2017-12-29, 08:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ja, fan Boris12, nu är fantasin och orken nästan slut. Det händer ju inget nytt, ingen information av polisen och ingen ny här (tror både Tryckkockaren och jag uppmuntrar PM).

Det går så där att ringa in alla släktingar. Vet att Modig finns i släkten. Troligtvis på Fostersysterns sida. Jag vet även att fostersysterns kusin har gått på lunnevad. Vet att Spångsholms fresteles har släkt i Strålsnäs, som är vän med Grönut Jag vet att frestelsen är vän med En B. Som även är vän med ett av barnen lekander. Veta att denna släkt B och en släkt G. Är de dominerande släkterna i ute på markerna runt Mantorp gård. Facebook har svaren på mycket. Men tyvärr långt ifrån allt

Och om det kom ett tackkort till mig, från polisen skulle jag bli djup förorättad och jävligt sekundärkränkt å Merrybums vägnar. Jag är anarkist, polisen är så att säga ärketypen för Av lag ska land byggas. Men, Om nu snuten inte redan har koll på det jag skriver här så är jag ju givetvis glad att kunna hjälpa till. Men, jag säger som Tryckokaren, jag bryr mig inte om det.
Jag tänkte bli privatdeckare och öppna byrå, så jag övar mig nu. 😉

... kolla Boris12 jag till och med kosta på mig en gul gubbe för din skull.

Bra då vet jag att det är rätt Liselotte. Var egentligen ute efter att spåra Fransson då den släkten inte är helt okänd på t.ex Lexbase av förklarliga skäl.

Inget spår av Fransson bland de modiga mostrarna dock.
Citera
2017-12-29, 09:18
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bra då vet jag att det är rätt Liselotte. Var egentligen ute efter att spåra Fransson då den släkten inte är helt okänd på t.ex Lexbase av förklarliga skäl.

Inget spår av Fransson bland de modiga mostrarna dock.

Nä, det närmsta jag kommet är en L*sse med det efternamnet, i boxholm. Och tre damer i Mjölby. Samt en J*sper i mjölby som torde vara hennes kusin.
Citera
2017-12-29, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Nej, jag har faktiskt inte glömt att någon kört parets bil Mantorp/Borensberg ToR. Har för mig att det inte är bekräftat, i varje fall inte vem som åkte i bilen, men det är inte alls omöjligt att EG var den som körde. Bilens rörelse stärker - mer än försvagar - min teori om att båten är inblandad.

Ett tänkbart (troligt?) scenario; 2 eller fler GM kör till Borensberg, tar ut pengar i bankomaten, GM2 tar sig till gästhamnen (till fots eller bilburen), lastar ombord div gods för att sedan företa en båtresa till tryggare vatten. EG(?) kör tillbaka till Mantorp - ensam eller i sällskap med 1 - 2 GM.

Tanken har föresvävat mig tidigare och av den anledningen avrundade jag mitt föregående inlägg med " ...jag tror trots allt att båten är inblandad - med eller utan EG...".

Men det håller ju inte.
Skulle i så fall GM1 ta båten från Habo/Jönköping/Huskvarna/Gränna till Borensberg och GM2 ta bilen? Eller hur menar du att de tagit sig från båten i Borensberg till Mantorp? Båten, som inte ens tillhör MGM, är troligtvis inte inblandad. Finns inget som öht tyder på det.

Det är dessuom bekräftat att MGM tagit offrens bil, med eller utan BO, till Borensberg och tillbaka.
Citera
2017-12-29, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Men det håller ju inte.
Skulle i så fall GM1 ta båten från Habo/Jönköping/Huskvarna/Gränna till Borensberg och GM2 ta bilen? Eller hur menar du att de tagit sig från båten i Borensberg till Mantorp? Båten, som inte ens tillhör MGM, är troligtvis inte inblandad. Finns inget som öht tyder på det.

Det är dessuom bekräftat att MGM tagit offrens bil, med eller utan BO, till Borensberg och tillbaka.
Visst, det kan mycket väl vara som du säger och vi har inga fakta som entydigt pekar varesig för- eller emot att båten är inblandad.

Jag tror såhär; svågern (Sv) har tagit båten till Borensberg där han sammanträffat med GM1 (EG eller annan person). Sv och GM1 + ev ytterligare GM har sedan bilat till Mantorp (i en jänkare?). När allt är klart använder EG BOs bil enl beskrivningen i inlägget du kommenterade. Själv tror jag inte att BO åkte med till Borensberg. Eftersom det var helg har båten lämnat hemmahamn redan fredag eftermiddag för att återvända tidigast söndag kväll. Innan jag är beredd att helt avskriva Sv vill jag först ha hans alibi bekräftat.

Ok, det är alltså bekräftat att EG var med i bilen till Borensberg, det har jag missat. Tack för info!
Citera
2017-12-30, 00:30
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Visst, det kan mycket väl vara som du säger och vi har inga fakta som entydigt pekar varesig för- eller emot att båten är inblandad

Det är förvånansvärt vad lite vi vet om hur gärningsmännen tog sig till och ifrån Mantorp gård. Det finns inga kända iakttagelser av något annat fordon än raggarbilen. Om det funnits det borde polisen gått ut med efterlysningar om det. Paret ägde två bilar. ( tror man ser båda på Google erth). Var är den andra?
Jag tror ju knappast längre att de dödades i huset, på grund av bristen på bindande DNA. Någon framkastade teorin att de blivet dödade på tomten. Först känndes den rimlig. Sen har jag kollat på en massa foton. Det finns både från baksidan och framsidan av huset. De vissar inga tecken på, för polisen, extra intressanta områden.
Förövrigt viskade det om att det finns en del bråk och gamalt groll i släkterna ute på mantorpslätten.
Citera
2017-12-30, 01:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är förvånansvärt vad lite vi vet om hur gärningsmännen tog sig till och ifrån Mantorp gård. Det finns inga kända iakttagelser av något annat fordon än raggarbilen. Om det funnits det borde polisen gått ut med efterlysningar om det. Paret ägde två bilar. ( tror man ser båda på Google erth). Var är den andra?
Jag tror ju knappast längre att de dödades i huset, på grund av bristen på bindande DNA. Någon framkastade teorin att de blivet dödade på tomten. Först känndes den rimlig. Sen har jag kollat på en massa foton. Det finns både från baksidan och framsidan av huset. De vissar inga tecken på, för polisen, extra intressanta områden.
Förövrigt viskade det om att det finns en del bråk och gamalt groll i släkterna ute på mantorpslätten.

Varför skulle det saknas bindande DNA menar du? Var än kropparna har påträffats så borde det finnas DNA. Ssk. om någon har flyttat kropparna dit... Eller? Har kropparna påträffats utomhus så ser det kanske annorlunda ut, men borde inte det ha kommit fram?

Vem har sagt att det saknas bindande DNA?
Citera
2017-12-30, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Varför skulle det saknas bindande DNA menar du? Var än kropparna har påträffats så borde det finnas DNA. Ssk. om någon har flyttat kropparna dit... Eller? Har kropparna påträffats utomhus så ser det kanske annorlunda ut, men borde inte det ha kommit fram?

Om detta nu stämmer, att det saknas bindande DNA, kommer detta att betyda att EG kommer att släppas och inget åtal kommer att väckas. Sen om morden skedde på tomten eller om det var Tomten som var GM kommer att sakna betydelse då det kommer att förbli ouppklarat.

Nu är det lyckligtvis inte på detta vis. Det är graverande bevisning i form av bl.a. DNA som binder EG till brottet. Detta betyder att åtal kommer att väckas i slutet av Januari med rättegång i slutet av Februari.
EG kommer att ensam stå till svars för detta brott. Om han sedan har en tillfredsställande förklaring eller inte, talar den tekniska bevisningen till dennes nackdel.
Citera
2017-12-30, 04:18
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Åklagaren, polisen NFC. Det är enligt mig det Enda de sagt. Vad tänker ni tyder på att det finns det?
Citera
2017-12-30, 04:21
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om detta nu stämmer, att det saknas bindande DNA, kommer detta att betyda att EG kommer att släppas och inget åtal kommer att väckas. Sen om morden skedde på tomten eller om det var Tomten som var GM kommer att sakna betydelse då det kommer att förbli ouppklarat.

Nu är det lyckligtvis inte på detta vis. Det är graverande bevisning i form av bl.a. DNA som binder EG till brottet. Detta betyder att åtal kommer att väckas i slutet av Januari med rättegång i slutet av Februari.
EG kommer att ensam stå till svars för detta brott. Om han sedan har en tillfredsställande förklaring eller inte, talar den tekniska bevisningen till dennes nackdel.

Nja, jag trot ju som sagt att de bindande bevisen mig Edvin är från ett nervöst kedjerökande utanför huset. Men jag hoppas ni har rätt
Citera
2017-12-30, 08:52
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
..
Båten, som inte ens tillhör MGM, är troligtvis inte inblandad. Finns inget som öht tyder på det.

Båten känns som en halmgubbe som är på vinglig väg till att bli trådsanning ...
Att MGM tagit offrens bil fram och tillbaka till Borensberg är väl bara en hypotes? Såvitt jag vet, har inte polis eller åklagare redovisat något bevis för detta. Man skulle kolla upp gps, telefonspår etc. för att försöka fastställa saken. De har t.ex. inte nämnt om man hittat MGM:s DNA i bilen. Tankarna rörande lånet av bilen kommer nog från att bankomatuttag har skett där samt att bilen stod konstigt parkerad, vilket ju kan ha andra orsaker. Så har jag förstått det hela. Rätta mig gärna om jag har fel.

Citat:
(...)
Jag tror ju knappast längre att de dödades i huset, på grund av bristen på bindande DNA. Någon framkastade teorin att de blivet dödade på tomten.
...
Det finns ingen brist på bindande DNA.
MGM är så körd han bara kan bli, det har man varit tydlig med. DNA:t sitter på ett sådant sätt att det är kopplat till själva gärningen.
På frågan i Veckans brott till GW (som har lite insyn) om DNA:t fanns på brottsplatsen, svarade han dock lite luddigt: "ja, på brottsplatsen i utvidgad mening".
Detta kan tolkas olika. Det var nog jag som föreslog tomten, men inte att de mördades där (för då hade ju tomten varit den omedelbara brottsplatsen) utan att kropparna hittats där. Som jag uppfattat den lilla info som sipprat ut, sitter DNA:t i direkt anslutning till kropparna, kanske på insidan av tejpen (vilket då kan sägas vara kopplat till gärningen). Men det är bara vad jag tror.
Om GW med "brottsplatsen i utvidgad mening" syftar på blod i bilen, eller fimpar på marken utanför huset, är inte "brottet" som avses nödvändigtvis mord.
Då kunde det också bli problem med åtalet, vilket det inte alls verkar vara. Utredningen är ju så gott som färdig, antar jag. Man skulle hålla några förhör till, samt sammanställa alla provsvar. Det rörde sig dock inte om några direkta frågetecken som behövde rätas upp för att kunna fälla MGM, utan gissningsvis bara för att få en klarare gärningsbeskrivning.
Men tids nog får vi veta. Kanske redan nästa vecka?
Citera
2017-12-30, 11:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
"Brottsplatsen i utvidgad mening" kan väl rent teoretiskt syfta på att det finns dna på liken, och att det inte med säkerhet går att säga att dna hamnat där just på brottsplatsen.
Citera
2017-12-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Båten känns som en halmgubbe som är på vinglig väg till att bli trådsanning ...
Att MGM tagit offrens bil fram och tillbaka till Borensberg är väl bara en hypotes? Såvitt jag vet, har inte polis eller åklagare redovisat något bevis för detta. Man skulle kolla upp gps, telefonspår etc. för att försöka fastställa saken. De har t.ex. inte nämnt om man hittat MGM:s DNA i bilen. Tankarna rörande lånet av bilen kommer nog från att bankomatuttag har skett där samt att bilen stod konstigt parkerad, vilket ju kan ha andra orsaker. Så har jag förstått det hela. Rätta mig gärna om jag har fel.
Du har onekligen en poäng i att båtens väg från halmgubbe till ev trovärdig hypotes är en aning vinglig. Och mitt spånande får absolut inte bli till en trådsanning, Gud förbjude!

Beträffande MGM, offrens bil och Borensberg så är även jag av uppfattningen att det är en hypotes som inte bekräftats av vare sig polis eller åklagare. Blev dock för en stund lite osäker när Trams82 hävdade att det redan var bekräftat att MGM använt bilen för trpt till Borensberg.

Allt som rör båten, och personer relaterade till den, kan självklart vara en slump. Kanske svågern bara har en osedvanlig otur med tajmningen, som att båten bjuds ut till försäljning/förvarats på en ort långt hemifrån, att den nu är flyttad och att svågern är just svåger med MGM. Men visst, det ka vara en slump, helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in