Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Varför har vi inte några afrikanska vikingar i våra filmer???
Varför skall vikingar slippa undan all normkritik?
Tycker gott vi kan se lite vikingar springa omkring i paljettklänningar och högklackat med ute på slagfälten, dragqueens är på tok för underrepresenterade i gestaltningen av vikingar historiskt.
Och alla dessa historiska filmer i övrigt vi visar?
Hur många har sett Gustav Vasa gestaltats av en immigrerad nigerian eller gambian?
Varför ingen normkritik där med?
Fram för mer normkritik, våra asagudar får bli afrikanska transvestitpygméer härefter som är här utan uppehållstillstånd och väntar på utvisning så får vi med den aspekten med...
Våra adelsmän får gestaltas av muslimer som har flera fruar.
Snövit i sagorna får bli en zuluflata.
Askungen får gestaltas som en man härefter.
Varför ens ha något som ens kan kallas kultur när det alltid kommer finnas någon idiot som kommer på att det här kan jag bli kränkt över om jag tar i så jag skiter på mig.
Så avskaffa allt så ingen kan bli kränkt av något.
För kultur är ju inte tänkt att uppröra någon i dagens lagomsverige...

Skilja på kultur och historia tack.
Gustav Vasa fanns...han hade rätt så säkert vit hudfärg.
Har man behovet av att vara saklig där så gestaltar man honom som vit, men det behöver man ju inte alltid.
Tomten har aldrig funnits ( möjligen ursprungligen som nått helgon man fantiserat massa kring)
men den där tjockmagade skäggige disneytypen med renar...nej. Tomten är också garanterat svart i massa hem på detta klot där man firar jul med tomtetraditioner i de fall hudfärgen på gruppen i fråga är just brun till svart, eller hur? Eller tror du afroamerikanen Kurt står och gnider in fejjan med zinkpasta innan han ska in till sina ungar och fråga..finns det några.....?
Så tomten kan alldeles självklart vara svart.
Lucia har funnits...hon var garanterat rätt så "svartmuskig" eftersom hon kom från Sicilien, någon blond kritvit person var hon inte. Så vi har ju redan där frångått själva sakligheten, så varför inte
lite mer när vi ändå håller på?
Vikingar var så mycket och klaffsade runt både här och var, så att de kunde haft med sig någon svart individ, som senare blev "viking" är ju fullt möjligt. Man vet med säkerhet att där fanns indianer hos isländska vikingar, ( är uppmätt via DNA på Island). Man vet också att där funnit svarta människor i Europa långt före slavskeppen, så varför inte på vikingatiden?
Det verkligt fåniga här, är att folk verkligen helt seriöst sitter och upprörs över att en svart skådis får någon "vit" roll...samtidigt som man inte alls upprörs när vita spelat svarta..eller som sagt när Lucia blivit blond helt plötsligt.
Det är som sagt sagor oftast...de bör man kunna dela med alla oavsett hudfärg.