2017-12-27, 09:29
Medlem
Hej,

Köpte en fritös hös webahllen igår men avbeställde odern och nu har webahllen begärt en kreditupplysning, ska jag vara orolig??

Hur kommer det att påverka mig?
Står att Klarna bank AB har 2017-12-26 hämtat en kreditupplysning på dig.

Kan de se hur mycket pengar man har på banken eller vad är en kreditupplysning.

Tack.
Senast redigerad av nicklas.k 2017-12-27 kl. 09:38.
Citera
2017-12-27, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicklas.k
Hej,

Köpte en fritös hös webahllen igår men avbeställde odern och nu har webahllen begärt en kreditupplysning, ska jag vara orolig??

Står att Klarna bank AB har 2017-12-26 hämtat en kreditupplysning på dig.

Kan de se hur mycket pengar man har på banken eller vad är en kreditupplysning.

Tack.

Nej, dom ser inte hur mycket pengar du har på banken. Däremot ser dom bla ev. betalningsanmärkningar, inkomst etc.
Se mera information nedan.
https://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kreditupplysning/vad-ar-en-kreditupplysning/
Citera
2017-12-27, 10:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicklas.k

Det kommer inte att påverka dig alls, men om man har många kreditupplysningar på kort tid så får man automatiskt sämre kreditvärdighet, och då påverkar det möjligheten att få lån, köpa på avbetalning, handla mot faktura etc.
Citera
2017-12-27, 10:36
Medlem
Fenjal888s avatar
Är det bara jag som tycker det är konstigt att ett företag begär en kreditupplysning på ett sådant här litet köp från en privatperson?
Citera
2017-12-27, 10:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Är det bara jag som tycker det är konstigt att ett företag begär en kreditupplysning på ett sådant här litet köp från en privatperson?

Jag gissar att TS valde ”betala senare/faktura” och då är det inget konstigt alls.
Citera
2017-12-27, 10:46
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag gissar att TS valde ”betala senare/faktura” och då är det inget konstigt alls.

Aha, så kanske det är. Jag betalar alltid direkt så det förklarar ju saken.
Citera
2017-12-27, 10:51
Medlem
Dessutom så är det Klarna som gör kreditupplysningen och inte Webhallen. Det innebär att TS nu kan handla från en mängd olika företag genom Klarna de närmaste åren utan att någon ny kreditprövning sker.
Citera
2017-12-27, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Dessutom så är det Klarna som gör kreditupplysningen och inte Webhallen. Det innebär att TS nu kan handla från en mängd olika företag genom Klarna de närmaste åren utan att någon ny kreditprövning sker.

Hur ofta tar Klarna en upplysning? Är det någon som vet hur länge en upplysning gäller?
Citera
2017-12-27, 21:21
Medlem
Gissningsvis så kommer de aldrig mer att göra kontroll på TS. Jämför med exempelvis Telia som gör kontroll första gången som man skaffar ett abonnemang. Så länge som man är kund och betalar räkningarna löpande så kommer de aldrig mer att göra en kontroll. De får ju varje månad betalt och de ser ju att kunden sköter sig och alltid betalar i tid. Den som är 30 år har betalt 200 st telefonräkningar så Telia har ganska bra koll och de behöver därför inte göra förnyad kreditupplysning.

Om du köper med viss regelbundenhet via Klarna och alltid betalar i tid så ser de ju att du är en kund att lita på. De har därför inget behov av att kontrollera dig igen. Om det krävs att man handlar varje månad, kvartal eller varje år för att de ska tycka att det är onödigt att göra ny kontroll vet jag ej.
Senast redigerad av Mynicname 2017-12-27 kl. 21:32.
Citera
2017-12-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartatjejen1980
Hur ofta tar Klarna en upplysning? Är det någon som vet hur länge en upplysning gäller?
Jag handlar massor på Klarna faktura, säkert 6-8st per månad. Jag betalar alltid direkt varan kommit dvs långt före sista dagen.
Ändå har de tagit kreditupplysning var 9:e månad ungefär.

Qliro är snäppet värre. Resurs bank gjorde en UC nyss då jag köpte en mus för 222kr. Då hade jag ändå ett godkänt kreditkort via dem som jag sade upp för 2månader sedan, så om de kunde bevilja mig 10 000kr i kredit i oktober borde de väl kunna godkänna en faktura på 200kr utan UC.

Har hög kreditvärdighet med noll lån och stabil inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in