2017-12-16, 14:24
Medlem
Hej!

Gjorde illa axeln för säkert två månader sedan snart när jag körde för tungt i hantelpressen. Var inte tillräckligt noggrann med varken uppvärmning eller teknik då jag hade bråttom. Idiotiskt, jag vet.

Har därefter försökt mig på att köra bröst till och från, men får ont varje gång. Har testat att vila i två veckor, har testat att vilat i tio dagar samtidigt som jag har ätit diclofenac 3 gånger om dagen och har dessutom varit till en vän som arbetar som massör som påstår att jag kan ha fått en inflammation i slemsäcken. Däremot känner jag inte riktigt igen symptomen som står vid en sådan inflammation när jag läser på internet.

Jag är snarare öm på det här området:
https://www.photobox.co.uk/my/photo/full?photo_id=500389578787

När jag trycker på den inringade punkten gör det ont och det är också där jag upplever den största smärtan när jag kör bröst. Även om det är svårt att lokalisera exakt.

Därefter är jag stel som satan i min trapz på den sidan:
https://www.photobox.co.uk/my/photo/full?photo_id=500389584865

Testade köra i onsdags efter kuren på 10 dagar med diclofenac. Absolut ingen skillnad till en början, gjorde ont när jag värmde med 10kg hantlarna... Men började massera axeln som satan, även fast massören sa att jag inte skulle göra det och helt plötsligt kändes det bättre och jag kunde fullborda passet bra utan några överdrivna smärtor. Dock fick jag ont dagen efter, i precis de områden jag visar här på bilderna. Vad beror det på och vad ska jag göra åt saken? Blir helt tokig av att inte kunna träna. Gått ner 6kg på dessa två månader och mår bara skit psykiskt.

Ber därefter om ursäkt ifall jag lägger tråden fel. Mod får hemskt gärna flytta den då istället för att ta bort, om det är okej. Behöver verkligen era tips.
Citera
2017-12-16, 14:52
Medlem
Kan va en muskelbristning eller slitning på något fäste. Skulle rekomendera att du går till en sjukgymnast och får en diagnos och rehab schema så är du igång ganska snart.

Kan inte se bilderna heller så utgår endast från din text.
Citera
2017-12-16, 15:07
Medlem
rostigamazons avatar
Jag hade samma problem, med vänster axel när jag körde bänkpress, till slut fick jag skippa bänkpressen, och börja köra andra övningar istället.
Citera
2017-12-16, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mytomanen123
Kan va en muskelbristning eller slitning på något fäste. Skulle rekomendera att du går till en sjukgymnast och får en diagnos och rehab schema så är du igång ganska snart.

Kan inte se bilderna heller så utgår endast från din text.

http://www.bilddump.se/bilder/20171216160151-83.255.130.171.png

http://www.bilddump.se/bilder/20171216160325-83.255.130.171.png

Funkar de bilderna? Vet inte hur jag redigerar första inlägget.

Rostigamazon:

Grejen är den att jag aldrig kör bänkpress. Utan hantelpress jämt. Hantelpress är för övrigt den övning det har gjort minst ont i(fortfarande ont) när jag försökt köra bröst under denna period. När jag har kört övningar på cablen så har det gjort ännu ondare.
Citera
2017-12-16, 22:21
Medlem
Shepard25s avatar
Jag har också slutat med bänkpress på grund av axelsmärtor. Kör nu enbart varianter av armhävningar, mycket pressövningar i romerska ringar etc samt hantelpress.

Jag har dålig rörlighet i axlarna vilket säkert är orsaken. Den övning jag använder nu för att jobba rörlighet är axelrotationer med pinne.
Dels när man går från att ha pinnen bakom rygg och röra den över huvudet fram ner mot naveln och även rotera den runt kroppen i båda riktningarna. Viktigt är att man gör den strikt och försöker ha armarna helt raka så långt in på pinnen mot mitten man kan. Så får man jobba sig längre och längre in.
Finns bra videor om du googlar på t.ex. "shoulder mobility stick".
Senast redigerad av Shepard25 2017-12-16 kl. 22:24.
Citera
2017-12-17, 13:21
Medlem
Vill inte vara den som är den men det finns ju mycket man kan tränas som inte är bröst.

Men gå till en sjukgymnast, jag fick en skada i höften i somras som gjorde att jag inte kunde böja eller marka ordentligt mellan juni och september, sen släppte det och är idag helt återställd. Det kan ta sin lilla tid helt enkelt.
Citera
2017-12-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Vill inte vara den som är den men det finns ju mycket man kan tränas som inte är bröst.

Men gå till en sjukgymnast, jag fick en skada i höften i somras som gjorde att jag inte kunde böja eller marka ordentligt mellan juni och september, sen släppte det och är idag helt återställd. Det kan ta sin lilla tid helt enkelt.

Absolut. Har kört veckor där jag har struntat i bröst, men har svårt att hålla motivationen uppe när jag inte kan köra bröst och samtidigt känner av axlarna även när jag kör axlar(surprise) och biceps.

Men ja, ska ringa till en sjukgymnast imorgon. Så får jag se vad den säger.
Citera
2017-12-18, 02:14
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidthekiddo
Absolut. Har kört veckor där jag har struntat i bröst, men har svårt att hålla motivationen uppe när jag inte kan köra bröst och samtidigt känner av axlarna även när jag kör axlar(surprise) och biceps.

Men ja, ska ringa till en sjukgymnast imorgon. Så får jag se vad den säger.

Jag sätter en tjuga på att diagnosen blir impingement (inklämningssyndrom). Mycket vanligt bland styrketränande, särskilt bland dem som kör mycket bänk. "Alla" bänkare verkar nån gång ha haft problem med detta. Sen är ju diagnosen inte så jättespecifik, det kan vara supraspinatussenan eller biceps långa huvud eller slemsäcken i axeln eller ledkapseln eller... Har själv erfarenhet av detta och känner igen dina symptom.

Man skiljer på primärt impingement som beror på anatomiska orsaker, att det är för trångt i leden helt enkelt så att mjukdelarna hamnar i kläm och blir irriterade, och sekundärt impingement som beror på muskulär obalans och som går att träna bort med rehabövningar. För att ställa rätt diagnos kan det krävas en vanlig röntgen och en ultraljudsundersökning, men en sjukgymnast är en bra början.
Citera
2017-12-18, 02:24
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag sätter en tjuga på att diagnosen blir impingement (inklämningssyndrom). Mycket vanligt bland styrketränande, särskilt bland dem som kör mycket bänk. "Alla" bänkare verkar nån gång ha haft problem med detta. Sen är ju diagnosen inte så jättespecifik, det kan vara supraspinatussenan eller biceps långa huvud eller slemsäcken i axeln eller ledkapseln eller... Har själv erfarenhet av detta och känner igen dina symptom.

Man skiljer på primärt impingement som beror på anatomiska orsaker, att det är för trångt i leden helt enkelt så att mjukdelarna hamnar i kläm och blir irriterade, och sekundärt impingement som beror på muskulär obalans och som går att träna bort med rehabövningar. För att ställa rätt diagnos kan det krävas en vanlig röntgen och en ultraljudsundersökning, men en sjukgymnast är en bra början.

Svårt att förklara det bättre! Kan sätta 50kr på att det är som ovanstående förklarar.
Citera
2017-12-19, 12:21
Medlem
Tack för ett väldigt bra inlägg ”ingetbranick”. Får inte tag i sjukgymnasten, så funderar över ifall jag ska uppsöka läkare på en gång. Bör jag det?
Citera
2017-12-19, 13:15
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Tack för ett väldigt bra inlägg ”ingetbranick”. Får inte tag i sjukgymnasten, så funderar över ifall jag ska uppsöka läkare på en gång. Bör jag det?
Nej jag tror det är slöseri med tid att uppsöka läkare. Sjukgymnaster är idag de primära vårdgivarna för dessa typer av åkommor och det är således mest troligt att läkaren kommer remittera dig till en sådan.
Citera
2017-12-19, 13:26
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Hej!

Gjorde illa axeln för säkert två månader sedan snart när jag körde för tungt i hantelpressen. Var inte tillräckligt noggrann med varken uppvärmning eller teknik då jag hade bråttom. Idiotiskt, jag vet.

Har därefter försökt mig på att köra bröst till och från, men får ont varje gång. Har testat att vila i två veckor, har testat att vilat i tio dagar samtidigt som jag har ätit diclofenac 3 gånger om dagen och har dessutom varit till en vän som arbetar som massör som påstår att jag kan ha fått en inflammation i slemsäcken. Däremot känner jag inte riktigt igen symptomen som står vid en sådan inflammation när jag läser på internet.

Jag är snarare öm på det här området:
https://www.photobox.co.uk/my/photo/full?photo_id=500389578787

När jag trycker på den inringade punkten gör det ont och det är också där jag upplever den största smärtan när jag kör bröst. Även om det är svårt att lokalisera exakt.

Därefter är jag stel som satan i min trapz på den sidan:
https://www.photobox.co.uk/my/photo/full?photo_id=500389584865

Testade köra i onsdags efter kuren på 10 dagar med diclofenac. Absolut ingen skillnad till en början, gjorde ont när jag värmde med 10kg hantlarna... Men började massera axeln som satan, även fast massören sa att jag inte skulle göra det och helt plötsligt kändes det bättre och jag kunde fullborda passet bra utan några överdrivna smärtor. Dock fick jag ont dagen efter, i precis de områden jag visar här på bilderna. Vad beror det på och vad ska jag göra åt saken? Blir helt tokig av att inte kunna träna. Gått ner 6kg på dessa två månader och mår bara skit psykiskt.

Ber därefter om ursäkt ifall jag lägger tråden fel. Mod får hemskt gärna flytta den då istället för att ta bort, om det är okej. Behöver verkligen era tips.

Det verkar som att din kompis inte är så jättebra på terapeutisk behandling. Synd att man inte kan se på bilderna, men jag kan gissa att den onda punkten är fram på axeln där biceps långa huvud sena glider i en skåra, där även bröst, latsen och teres major fäster.
Antagligen blev det för mycket drag i bröstmuskulaturens sena som fäster där och det tar tid för sånt att läka, samt att det är lätt att överbelasta igen.
Det bästa du kan göra är att massera det själv, samt stretcha i minst 20 sekunders stretchar varje dag för att öka följsamheten i vävnaden vid pressrörelser.
Gör alla andra övningar för bröst där det inte känns alls, t ex cableflyes där du för ihop händerna framför magen.
Man kan bygga upp bröst & axlar väl utan att pressa frammåt/uppåt med armarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in