Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Jag tycker det är lustigt att folk kommit av sig så pass mycket från vad som var själva grundtanken med bitcoin från första början.
Trist, men verkar vara en ofrånkomlig mänsklig natur tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Du har en poäng, jag tycker dock att det känns lite olustigt.
Tråden handlar ju om vad som är lustigt, hö-hö-hö.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Om jag var ägare till bitcoins så hade jag inte direkt varit bekväm med att det sitter någon anonym grupp/person med den såpass stor andel.
Dessutom så ska dessa bitcoins vara orörda, vilket bara gör det ännu mer suspekt. En random person sitter alltså med något värt miljarder, och han har inte cashat ut en endaste för att köpa ett hus, en bil eller vad som?
Det påverkar ju egentligen inte andra ägare. Att man har mycket coins i en wallet ger en inte mer makt över nätverket.
Kan vara så enkelt att personen bara blivit av med de privata nycklarna när det var på semi-experimentellt stadium och i princip värt noll och ingenting - och de bitcoinsen idag är "döda" coins.
Är inte stängd för konspirationsteorier, men ser inte riktig vad konspirationen skulle vara och vad den överhängande planen skulle vara med att inte röra coinsen.
Man är ju inte låst till en wallet heller, så vare sig de feta walletsen är pensionssparande för ägaren eller bortglömda keys, eller att han inte vågar röra dom för att det skulle skapa så mycket uppmärksamhet och bli svårt att anonymisera sig själv, så har skaparen säkert mängder av bitcoins i andra wallets som han köpt både hus, bil, och var som med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Vad jag hört så ska tydligen miners åsikter väga tyngre än övriga användare. Hur rättvist eller demokratiskt det är låter jag vara osagt.
På vissa saker, på vissa inte.
Är inte tillräckligt tekniskt insatt för å veta exakt för vad.
Men nu senaste när 99% av all minerkapacitet ville öka blocksizen (vilket innebär fler transaktioner per block och billigare transaktionsavgift, men högre tröskel att bli en miner vilket centraliserar nätverket mer) men de flesta andra inte ville det så var det aktiva live-wallets (alltså original bitcoin walletsen som har hela blockkedjan nerladdad, inte offline-walletsen) som stod för "rösterna" rent tekniskt, så antalet live-wallets ökade mångfalt och ökningen av blocksizen lades ner.