2017-12-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men jösses. Nu har vi vittnesmål från sådana som inte är som du eller jag. Utan sådana som är de som får skrapa ifrån resterna från spåret. Det är inte ovanligt att de när de ska börja skrapa att personen faktiskt trots alla odds fortsatt är vid liv. Inget vidare liv men ändå vid liv några smärtsamma sekunder till.

Det är ju hela grejen. Att folk tror att det är en så snabb död när det faktiskt inte är det i många fall. Det bästa givet som sagt är att lägga strupen på spåret men folk som begår självmord är ofta inte så 100% i huvudet så de tänker till om hur göra för att det ska bli minst plåga för mig och även då att ingen tågförare kommer se mitt ansikte.

Citat:
Ursprungligen postat av Pingis.0
Ja och det är en stor skillnad på att överleva 70km/h och krypfart.
Jag märkte inte ord, jag rättade dig.
Du verkar väldigt arg och obildad.

Kan vi sammanfatta med att det bästa är att lägga halsen mot spåret, eller om man är mån om lokförarens hälsa dra en hoodie upp först och ha ryggen mot.

Kan vi sammanfatta med att det är förbannat dumt att hoppa framför eller ställa sig framför vid ett läge när tåget inte kör toppfart eftersom man då riskerar att bara skadas grovt.

Men detta är ju för fan prat på lågstadienivå.
Citera
2017-12-17, 19:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Kan vi sammanfatta med att det bästa är att lägga halsen mot spåret, eller om man är mån om lokförarens hälsa dra en hoodie upp först och ha ryggen mot.

Kan vi sammanfatta med att det är förbannat dumt att hoppa framör eller ställa sig framför vid ett läge när tåget inte kör toppfart eftersom man då riskerar att bara skadas grovt.

Men detta är ju för fan prat på lågstadienivå.

Det bästa är att ringa 112 säga att du är på väg att döda dig själv, det kommer bli ett prio 1 och både ambulans som polis kommer vara hos dig inom fem röda. Efter det kommer du förhoppningsvis få hjälp så det blir till en ickefråga hur detta funkar att slänga sig framför tåget bäst sett till att inte då göra tågföraren upprörd och dö snabbt...
Citera
2017-12-17, 19:38
Medlem
Inte nog att det är hemskt for lokföraren när detta inträffar - det är är väldigt många som blir involverade när en person hoppar framför tåget. All personal som behövs, samt stillastående trafik drar väldigt mycket pengar.
Efter flera händelser börjar Trafikverket då fundera på hur detta ska undvikas. På flera ställen i landet "kapslas" järnvägen in av stängsel, både på gott och ont. Jag menar de som vill ta livet av sig hittar alltid en väg. Men djuren som av misstag hamnar innanför stängslet har svårt att ta sig ut igen, och brukar då sluta som köttfärs...:/
Citera
2017-12-17, 20:48
Medlem
Många som verkar veta saker här. Det är inte säkert att man dör under ett tåg. Det finns de som blir köttfärs. Det finns också de som delas i två prydliga bitar. Jag har också sett sådana som ser hela ut men är stendöda.

Jag har också sett dem som överlever med bara några skrubbsår. Eller de som blir av med armar och/eller ben men överlever. Det finns alla varianter och det beror på hur och var man hamnar på spåret, tågets hastighet och förarens sätt att reagera.

Enklast för personalen är naturligtvis hel eller lätt skadad och inte fastklämd eller motsatsen dvs stendöd. Är de lätt skadade och inte sitter fast så är det bara att släpa ut. Eller stendöda så dödförklarar man och sedan skickar man bara iväg tåget och plockar upp bitarna efteråt. Jobbar man snärtigt så kan man dra igång trafiken på 20 minuter.

De som lever och sitter illa till är jobbigare. Likaså de som exempelvis fastnat i hjulaxeln och snurrat med en bit. Då får man springa och leta efter bitarna.

En sak är säker. Det finns inte två händelser som ser likadana ut och det är mycket fler som klarar sig än man tror!
Citera
2017-12-17, 21:24
Medlem
Har hängt en del med Fonus-snubbar. Det är de som iaf förr i tiden plockade upp resterna av självmord eller våldsamt dödliga trafikolyckor, internt kallades det ”polishämtning”.

Tåg vid låg hastighet: kroppen hamnar under hjulen och delas upp i ett antal delar i storleksordningen limpa - tegelsten.

Tåg vid hög hastighet: kroppen pulveriseras likt vattenballong och enbart slamsor återstår.

Att överleva tågolyckor händer inte om inte tåget av någon anledning kör vansinnig långsamt
Citera
2017-12-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrqqqq
... Av dom ca 25 PUT jag har varit på så har nog max 5-7 st överlevt just du ,sen hur många som dör senare pga skador vet jag inte.

Jag hörde en gång en siffra på att det är hälften som klarar sig. Enligt min privata statistik (dvs de gånger jag varit med) så är det mer är hälften.

En sak vet jag och det är att det har minskat totalt sett. Jag misstänker att antidepressiva mediciner faktiskt fungerar.
Citera
2017-12-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebook
Har hängt en del med Fonus-snubbar...

...Att överleva tågolyckor händer inte om inte tåget av någon anledning kör vansinnig långsamt

Du kan väl inte basera överlevnadsstatistik på vad Fonus-snubbar berättar. Det är ju inte dem som hämtar de som skadats. Det händer att folk knuffas åt sidan och överlever.

100% av de som kommer till Fonus för att de blivit påkörda av ett tåg är sannolikt döda...
Senast redigerad av billingvar 2017-12-17 kl. 21:35. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-12-17, 21:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
kan ganska så säkert påstå att står det en person mitt i spåret, så är den personen död efteråt. samma sak om dom placerar huvudet eller överkroppen över rälsen, jag har själv sett det och hört ljudet. finns inte en chans att dom ens varit nära att överleva.

Jag har en bekant vars mor var tunnelbaneförare. Hon hade råkat träffa ett yngre par, mannen dog men kvinnan överlevde, gravt handikappad. Efter några år kommer fanstyget och vill att tunnelbaneföraren ska skriva på ett intyg om att hon var hotad till att lägga sig på spåret, precis som att tunnelbaneföraren kan ha någon insikt om vad som skett innan dårarna är på spåret.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-17 kl. 22:03.
Citera
2017-12-17, 22:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Du kan väl inte basera överlevnadsstatistik på vad Fonus-snubbar berättar. Det är ju inte dem som hämtar de som skadats. Det händer att folk knuffas åt sidan och överlever.

100% av de som kommer till Fonus för att de blivit påkörda av ett tåg är sannolikt döda...

Ja visar personen livstecken finns det ju ingen mening i att ringa Fonus, så jäkla sossiga har vi väl förhoppningsvis inte blivit i det här landet.
Citera
2017-12-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar

Jo, visst är det så. Alla överlevare eller ambulans-hämtningar missar de såklart.
Citera
2017-12-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebook
Har hängt en del med Fonus-snubbar. Det är de som iaf förr i tiden plockade upp resterna av självmord eller våldsamt dödliga trafikolyckor, internt kallades det ”polishämtning”.

Tåg vid låg hastighet: kroppen hamnar under hjulen och delas upp i ett antal delar i storleksordningen limpa - tegelsten.

Tåg vid hög hastighet: kroppen pulveriseras likt vattenballong och enbart slamsor återstår.

Att överleva tågolyckor händer inte om inte tåget av någon anledning kör vansinnig långsamt

Vilket årtionde hämtade Fonussnubbar resterna ? Aldrig sett en Fonusbil varken vid trafikolyckor eller vid PUT . Om någon har hängt sig eller annan typ av självmord kanske dom kommer och hämtar . Och om dom skulle komma och göra det så har nog ambulanspersonalen lagt kroppen i en likpåse så dom lär nog inte se själva kroppen ändå.
Citera
2017-12-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrqqqq
Vilket årtionde hämtade Fonussnubbar resterna ? Aldrig sett en Fonusbil varken vid trafikolyckor eller vid PUT . Om någon har hängt sig eller annan typ av självmord kanske dom kommer och hämtar . Och om dom skulle komma och göra det så har nog ambulanspersonalen lagt kroppen i en likpåse så dom lär nog inte se själva kroppen ändå.
Det här var runt 2005. I den staden plockade Fonus upp alla självmord och alla döda vid olyckor. Ambulansen vägrar köra döingar pga måste sanera ambulansen efteråt isåfall. De fick plocka kropparna vid trafikolyckor, självmord och mord (efter polisen varit där såklart).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in