2017-12-23, 22:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Men om globjorden vet avståndet till polstjärnan, varför använder ni inte av vetskapen om en sida av en triangel? Den sida som är 400 ljusår bort.
Därför att det avståndet handlar om miljondelar av grader när det gäller polstjärnans position på himlen. Det är helt enkelt inget som har någon betydelse i sammanhanget. En polstjärna på plattjorden skulle behöva vara betydligt närmare för att fungera men där skulle inte positionen bli proportionerlig mot breddgraden och den skulle aldrig når ner under horisonten oavsett var på jorden du är. Det är jordens kurvatur som orsakar att polstjärnan sjunker när man reser söderut, inte avståndet.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-12-23 kl. 22:24.
Citera
2017-12-23, 22:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men om globjorden vet avståndet till polstjärnan, varför använder ni inte av vetskapen om en sida av en triangel? Den sida som är 400 ljusår bort.

Förklara våra observationer av polstjärnan.
Citera
2017-12-23, 22:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja. Detta fungerar på både rund och platt jord.

Nej jag är hemskt ledsen, det funkar inte på en platt jord.

Försök förklara din syn på saken.
Senast redigerad av madtop 2017-12-23 kl. 22:24.
Citera
2017-12-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men va f-n
Håller du med om att man kan räkna ut avstånden i en rätvinklad triangel om vet en sträcka och en vinkel till?
Du säger att jorden är platt. Så hur långt bort är Polstjärnan?
Välkommen till tråden. Jag håller med dig. Men varken rund eller platt jord kan utnyttja avståndet till polstjärnan då det inte fungera i verkligheten, därav har globjorden uteslutit avståndet till polstjärnan trots att de påstår att avståndet är känt. Vi vet i nuläget inte vad polstjärnan är eller vad dess avstånd är. Jag ifrågasätter inte hur man använder rätvinkliga eller sfäriska trianglar.
Citera
2017-12-23, 22:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Välkommen till tråden. Jag håller med dig. Men varken rund eller platt jord kan utnyttja avståndet till polstjärnan då det inte fungera i verkligheten, därav har globjorden uteslutit avståndet till polstjärnan trots att de påstår att avståndet är känt. Vi vet i nuläget inte vad polstjärnan är eller vad dess avstånd är. Jag ifrågasätter inte hur man använder rätvinkliga eller sfäriska trianglar.

För varje inlägg du skriver där du inte förklarar hur det fungerar i din värld förlorar du trovärdighet.

Förklara hur avståndet till polstjärnan inte kan vara känt när vi vet att den befinner sig 90 grader över horisonten vid N90 och 80 grader vid N80.
Citera
2017-12-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vinkeln till polstjärnan visar att jorden inte är platt.

Varför kan inte förstår det? Jag är seriöst intresserad av att veta hur din hjärna fungerar, försöker du lyssna på argumenten eller kommer du inte ens så långt?
Vinkeln till polstjärnan visar din lokala vinkel till just den stjärnan, den vinkeln minskar med ökande avstånd. På globjorden är uteslutandet av avstånd en självklarhet, men när det gäller bevisandet att jorden inte är platt måste självklart avståndet vara med, enligt dig, då det gynnar din sak. Ändamålen helgar medlen.

Du är inte intresserad av hur jag tänker, igår refererade du till mig som "Jävla mongo". Du är intresserad av att få tyst på mig.
Citera
2017-12-23, 22:39
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du är inte intresserad av hur jag tänker, igår refererade du till mig som "Jävla mongo". Du är intresserad av att få tyst på mig.

Jodå det är jag visst. Du är bara fullständigt urusel på att förklara.

Förklara hur avståndet till polstjärnan inte kan vara känt när vi vet att den befinner sig 90 grader över horisonten vid N90 och 80 grader vid N80.
Citera
2017-12-23, 22:45
Medlem
Citat:
Du kan låta bli att använda ett avstånd om du känner för det .... avståndet är oväsentligt
Vad du måste koncentrera dig på är att förklara hur våra observationer funkar på en platt jord.

Jag tror seriöst att du är för korkad för frågeställningen. Du förstår inte ens frågeställningen. Men det är egentligen inget fel med det. Du är säkert lycklig i din lilla bubbla.

Problemet uppstår snarast när du försöker missionera. Om du vill fortsätta att missionera måste du kunna svara på de frågor du får annars framstår du som en idiot.

Förklara våra observationer av polstjärnan.
Dina observationer går ut på att arrangera förutsättningarna så att de passar din agenda. Du utesluter exempelvis avståndet till polstjärnan när det gäller din konstruktion av jorden men inkluderar den när det gäller min konstruktion. Det är anmärkningsvärt med tanke på att din konstruktion i verkligheten och utesluter avståndet till polstjärnan.
Citera
2017-12-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Därför att det avståndet handlar om miljondelar av grader när det gäller polstjärnans position på himlen. Det är helt enkelt inget som har någon betydelse i sammanhanget. En polstjärna på plattjorden skulle behöva vara betydligt närmare för att fungera men där skulle inte positionen bli proportionerlig mot breddgraden och den skulle aldrig når ner under horisonten oavsett var på jorden du är. Det är jordens kurvatur som orsakar att polstjärnan sjunker när man reser söderut, inte avståndet.
Det förutsätter att man känner till avståndet till polstjärnan. Ett objekt minskar i höjd vid ökande avstånd, det kan du lätt konstatera vid en promenad. Du förutsätter att avståndet från jorden till polstjärnan måste vara känd på den platta jorden bara därför att principerna av en rätvinklig triangel säger det. Applicera då denna princip på en sfäriska jord och använd sfärisk triangel, skulle den ge avståndet? Ja, men ändå så används inte avståndet till polstjärnan trots att man har verktygen. Varför?
Citera
2017-12-23, 22:58
Medlem
Citat:
För varje inlägg du skriver där du inte förklarar hur det fungerar i din värld förlorar du trovärdighet.

Om jag inte vet, så säger jag det. Hur förlorar jag trovärdighet då.? Snarare är det så att, varje gång du kallar mig "Jävla mongo" förlorar du i trovärdighet.
Citera
2017-12-23, 22:59
Medlem
Citat:
Jodå det är jag visst. Du är bara fullständigt urusel på att förklara.

Jag vet inte varför avståndet inte är känt.
Citera
2017-12-23, 23:02
Medlem
Citat:
Vad är din fundering runt det faktum att vissa människor lyckas förtränga fakta? Att vi kan triangulera avstånd och räkna på rätvinkliga trianglar är ju egentligen inte något som går att diskutera. Trots detta finns det idioter som ifrågasätter något så uppenbart.

Vad är dina tankar runt detta? Varför finns det idioter som vägrar acceptera att tan(80) är 5,6? Vad rör sig i huvudet på människor som inte förstår att man kan triangulera fram en position? Handlar det om okunskap i kombination med religion? Vad är din förklaring?
Triangulera? Du utesluter ju en del av triangenl när det gynnar din agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in