Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 00:18
  #1
Medlem
postvagns avatar
Hallå,

Har behov av att återvinna raderade filer från en gammal jävla häck! Har en iMac G5 (PPC) med OSX 10.3.9 som jag tömt i flytt till modernare dator. Dock finns det saker jag raderat, men inte skrivit över på den datorn, jag nu skulle vilja få tag på.

Så hur gör jag det? Har testat "Stellar Phoenix Mac Data Recovery", men det verkar bara krascha. Får inte igång det.

Om vi ska vara helt ärliga, så är jag intresserad av antingen gratisprogram eller nåt jag kan få tag i på tveksam väg.
Citera
2017-12-04, 01:31
  #2
Medlem
Kongruensbojds avatar
Panter var väl aktuellt 2003-2004. Ett jävla tag sen alltså. Men kanske det finns nåt på den där bukten om man sorterar efter tid (äldst först).
Citera
2017-12-04, 10:07
  #3
Medlem
Släng iväg ett PM så kan jag anvisa dig till sidor där det finns "gratis" program du kan använda. Vet av egen erfarenhet att det finns ett program som funkar ytterst bra men kan för stunden inte komma på vad det heter. Har det dock på tungan.
Citera
2017-12-05, 18:59
  #4
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatroon
Släng iväg ett PM så kan jag anvisa dig till sidor där det finns "gratis" program du kan använda. Vet av egen erfarenhet att det finns ett program som funkar ytterst bra men kan för stunden inte komma på vad det heter. Har det dock på tungan.

PM sänt
Citera
2017-12-07, 03:55
  #5
Medlem
Littons avatar
Allt sedan Ontrack EasyRecovery räddade innehållet på en kraschad HDD så rekommendera jag det.

Och EasyRecovery lyckades även återskapa katalogstrukturen! De flesta vanliga recovery-program återskapar endast filer, så det det blir en himla oreda.
Citera
2017-12-07, 13:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Hallå,

Har behov av att återvinna raderade filer från en gammal jävla häck! Har en iMac G5 (PPC) med OSX 10.3.9 som jag tömt i flytt till modernare dator. Dock finns det saker jag raderat, men inte skrivit över på den datorn, jag nu skulle vilja få tag på.

Så hur gör jag det? Har testat "Stellar Phoenix Mac Data Recovery", men det verkar bara krascha. Får inte igång det.

Om vi ska vara helt ärliga, så är jag intresserad av antingen gratisprogram eller nåt jag kan få tag i på tveksam väg.
Photorec räddar mer än foton och finns gratis, även för PowerPC.
Citera
2017-12-07, 18:56
  #7
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Photorec räddar mer än foton och finns gratis, även för PowerPC.

Cool! Testar det just nu. Tack för tips.
Citera
2017-12-07, 20:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Cool! Testar det just nu. Tack för tips.
Hoppas det funkar. Berätta gärna hur det gick. Det kan andra ha glädje av.
Citera
2017-12-15, 20:31
  #9
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Hoppas det funkar. Berätta gärna hur det gick. Det kan andra ha glädje av.

Var osäker på hur det funkade och trodde att jag gjorde enorma framsteg. Visade sig att jag "letade igenom" USB-stickan jag använde för att föra över programmet med. Hittade massor av saker...

Kommer inte ha tillgång till den datorn på ett tag nu, men nästa gång jag försöker så postar jag nåt i denna tråd!
Citera
2017-12-15, 20:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Var osäker på hur det funkade och trodde att jag gjorde enorma framsteg. Visade sig att jag "letade igenom" USB-stickan jag använde för att föra över programmet med. Hittade massor av saker...

Kommer inte ha tillgång till den datorn på ett tag nu, men nästa gång jag försöker så postar jag nåt i denna tråd!
All vår början bliver svår. Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback