2017-12-25, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenvig
Så folk hör inne tror på tomten. Att ni ens orkar lägga kraft på inget. Tror ni på Påskharen med?
Det handlar om psykologisk krigsföring där politiker gör allt för att förstöra och förlöjliga våran historia och kultur till förmån för den kulturlösa mångkulturen.
Citera
2017-12-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Varför skulle Lucia vara neger bara för att det bor negrer i Sverige?
Varför denna fokus på ras från dig?
Varför denna fokus från dig på att få bort svenska traditioner med vit blond Lucia?
Är ni i vänstern rasister?
Du har ju själv sagt att det inte spelar någon roll för dig.

Menar du att negrer enbart identifierar sig med andra negrer?
De kan med andra ord inte identifiera sig med en vit blond Lucia?
Identifierar sig vita enbart med vita då?

Kan negrerna inte acceptera att vi i Sverige firar våra traditioner med en vit blond Lucia?

Åter igen: Det enda syftet från er vänstermänniskor är att förstöra det vita Europa och dess traditioner.

Tycker du att du är rolig på något sätt?

Fokuserar på "ras" gör de som just gör det, dvs ser "ras" överallt, och anser att det absolut viktigaste med ex. denna tradition är att Lucian ska vara jsut "vit" och "blond".
Och mellan dig och mig är det kanske jag som gör det? när jag anser det går lika fint med en svart eller svarthårig Lucia?

eller menar du att du bara kan identifiera dig med en blond och vit Lucia? Du kan inte få med dig budskapet, stämningen eller lussebullet myset annars?

Vad med en robot Lucia? funkar det?
Citera
2017-12-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Så samma stollar som tycker att en vit kvinna symboliseras bäst av en svart pojke skulle "go bananas" om exempelvis Beppe W skulle vara en söderhavskung...ja du kanske har rätt dom är tokiga nog för det.

Jag har hört att tomten är en bock med rejäl stake så kan dom göra om tomten så blir det kanske ett "kinderägg", tre önskningar i en...

Tillåt mig småle. LOL
Citera
2017-12-25, 19:27
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Varför ska svarta spela Lucia? De har väl inga traditioner med Lucia-tåg i Afrika? Luciatåg med blond Lucia är en svensk tradition.
Fröken Cenci kommer ju från Italien och Sankta Lucia från Sicilien. Fröken borde ha mer koll än oss svenskar på att Lucia förmodligen var mörkhårig. Även om den svenska versionen ofta varit blond, vad spelar det för roll om hon är brunett eller för den delen svart, så länge hon sjunger bra?
Citera
2017-12-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tycker du att du är rolig på något sätt?

Fokuserar på "ras" gör de som just gör det, dvs ser "ras" överallt, och anser att det absolut viktigaste med ex. denna tradition är att Lucian ska vara jsut "vit" och "blond".
Och mellan dig och mig är det kanske jag som gör det? när jag anser det går lika fint med en svart eller svarthårig Lucia?

eller menar du att du bara kan identifiera dig med en blond och vit Lucia? Du kan inte få med dig budskapet, stämningen eller lussebullet myset annars?

Vad med en robot Lucia? funkar det?
Blonda tjejer är i minoritet i Sverige och i världen, varför vill du motarbeta minoriteter och ta ifrån dem deras kultur?
Citera
2017-12-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Fröken Cenci kommer ju från Italien och Sankta Lucia från Sicilien. Fröken borde ha mer koll än oss svenskar på att Lucia förmodligen var mörkhårig. Även om den svenska versionen ofta varit blond, vad spelar det för roll om hon är brunett eller för den delen svart, så länge hon sjunger bra?
Lucia handlar om Lucy som är en kvinnodemon som rider över himlen med brinnande hår. Traditionen kidnappades, liksom julen av kristendomen.
Jul och Lucia är fornnordiska traditioner som firades så tidigt som på bronsåldern.
Citera
2017-12-25, 19:33
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Nåja, tomterollen har väl förvisso utmanat normer sedan 60-talet, och antagligen tidigare ändå.
https://i.pinimg.com/736x/12/5b/ed/125beddc35b7e9f6211d58231ff4c569--anita-ekberg-christmas-dresses.jpg

Svart jultomte. Ja för all del, om de svarta firar jul och finned det bäst så låt dem ha det. Enligt samma filosofi, låt oss vita ha vår vita jultomte. Det behövs ingen normkritik längre.
Citera
2017-12-25, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Blonda tjejer är i minoritet i Sverige och i världen, varför vill du motarbeta minoriteter och ta ifrån dem deras kultur?

hur blir du fråntagen din kultur från att även svarta människor firar Lucia?
Citera
2017-12-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
hur blir du fråntagen din kultur från att även svarta människor firar Lucia?
Svarta får fira Lucia, men att han en negress eller en man att egterlikna en blond kvinna är att förlöjliga och göra narr av, det är strukturell rasism.
Citera
2017-12-25, 19:42
Medlem
Citat:

Vad mig anbelangar så tycker jag det är egalt om huruvida Lucia har håriga ben och kanske en muschtasch. Naturligtvis ska muschtaschen bara vara en liten och snyggt ansad. Jag tycker det viktigaste måste vara att hon bär upp kronan på ett hedervärt och anständigt vis....ja kanske med lite elegans . Kanske till och med med höga klackar. Samt att hennes entourage är följsamma och vara henne behjäplig på alla vis.
Citera
2017-12-25, 19:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Se mitt inlägg ovan.
Tomten är nordisk och har spritt sig över världen. Kristendomen kidnappade våra firanden, men kunde inte radera dem så istället anammade de våra sätt att fira och gjorde om de till sitt, så som Lucia tex.
Att fira Jol handlar om att fira vintersolståndet och att vi går emot ljusare tider. Man tittade även i ladugården vilka djur som inte skulle överleva vintern, slaktade dem och ställde till med fest. Man tände ljus så att folk skulle veta att här firades Jol och alla var välkomna. Oden, kallas även för vandraren och rörde sig ofta bland vanligt folk och från gård till gård med slitna kläder och en slokhatt.
Sedan så är det även gårdstomten som sköter om gården och djuren som man bör ge gröt vid julfirandet så han inte blir vred.

Lucia kommer ifrån Lussi, en kvinno demon som red över himmelen med eld i håret, därför skulle man hålla sig inne och vaka över natten. Vid Lucia skulle man vara klar med alla förberedelser inför julen annars kunde man drabbas av olycka. Egentligen så handlade det om att efter Lucia så kom den kallaste delen av vintern och hade man inte fixat mat, ved osv så kunde det bli väldigt jobbigt att göra det i 40cm snö och 15minus grader.

Det journalister och politiker gör är psykologisk krigsföring, de bryter ner befolkningen och försöker radera vår identitet till fördel gör den identitetslösa "mångkulturen", alltså en splittringspolitik. Politikerna hatar folkgemenskapen och försöker radera allt som vi har gemensamt eftersom det är den exakta motpolen till det individanpassade själlösa drönarsamhället som de vill ha.
Våra politiker är bara marionetter i ett störra globalistiskt spel.
Hmmm... Högtider som jul och lucia är knappast nordiska uppfinningar. Det är liksom inte bara här man firat vinter- och sommarsolstånd. Jesu födelse förlades till slutet av december av den anledning du nämner, men vad man gjorde häruppe vid den tiden hade man ingen aning om (och brydde sig knappast heller).
Den kristna högtiden Lucia har en helt annan bakgrundshistoria än vår.
Citera
2017-12-25, 19:45
Medlem
durtmeisters avatar
Har absolut inget emot en svart tomte, varför skulle ett mörkhyat barn inte få ha tomte på julafton.
Eller ska alla mörkyade familjer behöva hyra en tomte.
Tror barnens jul är lika magisk oavsett hudfärg sålänge föräldrarna "anstränger" sig.
För mig är tomten vit eftersom jag växte upp med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in