2017-12-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Fel. I princip alla dör. Möjligtvis inte framför ett SL pendeltåg, men garanterar framför ett SJ Snabbtåg.
Nej jag har för mig att de flesta hoppare, inte dör och att de hoppar framför pendeltåg.

Men hittade någon statistik iaf https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/xxx-193
Citera
2017-12-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Nja, det skulle innebära att jag upplevt otroligt många sådana incidenter. Jag tror inte det.

Inte alltid, men när det sker säger man signalfel. Alltså inte alla singalfel är hopprelaterade, men alla (allra flesta) avbrott till följd av hopp benämns som något annat.
Citera
2017-12-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Inte alltid, men när det sker säger man signalfel. Alltså inte alla singalfel är hopprelaterade, men alla (allra flesta) avbrott till följd av hopp benämns som något annat.
Jag kan inte minnas att jag någonsin hört något ens sägas angående stopp, extremt låg hastighet etc. Antingen kommer ett mötande tåg, eller så vet man inte varför. Iofs kan jag nog ha glömt någon gång något sagts men osäker på om det verkligen ingår i rutinerna
Citera
2017-12-16, 23:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Om man ska begå självmord är detta ett av de sämre sätten. Dels är det givet att du sannolikt inte kommer dö direkt utan du kommer troligen få en extrem plågsam död. Sedan kommer du ha en tågförare som kommer minnas ditt ansikte för evigt och han/hon kommer plågas ofta livet igenom. Det är inte rättvist för denna oskyldiga. Så mitt bästa råd ta inte livet av dig, ring någon om hjälp om du bara funderar på det.
Citera
2017-12-17, 01:38
Medlem
80231s avatar
Runt 100 per år ger knappt två självmord per vecka som sker med hjälp av ett framrusade tråd.

Så många tar sitt liv på järnvägen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/xxx-193
Självmord (säkra och osäkra) i Sverige inom olika åldersgrupper, 1980-2016
http://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige-0
Senast redigerad av 80231 2017-12-17 kl. 01:45.
Citera
2017-12-17, 02:17
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Nej det benämns som olycka/olyckshändelse av både trafikverket som har hand om skyltar och utrop på stationer och jag vet ingen järnvägsoperatör som enligt rutin säger signalfel för att "dölja" att handlar om påkörningar.
I så fall är det enskilda individer som säger fel av nån egen anledning.
Men ingen påkörning mörkas med flit genom att skylla på signalfel.
Citera
2017-12-17, 02:19
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om man ska begå självmord är detta ett av de sämre sätten. Dels är det givet att du sannolikt inte kommer dö direkt utan du kommer troligen få en extrem plågsam död. Sedan kommer du ha en tågförare som kommer minnas ditt ansikte för evigt och han/hon kommer plågas ofta livet igenom. Det är inte rättvist för denna oskyldiga. Så mitt bästa råd ta inte livet av dig, ring någon om hjälp om du bara funderar på det.
Håller med.
Varför vill de som inte orkar, utsätta sig för detta?
Citera
2017-12-17, 06:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Fullständigt, absolut och totalt skitsnack.

SL, SJ och Trafikverket och alla andra inblandade säger alltid "olycka" eller "olyckshändelse" om någon blivit påkörd av ett tåg.

Du dravlar ren dynga. Njuter du av att ljuga?

/Lokförare
Citera
2017-12-17, 06:50
Medlem
Dreamtimes avatar
Något man vill veta är hur många idag som blir bundna på en tågräls "Lucky Luke style" och sedan överkörda?
Citera
2017-12-17, 08:13
Moderator
TheLuckys avatar
Psykisk hälsa -> Olyckor och katastrofer. Passar nog i tråden °·° Samlingstråden för mindre tågrelaterade olyckor och självmord °·°

/Mod
Citera
2017-12-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Fullständigt, absolut och totalt skitsnack.

SL, SJ och Trafikverket och alla andra inblandade säger alltid "olycka" eller "olyckshändelse" om någon blivit påkörd av ett tåg.

Du dravlar ren dynga. Njuter du av att ljuga?

/Lokförare

Först och främst ljuger jag inte, jag har inte hävdat att det är så.

Men har åkt t-bana rätt många år. Aldrig hört olycka som stopp orsak. T.o.m sett brandmän springa ner i rulltrappan, då vet jag att en person blivit på körd på centralen.

Hyfsa till ditt till tal. Det är ett diskussionsforum, jag säger vad jag hört. Att du är lokförare - säger mkt lite om hur det går till i t-banan.
Citera
2017-12-17, 12:11
Medlem
Jag har kört tåg i SL-trafiken (tunnelbanan och roslagsbanan) sedan 2006. Person under tåg (PUT) benämns i princip alltid som "olycka" eller "olyckshändelse" av SLs informatörer – precis som i all annan spårtrafik.

Jag vet inte riktigt varifrån den märkliga missuppfattningen att trafikinformatörerna skulle ljuga kommer. Mig veterligen har det aldrig skett, inte förr i världen heller. Säger de "signalfel" är det ett sådant det handlar om och inget annat –
har någon blivit påkörd säger de vad som har hänt. Detsamma gäller alla som arbetar i trafiken – om någon frågar varför det är stopp i trafiken säger jag att det är för att någon har blivit påkörd, om det nu är vad som har hänt.

Däremot finns det en tyst överenskommelse i media om att inte rapportera kring specifika självmord, eftersom det finns en tydlig smittoeffekt. Kanske får folk för sig att detsamma gäller järnvägsoperatörerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in