2017-12-17, 12:23
Medlem
Drinkycrows avatar
Ett av de mer själviska sätt att ta sitt liv- Främst för stackars föraren(but they know what they signed up for) men också för att man uppehåller trafiken för oss som måste ta sig någonstans.

Om man ska göra det så får man ju köra det framför ett godståg som inte ska stanna eller göra det mellan stationer. Hoppar man framför metron eller ett bromsande tåg är chansen lite väl stor att man överlever, eller åtminstone dör väldigt långsamt.

Känner bara en person som gjort det men hon dog på första försöket iallafall.
Citera
2017-12-17, 13:32
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
SL brukar väl säga just singalfel vid självmord/självmordsförsök. De flesta som hoppar dör inte. Har ingen källa på det, men en vän som är brandman hävdade det.

100% sannolikhet att dö om du står på rälsen. Jag tror inte du förstår vilken kraft det är i ett tåg, det är en rullande bergsvägg. Det är inte som en bil där du kommer flyga åt helvete utan du kommer bli ÖVERKÖRD av tåget och kvar finns bara slamsor.
Citera
2017-12-17, 13:33
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om man ska begå självmord är detta ett av de sämre sätten. Dels är det givet att du sannolikt inte kommer dö direkt utan du kommer troligen få en extrem plågsam död. Sedan kommer du ha en tågförare som kommer minnas ditt ansikte för evigt och han/hon kommer plågas ofta livet igenom. Det är inte rättvist för denna oskyldiga. Så mitt bästa råd ta inte livet av dig, ring någon om hjälp om du bara funderar på det.

Man kommer definitivt dö "på en gång". Så fort du slår i ett skenande tåg är du borta.
Citera
2017-12-17, 13:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Man kommer definitivt dö "på en gång". Så fort du slår i ett skenande tåg är du borta.

Du tror det. Man vad och andra skrivit om detta säger annat. Bl.a då utifrån vad brandmän faktiskt säger som att vara först på plats och se direkt om personer är döda eller ej. Så det faktiskt är inte så att personer som slänger sig framför tåg dör direkt till 100%. Vissa givet men väldigt många gör inte det. Det handlar mest om att människokroppen är ett unikum och den strävar hela tiden för att överleva och den kan i många fall även överleva då att bli slagits av ett skenande tåg. Det innebär inte att du kommer faktiskt överleva men du kommer vara i liv och känna många smärtsamma minuter tills du då äntligen dör.
Citera
2017-12-17, 14:15
Medlem
Har själv både haft och har tankar om att hoppa framför tåget. Dock så har jag en rädsla att göra något så om jag nu skulle samla mod till det så gör jag det. Droger hjälper mig att samla mod så kanske är den vägen jag ska gå
Citera
2017-12-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
100% sannolikhet att dö om du står på rälsen. Jag tror inte du förstår vilken kraft det är i ett tåg, det är en rullande bergsvägg. Det är inte som en bil där du kommer flyga åt helvete utan du kommer bli ÖVERKÖRD av tåget och kvar finns bara slamsor.

Nu gillar jag inte anekdotisk bevisning, men kille Lucas; som blev knuffad på centralen överlevde.

Men det räcker med ett fall för att motbevisa din tes om 100% dödlighet.
Citera
2017-12-17, 14:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Först och främst ljuger jag inte, jag har inte hävdat att det är så.

Men har åkt t-bana rätt många år. Aldrig hört olycka som stopp orsak. T.o.m sett brandmän springa ner i rulltrappan, då vet jag att en person blivit på körd på centralen.

Hyfsa till ditt till tal. Det är ett diskussionsforum, jag säger vad jag hört. Att du är lokförare - säger mkt lite om hur det går till i t-banan.

Du fortsätter alltså ditt ljugande. Och du, lilla känsliga blomma, tål inte att man kritiserar lögnerna.
Citera
2017-12-17, 14:57
Medlem
Citat:
Nu gillar jag inte anekdotisk bevisning, men kille Lucas; som blev knuffad på centralen överlevde.

Men det räcker med ett fall för att motbevisa din tes om 100% dödlighet.

Klart det kommer finnas fall där man klarat sig eller faila beroende på hur man ser det
Citera
2017-12-17, 15:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caligo
Jag har kört tåg i SL-trafiken (tunnelbanan och roslagsbanan) sedan 2006. Person under tåg (PUT) benämns i princip alltid som "olycka" eller "olyckshändelse" av SLs informatörer – precis som i all annan spårtrafik.

Jag vet inte riktigt varifrån den märkliga missuppfattningen att trafikinformatörerna skulle ljuga kommer. Mig veterligen har det aldrig skett, inte förr i världen heller. Säger de "signalfel" är det ett sådant det handlar om och inget annat –
har någon blivit påkörd säger de vad som har hänt. Detsamma gäller alla som arbetar i trafiken – om någon frågar varför det är stopp i trafiken säger jag att det är för att någon har blivit påkörd, om det nu är vad som har hänt.

Däremot finns det en tyst överenskommelse i media om att inte rapportera kring specifika självmord, eftersom det finns en tydlig smittoeffekt. Kanske får folk för sig att detsamma gäller järnvägsoperatörerna.

Exakt så!

Det är en märklig myt det där. Jag har hört det från fler än trådens mästermytoman.

Vad skulle man tjäna på att säga "signalfel" istället för "olyckshändelse"? Det faller på sin egen orimlighet begriper alla med en viss intellektnivå.

Jag har flera gånger i jobbet och privat sett och hört med egna ögon att man säger "olyckshändelse". Jag har själv sagt flera gånger "olyckshändelse" när jag informerat resenärer. Jag fick lära mig när jag började mitt jobb att man ska säga "olyckshändelse". Jag känner personer som jobbar som informatörer inom SL som gör utrop på plattformar och som skriver text på skyltarna där och de har berättat att de alltid använder begreppet "olyckshändelse".

/Lokförare
Citera
2017-12-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Exakt så!

Det är en märklig myt det där. Jag har hört det från fler än trådens mästermytoman.

Vad skulle man tjäna på att säga "signalfel" istället för "olyckshändelse"? Det faller på sin egen orimlighet begriper alla med en viss intellektnivå.

Jag har flera gånger i jobbet och privat sett och hört med egna ögon att man säger "olyckshändelse". Jag har själv sagt flera gånger "olyckshändelse" när jag informerat resenärer. Jag fick lära mig när jag började mitt jobb att man ska säga "olyckshändelse". Jag känner personer som jobbar som informatörer inom SL som gör utrop på plattformar och som skriver text på skyltarna där och de har berättat att de alltid använder begreppet "olyckshändelse".

/Lokförare

Ok, det köper jag; det är en vandringssägen i Stockholm att man säger något annat än att någon hoppat.

Hur är det då med dödligheten vid tillbuden?
Citera
2017-12-17, 15:29
Medlem
Vi måste nog klargöra vad som menas med "tåg"...

Hoppa framför pendeltåg vid station, betyder ju att tåget har väldigt låg fart eftersom det redan bromsat in flera hundra meter innan och mer eller mindre kryper fram.

Då kan man överleva, eller dö långsamt av krosskador. Eventuellt dö snabbare om t.ex. huvudet eller halsen hamnar på rälsen.

Pratar vi om att ställa sig framför ett X2000 eller godståg i toppfart är det ögonblicklig död.

Men detta borde ju alla som är äldre än mellanstadieelever fatta...
Citera
2017-12-17, 15:37
Bannlyst
Jag fattar inte det här heller...är det någon form utav statement att fan dö så jävla trasigt/illa man kan. Va fan det är väl bara köpa på sig ett gäng sömntabletter/narkotika och somna in. Men det kanske är så att dessa människor som hoppar framför tåg/broar söker sin sista lilla tid i rampljuset och visa deras brist på empati för andra och visa att dom vågade något. För att ta tag i sina liv det var alldeles för mycket begärt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in