Citat:
Ursprungligen postat av
Coffeequeen
Någon som vill klistra in text från dagens artikel där HSB förklarar sig?
Det är en lång artikel jag tar med de väsentliga svaren. HSB kräken gör så klart sitt bäta för att smita undan ansvar. Hela historien blottar det som skrivits tidigare i tråden, HSB är en utsugar förening som lever på gott BRF föreningar.
Citat:
– Vi har naturligtvis rannsakat oss själva också. Men vår åsikt idag är att vi inte har brustit. Utifrån den kunskap och insikt vi har nu, säger Michael Carlsson, vd för HSB Malmö.
Citat:
– Vi har lagt otroligt mycket kraft och energi på att hjälpa föreningen att få fram en årsredovisning och undvika att de går i konkurs, säger Michael Carlsson.
Citat:
HSB själva framhåller sina HSB-ledamöter som en av de främsta medlemsförmånerna: en kvalificerad, opartisk HSB-representant som sitter i varje styrelse. Som ledamot hade Nils Gustafson insyn i föreningens affärer.
Citat:
Vad han däremot inte gjorde var att Nils Gustafson larma medlemmarna. Inte heller fick HSB Malmös ledning veta anledningen till avhoppet: att det var fullt kaos i Brf Ida.
Det är denna Nils Gustvsson som kommer att klä skott för HSB, han inte kommer att beviljas ansvarsfrihet om stämman idag tar ett korrekt beslut.
Citat:
Det som till slut fick HSB att agera – efter två års systematisk plundring av medlemmarnas gemensamma kapital – var att Brf Ida inte klarade av att hålla årsstämma i tid sommaren 2017.
Citat:
– Det var vår första indikation på att något inte stämde. Så när jag kom tillbaka efter semestern började jag googla bolagsnamn, säger vd Michael Carlsson.
Så du googlade de här företagen och förstod direkt hur det var fatt. Men det hade alltså inte era ekonomer gjort under de två år när ni betalade ut fakturorna?
– Nej. Uppenbart inte, säger Michael Carlsson.
Avslutningsvis svarar HSB styrelse ordf. i Malmö (avlönad av Brf avgifter och fd Polis) han famlar i mörkret. Gonatt HSB, lägg ner er själva.
Citat:
– Jag vet egentligen att det finns möjligheter för kriminella att gå in i vilken bransch som helst. Men vi har kanske inte varit beredda på det tidigare i bostadsrättsvärlden. Så visst måste vi titta på den biten och agera om nu tiderna förändras. Men hur vet jag inte, säger han.