2017-12-15, 22:00
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraterna ökar kraftigt hos Sifo!

http://www.gp.se/nyheter/sverige/gp-sifo-sd-bryter-negativ-trend-1.4933893
2017-12-15, 22:07
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Nej, jag blandar inte ihop något. Status.st och val.digital handlar inte bara om matematik. Det handlar även om hur man förmedlar budskap. Om layout och design. Då dessa är icke-väldefinierade begrepp, ger det stor frihet för olika varianter av väljaropinionsrapporteringar.

Då de flesta vetenskapliga journaler använder olika layout och design (typsnitt, antal kolumner, hur man definierar referenser, max antal sidor, osv osv) skulle man då även kunna hävda att peer reviewed journals är behäftade med bias, vilket i sin tur implicerar att vi befinner oss i ett nihilistiskt helvete…

Personligen väljer jag titta på siffrorna och dra mina slutsatser därifrån, but to each their own
2017-12-15, 22:08
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sverigedemokraterna ökar kraftigt hos Sifo!

http://www.gp.se/nyheter/sverige/gp-sifo-sd-bryter-negativ-trend-1.4933893
Skön humor i artikeln
Citat:
Enligt Jonas Hinnfors är det svårt att avgöra varför SD inte fortsätter att falla.
2017-12-15, 22:10
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Skön humor i artikeln

Ja, det säger ju en hel del om verklighetsförankringen. Samhället är i totalt kaos, problem och försämringar överallt som väldigt många upplever. Masskriminalitet och massvåldtäkter, fula vidriga gruppvåldtäkter. Men på media-Södermalm är det lugnt och alla tror att allt fungerar bra och säkert.
2017-12-15, 22:15
Medlem
8711s avatar
Samma mätningar jämfört med föregående månad:

Novus 16,6% (+0,4)
Demoskop 18,3% (+0,2)
Sentio 23,0% (+1,3)
Inizio 15,9% (+0,5)
Sifo 16,5% (+1,8)

Snitt för november månad: 17,22%
Snitt för december månad: 18,06%
2017-12-15, 22:19
Medlem
8711s avatar
Ökningar i alla mätningar som kommit hittills alltså under december månad. Totalt en betydande ökning och återgång till normala siffror för Sverigedemokraterna senaste åren hos dom flesta institut.

Dock utmärker sig Inizio från att ha varit ett av dom allra bästa instituten gällande Sverigedemokraterna ständigt kring 20% till att nu vara bland dom allra sämsta om inte till och med det allra sämsta i december månad. Det är väldigt märkligt och tyder med all sannolikhet på ändrade metoder och viktningar för att man vill ha det så och sm försök att påverka opinionen senaste månaderna. Man måste lägga på minst 3 procentenheter omgående hos Inizio för att återgå till normala siffror och följa övriga opinionsinstituts trender.

Angående Inizio syntes det direkt och ingen kan nu längre tvivla på att man fult försökt påverka opinionen angående Sverigedemokraterna utan att meddela att man ändrat metoder och viktning vilket man helt uppenbart gjort när man går från att ständigt varit bland topp tre gällande Sverigedemokraternas siffror till att nu vara allra sämst av alla. Till och med Sifo har nu gått om Inizio med marginal och Sifo är urusla och har en ENORM underskattning på Sverigedemokraterna i sina siffror ska då tilläggas.
2017-12-15, 22:19
Bannlyst
Viktigt att SD kan ut och tala mer till folken i Täby, Djursholm och Danderyd. SD är riktigt svaga där. Visst de har ingen invandring men det är viktigt att förklara för folket där att invandringen långsiktigt kommer drabba dem.

Täby park hotell kan väl hjälpa en del, då flyktingförläggningen öppnades ett år efter senaste valet.
2017-12-15, 22:31
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Novus 16,6% (+0,4)
Demoskop 18,3% (+0,2)
Sentio 23,0% (+1,3)
Inizio 15,9% (+0,5)
Sifo 16,5% (+1,8)

Är inte ovanstående Novus-mätning på 16,6% för november månad? Mätperioden var väl 30 oktober till 26 november? Eller är jag fel ute nu? Det skulle i så fall kunna innebära att även Novus decembermätning blir högre, vilket i sin tur kommer att höja snittet ytterligare för denna månad
2017-12-15, 22:35
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Viktigt att SD kan ut och tala mer till folken i Täby, Djursholm och Danderyd. SD är riktigt svaga där. Visst de har ingen invandring men det är viktigt att förklara för folket där att invandringen långsiktigt kommer drabba dem.

Täby park hotell kan väl hjälpa en del, då flyktingförläggningen öppnades ett år efter senaste valet.

Totalt meningslöst då det rör några få som är ointressanta att övertyga. En enorm massa där röstar på M och kommer göra det alldeles oavsett. Det är röster på marginalen som är betydelselösa i jämförelse med påverkan på enorma massor inom svenska folket där vi talar om hundratusentals-miljoner människor och potentiella väljare.

Kan kännas viktigt om man bor utåt det hållet, men strategiskt är det meningslöst och handlar om ett mindre antal röster där en enorm majoritet röstar efter sin plånbok och skiter i hur fattiga har det och skiter i om andra drabbas av massinvandringen. Folk där tjänar hellre massa pengar på massinvandringen och är utsugare av svenska folket och vill ha hög massinvandring, en enorm underklass och ingen eller mycket låg skatt och låsa in sig i sina friköpta enklaver.
2017-12-15, 22:38
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Är inte ovanstående Novus-mätning på 16,6% för november månad? Mätperioden var väl 30 oktober till 26 november? Eller är jag fel ute nu? Det skulle i så fall kunna innebära att även Novus decembermätning blir högre, vilket i sin tur kommer att höja snittet ytterligare för denna månad

Vi får se. Den kom väldigt sent och när en mätning redan kommit tidigare i november, så jag räknar med den nu ändå då den är relativt ny och färsk åtminstone i den senare delen och gällande den ökande trenden för Sverigedemokraterna den senaste månaden.
2017-12-15, 22:47
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Vi får se. Den kom väldigt sent och när en mätning redan kommit tidigare i november, så jag räknar med den nu ändå då den är relativt ny och färsk åtminstone i den senare delen och gällande den ökande trenden för Sverigedemokraterna den senaste månaden.

Samtliga visar ökningar för SD och det är huvudsaken (även om Sifo, Inizio & Co gravt underskattar SD). Tog mig en snabb titt på Novus hemsida och där redovisas den senaste mätningen som "November". Skulle inte förvåna mig om det dyker upp en decembermätning om en vecka eller i mellandagarna. Bara att avvakta
2017-12-15, 23:09
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:

Novus 16,6% (+0,4)
Demoskop 18,3% (+0,2)
Sentio 23,0% (+1,3)
Inizio 15,9% (+0,5)
Sifo 16,5% (+1,8)

Jag inte hängt med i den här tråden på ett tag.
De inkompetenta/korrupta instituten bryr jag mig inte om.
Inför valet 2014 var det bara Sentio och YouGov som var hyfsat nära SD:s valresultat.
Vet du vad senaste YouGov hade för siffror för SD?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in