2017-12-17, 19:39
Medlem
Håller helt med dig, RealZlatan.
Låt oss bara hoppas att alla cashar ut i tid och tar hem sina vinster (trots att det nog lär ta ett par veckor att få sina Euros när alla ska ut ur Bitcoin samtidigt). Sedan när denna grupp är likvida är de välkomna till börsen och aktiemarknaden, för just nu finns det ett par 100 småbolag som är djupt undervärderade och står inför stora ökningar 2018. Aktietorget och First North blir det "nya Bitcoin" nästa år, fullt möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin är att det varje vecka startas nya trådar om Bitcoin som hamnar under Aktuella ämnen med många läsare. En fingervisning om att Bitcoin snart kommer krascha. Jag brukar ha en ganska bra känsla för såna här saker. Var beredd på kraschlandning säger jag bara.
Citera
2017-12-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2018-Aktiespanaren
Nr 3:

En sak jag tycker är lustigt med bitcoin är hur bitcoinägarna kommer få panik om och när en blackout av internet kommer. Eller om de står utan el pga krig. Eller när miners slutar minea. Eller när hackers tömmer deras wallets.

Blir komiskt med 1 miljon människor som springer runt med en massa ord-kombinationer offline på papper och försöker köpa mat.

Tjena, fattar inte varför han kallar dig nöt, du har bara en annan uppfattning som går att hålla sig till en saklig discussion.

Majoriteten av alla pengar SEK och USD är idag elektroniska, alltså de trycks inte. Sverige hörde jag är ett av de mest kontant lösa samhällena i världen. Hur går ett visa korts köp igenom utan internet, utan electricity? Ni sitter redan i den sisten. Jag gör det själv också.

Att decentralisering skulle vara ett problem, alltså inte ha en riksbank (FED RESERVE) som inte är demokratiskt vald, som vi inte vet vilka som äger, som trycker pengar ( alltså underminerar allas befintliga pengar) och sedan ger de till bankerna, som ger det till endast de som är kredit värdiga (läs: hedge fonder och de redan rika) ... ja utan deras quantative easings så hade USA fortfarande haft en medelklass.

Sedan gold standard lämnades på 1970 talet så har inte USD haft en värde bevarande funktion som många riksbanker talar om. Dock är mesta fiat inte volatil, men den fiat du håller stadigt beskattas och ges till de som redan har.
Citera
2017-12-17, 19:46
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Vadå full kontroll? Vad skulle det innebära? Hur mycket coins skulle de behöva äga för att ta över marknaden?

Med tanke på att det som mest kan finnas 21 miljoner bitcoins varav 16 miljoner redan är minade så krävs det inte inte allt för mycket för att kontrollera valutan. Grundaren (vem eller vilka det nu kan tänkas vara!) sägs sitta på en miljon bitcoins.

Bortser vi från detta så sitter de största minarna på en jävla massa makt inom bitcoin-communityt (bara kolla på kontroversen kring senaste forkningen). Har du några miljarder att slänga runt med är det nog inga större svårigheter att ta över dessa och på så vis påverka Bitcoin i den riktning du nu vill.

Eller tror du på fullaste allvar att diverse ljusskygga bankirer och centralbanker skulle ge bort möjligheten att skapa pengar ur tomma intet utan någon som helst fight?

Citat:
När skulle de ha gjort detta? Vad finns det som tyder på att bankerna äger marknaden? Ingenting, såvitt jag vet. Du kanske har någon ny revolutionerande information som du kan lägga fram?

Behöver inte vara banker. Kan vara allt från stenrika investerare till oljemiljardärer. Långt ifrån vanligt folk med andra ord.

Att Bitcoin styrs av något annat än påtryckningar från rika människor i den riktiga världen kan du dock fetglömma.

Citat:
Ärligt talat, hade du bara ägnat fem minuter åt att googla alla de frågor du har ställt hade du fått svar på dem direkt. Helt sjukt vad okunnig du är.

Låter som det typiska svaret man får från alla bitcoin-får såfort man ifrågasätter deras tulpanmani.

Googlade, och ingen vet fortfarande vem eller vilka Satoshi Nakamoto är.

Googlade, och SHA256 är fortfarande designat av NSA.

Googlade, och utvecklarna av Bitcoin kan fortfarande genomföra ändringar av koden (Segwit exempelvis) genom så kallade forkningar.

Var det något mer? Pajas
Citera
2017-12-17, 19:48
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Det där var inte 1 sak, det var 6 saker... bra om man kan räkna om man är intresserad av valutor...

Kanske för att tråden inte heter "Flera saker som jag tycker är lustigt med Bitcoin..."?

Citera
2017-12-17, 19:50
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin är att det varje vecka startas nya trådar om Bitcoin som hamnar under Aktuella ämnen med många läsare. En fingervisning om att Bitcoin snart kommer krascha. Jag brukar ha en ganska bra känsla för såna här saker. Var beredd på kraschlandning säger jag bara.

Troligtvis har du rätt. När vanligt Let´s Dance-tittande folk säljer allt de har, tar banklån m.m. för att ge sig in och tjäna "feta pengar", då vet man att slutet är nära.
Citera
2017-12-17, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Här har vi anledningen till varför jag avskyr kryptomänniskor. Strutsmentalitet bortom denna värld.

Fortsätt stoppa huvudet i sanden så löser sig säkert allt ska du se.
Strutsmentalitet... om du läste vad jag skrev så ska jag förfina det för dig. Om du vill arbeta på en hög nivå, vem söker jag. Den mest kompetenta eller den mest dekadenta. Självklart kommer den mest dekadenta sociopaten anställas då han kommer jobba för mig livet ut. Varför? av den enkla anledningen att jag leder han in på sin dekadenta väg ex sexuella böjelser mm spelar ingen roll. Om du får anledning att sticka upp/vara slö kommer allt ditt väldokumenterade andra liv fram. Så antingen jobbar du och gör som jag säger eller så hoppar du ut genom fönstret. Men du lever i din värld jag i min där du betyder inget. Det var det jag menade med information, pengar betyder inget du kan börja jobba för någon annan och ta med konton. Inte längre med ditt eget koppel kopplat runt din hals.
Sov gott
Citera
2017-12-17, 19:57
Medlem
Fizzlors avatar
En annan sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin är kryptofårens närmast religiösa övertygelse och den rabiata frenesi de visar mot allt och alla som ifrågasätter deras tulpanlö... förlåt jag menar Bitcoins.
Kommer du med minsta tvivel så möts du direkt med "Du förstår inte! Du är bara avundsjuk för att du inte gick in tidigit!"

Påminner en hel del om alla de idioter som senaste åren påstått att svenska bostadsmarknaden var hur säker som helst och att det inte alls fanns några orosmoln på himmelen.
Varje gång man förklarade riskerna så möttes man av samma fanatiska snack som från bitcoinfolket. "Den här gången är det annorlunda, alla måste ha någonstans att bo, du förstår inte, du är bara avundsjuk för att du bor i hyresrätt och tvingas pissa bort pengarna varje månad!"

Priserna i Stockholm är nu nere med vad, 15-20% och faller fortfarande?
Men nej, Bitcoin är säkert annorlunda. Säkert.

Citera
2017-12-17, 20:00
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bern666
Strutsmentalitet... om du läste vad jag skrev så ska jag förfina det för dig. Om du vill arbeta på en hög nivå, vem söker jag. Den mest kompetenta eller den mest dekadenta. Självklart kommer den mest dekadenta sociopaten anställas då han kommer jobba för mig livet ut. Varför? av den enkla anledningen att jag leder han in på sin dekadenta väg ex sexuella böjelser mm spelar ingen roll. Om du får anledning att sticka upp/vara slö kommer allt ditt väldokumenterade andra liv fram. Så antingen jobbar du och gör som jag säger eller så hoppar du ut genom fönstret. Men du lever i din värld jag i min där du betyder inget. Det var det jag menade med information, pengar betyder inget du kan börja jobba för någon annan och ta med konton. Inte längre med ditt eget koppel kopplat runt din hals.
Sov gott

Fin saga, kompis. Vad exakt vill du ha sagt?
Citera
2017-12-17, 20:18
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Jag tycker det är lustigt att folk kommit av sig så pass mycket från vad som var själva grundtanken med bitcoin från första början.
Trist, men verkar vara en ofrånkomlig mänsklig natur tyvärr.

Citat:
Du har en poäng, jag tycker dock att det känns lite olustigt.
Tråden handlar ju om vad som är lustigt, hö-hö-hö.

Citat:
Om jag var ägare till bitcoins så hade jag inte direkt varit bekväm med att det sitter någon anonym grupp/person med den såpass stor andel.

Dessutom så ska dessa bitcoins vara orörda, vilket bara gör det ännu mer suspekt. En random person sitter alltså med något värt miljarder, och han har inte cashat ut en endaste för att köpa ett hus, en bil eller vad som?
Det påverkar ju egentligen inte andra ägare. Att man har mycket coins i en wallet ger en inte mer makt över nätverket.
Kan vara så enkelt att personen bara blivit av med de privata nycklarna när det var på semi-experimentellt stadium och i princip värt noll och ingenting - och de bitcoinsen idag är "döda" coins.
Är inte stängd för konspirationsteorier, men ser inte riktig vad konspirationen skulle vara och vad den överhängande planen skulle vara med att inte röra coinsen.
Man är ju inte låst till en wallet heller, så vare sig de feta walletsen är pensionssparande för ägaren eller bortglömda keys, eller att han inte vågar röra dom för att det skulle skapa så mycket uppmärksamhet och bli svårt att anonymisera sig själv, så har skaparen säkert mängder av bitcoins i andra wallets som han köpt både hus, bil, och var som med.

Citat:
Vad jag hört så ska tydligen miners åsikter väga tyngre än övriga användare. Hur rättvist eller demokratiskt det är låter jag vara osagt.
På vissa saker, på vissa inte.
Är inte tillräckligt tekniskt insatt för å veta exakt för vad.

Men nu senaste när 99% av all minerkapacitet ville öka blocksizen (vilket innebär fler transaktioner per block och billigare transaktionsavgift, men högre tröskel att bli en miner vilket centraliserar nätverket mer) men de flesta andra inte ville det så var det aktiva live-wallets (alltså original bitcoin walletsen som har hela blockkedjan nerladdad, inte offline-walletsen) som stod för "rösterna" rent tekniskt, så antalet live-wallets ökade mångfalt och ökningen av blocksizen lades ner.
Citera
2017-12-17, 20:30
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Trist, men verkar vara en ofrånkomlig mänsklig natur tyvärr.

Det påverkar ju egentligen inte andra ägare. Att man har mycket coins i en wallet ger en inte mer makt över nätverket.
Kan vara så enkelt att personen bara blivit av med de privata nycklarna när det var på semi-experimentellt stadium och i princip värt noll och ingenting - och de bitcoinsen idag är "döda" coins.
Är inte stängd för konspirationsteorier, men ser inte riktig vad konspirationen skulle vara och vad den överhängande planen skulle vara med att inte röra coinsen.
Man är ju inte låst till en wallet heller, så vare sig de feta walletsen är pensionssparande för ägaren eller bortglömda keys, eller att han inte vågar röra dom för att det skulle skapa så mycket uppmärksamhet och bli svårt att anonymisera sig själv, så har skaparen säkert mängder av bitcoins i andra wallets som han köpt både hus, bil, och var som med.

Kan vara så, även om jag inte finner det speciellt troligt.

Det som skulle oroa mig om jag var tungt investerad i BC är om denna Satoshi plötsligt skulle få för sig att exempelvis shorta Bitcoins och sälja allt. Med en miljon bitcoins lär han/dom kunna påverka priset avsevärt.

Citat:
Men nu senaste när 99% av all minerkapacitet ville öka blocksizen (vilket innebär fler transaktioner per block och billigare transaktionsavgift, men högre tröskel att bli en miner vilket centraliserar nätverket mer) men de flesta andra inte ville det så var det aktiva live-wallets (alltså original bitcoin walletsen som har hela blockkedjan nerladdad, inte offline-walletsen) som stod för "rösterna" rent tekniskt, så antalet live-wallets ökade mångfalt och ökningen av blocksizen lades ner.

Var det inte detta som tillslut blev Bitcoin Cash?

Tycker bara det visar på att systemet går att utnyttja och att man hela tiden kommer trycka fram lösningar för att fixa ditten och datten (inte helt olikt från vad vi har idag med saker som QE), till bekostnad av tillit till själva systemet.
Citera
2017-12-17, 20:33
Medlem
Citat:
Troligtvis har du rätt. När vanligt Let´s Dance-tittande folk säljer allt de har, tar banklån m.m. för att ge sig in och tjäna "feta pengar", då vet man att slutet är nära.

fizzlor ta inte det här fel, men vad driver dig? du tycks ha så god förståelse för ekonomi och människans natur men ändå inte. jag menar du tror att bitcoin kommer fortsätta upp men ändå är du inte intresserad av att köpa ett parti? du förstår mekanismerna bakom bostadsmarknaden men står ändå utanför(?). du kan säkert kvinnor men är 100% singel.

alltså även om jag förstår dig så är väl 99% av människorna inte som du? även om det finns mycket ont och fult i människan så verkar vi ändå ta oss förbi det, jag menar vi har tagit oss ända hit utan att gå under? varför skulle apokalypsen hända just nu när vi står tryggare och stabilare än någonsin?

vissa är så rädda för krig att dem söker det...
Citera
2017-12-17, 20:47
Medlem
Jag tycker det är roligt att höra hur kryptovalutor ska ta fiats plats och gynna kapitalismen. Kapitalism fungerar ej utan inflation. Kryptovalutor erbjuder ej inflation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in