Citat:
Ursprungligen postat av
tobbenz
Hur förklarar du halvmåne och tidszoner?
Jag antar att du menar hur det fungerar på en platt jord.
Tidszoner.
Solen, vad det nu är för något, rör sig över den platta jorden och lyser som idag över olika zoner. Men varför är det inte ljust överallt på hela jorden samtidigt då? Jag tror att solen är en elektromagnetiskt anordning som lyser upp främst är gaserna i atmosfären och dess ljus inte är tillräckligt starkt för att klara av. Om du tittar på solen så den ganska liten för att lysa så mycket. Detta finns länkat i tråden, troligtvis av Sebban. Vidare tror jag, observera tror då jag inte vet, att solen projiceras på den dom, eller inneslutning vi befinner oss i.
Månen.
Som jag ser på vår jord är allting ordnat för praktiska ändamål. I månens fall har det bl a med tid att göra. Du kan på ett enkelt sätt, med erfarenhet, avgöra var i månaden du tidsmässigt befinner dig. Månen ligger också ned vid ekvatorn, alltså ett sätt att avgöra breddgrad. Praktiskt.
På den platta jorden, eller hur den nu ser ut, är allting inordnat för användbarhet och ingenting är en slump. Detta innebär ju att den platta jorden är designad och då uppstår ju frågan vem eller vad som designat jorden och det är väl egentligen detta som är den kontroversiella frågan vi diskuterar här. På den runda jorden är det ju tvärtom och allt är en slump vilket talar emot design och frågan där blir ju vem ska få vara gud.