2017-12-18, 08:50
Medlem
AishaAlTamilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Normalt pratar man inte politik med folk man känner eller på jobbet. I mediayrken är det kanske naturligt, men helt onaturligt i vissa andra miljöer. På banken osar det borgerlighet. I min teknikvärld pratades aldrig politik. Vad folk skulle rösta på var i princip omöjligt att veta säkert.

Att dra slutsatser om valresultat utifrån vilka vi har omkring oss är mycket svårt. Det som är allmängiltigt för mig är det inte för någon annan etc. Att Sd underskattas är jag helt övertygad om men också att många som pratar som om de vore helt säkra Sd väljare kanske inte är det i alla fall. Så var det inför valen 2010 och 2014 och den här gången kommer ännu fler att rösta som de tänker och pratar inom familjen.

Jag håller med och speglar med min verklighet och vad jag drar för slutsats där.
Där jag jobbar pratas det politik varje dag. Vilket gör att jag tror att alla gör det. I dessa samtal är SD inte förkastade på nått sätt, däremot tex V, MP och FI och alla är chockade över S och M. Detta är relativt nytt, så jag tror att det betyder att ett paradigmskifte har inträtt i viss mån, åtminstone bland gräsrötterna.
2017-12-18, 14:44
Medlem
I dem senaste opinionsundersökningar så rasar SD.
2017-12-18, 15:26
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe

Ja, ibland väljer man vad man vill se och ignorerar att de gått uppåt i alla undersökningar denna månad.

Det ska bli kul att se folks chockade ansikten när valet kommer. För det kommer komma även om SD inte växer ett skit (vilket de självklart kommer göra), för då kommer de vara chockade hur man inte fortfarande har lyckats neutralisera SD.
Senast redigerad av Nihenna 2017-12-18 kl. 15:29.
2017-12-18, 16:02
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Ja, ibland väljer man vad man vill se och ignorerar att de gått uppåt i alla undersökningar denna månad.

Det ska bli kul att se folks chockade ansikten när valet kommer. För det kommer komma även om SD inte växer ett skit (vilket de självklart kommer göra), för då kommer de vara chockade hur man inte fortfarande har lyckats neutralisera SD.

(Min fetning)

Just ordet "chock" tror jag kommer att vara ett ord som kommer att känneteckna riksdagsvalet 2018. Ett SD på strax över 20% i valet kommer att skaka om många, i synnerhet etablissemanget. Ett SD på närmare 25% kommer att orsaka sömnproblem och svåra ångestattacker hos de som arbetar inom mainstream medierna. Och ett SD på +25% kommer journalister, de övriga politiska partierna och tokliberala vänsterkrafter knappt att klara av att hantera rationellt. De kommer att häva ur sig ord som "katastrof", "undergång", "nynazism", "fullfjädrad fascism", "manipulation", "xenofobi", "islamofobi", "tragedi", "högerextremism", "hot mot demokratin", "härdsmälta", "sammanbrott", "valfusk" och "Putin ligger bakom detta"...
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-18 kl. 16:06.
2017-12-18, 16:53
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Just ordet "chock" tror jag kommer att vara ett ord som kommer att känneteckna riksdagsvalet 2018. Ett SD på strax över 20% i valet kommer att skaka om många, i synnerhet etablissemanget. Ett SD på närmare 25% kommer att orsaka sömnproblem och svåra ångestattacker hos de som arbetar inom mainstream medierna. Och ett SD på +25% kommer journalister, de övriga politiska partierna och tokliberala vänsterkrafter knappt att klara av att hantera rationellt. De kommer att häva ur sig ord som "katastrof", "undergång", "nynazism", "fullfjädrad fascism", "manipulation", "xenofobi", "islamofobi", "tragedi", "högerextremism", "hot mot demokratin", "härdsmälta", "sammanbrott", "valfusk" och "Putin ligger bakom detta"...

Som den inhemska politiken avtecknar sig inför 2018, är de beskriva konsekvenserna när SD når 25% eller +25% sannolika och därför ganska aktuella!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-12-18 kl. 17:14.
2017-12-18, 18:14
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe

Det har du fan rätt i, SD rasade i Sentios senaste OU till en delad förstaplats med S.
Senast redigerad av Mike.Andersen 2017-12-18 kl. 19:04.
2017-12-18, 20:12
Medlem
S.Kandals avatar
Sd måste få ut budskapet om hur jävla satans in i helvete illa sverige skötts de senaste årtionden. Inför valet nästa år borde de tapetsera Sverige med citat från 7-klöver, kändisar och journalister. Av någon outgrundlig orsak fattar inte majoriteten av svenskarna hur lurade de blivit, de behöver upplysas om detta åter, åter och åter igen.
2017-12-18, 20:16
Medlem
Mellbergans avatar
På ett sätt kan de kanske vara positivt att SD ligger lägre nu innan valåret. Eftersom vi nu vet att potentialen är upp emot 27-29%(högsta mätningarna från Sentio och Yougov). Så är det potential till att SD nu kan rida på en framgångsvåg fram till valet. Istället för backa om de skulle toppat redan nu.
2017-12-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Helt ok om det stämmer. Känns som en rimlig siffra efter denna höst. Ett mycket bra utgångsläge inför valåret 2018. PK-ister och media har en förhoppning om att SD ligger på 15 %. De lär sig aldrig..,, som vi gjort i denna tråd. Att när det smäller 8:e September kommer man ha missat SD på säkert 6-8 % - För lågt. Framförallt Sifo och de andra telefonlallarna. Visst kan man ha fel - men facit säger ju annorlunda.

Förväntan är det som kittlar i magen i denna påfrestande tid. Förvissning vågar jag mig inte på. Aber doch! Tyst, i hemlighet kanske.
Skönt att veta bättre än etablissemanget.
2017-12-18, 21:10
Medlem
Mike.Andersens avatar
SD ökade med över 12 procent i senaste Sifo, vilket borde betyda en hel del. SD brukar öka rejält var tredje månad i Yougovs OU, så jag gissar på 25 procentenheter.
2017-12-18, 22:32
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer

Men vad händer med Inizio? För första gången på över tre år ligger Inizio under Sifo. Har Inizio övergivit sin egenuppfunna specialviktningsmetod för att fånga SDs stöd bättre?

En säker indikation på att valrörelsen nu startat och beställarens intentioner bestämmer "mätresultaten" - speciellt för SD och S...
2017-12-19, 00:01
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Yougov har senaste tre månaderna kommit:
Ons 20e sept
Ons 25e okt
Tors 23e nov

Så troligen i övermorgon ons 20e eller nästa ons den 27e.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in