Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
AfS kommer säkert att behandlas positivt av Fria Tider, Nya Tider och allehanda etnonationalistiska poddar och youtubare.

Om det ska ha någon chans i riksdagsvalet kommer det dock inte att räcka med stöd från viss alternativmedia. Partiet kommer till största delen vara beroende av exponeringen i mainstreammedia.

Även om MSM naturligtvis inte kommer att ställa sig positiva till Afs, så lär all uppmärksamhet kring partiet att gagna det. Ett nytt parti behöver helt enkelt bred publicitet för att bli känt för allmänheten. Därför kommer även vinklade skandalreportage om AfS fascistkopplingar att vara av godo för partiet. Det värsta som kan hända AfS är att det tigs ihjäl i gammelmedia.

Vad som talar till AfS fördel är att mainstreammedia älskar att konflikten mellan SD och dess gamla ungdomsförbund, liksom att hänga ut "rasister" av olika slag. Eftersom AfS främst kommer att ta röster från SD så kommer MSM troligtvis ha intresse av att uppmärksamma partiet - så länge det inte närmar sig riksdagsspärren.

Så det bästa sättet att nå ut till potentiella väljare är förmodligen att ordna spektakulära evenemang och göra kontroversiella uttalanden som kan inspirera gammelmedia att skriva indignerade artiklar. Sedan är det bara att hoppas på att de nappar.

Förmodligen kommer slagträet i debatt och media bli ”gamla SDs ungdomsparti”. En stämpel som inte ligger till fördel för ett parti att locka väljare. Man skulle behöva vara fri SD-stämpeln för att plocka väljare som sväljt stigmatiseringen av att rösta på SD. Detta blir AFS om det nu blir avstörsta utmaning.
Senast redigerad av Roxyn 2017-12-16 kl. 17:08.
Citera
2017-12-16, 20:23
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
AfS kommer säkert att behandlas positivt av Fria Tider, Nya Tider och allehanda etnonationalistiska poddar och youtubare.

Om det ska ha någon chans i riksdagsvalet kommer det dock inte att räcka med stöd från viss alternativmedia. Partiet kommer till största delen vara beroende av exponeringen i mainstreammedia.
Ja, om de ska ha någon chans att komma in 2018 är det sannolikt så.
Jag är tveksam till att de lyckas ta sig in 2018, oavsett om de får exponering i gammelmedia eller inte. Jag hoppas att jag har fel. På längre sikt (2022) tror jag att det kan räcka med exponering i alternativ media utan att gammelmedia skriver en enda rad om partiet. Deras målgrupp läser med största sannolikhet alternativ media på regelbunden basis.

Citat:
Även om MSM naturligtvis inte kommer att ställa sig positiva till Afs, så lär all uppmärksamhet kring partiet att gagna det. Ett nytt parti behöver helt enkelt bred publicitet för att bli känt för allmänheten. Därför kommer även vinklade skandalreportage om AfS fascistkopplingar att vara av godo för partiet. Det värsta som kan hända AfS är att det tigs ihjäl i gammelmedia.

Vad som talar till AfS fördel är att mainstreammedia älskar att konflikten mellan SD och dess gamla ungdomsförbund, liksom att hänga ut "rasister" av olika slag. Eftersom AfS främst kommer att ta röster från SD så kommer MSM troligtvis ha intresse av att uppmärksamma partiet - så länge det inte närmar sig riksdagsspärren.

Så det bästa sättet att nå ut till potentiella väljare är förmodligen att ordna spektakulära evenemang och göra kontroversiella uttalanden som kan inspirera gammelmedia att skriva indignerade artiklar. Sedan är det bara att hoppas på att de nappar.
Det ska bli intressant att se vilken strategi dinosaurie-media väljer, om de nu väljer någon gemensam strategi, men det brukar de göra ...
Citera
2017-12-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Jag tror att ungefär hälften av SD:s väljare är missnöjda med partiet, och missnöjesröstar på dem i brist på andra invandringskritiska alternativ. Därmed inte sagt att AFS i dagsläget skulle attrahera 50 procent av SD:s väljare, men 25 procent skulle nog kunna tänka sig att rösta på AFS.

Frågan är hur de ska nå ut till potentiella väljare. Vilka alternativa medier kan tänkas ställa sig positiva till AFS?

Nej - Samhällsnytt (fd Avpixlat) verkar vara kontrollerade av SD, de kommer sannolikt att tiga. Kontra jihadism för nästan hela slanten.

Kanske - Fria Tider lyfter ofta fram oegentligheter inom SD, är mot högt skattetryck, vilket även AFS är. Fria Tider ser nog gärna att det kommer en konkurrent till SD.

Kanske - Nya Tider har jag uppfattat som radikalare än SD när det kommer till invandringspolitiken, vilket även AFS är.

Nej - Nyheter Idag, kontra jihadism för hela slanten.

Kanske - Pettersons blogg har relativt stor spridning för att vara en blogg. 2016 hade de drygt 60.000 unika besökare och drygt 350.000 besök per vecka, ingenting tyder på att de har minskat sedan dess, snarare tvärtom.
I vissa avseenden är de tuffare än Samhällsnytt och Fria Tider. De stryker inte alltid SD medhårs.

Kanske - Nya Dagbladet är än så länge en relativt liten sajt, men de är relativt proffsiga och har potential att växa.

Sedan finns det några podcasts som sammanslagna når ut till några tiotusental lyssnare.
Jag tror att majoriteten av SD:s väljare är missnöjda med partiet eftersom de tycker att det är för extremt i de flesta frågor. Mycket få skulle gå från SD till ett ännu extremare parti. SD:s väljare vill bara att MENA-invandringen ska återgå till obetydliga siffror så att de kan återgå till att rösta på Moderaterna och Socialdemokraterna.
Citera
2017-12-16, 20:43
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Jag tror att majoriteten av SD:s väljare är missnöjda med partiet eftersom de tycker att det är för extremt i de flesta frågor. Mycket få skulle gå från SD till ett ännu extremare parti. SD:s väljare vill bara att MENA-invandringen ska återgå till obetydliga siffror så att de kan återgå till att rösta på Moderaterna och Socialdemokraterna.
Nja, det var nog den ursprungliga planen för majoriteten av SD:s väljare, men i takt med att de invandringsrelaterade problemen växer kommer väljarna att inta nya positioner.
Citera
2017-12-17, 19:56
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie

Även om MENA-invandringen skulle återgå till obetydliga siffror så skulle de invandringsrelaterade problemen inte bara bestå, utan också förvärras. Detta eftersom det höga barnafödandet i dessa grupper gör att de växer betydligt mer än den svenska. Enklaverna av icke-europeer skulle växa och de etniska motsättningarna öka.

Problemet med SD är knappast att det är för "extremt", utan att det är för lamt och räddhågset, och därför inte vågar förslå de nödvändiga åtgärderna.

Det finns säkert SD-väljare som egentligen är sossar och moderater och som tycker att SD är för extrema. Men minst lika många är av den motsatta åsikten, och för dem kan förhoppningsvis AfS fylla en viktig roll.
Citera
2017-12-17, 23:28
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Även om MENA-invandringen skulle återgå till obetydliga siffror så skulle de invandringsrelaterade problemen inte bara bestå, utan också förvärras. Detta eftersom det höga barnafödandet i dessa grupper gör att de växer betydligt mer än den svenska. Enklaverna av icke-europeer skulle växa och de etniska motsättningarna öka.

Problemet med SD är knappast att det är för "extremt", utan att det är för lamt och räddhågset, och därför inte vågar förslå de nödvändiga åtgärderna.

Det finns säkert SD-väljare som egentligen är sossar och moderater och som tycker att SD är för extrema. Men minst lika många är av den motsatta åsikten, och för dem kan förhoppningsvis AfS fylla en viktig roll.
Jag kommer rösta på AfS i riksdagsvalet. Det är avgjort. SDs allmänna inkompetens och oförmåga att driva effektiv opinionsbilding samt utnyttja politiskt momentum, plus att deras lösningar är för lama (Det enda som är realistiskt för att skapa ett nytt Sverige som är bra för Svenskar är repatriering) har gjort att jag tröttnat på partiet. Innan detta funderade jag på MED.
Citera
2017-12-18, 10:09
Medlem
Sämsta partinamnet jag har hört.
Citera
2017-12-21, 18:31
Medlem
Tubleross avatar
Gammelmedia har redan noterat att AFS kandiderar till riksdagen med rubriken.

”Kasselstrand vill in i riksdagen”

Med efterföljande kommentar från Kasselstrand ”Det stämmer att det är jag som står bakom registreringen. Jag har inga fler kommentarer att ge i dagsläget”

https://www.altinget.se/artikel/kasselstrand-vill-in-i-riksdagen

Eftersom partiet inte ens startat ännu så känns ju detta som ett gott tecken. Tror de startar partiet med buller och bång om några månader beroende på opinionsläget alternativt under almedalsveckan för maximal exponering.
Citera
2017-12-21, 19:22
Medlem
Hogdals avatar
Jag ger inte AfS någon större chans i kommande två-tre val. Sverige är något decennium efter Danmark vad gäller den politiska utvecklingen. AfS ser ut som väldigt mycket ut som det danska partiet Nye Borgerlige, som i detta nu skvalpar runt spärren. Om AfS någonsin kommer in i riksdagen så kommer det att dröja en lång stund. Det som först måste hända är att SD känns etablerade i det politiska landskapet, och att en tillräckligt stor andel av väljarna tycker att SD är för mjäkiga. Dit är det en väldigt lång väg.

Dessutom finns det ett annat alternativ, MED, som lurar i vassen för att sno åt sig de ekonomiskt liberalkonservativa avfällingarna från SD.
Citera
2017-12-21, 20:15
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det som först måste hända är att SD känns etablerade i det politiska landskapet, och att en tillräckligt stor andel av väljarna tycker att SD är för mjäkiga. Dit är det en väldigt lång väg

SD är redan där. Jag kommer ihåg när SD talade om hur man inte skulle bli en del av det politiska etablissemanget utan att man skulle bli etablissemanget. Nu är det precis tvärtom inom SD. Nu har man satt sig i Moderaternas och KD:s knä och gör allt för att bli en del av etablissemanget.

Dessutom tror jag att de väljare som faktiskt röstade in SD i valet 2010 är oerhört trötta på partiets liberalisering och SD:s utveckling de senaste åren. Enda anledningen till att de överhuvudtaget fortfarande röstar på SD är pga att det inte finns något annat alternativ om man vill ha minskad invandring.

Skulle AFS lyckas få lite medieexponering och slå igenom med lite populistika utspel aka Trump style så skulle nog mycket väl AFS kunna komma in i riksdagen redan 2018.
Senast redigerad av Tubleros 2017-12-21 kl. 20:17.
Citera
2017-12-21, 21:51
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
SD är redan där. Jag kommer ihåg när SD talade om hur man inte skulle bli en del av det politiska etablissemanget utan att man skulle bli etablissemanget. Nu är det precis tvärtom inom SD. Nu har man satt sig i Moderaternas och KD:s knä och gör allt för att bli en del av etablissemanget.

Dessutom tror jag att de väljare som faktiskt röstade in SD i valet 2010 är oerhört trötta på partiets liberalisering och SD:s utveckling de senaste åren. Enda anledningen till att de överhuvudtaget fortfarande röstar på SD är pga att det inte finns något annat alternativ om man vill ha minskad invandring.

Skulle AFS lyckas få lite medieexponering och slå igenom med lite populistika utspel aka Trump style så skulle nog mycket väl AFS kunna komma in i riksdagen redan 2018.
Att SD gör allt för att bli en del av etablissemanget är något helt annat än att de faktiskt är det.

SD är som sagt fortfarande väldigt långt därifrån när de inte ens kan samtala med andra partier. Den dag de utgjort regeringsunderlag kan vi börja tala om etablering och utrymme för andra ytterlighetspartier.
Citera
2017-12-22, 06:48
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Att SD gör allt för att bli en del av etablissemanget är något helt annat än att de faktiskt är det.

Det spelar ju ingen roll om de hunnit bli en del av etablissemanget eller inte. Det som spelar roll är ju hur deras väljare uppfattar deras allt mer strävan att bli lika politiskt korrekta som de andra partierna.

Det är ju såklart väldigt synonymt hur gemene väljare uppfattar partiet i denna fråga men min personliga tro och uppfattning är att partiets utveckling de senaste åren inte uppskattas av ”kärnväljarna” och kommer visa sig i riksdagsvalet 2018.

Sen kan man bara kolla på Jimmie Åkesson. Han är ju en skugga av sitt forna jag och har uppenbarligen inte återhämtat sig från sin utmattning. Det är en ju en trött, pillerknaprande partiledare vi kommer se i valrörelsen.

Detta kommer såklart AFS utnyttja inför riksdagsvalet. Du får tro vad du vill men om jag var du så skulle jag inte underskatta AFS potential i valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in