2017-12-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det var ett grekiskt kristet helgon. Det löjligaste av allt är att det inte är tillåtet inom islam att fira jul. Man ser det som kätteri. Därav attackerna mot julen

Det är tillåtet så länge man inte äter skinka och avstår sprit. Det du tänker på är Islamism.
Citera
2017-12-25, 14:08
Medlem
Orka. Vilket jävla medieklimat alltså, orkar inte ens läsa artikeln.

1. Lyssna inte på radio mer, du kommer att matas med propaganda. Det finns Spotify och diverse pod-program man kan lyssna på istället. Man behöver inte höra om allt skit i samhället, alla vet om det ändå.

2. Kasta ut TVn (har ingen sedan 10 år tillbaka, allt jag vill se finns hos netflix eller liknande streamingtjänster.). Man slipper bli matad med reklam vad 10e minut eller propaganda.

Ovanstående är ett uppriktigt och välmenande tips, ni kommer att må så mycket bättre och bli lyckligare. Det är sanning. Sista steget är sociala medier, men en sak i taget.
Citera
2017-12-25, 14:12
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det är tillåtet så länge man inte äter skinka och avstår sprit. Det du tänker på är Islamism.
Nej det jag tänker på är Mohammed. Det är inte tillåtet att utföra kristna riter. Du får 100 piskrapp enligt sharia.
Citera
2017-12-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Fråga: Varför kan inte Public Service låta bli med sitt sinnessjuka SJW-skit?
SVT/SR/MSM är besudlad av Feministhoror och negerbögar.
Citera
2017-12-25, 14:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Lucia har man gjort till både pojke och svart. Men inte Tomten.

SR intervjuar en professor som förundras över varför man inte agerat normkritisk mot Jultomten.

Jultomten är trots allt en fet vit medelåldersman som konsumerar mycket kött och är dessutom en patriark. Och att det borde vara aktuellt nu när klimatfrågan är på tapeten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=6849728

Fråga: Varför kan inte Public Service låta bli med sitt sinnessjuka SJW-skit?

Ja, gud vad trött man blir. Även de obligatoriska artiklarna om hur synd det är om svinen (julskinkan och julkorven) dyker också upp i media. Det är likadant till påsk, fast då om höns. Kan dock inte komma ihåg att det är synd om sillen till midsommar, fast dioxin brukar det kanske larmrapporteras om..

Givetvis är det patriarkatets fel att vi har festdagar och ledigt några gånger om året, och jultomten är verkligen en stor skurk.. Suck. God Jul ändå! (Även till de olyckliga feministerna, kan jag kosta på mig..)
Citera
2017-12-25, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varför har vi inte några afrikanska vikingar i våra filmer???
Varför skall vikingar slippa undan all normkritik?
Tycker gott vi kan se lite vikingar springa omkring i paljettklänningar och högklackat med ute på slagfälten, dragqueens är på tok för underrepresenterade i gestaltningen av vikingar historiskt.

Och alla dessa historiska filmer i övrigt vi visar?
Hur många har sett Gustav Vasa gestaltats av en immigrerad nigerian eller gambian?
Varför ingen normkritik där med?

Fram för mer normkritik, våra asagudar får bli afrikanska transvestitpygméer härefter som är här utan uppehållstillstånd och väntar på utvisning så får vi med den aspekten med...

Våra adelsmän får gestaltas av muslimer som har flera fruar.

Snövit i sagorna får bli en zuluflata.

Askungen får gestaltas som en man härefter.

Varför ens ha något som ens kan kallas kultur när det alltid kommer finnas någon idiot som kommer på att det här kan jag bli kränkt över om jag tar i så jag skiter på mig.
Så avskaffa allt så ingen kan bli kränkt av något.

För kultur är ju inte tänkt att uppröra någon i dagens lagomsverige...

Skilja på kultur och historia tack.
Gustav Vasa fanns...han hade rätt så säkert vit hudfärg.
Har man behovet av att vara saklig där så gestaltar man honom som vit, men det behöver man ju inte alltid.
Tomten har aldrig funnits ( möjligen ursprungligen som nått helgon man fantiserat massa kring)
men den där tjockmagade skäggige disneytypen med renar...nej. Tomten är också garanterat svart i massa hem på detta klot där man firar jul med tomtetraditioner i de fall hudfärgen på gruppen i fråga är just brun till svart, eller hur? Eller tror du afroamerikanen Kurt står och gnider in fejjan med zinkpasta innan han ska in till sina ungar och fråga..finns det några.....?

Så tomten kan alldeles självklart vara svart.

Lucia har funnits...hon var garanterat rätt så "svartmuskig" eftersom hon kom från Sicilien, någon blond kritvit person var hon inte. Så vi har ju redan där frångått själva sakligheten, så varför inte
lite mer när vi ändå håller på?

Vikingar var så mycket och klaffsade runt både här och var, så att de kunde haft med sig någon svart individ, som senare blev "viking" är ju fullt möjligt. Man vet med säkerhet att där fanns indianer hos isländska vikingar, ( är uppmätt via DNA på Island). Man vet också att där funnit svarta människor i Europa långt före slavskeppen, så varför inte på vikingatiden?

Det verkligt fåniga här, är att folk verkligen helt seriöst sitter och upprörs över att en svart skådis får någon "vit" roll...samtidigt som man inte alls upprörs när vita spelat svarta..eller som sagt när Lucia blivit blond helt plötsligt.
Det är som sagt sagor oftast...de bör man kunna dela med alla oavsett hudfärg.
Citera
2017-12-25, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Dags att börja skicka kartonger med ägg till Svt. Emballaget bör vara vattentätt så det kommer fram.

Svt kommer skapa rasism hos människor som inte ens är rasister och aldrig tänkt på färg. Nu blir man misstänksam så fort man ser en svart människa. Vilken är agendan?

Som användbara idioter så sår de split. Titta bara på tråden. Nu bråkar vi om julen. Vi kommer bråka om värre saker om vi inte besinnar oss.

Julen precis som all kultur är ett misch masch. Men folket bestämmer själva vad de vill inlemma. Inte Svt.

Just slå. Ironin är slående i att det alltid är de som ylar om att man ska sluta se hudfärg, kön, läggning och religion som helt enkelt inte själva kan sluta se världen i hudfärg, kön, läggning och religion. Vore de lite smartare skulle de inse detta själva, men ack
Citera
2017-12-25, 14:25
Medlem
crippledmfs avatar
Tycker PK-fantasterna får bestämma sig.. Å ena sidan ska allt vara "inkluderande och representativt för vårat civiliserade samhälle", jultomten bör vara svart och Svensk historia bör förvanskas och förändras så att fler etniciteter kan representeras. Fast å andra sidan så ska man b.la ta bort den svarta dockan i tomteverkstaden som visas i Kalle ankas jul. Det är helt enkelt problematiskt om svarta är med, åtminstone om de ser svarta ut. Det är också problematiskt om judar med, åtminstone när de ser judiska ut. Och samtidigt är det då problematiskt när svarta människor med flera INTE är med.

Det är ironiskt att de är helt oförmögna att förstå sig på begreppet historia. De har i sitt psykotiska tillstånd inte förstått att historia inte SKA vara representativt för dagens samhälle. Hur hade det varit om Smålänningarna i utvandrarna hade använt mobiler och åkt med kryssningsfartyg istället? För det handlar inte enbart om "fiktiv historia" och traditionella gestalter så som jultomten, det handlar om ALLT som är lite för vitt och som motsäger deras bild av den mångkulturella och modernmarxistiska utopin de strävar efter. Astrid lindgrens filmer är t.ex. sexistiska som "lär ut" om traditionella könsroller, och de är självklart fyllda med icke normkritiska narrativ och homogena samhällsskildringar. Det är problematiskt. Och det är bara en tidsfråga innan idioterna argumenterar för att förneka/förbjuda/förvanska all sorts av "problematisk" historia. Skulle någon göra en modern remake av barnen i bullerbyn så kommer det garanterat finnas utländska skådespelare och ett förändrat språkbruk, serien skulle också ha en annan innebörd och förmedla ett anpassat och "lämpligare/modernare" budskap.
Citera
2017-12-25, 14:34
Medlem
flygandeflaxs avatar
Jag fröstår hellerinte va problemet är. Tomten är en vitt skäggig gubbe och inte någon som speglar verkligheten. Om jag t ex hade kommit till Tahiti o de hade haft ett svart julhelgon som gav alla barnen frukt den 1 januari. Nä jag hade inte krävt att denne figur skulle bli vit, att man skulle fira allt den 24:e? Traditionen med jultomten är så jäkla harmlös. Det finns en massa traditioner runtom i hela världen som är just det, harmlösa, lokalt färgade (i dubbel bemärkelse), har sin kontext just i den kulturen och något som man som utomstående tycker är exotiskt, kul, konstigt men inte mer än det. Kan man inte bara insupa det komiska och fina med jultomten? Måste man göra precis allt politiskt? Jag som gammal vänstertjej har faktiskt alltid tyckt detta! Det finns VÄRRE saker att koncentrera sig på. Viktigare och mer alarmerande än en fryntlig gubbe som tycker om alla jordens barn, oavsett kulör.
Citera
2017-12-25, 14:38
Medlem
Jack-Ryans avatar
Man häpnar över dumheterna de kläcker ur sig på Sveriges Radio.
Citera
2017-12-25, 14:40
Medlem
flygandeflaxs avatar
Sedan, som tillägg, undrar jag om typisk svensk kultur, tar nämnda Bullerbyn som exempel, verkligen är så provocerande för utlänningar som vissa politiker och pk-mänskor tror. Jag tror att en någorlunda vettig rasifieraf person tycker att det är exotiskt eller gulligt med en by fylld med präktiga små lintottar som bor i skumma röda hus. Jag menar det är ju i stort sett sagor. Om jag läser Tusen och en natt tycker jag också att det är exotiskt och spännande och tyckte det som liten också. Jag tror vi underskattar många. När jag läser en folksaga så är där ju en massa mysko inslag så fort folksagan utspelar sig i ett annat land, ta t ex ryska folksagor som är grymma och dramatiska... jag känner mig inte så exkluderad för att barnen i de sagorna heter Vasilij, har pälsmössa och åker spark genom Sibirien liksom.
Vissa ser väl på Emil i Lönneberga och tycker att det är fint liksom, "tipiskt svenskt", jag tror att de flesta inte ser det som exkluderande. Det är nån jäkla paranoia som är förhärskande. Få bryr sig egentligen men de som gör det hörs allra mest.
Citera
2017-12-25, 14:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Skilja på kultur och historia tack.
Gustav Vasa fanns...han hade rätt så säkert vit hudfärg.
Har man behovet av att vara saklig där så gestaltar man honom som vit, men det behöver man ju inte alltid.
Tomten har aldrig funnits ( möjligen ursprungligen som nått helgon man fantiserat massa kring)
men den där tjockmagade skäggige disneytypen med renar...nej. Tomten är också garanterat svart i massa hem på detta klot där man firar jul med tomtetraditioner i de fall hudfärgen på gruppen i fråga är just brun till svart, eller hur? Eller tror du afroamerikanen Kurt står och gnider in fejjan med zinkpasta innan han ska in till sina ungar och fråga..finns det några.....?

Så tomten kan alldeles självklart vara svart.

Lucia har funnits...hon var garanterat rätt så "svartmuskig" eftersom hon kom från Sicilien, någon blond kritvit person var hon inte. Så vi har ju redan där frångått själva sakligheten, så varför inte
lite mer när vi ändå håller på?

Vikingar var så mycket och klaffsade runt både här och var, så att de kunde haft med sig någon svart individ, som senare blev "viking" är ju fullt möjligt. Man vet med säkerhet att där fanns indianer hos isländska vikingar, ( är uppmätt via DNA på Island). Man vet också att där funnit svarta människor i Europa långt före slavskeppen, så varför inte på vikingatiden?

Det verkligt fåniga här, är att folk verkligen helt seriöst sitter och upprörs över att en svart skådis får någon "vit" roll...samtidigt som man inte alls upprörs när vita spelat svarta..eller som sagt när Lucia blivit blond helt plötsligt.
Det är som sagt sagor oftast...de bör man kunna dela med alla oavsett hudfärg.
Historia blir ju vår kultur när vi gestaltar den på scenen om du inte förstått det.

Och jo, jultomten finns i vår kultur som vi har skapat honom.
Vit, tjock och med ett stort skägg.
Han som bild är lika verklig som Gustav Vasa är det.
Vi har inte skapat honom svart med ett höftskynke om midjan.
Inte mycket svårare än så.

Om Lucia var det ena eller det andra vet vi båda inget om, det finns blonda kvinnor i Italien med om du inte visste det, antagligen genom germanska och slaviska slavar.

Och jag skiter i vilket om jultomten eller Lucia är vit, svart, röd, gul eller brun.
Bara gör det...

Och ge fan i att försöka intellektualisera frågan genom att hävda att det handlar om normkritik. Vad det handlar om är att en reporter eller genusvetare vill ha lite uppmärksamhet och kunna addera något smaskigt till sitt CV...
Inget annat.

Och börjar det springa för mycket dragqueens runt på slagfälten med vikingarna i paljettklänningar och högklackat kan jag ju bara exekvera min rätt som tittare och stänga av eländet.

Eller om nu en genusvetare vill att Romeo går igenom en identitetskris och kommer ut som en asexuell hen lika så...

Men kom inte och säg att det handlar om normkritik när det bara handlar om ett personligt pr-jippo med syftet att lyfta fram sitt eget namn och göra det känt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in