2017-12-20, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Larmet kom 04:50 så de lär ha varit stängt då. Läskigt många som dör av knivdåd och det känns som det räcker att inte bjuda på cigg för att bli nästa BO.

Agree. rent epedemiskt skulle jag vilja kalla det. Det är knivhuggningar varje dag i våra tre storstäder. Ofta med dödlig utgång. Nu det här, förra veckan strök en annan gangster-afghan med...
Citera
2017-12-20, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag bor i området som har blivit rejält gentrifierat de senaste åren. Kan hålla med om att det var mycket "löst folk" som hängde där på 70, 80, 90-talen då praktiskt taget hela Friggagatan utgjordes av MC-klubbar och stripp-dito.

Men för några år sedan revs halva gatan och hus med smålägenheter uppfördes vilket har gjort att det
bor massor av unga människor i området, restauranger har tillkommit och kvarteret har ryckt upp sig rejält.
Det är definitivt inget skumt område längre.

Jag har helt missat händelsen då mitt hus vetter mot kyrkogården snarare än mot Odinsplatsen.

Det fanns inga mc-klubbar på Friggagatan på den tiden, inte nu heller. Gatan kallades för Bike Street eftersom det fanns större två mc-affärer där, Ahlquist (Honda) och Zäta Motor (Yamaha), samt ett par fristående mc-verkstäder där. Där fanns även en eller två stripp-klubbar, och en illegal spelklubb om jag minns rätt. En rätt ruffig gata, men det var länge sedan. Nu är de gamla förfallna husen rivna och nytt är byggt.
Knivdådet har tydligen ägt rum (åtminstone hittades offret där) där Friggagatan byter namn till Odinsgatan, nämligen Odinsplatsen, där en relativt nybyggd grill finns i en stor rondell som fått ett parkliknande utseende.
Odinsplatsen ligger absolut centralt, men ändå, som någon skrev tidigare i denna tråd, lite off. Inget promenadstråk för folk som inte har ärende dit.
Citera
2017-12-20, 14:13
Medlem
Att det kallas fyndplats och inte brottsplats är nog initialt innan de VET om fyndplats även är brottsplats.
Citera
2017-12-20, 14:32
Avstängd
Australier alltså. Märkligt. Beror helt på vem han är, vad som har hänt. Är han i dåliga kretsar är det ju beroende på det han råkat illa ut.

Är han inte det så har han lagt sig i något.

Rånmord tror jag inte riktigt på, kan vara, men det är så ovanligt att det urartar såhär..
Citera
2017-12-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin3
En kille från Australien enligt GP.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/australier-d%C3%B6d-efter-knivattack-i-g%C3%B6teborg-1.4950729

Aha, en ensamkommande från Australien. Vad kan detta vara?
Jag gissar också på rånmord. Vi ser.
Citera
2017-12-20, 15:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag bor i området som har blivit rejält gentrifierat de senaste åren. Kan hålla med om att det var mycket "löst folk" som hängde där på 70, 80, 90-talen då praktiskt taget hela Friggagatan utgjordes av MC-klubbar och stripp-dito.

Men för några år sedan revs halva gatan och hus med smålägenheter uppfördes vilket har gjort att det
bor massor av unga människor i området, restauranger har tillkommit och kvarteret har ryckt upp sig rejält.
Det är definitivt inget skumt område längre.

Jag har helt missat händelsen då mitt hus vetter mot kyrkogården snarare än mot Odinsplatsen.

Sant att området har blivit bättre på det viset att det gentrifierats något på senare tid, och att Chat Noir och MC-affärerna är borta. Men vad hjälper det att man byggt insatslägenheter där? -Folk sitter i sina lägenheter, ute på Friggagatan/Odinsgatan/Odinsplan finns bara stängda småbutiker efter kl. 18-19-snåret. Inga speciella ställen (krogar) som gör att området har folk i rörelse på kvällen. Kan kalla området för "sovstad" mer eller mindre.

Något som kan vara intressant är att bussar och spårvagnar i området slussar förortsbor där till och från miljonprogrammen. (Dvs. klientelet som rör sig där ska kanske hem till betongförorten efter avslutade knarkaffärer vid Centralstationen/Femman..) De kan vara något sådant som har spårat ur för BO och GM..

Edit: Australier ser jag nu: En rånmördad turist??
Senast redigerad av kraftfoder 2017-12-20 kl. 15:04.
Citera
2017-12-20, 15:14
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sant att området har blivit bättre på det viset att det gentrifierats något på senare tid, och att Chat Noir och MC-affärerna är borta. Men vad hjälper det att man byggt insatslägenheter där? -Folk sitter i sina lägenheter, ute på Friggagatan/Odinsgatan/Odinsplan finns bara stängda småbutiker efter kl. 18-19-snåret. Inga speciella ställen (krogar) som gör att området har folk i rörelse på kvällen. Kan kalla området för "sovstad" mer eller mindre.

Något som kan vara intressant är att bussar och spårvagnar i området slussar förortsbor där till och från miljonprogrammen. (Dvs. klientelet som rör sig där ska kanske hem till betongförorten efter avslutade knarkaffärer vid Centralstationen/Femman..) De kan vara något sådant som har spårat ur för BO och GM..

Nej, så är det inte alls. Till att börja med heter platsen Odinsplatsen och inget annat, så där har vi nog satt kunskapsnivån.

Det finns ett tiotal restauranger längs Odins- och Friggagatan och t ex Coop som stänger klockan 23. Överhuvudtaget är det en dålig plats att driva runt på för sådant klientel eftersom Securitas finns på Odinsplatsen och polisen i kvarteret bredvid, vilka passerar ut konstant via Odinsgatan. Det är ju dessutom en genomfart för taxibilar på väg ut och in i centrala stan.

I detta fallet verkar det väl rimligt att det antingen är ren otur, dvs australiensaren t ex blev rånad av en gm som råkade befinna sig där samtidigt som honom. Alternativt att det ligger något mer bakom och dethela har skett på någon annan plats och australiensaren blivit dumpad på platsen för att det är enkelt att ta sig in och ut med bil via någon av lederna.
Citera
2017-12-20, 15:18
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Det finns följande etablissemang i området som har öppet till sent på kvällen: Mañana, Fornello, Amsterdamtje, Glenns sportbar, Frankes sportbar, Tullen, en indier som jag inte minns namnet på,
Burgersson samt minst tre pizzerior plus tidigare nämnda (rejält uppstyrda) grillen på Odinsplatsen.
Coop har öppet till 23. Vad jag vill säga är att det inte är ödsligt på dessa gator längre på kvällstid.

De flesta som skall ut till miljonprogrammen åker väl ändå från Centralen via snabbspåret!? Inte
från Ullevi eller Svingeln?

Australiern hittades väl på morgonkvisten vid 04-tiden? Ingen vet hur länge han legat på gatan. Vid
04 är det säkert lika ödsligt som på de flesta andra ställen i stan?
Citera
2017-12-20, 15:19
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Snälla kom inte dragandes med det där initiala babbetjafset som varenda tråd skall avhandla i två sidor före det bli något vettigt sagt... Det är såååå tjötigt....

Håller med Det är nog inga ensamkommande skäggbarn, utan marockaner som mördar marockaner.
Citera
2017-12-20, 15:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nej, så är det inte alls. Till att börja med heter platsen Odinsplatsen och inget annat, så där har vi nog satt kunskapsnivån.

Det finns ett tiotal restauranger längs Odins- och Friggagatan och t ex Coop som stänger klockan 23. Överhuvudtaget är det en dålig plats att driva runt på för sådant klientel eftersom Securitas finns på Odinsplatsen och polisen i kvarteret bredvid, vilka passerar ut konstant via Odinsgatan. Det är ju dessutom en genomfart för taxibilar på väg ut och in i centrala stan.

I detta fallet verkar det väl rimligt att det antingen är ren otur, dvs australiensaren t ex blev rånad av en gm som råkade befinna sig där samtidigt som honom. Alternativt att det ligger något mer bakom och dethela har skett på någon annan plats och australiensaren blivit dumpad på platsen för att det är enkelt att ta sig in och ut med bil via någon av lederna.

Säger alltid fel på Odinsplan och Odinsplatsen..
Nja, det finns givetvis matställen och livsmedelsbutik, men det är inte riktigt så att stället är någon kroggata med mycket folk kvällstid direkt. Korvmojen i bilderna i pressen har funnits där sedan jag var barn på 70-talet, inte något nytt. Men skit samma: Med tanke på de nya uppgifterna att BO var från Australien, verkar det peka åt att det rör sig om ett rånmord på en turist. (Synd att det inte var Crocodile Dundee: "Do you call that a knife? Now this is a knife!"..)
Citera
2017-12-20, 15:27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Odinsgatan är typ lika ruffigt
som svingeln, johanneberg & kungsladugård. Dvs inte alls.
Att en person blev mördad där säger inte nödvändigtvis något alls eftersom området i övrigt är lugnt.
I området jag bor blev en snubbe knivskuren tidigare i år, det i sig är ju jävligt onice, men iom att det varit den enda incidenten på hela året så känns inte området direkt otryggt.

OnT så tippar jag att han blivit rånmördad.

Rånmördarna driver väl omkring lite hur som helst i Göteborg. Man går med lätthet 1 km på 5 minuter. Säg att de drivet kring 10 km i sitt sökande efter "reveny" under en kväll. Området det hände är irrelevant.

Kanske att i ruffigare område finns mindre att hämta och då gäller det omvända antagandet mot det man alltid ser i sådan här trådar. Rikare, medelklassigare ju större sannolikhet för rån.
Citera
2017-12-20, 15:28
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Okej, Odinsplatsen då. Vad duktig du är även om 99,9% här inte bryr sig. Det är knappast så att det dräller med väktare där och taxibilar är knappast någon form av trygghet om du nu tror det. Jag tror du glömde stans polisstation också eller räknas det inte in till området? Du går som sagt från centralen på fem minuter, lika fort som det tar att åka vagnen från gamlestan. Det är ett murrigt skitområde på nätterna där det drar igenom mycket skitfolk, varför ens träta om en sådan sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in