Citat:
Ursprungligen postat av
caligo
Jag har kört tåg i SL-trafiken (tunnelbanan och roslagsbanan) sedan 2006. Person under tåg (PUT) benämns i princip alltid som "olycka" eller "olyckshändelse" av SLs informatörer – precis som i all annan spårtrafik.
Jag vet inte riktigt varifrån den märkliga missuppfattningen att trafikinformatörerna skulle ljuga kommer. Mig veterligen har det aldrig skett, inte förr i världen heller. Säger de "signalfel" är det ett sådant det handlar om och inget annat –
har någon blivit påkörd säger de vad som har hänt. Detsamma gäller alla som arbetar i trafiken – om någon frågar varför det är stopp i trafiken säger jag att det är för att någon har blivit påkörd, om det nu är vad som har hänt.
Däremot finns det en tyst överenskommelse i media om att inte rapportera kring specifika självmord, eftersom det finns en tydlig smittoeffekt. Kanske får folk för sig att detsamma gäller järnvägsoperatörerna.
Exakt så!
Det är en märklig myt det där. Jag har hört det från fler än trådens mästermytoman.
Vad skulle man tjäna på att säga "signalfel" istället för "olyckshändelse"? Det faller på sin egen orimlighet begriper alla med en viss intellektnivå.
Jag har flera gånger i jobbet och privat sett och hört med egna ögon att man säger "olyckshändelse". Jag har själv sagt flera gånger "olyckshändelse" när jag informerat resenärer. Jag fick lära mig när jag började mitt jobb att man ska säga "olyckshändelse". Jag känner personer som jobbar som informatörer inom SL som gör utrop på plattformar och som skriver text på skyltarna där och de har berättat att de alltid använder begreppet "olyckshändelse".
/Lokförare