där samt att bilen stod konstigt parkerad, vilket ju kan ha andra orsaker. Så har jag förstått det hela. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
(...)
Jag tror ju knappast längre att de dödades i huset, på grund av bristen på bindande DNA. Någon framkastade teorin att de blivet dödade på tomten.
...
Det finns ingen brist på bindande DNA.
MGM är så körd han bara kan bli, det har man varit tydlig med. DNA:t sitter på ett sådant sätt att det är kopplat till själva gärningen.
På frågan i Veckans brott till GW (som har lite insyn) om DNA:t fanns på brottsplatsen, svarade han dock lite luddigt: "ja, på brottsplatsen i utvidgad mening".
Detta kan tolkas olika. Det var nog jag som föreslog tomten, men inte att de mördades där (för då hade ju tomten varit den omedelbara brottsplatsen) utan att kropparna hittats där. Som jag uppfattat den lilla info som sipprat ut, sitter DNA:t i direkt anslutning till kropparna, kanske på insidan av tejpen (vilket då kan sägas vara kopplat till gärningen). Men det är bara vad jag tror.
Om GW med "brottsplatsen i utvidgad mening" syftar på blod i bilen, eller fimpar på marken utanför huset, är inte "brottet" som avses nödvändigtvis mord.
Då kunde det också bli problem med åtalet, vilket det inte alls verkar vara. Utredningen är ju så gott som färdig, antar jag. Man skulle hålla några förhör till, samt sammanställa alla provsvar. Det rörde sig dock inte om några direkta frågetecken som behövde rätas upp för att kunna fälla MGM, utan gissningsvis bara för att få en klarare gärningsbeskrivning.
Men tids nog får vi veta. Kanske redan nästa vecka?