2017-12-25, 13:37
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Tomten är intressant ur ett normkritiskt perspektiv. Vad många inte tänker på är att tomten härstammar från Turkiet. Vår tids tomte är en konstruktion och anpassning till vithetsnormen.

Julen liksom midsommar är exkluderande högtider.
Det var ett grekiskt kristet helgon. Det löjligaste av allt är att det inte är tillåtet inom islam att fira jul. Man ser det som kätteri. Därav attackerna mot julen
Citera
2017-12-25, 13:41
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Jag skriver inte saker om jag inte har fog för det jag påstår.

Tomten är turk och kommer från ett litet samhälle vid turistorten Antalya.
https://www.svd.se/tomten-ar-fran-turkiet
Mohammed Omar rättar här

https://m.soundcloud.com/macleod1001/av512-julprat-med-ronie-eddie-och-lehman
Citera
2017-12-25, 13:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
SR intervjuar en professor som förundras över varför man inte agerat normkritisk mot Jultomten.
Så fort någon nämner ordet "Normkritik" så skall man direkt bara be dom fara åt helvete, eller möjligtvis börja asgarva. Att debattera med dylika idioter är fullständigt meningslöst.
Citera
2017-12-25, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det var ett grekiskt kristet helgon. Det löjligaste av allt är att det inte är tillåtet inom islam att fira jul. Man ser det som kätteri. Därav attackerna mot julen

Nej den här attacken kommer från judiskt håll. "Normkritik" är i grunden judisk.
Citera
2017-12-25, 13:48
Avslutad
Ni som fortfarande betalar för detta elände borde se detta som en väckarklocka. Eller kanske mer korrekt som den 19:e väckarklockan. Dags att vakna och sluta finansiera dessa vilsna HBTQ-själars klassens-timme.
Citera
2017-12-25, 13:51
Medlem
midvintermorkers avatar
Julen är en kristen högtid och därmed inte tänkt att vara inkluderande för de som inte är kristna.

Det SVT/SR sysslar med är ett kulturkrig mot västvärldens traditionella värderingar. Det jag förundras över är att ingen har satt stopp för detta. På 70-80-talet tog folk i samhället kampen mot marxisterna. Det var på den tiden då vi hade kvar Styrelsen för psykologiskt försvar. Idag låter man dem hållas på bästa sändningstid. Man kan utan tvekan konstatera att Sverige är i krig.
Citera
2017-12-25, 13:54
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Nej den här attacken kommer från judiskt håll. "Normkritik" är i grunden judisk.
Har du missat terrorattackerna mot julmarknaderna i Europa?

Har du missat att vi även i Sverige ringar in dom med betongsuggor?

Dina tomtar på loftet får du ha för dig själv.
Citera
2017-12-25, 14:01
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Ni som fortfarande betalar för detta elände borde se detta som en väckarklocka. Eller kanske mer korrekt som den 19:e väckarklockan. Dags att vakna och sluta finansiera dessa vilsna HBTQ-själars klassens-timme.
Dags att börja skicka kartonger med ägg till Svt. Emballaget bör vara vattentätt så det kommer fram.

Svt kommer skapa rasism hos människor som inte ens är rasister och aldrig tänkt på färg. Nu blir man misstänksam så fort man ser en svart människa. Vilken är agendan?

Som användbara idioter så sår de split. Titta bara på tråden. Nu bråkar vi om julen. Vi kommer bråka om värre saker om vi inte besinnar oss.

Julen precis som all kultur är ett misch masch. Men folket bestämmer själva vad de vill inlemma. Inte Svt.
Citera
2017-12-25, 14:02
Medlem
InternetTuffings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Julen är en kristen högtid och därmed inte tänkt att vara inkluderande för de som inte är kristna.

Det SVT/SR sysslar med är ett kulturkrig mot västvärldens traditionella värderingar. Det jag förundras över är att ingen har satt stopp för detta. På 70-80-talet tog folk i samhället kampen mot marxisterna. Det var på den tiden då vi hade kvar Styrelsen för psykologiskt försvar. Idag låter man dem hållas på bästa sändningstid. Man kan utan tvekan konstatera att Sverige är i krig.

Stämmer bra, det är judens lågintensiva krig mot allt som är vitt, västerländskt och/eller kristet.
Judar och muslimer ser självklart alla vita människor som kristna, så tro inte att ni kommer undan.
Citera
2017-12-25, 14:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Lucia har man gjort till både pojke och svart. Men inte Tomten.

SR intervjuar en professor som förundras över varför man inte agerat normkritisk mot Jultomten.

Jultomten är trots allt en fet vit medelåldersman som konsumerar mycket kött och är dessutom en patriark. Och att det borde vara aktuellt nu när klimatfrågan är på tapeten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=6849728

Fråga: Varför kan inte Public Service låta bli med sitt sinnessjuka SJW-skit?
Varför har vi inte några afrikanska vikingar i våra filmer???
Varför skall vikingar slippa undan all normkritik?
Tycker gott vi kan se lite vikingar springa omkring i paljettklänningar och högklackat med ute på slagfälten, dragqueens är på tok för underrepresenterade i gestaltningen av vikingar historiskt.

Och alla dessa historiska filmer i övrigt vi visar?
Hur många har sett Gustav Vasa gestaltats av en immigrerad nigerian eller gambian?
Varför ingen normkritik där med?

Fram för mer normkritik, våra asagudar får bli afrikanska transvestitpygméer härefter som är här utan uppehållstillstånd och väntar på utvisning så får vi med den aspekten med...

Våra adelsmän får gestaltas av muslimer som har flera fruar.

Snövit i sagorna får bli en zuluflata.

Askungen får gestaltas som en man härefter.

Varför ens ha något som ens kan kallas kultur när det alltid kommer finnas någon idiot som kommer på att det här kan jag bli kränkt över om jag tar i så jag skiter på mig.
Så avskaffa allt så ingen kan bli kränkt av något.

För kultur är ju inte tänkt att uppröra någon i dagens lagomsverige...
Citera
2017-12-25, 14:04
Medlem
Jag tänker aldrig på tomten som nån turkisk förlaga. För mig är tomten hur svensk som helst, alltså tomten som vi känner honom i vår egen tradition. En jovialisk äldre man med röd luva och stort vitt skägg som kommer med julklappar, och som de små barnen älskar med skräckblandad fascination. Jag gömde mig själv bakom en hörnsoffa när jag var 3-4 år och tomten kom.
Lucia är också för mig en svensk tradition som jag är uppväxt med. Jag tror inte att särskilt många tänker på helgonet på Syrakusa på 300-talet när man ser en fin svensk Lucia med vit klänning och ljus i håret.
Ge fan i våra svenska traditioner. Allt behöver inte analyseras och problematiseras och anpassas till folk från andra kulturer. Svensken borde räta på ryggen och stå upp för svenska traditioner, oavsett var traditionerna en gång kom ifrån för flera hundra år sedan.
Citera
2017-12-25, 14:05
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Lucia har man gjort till både pojke och svart. Men inte Tomten.

Jultomten är trots allt en fet vit medelåldersman som konsumerar mycket kött och är dessutom en patriark. Och att det borde vara aktuellt nu när klimatfrågan är på tapeten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=6849728

Fråga: Varför kan inte Public Service låta bli med sitt sinnessjuka SJW-skit?
Därför att det mesta handlar om att skuldbelägga vita män så att man sen kan avfärda allt som vita män säger utan att bemöta deras argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in