2017-12-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Att olika "primitiva" kulturer hade kunskapen att förutse månförmörkelser har väl ingenting att göra med våra nutida astronomers kunskaper om samma sak? Och inte heller bevisar detta faktum att jorden är platt, tvärtom. Vetenskapens förutsägelser om månförmörkelser bygger på att jorden är sfärisk, rör sig runt solen med en måne kring sig. Och de förutsägelserna stämmer alltid, in i minsta detalj.
En sida från NASA som Fred Espenak, även kallad 'Mr. Eclipse', upprätthåller och är ansvarig för informationen som presenteras där. https://eclipse.gsfc.nasa.gov/eclipse.html

Som jag förstår det baserar han sina förutsägelser på observationer och inte på att jorden är rund och att därför kan vetenskapen räkna ut allt in i minsta detalj.

Hur går det till när vetenskapen räknar ut det in i minsta detalj tack vare att jorden är sfärisk enligt dig?
Citera
2017-12-17, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbenz
Hur förklarar du halvmåne och tidszoner?
Jag antar att du menar hur det fungerar på en platt jord.

Tidszoner.
Solen, vad det nu är för något, rör sig över den platta jorden och lyser som idag över olika zoner. Men varför är det inte ljust överallt på hela jorden samtidigt då? Jag tror att solen är en elektromagnetiskt anordning som lyser upp främst är gaserna i atmosfären och dess ljus inte är tillräckligt starkt för att klara av. Om du tittar på solen så den ganska liten för att lysa så mycket. Detta finns länkat i tråden, troligtvis av Sebban. Vidare tror jag, observera tror då jag inte vet, att solen projiceras på den dom, eller inneslutning vi befinner oss i.

Månen.
Som jag ser på vår jord är allting ordnat för praktiska ändamål. I månens fall har det bl a med tid att göra. Du kan på ett enkelt sätt, med erfarenhet, avgöra var i månaden du tidsmässigt befinner dig. Månen ligger också ned vid ekvatorn, alltså ett sätt att avgöra breddgrad. Praktiskt.

På den platta jorden, eller hur den nu ser ut, är allting inordnat för användbarhet och ingenting är en slump. Detta innebär ju att den platta jorden är designad och då uppstår ju frågan vem eller vad som designat jorden och det är väl egentligen detta som är den kontroversiella frågan vi diskuterar här. På den runda jorden är det ju tvärtom och allt är en slump vilket talar emot design och frågan där blir ju vem ska få vara gud.
Citera
2017-12-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag antar att du menar hur det fungerar på en platt jord.

Tidszoner.
Solen, vad det nu är för något, rör sig över den platta jorden och lyser som idag över olika zoner. Men varför är det inte ljust överallt på hela jorden samtidigt då? Jag tror att solen är en elektromagnetiskt anordning som lyser upp främst är gaserna i atmosfären och dess ljus inte är tillräckligt starkt för att klara av. Om du tittar på solen så den ganska liten för att lysa så mycket. Detta finns länkat i tråden, troligtvis av Sebban. Vidare tror jag, observera tror då jag inte vet, att solen projiceras på den dom, eller inneslutning vi befinner oss i.

Nu var det tidszoner som frågades efter, inte hur solen fungerar. Men det är kanske för mycket begärt? Det vore hemskt att åtminstonde förklara en enda sak. Istället är det bäst att vela om andra saker hur de kanske kan tänkas att eventiellt fungera eller vet inte...
Citera
2017-12-17, 22:59
Medlem
Citat:
En sida från NASA som Fred Espenak, även kallad 'Mr. Eclipse', upprätthåller och är ansvarig för informationen som presenteras där. https://eclipse.gsfc.nasa.gov/eclipse.html

Som jag förstår det baserar han sina förutsägelser på observationer och inte på att jorden är rund och att därför kan vetenskapen räkna ut allt in i minsta detalj.

Hur går det till när vetenskapen räknar ut det in i minsta detalj tack vare att jorden är sfärisk enligt dig?
Förklara istället hur någon kan förutsäga sol- och månförmörkelser på den platta jorden - om det går.
Länken ger ingen som helst information om detta, däremot ger den en bild på den sfäriska jorden.
Citera
2017-12-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Tror du alltså på riktigt att en världsomspännande sammansvärjning, i tusentals år, lurat i oss att jorden är rund? Och att ingen människa hittills har hittat ett enda bevis på motsatsen?
Ja.

Jag och andra har i tråden presenterat mängder av bevis, och spekulation, för att jorden är ett plan/platt av något slag. Att du inte tror på det är en sak men att påstå att inget presenterats för dig är felaktigt.

Men jag håller med om att påståendet om att jorden skulle vara platt är främmande och fullständigt bisarrt. Den verklighet som idag är den rådande modellen är mycket olustig och fullständigt bisarr, inte formen på jorden i sig utan det som den möjliggör. Det är självklart inget kul att erkänna detta, man kan likna det vid att bli förrådd av sina egna föräldrar. Ingen vill tro något sådant, men möjligt är det.
Citera
2017-12-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nu var det tidszoner som frågades efter, inte hur solen fungerar. Men det är kanske för mycket begärt? Det vore hemskt att åtminstonde förklara en enda sak. Istället är det bäst att vela om andra saker hur de kanske kan tänkas att eventiellt fungera eller vet inte...
Har solen inget med tidzoner att göra?
Citera
2017-12-17, 23:02
Medlem
Citat:
Förklara istället hur någon kan förutsäga sol- och månförmörkelser på den platta jorden - om det går.
Länken ger ingen som helst information om detta, däremot ger den en bild på den sfäriska jorden.
Men jag bad ju dig göra det, du påstod ju att din vetenskap kunde det in i minsta detalj.
Citera
2017-12-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det hänger inte på om du håller med mig eller inte utan det handlar om vem av dig och mig som bäst kan förklara och beskriva verkligheten.

Jag kan t.ex räkna ut hur lång tid det tar för en 11 kg tung sten att falla 19 meter. Det kan inte du.
Jag kan räkna ut spännkraften i hisslinan. Det kan inte du.
Jag kan räkna ut hur lång tid det tar att flyga från Sydney till Johannesburg. Det kan inte du.
Jag kan räkna ut hur lång fördröjningen är om man tittar på TV via parabol. Det kan inte du.

Din och min kunskap inom naturvetenskap är kvantifierbar. Vi kan enkelt kontrollera vem av oss som vet mest.
Och direkt bekräftar du det jag säger. Du upprepar dina ständiga frågor om flygresor och fallande objekt. Upprepning, upprepning......
Citera
2017-12-17, 23:12
Medlem
Citat:
Men jag bad ju dig göra det, du påstod ju att din vetenskap kunde det in i minsta detalj.
Nej, varken jag eller någon vetenskaplig teori som jag känner till kan förutsäga sol- och månförmörkelser på en platt jord. Därför frågar jag dig: Kan du?
Citera
2017-12-17, 23:14
Medlem
Citat:
Ja.

Jag och andra har i tråden presenterat mängder av bevis, och spekulation, för att jorden är ett plan/platt av något slag. Att du inte tror på det är en sak men att påstå att inget presenterats för dig är felaktigt.

Men jag håller med om att påståendet om att jorden skulle vara platt är främmande och fullständigt bisarrt. Den verklighet som idag är den rådande modellen är mycket olustig och fullständigt bisarr, inte formen på jorden i sig utan det som den möjliggör. Det är självklart inget kul att erkänna detta, man kan likna det vid att bli förrådd av sina egna föräldrar. Ingen vill tro något sådant, men möjligt är det.
Nej, varken du eller någon annan plattjordare har presenterat ett enda bevis som håller, dessutom har nära nog alla totalt motbevisats.

HUR LÅNG ÄR EKVATORN FÖRRESTEN?
Citera
2017-12-17, 23:15
Medlem
Citat:
Nej, varken jag eller någon vetenskaplig teori som jag känner till kan förutsäga sol- och månförmörkelser på en platt jord. Därför frågar jag dig: Kan du?
Bara säg att du inte kan.
Citera
2017-12-17, 23:19
Medlem
[quote=boldogg|62644300]Bara säg att du inte kan.[/QUOTE
Struntprat, jag har ingen anledning att veta i detalj hur astronomer gör sina beräkningar. Men jag, och även du, kan konstatera att de resultat de kommer fram till stämmer och det varje gång och i minsta detalj. Och du lär inte hitta någon astronom som påstår att jorden är platt.

Så jag frågar igen: Hur förutsäger ni plattjordingar sol- och månförmörkelser?

Hur lång är ekvatorn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in