2017-12-19, 00:08
Medlem
Rosteres avatar
Sifo är senaste undersökningen. Senast Sifo och YouGov mätte ungefär samma tidsperiod var YouGov ca. 130% av Sifos värde. Om förhållandena mellan Sifo och YouGov är konstanta, borde YouGov nu ha 21,5%.

Sist YouGov och Sentio mätte samma helg var YouGov ca. 95% av Sentio. Nu var senaste Sentio ett tag sedan, fast med den som jämförelsepunkt borde dåvarande värde varit ca. 21,9%. (Notera dock att YouGov dock varit mindre än 90% av Sentio under stora delar av 2017)

SD har dock kanske även vuxit sedan de senaste Sifo och Sentio, då de har en trend av återhämtning sedan november, efter vad det verkar. Sifo var ca. 2/3 av Sentio senast de låg samtidigt, medan senaste Sifo som kommit efter senaste Sentio var ca. 72% av den, vilket väldigt svagt indikerar att de vuxit ca. 5% (procent, inte procentenheter) sedan senaste Sentio. Med detta heuristiska argument kommer vi upp i hela 23% om vi tar 105% av 21,9%.

Ska bli intressant att se vilken av dessa metoder som är mest pricksäker, dock bygger de enbart på enstaka datapunkter vilket knappast gör dem perfekta, men man tager vad man haver. Ett medelvärde viktat efter deras uppskattade sannolikhet att vara rätt (;PpPpPp) ger mig min slutgiltiga gissning 21,7%.
2017-12-19, 10:04
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75

Jag avskyr SD och dess anhängare för att de går den enkla populistiska och fula vägen. När man eldar på och spelar på folks rädsla får man rötterna kort direkt från mig. Nej tack till den enkla populistiska vägen. Alltid.

Nyhetens behag börjar lägga sig och det kommer fortsätta att visa sig i siffrorna.

Det är därför S-tollarna, Mp och övriga K-amrater är på väg ur bilden!

S-vetsaren själv saknar varje spår av kompetens att lösa de oerhörda och självförvållande samhällsproblemen. Räkna med att valmanskåren inser orsakerna.

Och det är därför SD kommer att bli största partiet 2018...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-12-19 kl. 10:08.
2017-12-19, 11:13
Medlem
svenabs avatar
Jag minns mycket tydligt när SVT, SR och Text-TV plötsligt upphörde att redovisa opinionsmätningarna från Sentio och Yougov. Det var efter Sentio hade redovisat siffrorna för Juli 2015 (SD 23,3%) då det plötsligt inte redovisades. Det var helt tyst i ett dygn eller två. Därefter kom det någon informationen som sa att de (vilka de?) har beslutat att inte längre redovisa nätbaserade opinionsmätningar.

Jag skulle vilja veta hur redaktionsmötena så ut då. Hur kunde de argumentera för att bara sluta redovisa dessa mätningar? Detta var en ögonöppnare för många. Att Public Service i själva verket är en propagandamaskin i händerna på en repressiv stat.

Mekanismen, hur denna censur fungerar, förstår jag fortfarande inte, men jag är glad att flashback fortfarande finns.
2017-12-19, 11:55
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag minns mycket tydligt när SVT, SR och Text-TV plötsligt upphörde att redovisa opinionsmätningarna från Sentio och Yougov. Det var efter Sentio hade redovisat siffrorna för Juli 2015 (SD 23,3%) då det plötsligt inte redovisades. Det var helt tyst i ett dygn eller två. Därefter kom det någon informationen som sa att de (vilka de?) har beslutat att inte längre redovisa nätbaserade opinionsmätningar.

Jag skulle vilja veta hur redaktionsmötena så ut då. Hur kunde de argumentera för att bara sluta redovisa dessa mätningar? Detta var en ögonöppnare för många. Att Public Service i själva verket är en propagandamaskin i händerna på en repressiv stat.

Mekanismen, hur denna censur fungerar, förstår jag fortfarande inte, men jag är glad att flashback fortfarande finns.

Har SR, ljugmedia & Co någonsin redovisat Sentio? jag tror faktiskt inte det.

Undersökningar från Yougov däremot lyftes fram ibland när SD gick bakåt. Aldrig när de ökade.
2017-12-19, 12:34
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Lätt att förklara!

Vänsterpatrasket dominerar fortfarande media och i kombination med S-märkta beslutsfattare med ambitioner i propagandamaskinerna - sammanfattningsvis.

Särskilt tydligt i samband med S-kojarinstitutens redovisning av resultaten för S och SD...
2017-12-19, 15:24
Medlem
Holdingbreaths avatar
Jag erkänner att jag ofta besöker denna tråd. Men det verkar som att så länge socialdemokraterna och moderaten blir retoriskt strängare mot invandring de två partierna verkar har stoppat SDs stöd från att växa.

Men verkligheten är att Sverige kanske redan går inte att rädda. Malmö, en hel stad är förlorad, men det finns ingen panik i statens högre instanser.
2017-12-19, 18:23
Moderator
Siegfrids avatar
Diskussioner om och gissningstävlingar är inte topic för denna tråd. Inlägg utbrutna till egen tråd, gör era gissningar där.
(FB) Gissningar om SD i kommande Yougov (utbrutet /Mod)
/Mod.
2017-12-19, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Jag erkänner att jag ofta besöker denna tråd. Men det verkar som att så länge socialdemokraterna och moderaten blir retoriskt strängare mot invandring de två partierna verkar har stoppat SDs stöd från att växa.

Men verkligheten är att Sverige kanske redan går inte att rädda. Malmö, en hel stad är förlorad, men det finns ingen panik i statens högre instanser.
Det finns en sak SD kan göra för att forsätta växa. Och det är att skärpa sin politik och bli tuffare. M och S har skärpt sin politik i retoriken men det de förespråkar nu om som tex integration och sätta krav på nyanlända är redan försent att göra det skulle gjorts för 15 år sedan. SD borde förespråka att alla som första och andra generations som har vägrat att assimiliera sig ska skickas hem. Och att alla flyktingar som kom sedan 2014 ska hem nu när det är fred i deras länder. Men SD borde också bli mer isamkritiska. Om de gör detta så kommer de garanterat säkra väljarna de har nu och locka till sig fler som har inbilldat sig att M och S är tuffare nu. Och nej Sverige är inte försent att rädda men då måste man nog göra det jag har sagt nyss för att lösa det. Men om detta inte utförs av den nästa regeringen 2018-2019 så måste man börja med att dra in barnbidraget till de som inte är etniska svenskar och sånt om det forsätter som nu. Men efter valet 2022 är vi nog körda.
2017-12-19, 19:43
Medlem
Klosss avatar
Citat:

Du tänker nog på Yougov? SR/SVT slutade att redovisa dem för att de skulle vara otillförlitliga, ovetenskapliga och en fara för demokratin. Innan hade man gladeligen redovisat deras undersökningar men det var så länge andra partier som V, Mp och Fi visade ökningar. När SD visade fina ökningar ifrågasattes Yougov i en mängd olika artiklar.
https://www.svt.se/nyheter/undersokning-visar-att-sd-okar-matmetoden-ifragasatts
https://www.svt.se/opinion/article3197153.svt
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6236341
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=6236644

Men det gick strax därpå jävligt bra för SR/SVT att åter anlita samma Yougov med samma paneler för andra undersökningar som inte var politiska. När detta självmål påpekades för SR/SVT var byxorna verkligen vid knäna på dem.

Även Sentio med samma webpanel som SVT kritiserar anses vara fullt tillförlitliga gällande klimatfrågor.
https://nyheteridag.se/samma-webpanel-palitlig-om-klimatfragor-men-inte-om-sd-hos-opartiska-svt/
2017-12-19, 22:17
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Yougov har senaste tre månaderna kommit:
Ons 20e sept
Ons 25e okt
Tors 23e nov

Så troligen i övermorgon ons 20e eller nästa ons den 27e.

Jag kollade ett år bakåt i tiden och fredag till måndag runt den 20:e verkar vanligast. Om fredag är helgdag så startar den på torsdag och om måndag är helgdag så avslutas den på tisdag. Förra året kom resultatet precis före julhelgen. Om det inte kommer något resultat i morgon så är det troligtvis första vardagen efter jul, d.v.s. den 27:e december.
Senast redigerad av Mike.Andersen 2017-12-19 kl. 22:39.
2017-12-19, 22:19
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath

Nej det har inte stoppat SD, de fortsätter att öka sin andel kärnväljare långsamt som de alltid gjort. Däremot går den stora lättrörliga gruppen väljare kanske tillbaka till S och M men dessa väljare är helt opålitliga och kan ändra sig från dag till dag. Hur de röstar kan avgöras på valdagen beroende på någon skandal media väljer att lyfta då (Vilket de kommer att göra som tidigare). Så dem har SD svårt att få med sig för hela systemet kommer att se till att de inte väljer SD sista veckan innan valet. SD kommer öka till 20 - 25 % oavsett vad övriga partier och media gör. Så nästa mandatperiod blir nog ungefär den samma. 2 - 3 partier åker ur riksdagen och SD ökar mycket men övriga partier kommer fortsätta att samarbeta i en stor koalition som idag. Men SD kommer ändå märkas mer; de kommer bli rikare, SVT kommer vara tvungna att låta dem uttala sig mer när de tydligare blir den enda oppositionen, i riksdagen kommer de vara starka i alla utskott och beredningar etc. Och ute i kommunerna kan de göra stor skillnad; i vissa kommuner kommer de få 40 %.
2017-12-20, 00:17
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Har SR, ljugmedia & Co någonsin redovisat Sentio? jag tror faktiskt inte det.

Undersökningar från Yougov däremot lyftes fram ibland när SD gick bakåt. Aldrig när de ökade.

Jo då! SVT och SR redovisade såväl YouGov som Sentio på samma sätt som alla andra o.u. en gång i tiden. Det slutade de dock tvärt med en dag. Detta inträffade av någon märklig orsak precis samtidigt som de började visa väldigt höga siffror för SD... Detta var förståss ett fullständigt sammanträffande enl. SVT/SR... Till sin hjälp med att förklara varför de var oseriösa tillfrågades Sentios och YouGovs konkurenter... Föga överraskande förklarade de att deras egna undersökningar och metoder var seriösare än konkureternas... Metoder de själva i allt större utsträckning börjat med därefter... Men detts har av någon mystisk orsak inte minskat deras trovärdighet enl. SVT/SR...

Men mest förtjusta har dock SVT och SR alltid varit i SCB, de som alltid ger Sd lägst och S störst stöd...

Dock har SVT/SR redovisat Sentio och YouGov i andra sammanhang än i o.u... Oklart varför de då inte är oseriösa...

Ja, vad säger man?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in