2017-12-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Du glömmer att MGM körde offrets bil till Borensberg och tillbaka...
Nej, jag har faktiskt inte glömt att någon kört parets bil Mantorp/Borensberg ToR. Har för mig att det inte är bekräftat, i varje fall inte vem som åkte i bilen, men det är inte alls omöjligt att EG var den som körde. Bilens rörelse stärker - mer än försvagar - min teori om att båten är inblandad.

Ett tänkbart (troligt?) scenario; 2 eller fler GM kör till Borensberg, tar ut pengar i bankomaten, GM2 tar sig till gästhamnen (till fots eller bilburen), lastar ombord div gods för att sedan företa en båtresa till tryggare vatten. EG(?) kör tillbaka till Mantorp - ensam eller i sällskap med 1 - 2 GM.

Tanken har föresvävat mig tidigare och av den anledningen avrundade jag mitt föregående inlägg med " ...jag tror trots allt att båten är inblandad - med eller utan EG...".
Citera
2017-12-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Du läser inte mig så ofta va?

Du menar om jag läser dina inlägg? Jo då, tycker du en är en frisk fläkt här men jag kan så klart ha missat något inlägg. Så ryktet kommer från dig, är det så jag ska tolka dig? Och i så fall, tror du verkligen att det stämmer? Det låter lite för osannolikt att en högt uppsatt person i bankvärlden varvar ner och blir vaktmästare på en skola. Men visst, underligare saker har skett.
Citera
2017-12-27, 22:36
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Jo exakt. Man har bundit honom till bankomatutagen. Edvin använde sitt kort att tanka parets bil med.

Där mord inträffar, mellan tidigare tillsynes obekanta, begås de inte alltför sällan i samband med annan brottslighet.

såhär skriver Rying i sin avhandling "En stark korrelation mellan dödligt våld mellan obekanta i kombination med annan brottslighet, särskilt när det gäller rån, har också till exempel Wolfgang (1958) och Riedel & Przyblyski (1993) funnit. Rån i samband med det dödliga våldet är även det dominerande brottet, i cirka 60 % av fallen."

Vidare skriver Rying; (mer specifikt, enligt min mening,applicerbart på det här fallet)

"I fallen mellan obekanta finns en koncentration till personer som begått det dödliga våldet i egenskap av lejda gärningsmän [...] Det är då fråga om personer som inte har något personligt motiv till att döda offret. I stället kan gärningsmannen ha begått brottet till exempel mot betalning eller för att bistå en bekant vid hämnd för någon upplevd oförätt"

Just den sista meningen tycker jag speglar den känslan jag har fått i det här fallet. MGM är en helt osannolik GM - han skulle jag tro, och nu spekulerar jag fritt (alltså ett hypotetiskt resonemang), bistått en bekant. Han har på order men ändå frivilligt tejpat offren och kört bilen, men jag är tveksam om han bragt paret om livet. Å andra sidan finns det vissa drogkombos (ex alkohol/lugnande) som kan få det att spåra riktigt ordentligt. Jag kan hur som helst inte se en helt oerfaren mördare manövrera en sådan här situation på egen hand, än mindre om det är alkohol och andra droger inblandade.

Avslutningsvis vilken jävla tragedi det här är.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-12-27 kl. 22:40.
Citera
2017-12-27, 22:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Citerar mig själv för att få fram det vi vet om paret. Vad som oxå sagts (korrigera mig om jag har fel)
Engagerade i kyrkan, handboll, fotbolll och hästar. Tor led av Parkinson. De var omtyckta, samt måttliga med alkoholen.

Lägg till trädgårdsintresse och motorcykelåkning:

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/slakting-horde-skrik-fran-huset/
Citera
2017-12-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
För att ta kål på ryktena, eller bekräfta, att Edvin ska ha varit fosterbarn hos Lekanders så ringde jag precis Skatteverket och kollade alla hans tidigare adresser:

Nuvarande adress:
930923-95**. * = 9

Järnvägsgatan 11, Mullsjö

Tidigare adresser utan datum:
Birkagatan 14A, Jönköping
Sjörydsvägen 8, Mullsjö
Holmen 40B, Habo (barndomshem).

Källa: Skatteverket.

Det här inlägget har jag funderat en del på. Se det fetade. Barndomshem? Har han tvångsplacerats pga stök? Samtidigt är han ostraffad? Får ingen grepp om denne människa..
Citera
2017-12-28, 00:32
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Du menar om jag läser dina inlägg? Jo då, tycker du en är en frisk fläkt här men jag kan så klart ha missat något inlägg. Så ryktet kommer från dig, är det så jag ska tolka dig? Och i så fall, tror du verkligen att det stämmer? Det låter lite för osannolikt att en högt uppsatt person i bankvärlden varvar ner och blir vaktmästare på en skola. Men visst, underligare saker har skett.

Tack❤

Jo, jag har oxå tyckt det. Men det skulle ju kunna finnas naturliga förklaringar. En så kallad "down grading" i slutet av sin karriär. En hög uppsatt position kräver mycket fokus. Kanske han ville ha ett jobb som tog lite energi, kanske han hade något fritidsintresse han ville ängna sig åt.
Citera
2017-12-28, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Gårdarna i området längs E4:an verkar enligt polisen ligga väldigt praktiskt till, geografiskt sett, för den som vill begå ett inbrott och därefter snabbt kunna bege sig ut på E4:an igen. I julhelgen drabbades bl.a. Mantorp av en inbrottsvåg:

https://linkopingnews.se/inbrottsvag-pa-julafton

"Man färdas längs E4:an och svänger sedan av och beger sig in i ett mindre samhälle, gör det man ska och sedan snabbt ut iväg på motorvägen igen. Först slog man till i närheten av Spångsholm, sedan Mantorp och i Viby mellan Mantorp och Sjögestad".

Vem vet, kanske var även EG's närvaro i Mantorp i somras trots allt en slump, dvs. att han inte hade någon direkt tidigare koppling till BO
Brottsplatsen ligger inte utsatt till som jag ser det, passerat på stora vägen mellan Mjölby/Mantorp säkert ett par hundra ggr per år i ca12år, aldrig haft en tanke att köra in på den aktuella vägen så en slump tror jag inte på, tror Anki innan bageriet jobbade på ett gym i Mjölby,eller om det var en sportaffär, vet inte hur länge sedan det var
Citera
2017-12-28, 00:57
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Det här inlägget har jag funderat en del på. Se det fetade. Barndomshem? Har han tvångsplacerats pga stök? Samtidigt är han ostraffad? Får ingen grepp om denne människa..
Nej då! Barndomshem betyder att det var där hans föräldrar var folkbokförda där när han föddes.
(Men hans föräldrar har haft fosterbarn)
Det media gått ut med är att han är ostraffad och många från Mullsjö är chockade och förvånade.
Citera
2017-12-28, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Nej då! Barndomshem betyder att det var där hans föräldrar var folkbokförda där när han föddes.
(Men hans föräldrar har haft fosterbarn)
Det media gått ut med är att han är ostraffad och många från Mullsjö är chockade och förvånade.

Tack Lady! Det borde jag ha förstått med facit i hand. Feluppfattning från min sida.
Citera
2017-12-28, 02:28
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Anki jobbade på citygross i bageriet om jag inte minns fel. Jag tror även hon hade någon arbetsledande position. Tor hade tidigare i livet jobbat som bankdiriktör(?) men jobbade som vaktmästare på Lunnevads folkhögskola. Fast jag tror han var pensionär. De hade några bolag registrerade. De borde finnas nämnda u början av tråden. (Tips om någon ska leta. Inte på de första 50 sidorna, jag har kollat dom)
Själva bageriet är väl inte jättestort, borde vara få som jobbade där.sen kan det förstås finnas chaufförer och mer tillfälliga som hon också kom i kontakt med. Rökte hon?
Rökare brukar gå ut och stå o snacka...
Citera
2017-12-28, 02:33
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cg80
AL arbetade på Lantmännen!
Det är ett bake-off bageri som levererar frysta degämnen till konditorier och storhushåll. Produktionen är av typen löpande band och AL utförde de flesta av arbetsuppgifterna kring produktionen.
Och som svar på tidigare inlägg förekommer ingen försäljning på fabriken till privatpersoner.
OK är det många anställda där? Det är ju ingen här som är ute efter nån anställd på BOs jobb, de hade nog pratat med polisen redan, men just det där att man kan ha berättat för någon annan bekant i förbigående. Eller att någon kunnat råka höra ett samtal om pengar...man kanske inte ens vet om det. Men någon borde ju minnas om BO berättat något särskilt kort innan det hände
Citera
2017-12-28, 06:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Man brukar inte ha eltejp och silvertejp när man tejpar flyttlådor. Inbrott nej, det tror jag inte på.
Hur länge tillbaka kan inköpet ha skett? Det kan väl inte vara allt för långt från morden. Dessutom skedde inköpen i området om jag inte minns fel. Så tyvärr tror jag det är inköpta för ändamålet men att det "bara" skulle vara ett rån som gick överstyr.

Använde silvertejp alldeles nyligen på mina flyttlådor som håller på att ramla isär efter många flyttar till sommarstugan. Användes också på jobbet när man bytte lokaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in