Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Jo exakt. Man har bundit honom till bankomatutagen. Edvin använde sitt kort att tanka parets bil med.
Där mord inträffar, mellan tidigare tillsynes obekanta, begås de inte alltför sällan i samband med annan brottslighet.
såhär skriver Rying i sin avhandling "En stark korrelation mellan dödligt våld mellan obekanta i kombination med annan brottslighet, särskilt när det gäller rån, har också till exempel Wolfgang (1958) och Riedel & Przyblyski (1993) funnit. Rån i samband med det dödliga våldet är även det dominerande brottet, i cirka 60 % av fallen."
Vidare skriver Rying; (mer specifikt, enligt min mening,applicerbart på det här fallet)
"I fallen mellan obekanta finns en koncentration till personer som begått det dödliga våldet i egenskap av lejda gärningsmän [...] Det är då fråga om personer som inte har något personligt motiv till att döda offret.
I stället kan gärningsmannen ha begått brottet till exempel mot betalning eller för att bistå en bekant vid hämnd för någon upplevd oförätt"
Just den sista meningen tycker jag speglar den känslan jag har fått i det här fallet. MGM är en helt osannolik GM - han skulle jag tro, och nu spekulerar jag fritt (alltså ett hypotetiskt resonemang), bistått en bekant. Han har på order men ändå frivilligt tejpat offren och kört bilen, men jag är tveksam om han bragt paret om livet. Å andra sidan finns det vissa drogkombos (ex alkohol/lugnande) som kan få det att spåra riktigt ordentligt. Jag kan hur som helst inte se en helt oerfaren mördare manövrera en sådan här situation på egen hand, än mindre om det är alkohol och andra droger inblandade.
Avslutningsvis vilken jävla tragedi det här är.