2017-12-21, 15:18
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Antingen har du hängt för mycket med kaosturkar, så att du inte riktigt
förstår var respekt betyder.
Eller så har du en väldigt konstig definition av respekt

Respekt betyder att man har aktning eller vördnad för någon, och att man värdesätter deras egenskaper.

Att säga att man respekterar någon som man tycker har korkade åsikter, är ungefär som att säga att man tycker någon är ärlig samtidigt som man vet att personen alltid ljuger.
Nu går tråden mer än OT, men min defintion av att respektera (ta hänsyn till) är väl på ett ungefär den som används inom kyrkan (inte vänsterkaosarna då), eller för den delen inom diplomatin.

Gud skapade mig så, och det i sig är ett bevis för att det faktiskt finns en gud i och utom mig. Att vilja förstå det som är skapelsen.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och det anser du vara ett resonerat argument för något? "Vem annars?"
Det är säkert ett argumentationfel att skriva så som jag gör, men det går inte att bevisa att gud finns. Det går bara att säga att gud finns för mig. Och därför så finns gud.

Je pense, donc je suis.
Senast redigerad av 80231 2017-12-21 kl. 15:56.
Citera
2017-12-21, 20:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Nu går tråden mer än OT, men min defintion av att respektera (ta hänsyn till) är väl på ett ungefär den som används inom kyrkan (inte vänsterkaosarna då), eller för den delen inom diplomatin.

Gud skapade mig så, och det i sig är ett bevis för att det faktiskt finns en gud i och utom mig. Att vilja förstå det som är skapelsen.

Edit:
Det är säkert ett argumentationfel att skriva så som jag gör, men det går inte att bevisa att gud finns. Det går bara att säga att gud finns för mig. Och därför så finns gud.

Je pense, donc je suis.

Aaah; så att 'gud' finns för dig skulle vara ett argument för att 'gud' finns för andra.

Tala om egocentri, narcissism, solipsism och/eller annat navelskådande underlag.
Citera
2017-12-21, 23:07
Medlem
Citat:

Skapade gud dig,nja tror nog det var dina föräldrar som "skapade" dig.
Så med din argumentation så är det INTE ett bevis för gud,utan ett bevis för dina föräldrar.

Citat:
Edit:

Je pense, donc je suis.
Nej det är säkert INTE ett argumentations fel ,ähhh jo , du säger emot dig själv.
Citera
2017-12-22, 07:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...det går inte att bevisa att gud finns.
...därför så finns gud.
Bestäm dig.
Citera
2017-12-22, 08:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Je pense, donc je suis.
Det jag vill komma till är att vetskapen om Gud, om du så vill, måste komma någonstans ifrån. Något tabart. Är det något någon annan sagt eller berättat åt dig? Är det rationaliserande av typen "jag bad om X och det har skett, han måste finnas!" eller vad? Vi tror på saker för att något indikerar att det finns, så om Gud inte går att bevisa, hur åtskiljer du det från något som inte existerar?
Citera
2017-12-22, 09:27
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Det är säkert ett argumentationfel att skriva så som jag gör, men det går inte att bevisa att gud finns.
Det går faktiskt att bevisa att den gud som många tror på och "lever med" faktiskt inte finns.

De kan säga t.ex "Gud hjälper dig" i trängda situationer, vid olyckliga situationert etc... och man kan direkt påvisa att den Gud som dessa troende hänvisar till, absolut inte varken hjälpt , lyssnat, agerat och därmed är det bevisat att den Gud man håller för sann, är osann.

Kanske att den Gud man hänvisat till kan tänkas finnas, dock inte i den form och beskrivning som står beskrivet i texterna. Tyvärr.

Sedan ska du som alltid påpekas i dessa trådar, förstå vad ett bevisvärde är .. och då får du anstränga dig betydligt mer än att .... som här nedan...

Citat:
Det går bara att säga att gud finns för mig. Och därför så finns gud.
Det är alltså inte bara att bara..

Att bevisa ngt för sig själv (om man äger någon form av självrespekt) är att också därmed framstå sig själv , inför andra. Men saknar man respekt för termen BEVIS.. så får du leva med att därmed leva i din DRÖMVÄRLD som blir till sluit en -drönartillvaro. i förlängningen... belastande också.

Utan den respekt kontakt korrelation eller relation till vad mänskliga släktet beslutat att BEVIS ska sägas vara : ett bevis ska kunna falsifieras.

Hittills talar du om dina känslor - en känsla är nog så långt ifrån bevisvärde det går att komma.

Jag kan t.ex säga att i och med att jag blundar och går ifrån världen.. dväljer i mitt inre/ego.. och känner tydligt i hela min kropp och "själ" att flygande katten Olibomboungkan kallad Gunkie är den enda sanna Guden, räcker att "jag vet" så finns guden - min tro & övertygelse är beviset

Men så kommer det, i och med min hävdelse bland andra gudshävdelser, så utbryter en faslig massa konflikter, för vi vill alla framställa den ultimata guden men eftersom varje gud med gudsuppfattning har i sin tur tiotusentals tolkningar och underlag att hänvisas till, så bör du med minimal matematisk begåvning genast förstå hur gudstron är en ganska avgörande konfliktfaktor i denna värld, och varit med att underblåsa otroligt många konflikthärdar och ser till!! att de fortsätter, och JA din version är en av dem.

Skulle jag envisas med att ha samma uppfattning som du, min tro bevisar gud.. så skulle min aktivitet i gudshävdelsen vara det som tippar över och utgöra ännu en antagoniserings-faktor som skulle kunna få sjuka konsekvenser, men nu tror jag inte.. jag är funtad så att jag på förhand kan räkna ut vissa saker och jag har den framhållningen att se det som opassande att dra in in gud Ollie Bollie Prmpgflax 892+jmklsvn .. gd Allioooha eller vilket som helst namn, ett namn är namn.. men BETEENDET ni "övertygade" kommer dragandes med, är i sin irrationella natur.. oftast livsfarlig där den hävdar sig att ska behöva -respekten-

Varför ska jag respektera dina dagdrömemrier?
Varför ska jag respektera dina nattliga drömmerier?

Respekterar du bevisvärdets grundregel?

Citat:
Je pense, donc je suis.
Hur så? Tror du att du får stilpoäng för att byta till annat språk?

Är denna svängning till annat språk något som ökar bevisvrdet? För dig?
För mig kan du ta det på swahili.. för att försöka distrahera.. mer än så blir det inte.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-12-22 kl. 09:34.
Citera
2017-12-27, 16:40
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaah; så att 'gud' finns för dig skulle vara ett argument för att 'gud' finns för andra.

Tala om egocentri, narcissism, solipsism och/eller annat navelskådande underlag.
Tar en i taget.
Den tolkningen av mitt inlägg får du stå för. Jag lägger mig i famnen av miljarder av troende som är ensamma, okunniga, egocentriska, narcissistiska och säkert en hel del annat om vi ska tro på dig.

God fortsättning!

Senast redigerad av 80231 2017-12-27 kl. 16:47.
Citera
2017-12-27, 17:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Jag lägger mig i famnen av miljarder av troende som är ensamma, okunniga, egocentriska, narcissistiska och säkert en hel del annat om vi ska tro på dig.

Och när och hur blev "argumentum ad populum" "bevis"?
Citera
2017-12-27, 17:38
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
---
Nej det är säkert INTE ett argumentations fel ,ähhh jo , du säger emot dig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Bestäm dig.
Det som existerar kan inte alltid bevisas. Det är inte svårare än så. Jag undrar om inte vår skapare önskade den dynamik vår diskussion för med sig? Det leder till tankar om vad som är vårt ursprung. Om det finns en gud, eller om det var något annat som såg till att mina fingertoppar kunde hitta rätt tangenter på tangentbordet för att kunna skriva just detta inlägg.
Citera
2017-12-27, 17:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det som existerar kan inte alltid bevisas.

Förtydliga gärna vad det egentligen är DU menar med "bevis" (helst på relevant tråd).
Citera
2017-12-27, 18:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det som existerar kan inte alltid bevisas. Det är inte svårare än så.
Hur vet man att det kan finnas saker som inte går att bevisa?
Då menar jag inte personliga upplevelser som sorg eller kärlek.

Citat:
Jag undrar om inte vår skapare önskade den dynamik vår diskussion för med sig? Det leder till tankar om vad som är vårt ursprung. Om det finns en gud, eller om det var något annat som såg till att mina fingertoppar kunde hitta rätt tangenter på tangentbordet för att kunna skriva just detta inlägg.
Vilken skapare?
Jag är ganska säker på att det var din hjärna som såg till att du hittade rätt bland tangenterna.
Citera
2017-12-27, 18:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag undrar om inte vår skapare önskade den dynamik vår diskussion för med sig?

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilken skapare?

80231 förstår tydligen inte skillnaden mellan en ad hoc-premiss och ett bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in