2017-12-27, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Någon som rekommenderar att man tar pencilin i förebyggande syfte efter att fått sin visdomstand utdragen?

Läser att bakterier kan komma ner i tandkäken och skapa rejäls problem.

Det är praxis att skriva ut kåvepenin efter en komplicerad extraktion av en visdomstand.
Citera
2017-12-27, 15:46
Moderator
ofays avatar
Citat:
Fick min visdomstand utdragen i förra veckan.

Hur går man tillväga för att förhindra att jag förlorar benmassa där tanden satt?

Bör jag vända mig till en parodontolog och se om de kan börja med bone grafting?
Du har ju norra, södra, västra och östra höjden kvar så gropen fylls ut så småningom, kroppen vill inte ha gropar serru, i koaglet som bildas efter en tandutdragning ligger ämnen för nytt ben, därför viktigt att aldrig pilla där utan låta allt vara ifred och heller inte röka då rökning hindrar de små blodkärlen att göra det de ska, man får alltid en generell sänkning men den märker du inte av där, promice!

Penicillin ges endast i riskpatientfall.
Citera
2017-12-27, 16:03
Medlem
Jag har nog mest erfarenhet av utdragna tänder och problem med käken/ben än någon annan på flashback som inte är tandläkare Du kan vara lugn, om du är frisk och inte är gammal så kommer du få tillräckligt med ben i käken inom ett par månader eller ett år.

Jag har under 2017 blivit opererad 2 gånger, varav ena var en 7 timmar lång operation och stället där jag hade utdragna tänder hade så pass mycket ben att jag fick göra alveoplasty. Vet inte vad det heter på svenska, men det är när dom öppnar upp tandköttet och tar bort ben.

Att försöka återställa en visdomstand med implantat tycker jag är dumt, du skapar mer problem än nytta för dig själv och har aldrig hört någon göra det tidigare.
Citera
2017-12-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Jag har nog mest erfarenhet av utdragna tänder och problem med käken/ben än någon annan på flashback som inte är tandläkare Du kan vara lugn, om du är frisk och inte är gammal så kommer du få tillräckligt med ben i käken inom ett par månader eller ett år.

Jag har under 2017 blivit opererad 2 gånger, varav ena var en 7 timmar lång operation och stället där jag hade utdragna tänder hade så pass mycket ben att jag fick göra alveoplasty. Vet inte vad det heter på svenska, men det är när dom öppnar upp tandköttet och tar bort ben.

Att försöka återställa en visdomstand med implantat tycker jag är dumt, du skapar mer problem än nytta för dig själv och har aldrig hört någon göra det tidigare.

Får man fråga vilka problem du har haft och varför man har opererat dig så mycket?
Citera
2017-12-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Får man fråga vilka problem du har haft och varför man har opererat dig så mycket?

Jag vill inte gå in i större detaljer kring min sjukdom, men kortfattat så resulterade det i att jag förlorade alla mina tänder + mycket av mitt käkben. Efter 12 månader med ingrepp och operationer och massa annat så har jag nu 6 implantat i övre käkbenet och 4 i det nedre och värsta Hollywood leendet
Citera
2017-12-27, 17:00
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

Tack för ditt svar Rawbiz och skönt att du fick återställt leende.

Gällande implantat av visdomstand.
Menar du att nerven som går nära visdomstanden...(som nu är borta)...riskerar att skadas vid insättning av implantat?

Jag förstår inte riktigt folk dom säger att visdomstanden inte behövs?
Det är en av våra största tänder och väsentlig för tuggandet.
Citera
2017-12-27, 17:09
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar Rawbiz och skönt att du fick återställt leende.

Gällande implantat av visdomstand.
Menar du att nerven som går nära visdomstanden...(som nu är borta)...riskerar att skadas vid insättning av implantat?

Jag förstår inte riktigt folk dom säger att visdomstanden inte behövs?
Det är en av våra största tänder och väsentlig för tuggandet.

Nej, vad jag menar är att det helt enkelt inte är nödvändigt. Du skulle skapa mycket mer problem med implantat för väldigt lite plus. Att sätta in ett implantat tar ungefär 3-4 månader beroende på hur käkbenet och tandköttet ser ut (kan ta längre tid), det kostar ganska mycket och du har fortfarande risken livet ut att implantatet failar dvs du får en infektion i käkbenet och måste få det utdraget.
Citera
2017-12-27, 17:10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Du har ju norra, södra, västra och östra höjden kvar så gropen fylls ut så småningom, kroppen vill inte ha gropar serru, i koaglet som bildas efter en tandutdragning ligger ämnen för nytt ben, därför viktigt att aldrig pilla där utan låta allt vara ifred och heller inte röka då rökning hindrar de små blodkärlen att göra det de ska, man får alltid en generell sänkning men den märker du inte av där, promice!

Penicillin ges endast i riskpatientfall.

Tack för ett utförligt svar.

Jag tänkte på själva alveolet. Där pulpan satt.
Menar du att det återställs i princip helt och det enda av ”benmassa” man förlorar är egentligen själva kronan på tanden?

Vad händer med den kvarvarande visdomstanden i övre käken?
Den tanden får nu inget tuggmotstånd och stimulation när hans polare är borta.
Kan den tanden tappa i benmassa då den nu inte får stimulation?

Gällande pencillin.
Svullnaden och värken har nu avtagit rejält.
Det luktar inget vad jag kan avgöra heller.
Det bör väl då inte vara några tecken på infektion och som du skriver, pencillin rekommenderas bara vid enstaka fall?
Vill inte få infektion i käkbenet?
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2017-12-27 kl. 17:16.
Citera
2017-12-27, 17:15
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Nej, vad jag menar är att det helt enkelt inte är nödvändigt. Du skulle skapa mycket mer problem med implantat för väldigt lite plus. Att sätta in ett implantat tar ungefär 3-4 månader beroende på hur käkbenet och tandköttet ser ut (kan ta längre tid), det kostar ganska mycket och du har fortfarande risken livet ut att implantatet failar dvs du får en infektion i käkbenet och måste få det utdraget.

Ok. Intressant.
Varför finns det en övervägande risk med infektion i käkbenet med ett implantat jämfört med en vanlig tand?
Citera
2017-12-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ok. Intressant.
Varför finns det en övervägande risk med infektion i käkbenet med ett implantat jämfört med en vanlig tand?

Det kan nog en läkare svara på lite bättre, men antar att det rör sig om att du har ett främmande föremål i käkbenet. Kommer det mycket smuts och liknande under så är risken för infektion stor.
Citera
2017-12-28, 21:41
Moderator
ofays avatar
Citat:
Tack för ett utförligt svar.

Jag tänkte på själva alveolet. Där pulpan satt.
Menar du att det återställs i princip helt och det enda av ”benmassa” man förlorar är egentligen själva kronan på tanden?

Vad händer med den kvarvarande visdomstanden i övre käken?
Den tanden får nu inget tuggmotstånd och stimulation när hans polare är borta.
Kan den tanden tappa i benmassa då den nu inte får stimulation?

Gällande pencillin.
Svullnaden och värken har nu avtagit rejält.
Det luktar inget vad jag kan avgöra heller.
Det bör väl då inte vara några tecken på infektion och som du skriver, pencillin rekommenderas bara vid enstaka fall?
Vill inte få infektion i käkbenet?
Pulpan satt i roten som flyttade ut och kroppen vill inte ha gropar och kommer ordna bort den.
Då får du inte infektion, vi har bakteremi hela tiden,och kroppen hanterar det. Den tanden du har kvar i överkäken elongerar, tänderna passar ju fint ihop för kaka söker maka, de slutar växa när de stöter på kollegan= antagonisten. Ibland kan den så småningom krocka med käkbenet under
( sällsynt) man får då slipa lite på den så den inte stör gingivan i underkäken. Kariesrisken i tuggytan ökar lite också då självrengörningen försvann i form av kollegan i underkäken så ge den lite extra kärlek med tandborsten.
Citera
2017-12-28, 21:51
Medlem
Om du mot förmodan skulle vilja göra ett implantat där får du betala 100%, åttorna ersättes inte av FK.
Visdomstanden behövs inte då vi numera tuggar mer lättuggat än mot vad vi gjorde som grottmänniskor, man tar å andra sidan bara bort visdomständer som orsakar besvär.
I underkäken är man lite orolig att komma åt ett nervpaket när man tar bort tänder längre bak.
Kan bli tråkiga följder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in