Citat:
Ursprungligen postat av
Vidis
Sverige var bevisligen en fungerande mångkultur förr, finnar Norrmän danskar tyskar etc..
Det beror på vad du menar med fungerande. Har du funderat på varför vi inte är samma land längre? Jag skulle inte påstå att vi kom överens så väl.
Sen är den kulturella skillnaden mellan dessa närliggande folkgrupper, som man när det gäller skandinaver rent av kan ifrågasätta om man ska de det som fristående kulturer i den tiden, rätt liten jämfört med att blanda helt främmande kulturer.
Citat:
I USA har du ju ingen ursprunglig folkgrupp på samma sätt, medborgarskapet förenar. Min poäng va att idag (placerar) man i princip bara två kulturer här och inte flera, en arabisk och en europeisk. Lite som att blanda olja och vatten vid första anblick.
USA har en ursprunglig folkgrupp. Det finns inte så många kvar av dom längre. Intressant att dra paralleller till Sverige. Bor Svensson i reservat om 100 år?
Nej, vi har inte bara en kultur. Vi har många grupperingar, framför allt om du ser danskar och svenskar som kulturellt olika. Då kan du inte samtidigt klumpa ihop hela MENA till "araber".
Citat:
Största problemet för lyckad integration idag är alla lögner, fusk och kriminella som kommer undan billigt. Tror dock de kan bli extremt mycket värre här än USA, vita i USA har vapen och försvar sig. Svenskar är mer för att ligga på mage o andas i grusdammet medan man lyssnar på pappa Sossestaten!
Största problemet är att man det kommer för många och att dom i allt för stor utsträckning bosätter sig på samma ställen så att det bildas små enklaver istället för att leva bland ursprungsbefolkningen.
Fast nej, det största problemet är islam. Muslimer som tar islam på allvar har inget intresse av att integreras i ett sekulärt samhälle. Dom vill erövra ett sekulärt samhälle och islamisera det.
Citat:
Jag är själv svensk och har verkligen funderat hur långt kommer det gå.. Kommer på posten att man får ta sitt pick och pack, lämna bostaden flytta till en vän för att göra utrymme i integrationens namn för migranter eller förortsbor. Hade de hänt idag, jag tror fan många snäll tagit mössan i hand och flyttat på sig tyst, medan de i media beskrivs som något vackert. De här landet är så sjukt ryggradslöst så man spyr, troligen en effekt av att alla i princip klarar sig som singel, och därför har behovet av att nätverka som kultur dött.
Det tror jag inte. Däremot kommer otyg som sharia-lagar börja breda ut sig allt mer snart.