2017-12-17, 15:38
Medlem
ulvvfs avatar
Hemskt sett att gå, både för personen själv och för andra som måste samla upp delarna. Varför har vi inte självmordskliniker så vi slipper sådant här?
Citera
2017-12-17, 16:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
SL brukar väl säga just singalfel vid självmord/självmordsförsök. De flesta som hoppar dör inte. Har ingen källa på det, men en vän som är brandman hävdade det.

Njä, signalfel brukar ofta åtgärdas snabbt. "olycka" som de ev tömmer tåget för beräknad stopptid är en timma eller längre så kan det vara hoppare.
Citera
2017-12-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du fortsätter alltså ditt ljugande. Och du, lilla känsliga blomma, tål inte att man kritiserar lögnerna.

Lögn är att mot bättre vetande hävda eller säga något. Det har jag inte gjort; jag hävdar bara vad jag hört. Och om någon ger mej tillräcklig anledning reviderar jag mej.

Bara för att man vill hålla en diskussion på en vanlig civiliserade nivå, är man känslig?

Ämnet är ju inte ens kontroversiellt och jag har inte hävdat något med emfas, var i står lögnerna att finna?
Citera
2017-12-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du tror det. Man vad och andra skrivit om detta säger annat. Bl.a då utifrån vad brandmän faktiskt säger som att vara först på plats och se direkt om personer är döda eller ej. Så det faktiskt är inte så att personer som slänger sig framför tåg dör direkt till 100%. Vissa givet men väldigt många gör inte det. Det handlar mest om att människokroppen är ett unikum och den strävar hela tiden för att överleva och den kan i många fall även överleva då att bli slagits av ett skenande tåg. Det innebär inte att du kommer faktiskt överleva men du kommer vara i liv och känna många smärtsamma minuter tills du då äntligen dör.

Jag tror inte att du har kännedom om hur ett typiskt självmord på räls går till. Det är i stort sett alltid så att självmördaren lägger sig på ena eller bägge rälsen med t ex halsen eller huvudet på ena rälen och kanske anklarna/benen på det andra. Döden är ögonblicklig. Det finns ingenting att plåstra om eller känna efter om det gör ont efteråt. Inte helt ovanligt att att självmördaren lägger halsen direkt på rälen, varvid tåghjulet i ett enda moment klipper loss huvudet från kroppen. I tunnelbanan brukar självmördaren välja en plats strax efter en kurva då hen kan se ljusen från tåget utan att tågföraren ser henom. På den öppna järnvägen väljer självmördaren en plats där hen snabbt kan placera sin kropp på rälsen, inte sällan bara halsen eller huvudet på den närmsta rälen, utan att tågföraren hinner stanna. Det handlar således inte om någon form av hoppmanöver - även om folk på den här tråden säger så.
Citera
2017-12-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag tror inte att du har kännedom om hur ett typiskt självmord på räls går till. Det är i stort sett alltid så att självmördaren lägger sig på ena eller bägge rälsen med t ex halsen eller huvudet på ena rälen och kanske anklarna/benen på det andra. Döden är ögonblicklig. Det finns ingenting att plåstra om eller känna efter om det gör ont efteråt. Inte helt ovanligt att att självmördaren lägger halsen direkt på rälen, varvid tåghjulet i ett enda moment klipper loss huvudet från kroppen. I tunnelbanan brukar självmördaren välja en plats strax efter en kurva då hen kan se ljusen från tåget utan att tågföraren ser henom. På den öppna järnvägen väljer självmördaren en plats där hen snabbt kan placera sin kropp på rälsen, inte sällan bara halsen eller huvudet på den närmsta rälen, utan att tågföraren hinner stanna. Det handlar således inte om någon form av hoppmanöver - även om folk på den här tråden säger så.

Du verkar inte heller ha så mycket kännedom inom tunnelbanan då dom allra flesta hoppar från plattformen. Sen om det är en kurva innan stationen så kanske det tar lite längre tid innan föraren ser det. Men av alla dom PUT jag har varit på så kanske max 2-3 av ca 25 vart inne i en tunnel. Resten har hoppat/ramlat från plattformen.
Citera
2017-12-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
SL brukar väl säga just singalfel vid självmord/självmordsförsök. De flesta som hoppar dör inte. Har ingen källa på det, men en vän som är brandman hävdade det.

Som flera andra tidigare kommenterat så finns det ingen anledning att ljuga o hävda signalfel när det gäller PUT inom tunnelbanan. Av dom ca 25 PUT jag har varit på så har nog max 5-7 st överlevt just du ,sen hur många som dör senare pga skador vet jag inte.
Citera
2017-12-17, 18:20
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Vi måste nog klargöra vad som menas med "tåg"...

Hoppa framför pendeltåg vid station, betyder ju att tåget har väldigt låg fart eftersom det redan bromsat in flera hundra meter innan och mer eller mindre kryper fram.

Då kan man överleva, eller dö långsamt av krosskador. Eventuellt dö snabbare om t.ex. huvudet eller halsen hamnar på rälsen.

Pratar vi om att ställa sig framför ett X2000 eller godståg i toppfart är det ögonblicklig död.

Men detta borde ju alla som är äldre än mellanstadieelever fatta...

Nja...Pendeltågen i Stockholm har ofta en hastighet på runt 70km/h vid plattformskanten med broms tillsatt.
Hastigheten är ju beroende på väder, förare, stopplats vid plattformen etc..
Men någon krypfart är det vanligtvis inte förrän på slutet innan den stannar.
Citera
2017-12-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingis.0
Nja...Pendeltågen i Stockholm har ofta en hastighet på runt 70km/h vid plattformskanten med broms tillsatt.
Hastigheten är ju beroende på väder, förare, stopplats vid plattformen etc..
Men någon krypfart är det vanligtvis inte förrän på slutet innan den stannar.

Krypfart gentemot toppfart, sluta anmärka ord som en jävla mupp och ägna dig åt sakfrågan.
Citera
2017-12-17, 18:37
Medlem
Citat:
Du tror det. Man vad och andra skrivit om detta säger annat. Bl.a då utifrån vad brandmän faktiskt säger som att vara först på plats och se direkt om personer är döda eller ej. Så det faktiskt är inte så att personer som slänger sig framför tåg dör direkt till 100%. Vissa givet men väldigt många gör inte det. Det handlar mest om att människokroppen är ett unikum och den strävar hela tiden för att överleva och den kan i många fall även överleva då att bli slagits av ett skenande tåg. Det innebär inte att du kommer faktiskt överleva men du kommer vara i liv och känna många smärtsamma minuter tills du då äntligen dör.

kan ganska så säkert påstå att står det en person mitt i spåret, så är den personen död efteråt. samma sak om dom placerar huvudet eller överkroppen över rälsen, jag har själv sett det och hört ljudet. finns inte en chans att dom ens varit nära att överleva.
Senast redigerad av Rexus 2017-12-17 kl. 18:44.
Citera
2017-12-17, 18:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
kan ganska så säkert påstå att står det en person mitt i spåret, så där den personen, samma sak om dom placerar huvudet eller överkroppen över rälsen, jag har själv sett det och hört ljudet. finns inte en chans att dom ens varit nära att överleva.

Men jösses. Nu har vi vittnesmål från sådana som inte är som du eller jag. Utan sådana som är de som får skrapa ifrån resterna från spåret. Det är inte ovanligt att de när de ska börja skrapa att personen faktiskt trots alla odds fortsatt är vid liv. Inget vidare liv men ändå vid liv några smärtsamma sekunder till.

Det är ju hela grejen. Att folk tror att det är en så snabb död när det faktiskt inte är det i många fall. Det bästa givet som sagt är att lägga strupen på spåret men folk som begår självmord är ofta inte så 100% i huvudet så de tänker till om hur göra för att det ska bli minst plåga för mig och även då att ingen tågförare kommer se mitt ansikte.
Citera
2017-12-17, 18:51
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Krypfart gentemot toppfart, sluta anmärka ord som en jävla mupp och ägna dig åt sakfrågan.
Ja och det är en stor skillnad på att överleva 70km/h och krypfart.
Jag märkte inte ord, jag rättade dig.
Du verkar väldigt arg och obildad.
Citera
2017-12-17, 19:07
Medlem
Citat:
Men jösses. Nu har vi vittnesmål från sådana som inte är som du eller jag. Utan sådana som är de som får skrapa ifrån resterna från spåret. Det är inte ovanligt att de när de ska börja skrapa att personen faktiskt trots alla odds fortsatt är vid liv. Inget vidare liv men ändå vid liv några smärtsamma sekunder till.

Det är ju hela grejen. Att folk tror att det är en så snabb död när det faktiskt inte är det i många fall. Det bästa givet som sagt är att lägga strupen på spåret men folk som begår självmord är ofta inte så 100% i huvudet så de tänker till om hur göra för att det ska bli minst plåga för mig och även då att ingen tågförare kommer se mitt ansikte.

Jag är inte den som är den men, jag har varit den som sitter i det där loket som kör på personen ifråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in