2017-12-22, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta är helt riktigt. Det finns en missuppfattning att det är aktiviteten i sig som skulle vara "maskulin" eller "feminin" d.v.s. när att när man påstår att kvinnor och mäns olika intressen kan förklaras delvis med gener så påkar den okunnige ofta till att vissa typiskt manliga aktivitet idag har tidigare varit feminina och tvärt om. Detta visar på en total okunskap om de bakomliggande faktorerna. Detta förklaras utmärkt av i boken "Why men rule", och jag citerar mina egna anteckningar:

Mycket bekymmer hade sluppits om genusfeminister hade förstått att det primärt inte är aktiviteten i sig, ex. intresse för hästar, som är "genetisk" utan att det är motivationen att nå positioner som ger makt och status i samhället som är genetisk. Sedan har vi så klart vissa saker som att ex. pyssla med sina barn i hemmet etc. som rent genetiskt triggar en större respons hos kvinnor oavsett. Skulle vi dock tänka oss ett samhälle där detta var förenat med hög status (och skulle ge mycket kvinnor, makt och pengar) så skulle vi se mer män engagera sig i det.
Citera
2017-12-22, 13:30
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Detta är helt riktigt. Det finns en missuppfattning att det är aktiviteten i sig som skulle vara "maskulin" eller "feminin" d.v.s. när att när man påstår att kvinnor och mäns olika intressen kan förklaras delvis med gener så påkar den okunnige ofta till att vissa typiskt manliga aktivitet idag har tidigare varit feminina och tvärt om. Detta visar på en total okunskap om de bakomliggande faktorerna. Detta förklaras utmärkt av i boken "Why men rule", och jag citerar mina egna anteckningar:

Mycket bekymmer hade sluppits om genusfeminister hade förstått att det primärt inte är aktiviteten i sig, ex. intresse för hästar, som är "genetisk" utan att det är motivationen att nå positioner som ger makt och status i samhället som är genetisk. Sedan har vi så klart vissa saker som att ex. pyssla med sina barn i hemmet etc. som rent genetiskt triggar en större respons hos kvinnor oavsett. Skulle vi dock tänka oss ett samhälle där detta var förenat med hög status (och skulle ge mycket kvinnor, makt och pengar) så skulle vi se mer män engagera sig i det.
Intressant spoiler, delar den synen.

Som du säger, om våld och aggression inte längre ses som önskvärda element väljer mannen andra medel i kampen om makten. Just nu kan vi se hur vänstern och feminismen infiltrerats av män uppfyllda av hat och strävandes efter, makt.
När jag uttrycker liknande tankar blir jag ibland kallad biologist. Får höra att vi kommit förbi det i vår sociala utveckling. Suck. Hur fan kan man inte vara biologist? Vad lär dom sig på våra högskolor?
Män är män. Kvinnor är kvinnor. Så har vi ju Botta Bromme...
Citera
2017-12-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig

Det är den traditionella rollfördelningen som har missförstått våra gener och inte feminismen.
Och du som missförstår att nej där finns ingens större skillnad mellan könens hjärnor i "drive" eller
önskan uppnå social framgång/ status.
Där finns ett mänskligt "flockbeteende" i att söka acceptans, plats, trygghet i gruppen, som styrs av flockens förväntningar.
Utsätter du män för förväntningen (ger honom status för) att han ska inneha makt och pengar, så kommer han göra allt föra att söka den. Utsätter du kvinnor för förväntningen (det som ger henne status) att hon ska vara vacker, snäll och visa omsorg om andra så får du detta beteende hos gruppen kvinnor.
Citera
2017-12-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Märkligt, för så här skriver man i en review i ämnet: "In particular, it appears that testosterone promotes status-seeking and social dominance motives, and thus plays an important role in social status hierarchies." och detta är ju sant både inom och mellan könen.

Hur som, det är lustigt att detta fenomen även uppstått i alla de 1200 undersökta av antropologer och de 5 000 ytterligare som vi känner till, i många fall oberoende av varandra. Säkert bara en slump.
Citera
2017-12-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden

Som du säger, om våld och aggression inte längre ses som önskvärda element väljer mannen andra medel i kampen om makten. Just nu kan vi se hur vänstern och feminismen infiltrerats av män uppfyllda av hat och strävandes efter, makt.
När jag uttrycker liknande tankar blir jag ibland kallad biologist. Får höra att vi kommit förbi det i vår sociala utveckling. Suck. Hur fan kan man inte vara biologist? Vad lär dom sig på våra högskolor?
Exakt, om det krävs att man måste låtsas ha genusfeministiska ståndpunkter för att få makt och status kommer många män att låtsas att de har dessa ståndpunkter.

Skall inte blandas ihop med Sneaky fucker strategy som också förklarar närvaron av massa beta-män, till skillnad från alpha män, återfinns i feministrörelsen: Länk
Citera
2017-12-22, 13:53
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Det är den traditionella rollfördelningen som har missförstått våra gener och inte feminismen.
Och du som missförstår att nej där finns ingens större skillnad mellan könens hjärnor i "drive" eller
önskan uppnå social framgång/ status.
Där finns ett mänskligt "flockbeteende" i att söka acceptans, plats, trygghet i gruppen, som styrs av flockens förväntningar.
Utsätter du män för förväntningen (ger honom status för) att han ska inneha makt och pengar, så kommer han göra allt föra att söka den. Utsätter du kvinnor för förväntningen (det som ger henne status) att hon ska vara vacker, snäll och visa omsorg om andra så får du detta beteende hos gruppen kvinnor.

Struntprat!

Alla som umgåtts med barn i tre till femårsåldern, när de börjar upptäcka sin könstillhörighet, vet om de biologiska skillnaderna.
De märks extra tydligt på de fåtalet ungar som hamnar lite utanför det förväntade mönstret.

Det är enorma skillnader på barn redan från födseln, de är inte tomma blad. Många beteenden, intressen och humör är väldigt könsbundna.
Citera
2017-12-22, 13:53
Medlem
Herr.Grabesmonds avatar
Citat:
Intressant. VET man att det är så, eller är det bara en tes? Vet man hur testosteron påverkar?
Citera
2017-12-22, 14:44
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
.
.
.
Haha, snacka om att ställa vagnen framför hästen!
Har du hört talas om hönan och ägget-diskussionen?

Om du låter tio miljarder människor över 200 år leva sina liv som de vill, för att nå så långt de kan och vill, så är det du precis beskrev det absolut lättaste sättet att se sin roll i livet.

Det är så man förverkligar sig själv och faktiskt kommer nånstans. Eller best practise, om du så vill.

Att man kan ge någon status och utsätta någon samtidigt var så kul, så jag var tvungen att peka ut din kullerbytta.

Hand upp om du vill att din framtida man har makt och pengar.
Hand upp om du tror att han skulle uppskatta om du var vacker, snäll och omsorgsfull.

Om du inte tycker de där egenskaperna är bra, så har du större problem än jag kan hjälpa dig med.
Varför fick du det att låta som något fult?

Och var det något du kom fram till själv?

(Rollfördelning som missförstått våra gener, är helt obegripligt)
Senast redigerad av Pansarvecket 2017-12-22 kl. 14:46.
Citera
2017-12-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Struntprat!

Alla som umgåtts med barn i tre till femårsåldern, när de börjar upptäcka sin könstillhörighet, vet om de biologiska skillnaderna.
De märks extra tydligt på de fåtalet ungar som hamnar lite utanför det förväntade mönstret.

Det är enorma skillnader på barn redan från födseln, de är inte tomma blad. Många beteenden, intressen och humör är väldigt könsbundna.
Jag har skrivit en TS om exakt det här. Mer bra studier finns i slutet av tråden (#428 och framåt). Du får gärna göra en kommentar i den tråden också = )
Citera
2017-12-22, 15:33
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden

Vänstern "infiltreras" av män som vill ha makt, män som inte är politiskt övertygade förmodar jag. Men på den tiden då vänstern bestod av 100% män, var det samma sak då, att man bara infiltrerat ideologin för att få makt? Och isåfall, om män av naturen är högerinriktade, hur kunde då vänstern vara en väg till makt?
Jag förstår inte och behöver få det här uppklarat.
Citera
2017-12-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Grabesmond
Intressant. VET man att det är så, eller är det bara en tes? Vet man hur testosteron påverkar?

om du vill veta seriöst vad vetenskapen säger exakt om könshormoner så kan jag inte hjälpa dig...får du leta efter själv.

men! det går ju tänka lite rationellt kring detta själv, verkar det rimligt anta att just kvinnor skulle vara genetiskt predestinerade att just gilla diska, tvätta, städa och torka bajs, livet igenom?
eller verkar det vara mer rimligt att detta är roller som samhället gett kvinnan traditionellt?

Inte svårare än så.
Citera
2017-12-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Struntprat!

Du menar flickorna har inget "drive" inget behov av att bestämma i gruppen ex.?
Inget behov av att få sin vilja igenom ex?
Inget "drive" att klara skolan, vara duktig etc etc?

Läs vad vi pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in