2017-12-26, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför försvarar du alltid alla dumma kvinnor? Är det någon feministgrej?

Helt sinnessjukt. De borde skämmas! Varför gjorde de inte själva något? Om de hade tagit hand om Lottas hund t.ex., så hade ju Lotta kunnat flytta till det skyddade boendet. ("Eller "kunnat" - det låter som en dålig ursäkt. Handlar det om liv eller död för en själv, så kan man nog göra sig av med en hund också. Folk skänker bort eller avlivar djur av betydligt mindre orsaker än så.) Och modern bör ifrågasätta hur hon uppfostrat sina döttrar, när de blev så här. Allihopa.

Per och Lotta hade ju redan "gemensam vårdnad" över hunden. Så Lottas syskon/mamma behövde inte ta hand om hunden 100% om nu DET skulle ha varit den riktiga orsaken varför hon vägrade skyddad boende.

Hade Lotta frågat Per är jag dessutom övertygad om att Per skulle ha ställt upp att ta hand om hunden så länge det behövdes för att hjälpa Lotta. Det bar ju dit hem till Per Lotta själv "flydde" när det var trubbel i förhållandet med Martin.

Märkligt hur syskonen/mamman kan kräva fantasisummor av samhället samtidigt som de själva inte har gjort sitt yttersta för att hjälpa sin syster. Och om deras ursäkt är att Lotta inte lät dem hjälpa henne - då vet de precis hur det var även med resten av samhället..

(Jag skulle förresten gärna vilja veta var hunden är nu. Vem tar hand om den i dagsläget?)
Citera
2017-12-26, 07:10
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lotta var ju känd som en mycket viljestark och envis person. Vid 41-års ålder hade hon bott många år långt från släkten norröver. Åkte inte upp och hälsade på särskilt ofta.

Den yngre av systrarna råkade ju reta upp Lotta bl a för att hon råkade "skvallra" om att Lotta inte var på besök hos henne. Lotta hade då hittat på en historia om släktvisit hos systern när Lotta och Martin i själva verket hade tagit in på hotell i en annan stad över Valborg. Bl a för detta avslöjande blev Lotta förbannad och bröt all kontakt med sin mellansyster, blockade henne från saiterna på nätet och hörde aldrig mer av sig till denna syster.

Det är inte så lätt att hjälpa och bestämma över en kvinna som Lotta i det läget.
Om man på detta sätt helt kan klippa kontakten med sin närmast äldre syster, hade nog inte några vänner bättre förutsättningar att påverka - deras kontakt klipps nog också om de gjort något som inte passade Lotta. Det var nog inte så lätt att lägga sig i Lottas liv och förhållande till Martin.

Visst, Lotta var envis, "stark" i vissa avseenden och med all säkerhet inte lätt att ha att göra med.

Och jag tror att om inte Lotta klippte banden med delar av familjen så gav delar av familjen upp vad det gäller Lotta.

Om Lotta hade haft "riktiga" vänner, om hon hade haft familjemedlemmar som riktigt brydde sig, så är det min övertygelse att mer kunde ha gjorts för att hjälpa/skydda Lotta från framförallt sina egna usla beslut.
Vänner och familj hade ju kollektivt kunnat samla en rejäl styrka som hade kommit väl till bruks i kommunikationer med myndigheter.

Lottas familj påminner mig om familjen till fyllot "Knut" som dog i poliscellent. En alkis som familjen vänt ryggen till sedan länge, men när han låg på sjukhussängen så var det "älskade pappa" framför kamerorna.
Citera
2017-12-26, 07:15
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Per och Lotta hade ju redan "gemensam vårdnad" över hunden. Så Lottas syskon/mamma behövde inte ta hand om hunden 100% om nu DET skulle ha varit den riktiga orsaken varför hon vägrade skyddad boende.

Hade Lotta frågat Per är jag dessutom övertygad om att Per skulle ha ställt upp att ta hand om hunden så länge det behövdes för att hjälpa Lotta. Det bar ju dit hem till Per Lotta själv "flydde" när det var trubbel i förhållandet med Martin.

Märkligt hur syskonen/mamman kan kräva fantasisummor av samhället samtidigt som de själva inte har gjort sitt yttersta för att hjälpa sin syster. Och om deras ursäkt är att Lotta inte lät dem hjälpa henne - då vet de precis hur det var även med resten av samhället..

(Jag skulle förresten gärna vilja veta var hunden är nu. Vem tar hand om den i dagsläget?)
Min fetning.

Just så, det får en att vända sig i magen.
Helt enig med dig.

Som jag skrev i en kommentar till Solglittret, det var enkom vänner och familj som kunde ha hjälpt Lotta.
De hade så mycket mer information, bilder på skador, som de kollektivt inte gjorde bruk av i sina kommunikationer med myndigheterna.
Hade familjen verkligen tagit tag i det hela, så tror jag att utgången hade blivit till det bättre för Lotta.
Citera
2017-12-26, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Just så, det får en att vända sig i magen.
Helt enig med dig.

Som jag skrev i en kommentar till Solglittret, det var enkom vänner och familj som kunde ha hjälpt Lotta.
De hade så mycket mer information, bilder på skador, som de kollektivt inte gjorde bruk av i sina kommunikationer med myndigheterna.
Hade familjen verkligen tagit tag i det hela, så tror jag att utgången hade blivit till det bättre för Lotta.

Det var väl dock så att Lotta med tiden undanhöll det mesta för familjen eftersom hon var rädd att Martin skulle hämnas på dem om de agerade mot honom.
Det är nog inte så lätt alla gånger när man gett sig in i lek med en psykopat, hade hon reagerat på hans utseende första gången de möttes och vänt på klacken hade det varit jättelätt. Men när hon väl var insnärjd var det såklart inte lika enkelt. Han är ju en fullständig galning så det var nog med rätta hon var rädd för familjens skull.
Citera
2017-12-26, 08:44
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det var väl dock så att Lotta med tiden undanhöll det mesta för familjen eftersom hon var rädd att Martin skulle hämnas på dem om de agerade mot honom.
Det är nog inte så lätt alla gånger när man gett sig in i lek med en psykopat, hade hon reagerat på hans utseende första gången de möttes och vänt på klacken hade det varit jättelätt. Men när hon väl var insnärjd var det såklart inte lika enkelt. Han är ju en fullständig galning så det var nog med rätta hon var rädd för familjens skull.

Visst är det en otroligt svår situation. Men, när det gäller ens nära och kära så går man ju hur långt som helst för att skydda och hjälpa.

Visst, Lotta kanske var jätterädd för sin familjs skull. Men det borde ju å andra sidan ge familjen ännu större skäl att ta tag i saken.

Som sagt var, e oerhört complicerad situation. Men jag tror att det hela bottnar i någon form av "lättja", där vänner och familj gjort vad som har varit lättast för.....sig själva och inte vad som varit bäst för Lotta.
Citera
2017-12-26, 09:02
Medlem
JustHates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Visst är det en otroligt svår situation. Men, när det gäller ens nära och kära så går man ju hur långt som helst för att skydda och hjälpa.

Visst, Lotta kanske var jätterädd för sin familjs skull. Men det borde ju å andra sidan ge familjen ännu större skäl att ta tag i saken.

Som sagt var, e oerhört complicerad situation. Men jag tror att det hela bottnar i någon form av "lättja", där vänner och familj gjort vad som har varit lättast för.....sig själva och inte vad som varit bäst för Lotta.

Men helt ärligt, det kan väl knappast vara första gången Lotta sprungit efter den här typen av män.
Om man skrapar på ytan så kanske man kan se att hon haft fler förhållanden tidigare med kriminella/destruktiva män. Knappast så att hon vaknade upp en morgon vid 40 års ålder och insåg att hon blir kåt på Badboys. Ofta brukar denna typ av kvinnor ha en lång rad liknande förhållanden bakom sig.

Någon som vet?
Citera
2017-12-26, 12:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Vad jag läste någonstans när rättegången var aktuell så var hunden tillbaka hos sin uppfödare där han föddes och hade det bra där.

Det är nog så med allt i livet som man giller men som inte är hälsosamt, det förutsätter att man själv vill avsluta för att någon annan ska kunna hjälpa till. Lotta ville inte avsluta med Martin, tvärtom, han var "hennes allt" som hon skrev så sent som dagarna innan han slog ihjäl henne, hon hade "enastående sex" med honom och de planerade för gemensamt liv och boende.

Precis som du skriver - om inte anhöriga kunde övertala Lotta - hur skulle någon annan, stat eller myndighet kunnat stoppa 41-åriga Lottas vilja?

Eller ska vi alla nu stämma Lottas anhöriga på miljonbelopp för att de inte lyckades stoppa Lottas umgänge med den missbrukande kåkfararen Martin? Hennes kokainsnortande och lögner?

Att anhöriga inte "gjorde sitt jobb" och talade förstånd med Lotta har ju kostat oss alla många miljoner. De visste att han hade misshandlat Lotta tidigare, systern ringde till och med polisen en gång, men Lotta förnekade när polisen tog kontakt. De kände till att hon snortat kokain, de visste att hon ljög - hon ljög ju att hon var hos dem när hon var med Martin.

Inte en enda gång mellan februari och juni då Lotta och Martins förhållande pågick, träffade någon av Lottas anhöriga - två systrar och en mor - henne. Inte en enda gång kom de till Stockholm för att höra hur det var med henne. Inte heller åkte hon och träffade dem. Ingen av dem hade någonsin pratat med eller träffat Martin under den här tiden då Lotta och Martin till och med försökte skaffa barn ihop. Fanns de något intresse hos dem då??

Men nu ska dessa anhöriga ha en miljon av oss för att vi inte ägnade mer tid och intresse för Lottas situation ?? Att vi inte brydde osst???
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-26 kl. 13:16.
Citera
2017-12-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustHate
Men helt ärligt, det kan väl knappast vara första gången Lotta sprungit efter den här typen av män.
Om man skrapar på ytan så kanske man kan se att hon haft fler förhållanden tidigare med kriminella/destruktiva män. Knappast så att hon vaknade upp en morgon vid 40 års ålder och insåg att hon blir kåt på Badboys. Ofta brukar denna typ av kvinnor ha en lång rad liknande förhållanden bakom sig.

Någon som vet?

Vad jag har läst så hade hon inte haft några våldsamma män innan, hon hade ett jättelångt förhållande med den där Per
som hon hade hunden med, och så typ en annan historia innan Martin.
Citera
2017-12-26, 17:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

När Lotta hade gått till polisen 25/5 för att Martin publicerat en bild på sig och Angelica flyttade hon hem till Per. När Martin bad om ursäkt och försäkrade Lotta att det var henne han ville ha tog hon tillbaka honom 30/5. Hon uppgav till Martin att hennes syster hälsade på henne under denna period (vilket var lögn).

Om Lotta hade velat skydda sina nära mot Martin hade hon väl inte dragit in Per eller uppgett att hon hade besök av systern? Hon klagade inför Martin också på sin hyresvärd och när de festade var även Lottas bekanta med. En väninna uppgav att hon tyckte det var mindre trevligt för att Lotta och Martin var så påtända.

Lotta skyddade inte sin omgivning för något hon trodde Martin kunde göra - hon skyddade sig själv mot kritik från omgivningen för att hon valde Martin. Hennes lögner och falska uppgifter drog snarare fram omgivningen i focus. Hade hon velat skydda Per eller andra från Martin skulle hon inte hängt ut dem eller låtit dem träffa Martin, som med Per.

Att hon "ville skydda sin omgivning" från Martin är en påhittad efterhandskonstruktion. Precis som medias och systerns uppgifter att de aldrig var ett par eller att Martin bröt sig in.
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-26 kl. 17:59.
Citera
2017-12-26, 18:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vad jag har läst så hade hon inte haft några våldsamma män innan, hon hade ett jättelångt förhållande med den där Per
som hon hade hunden med, och så typ en annan historia innan Martin.

Hon var tillsammans med en man i 6-7 år efter Per, men lät honom aldrig träffa hennes anhöriga. Hon var också ihop med någon som dumpade henne efter en kryssningstur när han upplevde henne som flirtig med andra. Efter detta kom Martin i februari med 1000 röda rosor och Trisslotter.
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-26 kl. 18:48.
Citera
2017-12-26, 18:08
Medlem
OM Kriminalvården haft den kontroll dom skall ha på sina interner som tillfälligt är på fri fot, hade det varit bra. Martin hade anmälningsplikt men sket i det. Samtidigt som han pumpade sig full med steroider och knark för att sedan träna på det gym som Lotta gick på. Där fick han syn på henne.

Eftersom Martin var bostadslös gjorde han som vanligt, med en gigantiskt rosbukett, ringde han på klockan till Lotta. Väl insläppt, fick hon aldrig ut honom igen. En kvinnomisshandlande parasit och missbrukare i den viktklassen blir man inte av med så lätt.
Citera
2017-12-26, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Precis så är det - man undviker en relation med någon som det skriker trubbel och fara om. Det gäller i Sverige och i resten av världen, det gäller människor och djur. Det är en naturlig mänsklig överlevnadsinstinkt. Bryter man mot denna instinkt riskerar man sitt liv.
En del tar ändå den risken för att det lockar, en del klarar sig, andra råkar illa ut - som Lotta.

Men Lotta var varken ung eller okunnig om den nio år yngre Martins historik och farlighet, hon var inte tvungen att dejta honom och hon kunde låtit bli att återuppta relationen när han gjorde slut. Hon var lockad av förhållandet och relationen med Martin och tog risken. Precis som så många andra kåkfarargroupies före henne.

Det är tråkigt att dessa tokiga kvinnor med sitt riskbeteende finns - men det är absolut inget som vi alla ska betala dessa kvinnors anhöriga en miljon för.

Exakt. I helvete heller att hennes anhöriga ska få miljoner av skattebetalarnas pengar. Precis som man måste lära sina barn att inte springa rakt ut i trafiken så måste man lära dom att undvika mördare och kåkfarare.
Det går ju sen inte att hindra att en 41 årig kvinna dejtar en sån i alla fall, i vart fall inte i en demokrati. Socionomer utan gränser kan ju gå och duscha med sin rappakalja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in