2017-12-14, 23:26
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Fråga: Om ubåten har sjunkit på djupt vatten - syns den då från luften eller är det någon form av ekolod som måste användas?
Blir det inte så att ubåten imploderar desto mer den sjunker vilket gör det svårare?
Citera
2017-12-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Men snälla alla som tjatar om att mobilerna behöver hittas, vet ni inte att trafiken är sparad hos operatörerna?

Inte vad som sas, men väl att det skett KOMMUNIKATION mellan nummer! Polisen har helt säkert begärt ut samtalslistor och sms/mms-trafik ( är osäker, men tror att den trafiken är lagrad med innehåll också?).

Man behöver inte lurarna, för att följa trafiken, förstås det?

Polisens eventuella intresse att hitta PM's mobil, måste vara att det kan finnas INSPELNINGAR på den, och de går inte via stationer, utan är lokala i mobilen.

Annars är mobilerna värdelösa......Letar verkligen polisen fortfarande efter lurarna?

Japp det är det jag tror kan finnas på dem!
Citera
2017-12-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, vi har samma system i Norge, men kom ihåg at en förvaringsdom inte nödvendigtvis betyder att straffet blir så jettelångt.Det kan faktiskt slå andra vägen. Finns eksempel på det från mitt land.

Jo, jag läste nån gång en sammanställning av medelförvaringstid i danmark, uppdelat på brottstyp och det var inte alltid hysteriskt långa förvaringstider - dock ska man komma ihåg att de flesta som satt i DK var sexbrottslingar, och där är väl inte fängelsestraffen heller så långa till att börja med. Det jag gillar med formen är att särskilt farliga individer kan hållas borta från samhället om man bedömer att det behövs.
Citera
2017-12-15, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Blir det inte så att ubåten imploderar desto mer den sjunker vilket gör det svårare?

Nej, du är långt uppe på läktaren, du har ingen förståelse för fysik och något under vattenytan.

Själva frågan är bättre, jag skulle säja att nej, det går inte att detektera metallföremål från luften, men det var en bra fråga, även om den är helt OT!
Citera
2017-12-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Okej elakingen, vi släpper det. Ang mobilerna då har jag faktiskt inte läst om vilka insatser polisen gjort för att hitta dem. Peder Madsen skulle dock inte haft någon anledning att kasta sin, det hade räckt att stänga av den om han var rädd för spårning av rutten. Snarare är det en omständighet som - enligt mig - gör honom ännu mer misstänkt att den är borta. Tror att det är nyckeln till fallet...även om han kommer kunna bli fälld även om den aldrig återfinns.
Låter jag verkligen elak? Får lusa ner med smileysar .
Båda mobilerna är intressanta. KWs pga av eventuella mess och kanske för att hon använde mobilen i intervjusyfte.PMs pga av hans intressen av fetisch,död,styckning etc Ja,de dyker fortfarande längs ubåtsrutten i nv.Köge bukten där PM dumpade allt, för att söka efter dem och annat tex fler verktyg,redskap etc.Håller med om att det är misstänkt att göra av med sin mobil.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-15 kl. 00:32.
Citera
2017-12-15, 00:46
Medlem
Jag kan förresten varmt rekommendera er att läsa den kriminologiska studien ’The modus operandi of serial and nonserial sexual murderers: A systematic review’

(Om nu någon fortfarande funderar över om PMs gärning var ett pojkstreck eller om han är en person som för alltid bör låsas in.)

Vid en genomläsning är det för mig rätt ännu mer tydligt att han bär många av den sexualsadistiske seriemördarens (SSM) karaktäristika (till skillnad från sexmördaren som drivs av ilska, NSM).

Några axplock bara, finns väldigt mycket mer i artikeln som är intressant:

Among SSMs, sadistic sexual fantasies not only provide sanctuaries in which to manage their emotional distress and become omnipotent, but are also powerful internal constraints that shape their modus operandi. As a result, SSMs spend the lion's share of their time in their fantasy world, planning crimes and torturing women (Beech, Oliver, Fisher, & Beckett, 2006; Brittain, 1970; Hill et al., 2006; James & Proulx, 2014; MacCulloch et al., 1983; Proulx & Beauregard, 2014). It is hardly surprising, therefore, that almost all of them premeditate their crimes.

As might be expected on the basis of the characteristics of their contact with victims, SSMs attacked the victims in a more structured manner than did NSMs. SSMs were more likely than NSMs to use a ruse (85.0% vs 38.7%) and a complex approach scenario (80.0% vs. 41.3%), and less likely to use a blitz attack (3.3% vs. 34.4%).

Vidare, så framkommer det också att sadistiska seriemördare i ca hälften av gångerna penetrerar offrens underliv med objekt (under 10 procent i den andra gruppen), samt en betydligt högre frekvens av att försöka röja undan efter brottet.

Det är nog inte utan anledning danska polisen finkammat halva Öresund för att säkerställa att han åker dit, om man säger som så.
Citera
2017-12-15, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det låter på dig som att du tror att människor kan flytta gränser och öva upp sin sadomasokistiska förmåga eller sin homosexuella förmåga.Tror du även att homosexuella kan öva upp sin förmåga och bli hetrosexuella? Du kanske ska läsa på kunskapslänkarna som folk lägger ut i tråden så att det blir lite mer konstruktiva samtal med dig.
PMs sexuella läggning är en parafili.En sexuell läggning.En individ som inte har denna läggning kan heller inte bli sadomasokist.(Lika lite som en homosexuell kan bli hetrosexuell.)
EDIT: Troligtvis är PMs parafili sexualsadism.Men eftersom den sjukliga sexualsadismen är olaglig har han fått nöja sig med "hårt" SM.Eller laglig sexualsadism. Vad vi vet iallafall än så länge.

Parafili hit och dit..
Oavsett vilken sexuell läggning man sen än månne ha då behöver man inte utöva sin läggning om den skadar andra. Men i en omgivning där allt är tillåtet, spännande och accepterat då finns det än mindre chanser att olika parafilirepresentanter lägger band på sina böjelser och tar en chokladkaka istället. Istället uppmuntras dessa sjuka individer att bejaka sina böjelser och på det sättet tar det ännu ett steg åt det sjukare hållet.

Jag försöker säga att Unga humanister ska inte anlita en pedofil som föreläsare för att "alla ska komma till tals". Kim Wall och hennes journalistkompisar ska inte skriva bisarra historier om "vampyrer" som vill dricka människoblod. Danska teatergrupper ska inte ge föreställningar där kvinnor torteras till döds.

Jag är för förbud och för dömanden av idiotin. Mindre förståelse mot avvikanden. Normalitet ska bejakas och lyftas upp. Djupintervjuerna ska inte handla om dessa kufer som representerar olika "parafilier"..
Citera
2017-12-15, 00:55
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Tror mig ha öäst att det är omkring 7 meter där som N sjönk. Inte särskilt djupt alltså
Citera
2017-12-15, 01:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det har visst talats om vibbar mellan von Bengtsson och PM även om jag inte läste det så noga.
Trevligt om vi kunde hålla debatten i sak utan barnsliga påhopp. Skribenten du förolämpar kämpar med att både läsa och skriva svenska.

Men ge dig. Är man dum i huvudet kan det vara bra att få reda på det. Skribenten postade saker som utan anledning misstänkliggjorde en person endast på grund av dens sexuella läggning, under den falska förevändningen att detta skulle avföra den från diskussionen.

Sen ett allmänt generaliserande kring ’vissa bögars’ åsikter.

För övrigt är skribenten från Norge, så den där kampen med språket kan inte vara alltför hård.
Citera
2017-12-15, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Parafili hit och dit..
Oavsett vilken sexuell läggning man sen än månne ha då behöver man inte utöva sin läggning om den skadar andra. Men i en omgivning där allt är tillåtet, spännande och accepterat då finns det än mindre chanser att olika parafilirepresentanter lägger band på sina böjelser och tar en chokladkaka istället. Istället uppmuntras dessa sjuka individer att bejaka sina böjelser och på det sättet tar det ännu ett steg åt det sjukare hållet.

Jag försöker säga att Unga humanister ska inte anlita en pedofil som föreläsare för att "alla ska komma till tals". Kim Wall och hennes journalistkompisar ska inte skriva bisarra historier om "vampyrer" som vill dricka människoblod. Danska teatergrupper ska inte ge föreställningar där kvinnor torteras till döds.

Jag är för förbud och för dömanden av idiotin. Mindre förståelse mot avvikanden. Normalitet ska bejakas och lyftas upp. Djupintervjuerna ska inte handla om dessa kufer som representerar olika "parafilier"..
Skulle tro att hetrosexuella är överrepresenterade i brottsstatistiken när det gäller mord och våldtäkt.
De flesta mord sker i nära relationer. Du får väl verklighetskontrollera med statistik från Brå.
"Det finns inga onda eller goda folkslag. Bara onda eller goda individer." Och samma sak gäller naturligtvis även inom sexuella läggningar. Inom religioner osv osv.
Det är väl bättre att tala med en pedofil än att bara okunnigt inbilla sig vad skit som helst.
Det är ju bara kunskap som kan förebygga brott samt finna på lösningar på dessa problem.
När jag växte upp blev vi jämt varnade att vi skulle akta oss för "fula gubbar". Ja, det hjälper ju att små flickor är livrädda och springer för gamla, snälla farbröder med en vårta på näsan.
Men glatt kryper upp i knäet på en söt 16-årig kille som är så snäll och intresserad av småflickorna i parken.
Vad 17 är normalitet???? Att vara normalt obildad och normalt fördomsfull? Ja,de flesta "normala" ligger på 90 i IQ.
De som har högre IQ är således avvikande och ska ignoreras. Eller hur menar du?
EDIT: Och bara för att en kvinna,Kim Wall,råkade ut för en sexualsadistisk mördare så ska kvinnliga journalister enbart skriva om vadå. Trädgårdsskötsel? Men Trädgårdsmästaren då? Vad kan hen tänkas ha för djuriska drifter och hemska lustar? Det vet man aldrig. (Hen har nog djuriskt och vilt sex med äppelträden.Tror du inte?)
Dendrofili är en av de mest ovanliga erkända sexuella parafilierna i världen och uttrycker sig i en särskild sexuell eller sensuell attraktion till träd. Skulle själv hemskt gärna vilja skriva ett repotage om den här ovanliga parafilin. Men då blir jag väl styckmördad eller idiotförklarad, troligtvis bådadera.
https://www.google.se/search?q=dendrofilia&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir =Inbpxp0PglDV7M%253A%252CHH_e6OWaYoJEjM%252C_&usg= __TeRdtIHDgDZ9U7nl8QLTzEt2S7Q%3D&sa=X&ved=0ahUKEwj voJGA6YrYAhXJE5oKHYngCPwQ9QEIMjAE#imgrc=Inbpxp0Pgl DV7M:
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-15 kl. 02:12.
Citera
2017-12-15, 02:06
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Skulle tro att hetrosexuella är överrepresenterade i brottsstatistiken när det gäller mord och våldtäkt.
De flesta mord sker i nära relationer. Du får väl verklighetskontrollera med statistik från Brå.
"Det finns inga onda eller goda folkslag. Bara onda eller goda individer." Och samma sak gäller naturligtvis även inom sexuella läggningar. Inom religioner osv osv.
Det är väl bättre att tala med en pedofil än att bara okunnigt inbilla sig vad skit som helst.
Det är ju bara kunskap som kan förebygga brott samt finna på lösningar på dessa problem.
När jag växte upp blev vi jämt varnade att vi skulle akta oss för "fula gubbar". Ja, det hjälper ju att små flickor är livrädda och springer för gamla, snälla farbröder med en vårta på näsan.
Men glatt kryper upp i knäet på en söt 16-årig kille som är så snäll och intresserad av småflickorna i parken.
Vad 17 är normalitet???? Att vara normalt obildad och normalt fördomsfull? Ja,de flesta "normala" ligger på 90 i IQ.
De som har högre IQ är således avvikande och ska ignoreras. Eller hur menar du?
Du förstår kanske att det inte går att diskutera med de som anser att okunskap och fördomar är makt?
Bögar, flator, bdsm-utövare, muslimer, zigenare, högutbildade, lågutbildade, ja, tamejfan de flesta som inte är bittra och trångsynta medelsvensson borde låsas in. Ja, allt som är "annorlunda" jämfört med dem själva, sådant de inte begriper sig på. Lås in och mörka att de ens finns, de som är "annorlunda", d.v.s de som de kallar "de andra". Det är nog den lösning de förespråkar i sin faktaresistenta, kunskapsföraktande bubbla, byggd av fördomar. Tycker att det påminner en hel del om saker vi borde ha lärt av historien. Men, tankarna återuppstår. Om och om igen.

Hur svårt kan det vara att konstatera att Madsen själv är ansvarig för det han gjort?
Det är inte hans "tänja-på-gränserna"-kompisars fel.
Det är inte samhällets fel.
Det är inte bdsm-klubbars fel.
Det är inte Madsens frus fel.
Det är heller inte hans föräldrars fel.

Det finns de som växer upp under mycket jävligare förhållanden än Madsens men som ända blir goda och välfungerande människor. Mycket av personlighet osv kan "skyllas" på barndom men i slutändan handlar allt om egna beslut. Madsen har vetat vad han är - en sexualsadist. Han har medvetet planerat och fantiserat om hur han ska iscensätta sina sadistiska grymheter. Han är fullkomligt medveten om precis allt han gjort, minsta lilla detalj. Han har haft detta inom sig en längre tid och vetat vad som måste ske. Allt detta utan att söka hjälp för sina sexualsadistiska fantasier.
Han är 100% skyldig. Han är körd.

Edit: Ett viktigt tillägg till "listan": Framförallt är det inte offrets fel.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-12-15 kl. 02:21.
Citera
2017-12-15, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Du förstår kanske att det inte går att diskutera med de som anser att okunskap och fördomar är makt?
Bögar, flator, bdsm-utövare, muslimer, zigenare, högutbildade, lågutbildade, ja, tamejfan de flesta som inte är bittra och trångsynta medelsvensson borde låsas in. Ja, allt som är "annorlunda" jämfört med dem själva, sådant de inte begriper sig på. Lås in och mörka att de ens finns, de som är "annorlunda", d.v.s de som de kallar "de andra". Det är nog den lösning de förespråkar i sin faktaresistenta, kunskapsföraktande bubbla, byggd av fördomar. Tycker att det påminner en hel del om saker vi borde ha lärt av historien. Men, tankarna återuppstår. Om och om igen.

Hur svårt kan det vara att konstatera att Madsen själv är ansvarig för det han gjort?
Det är inte hans "tänja-på-gränserna"-kompisars fel.
Det är inte samhällets fel.
Det är inte bdsm-klubbars fel.
Det är inte Madsens frus fel.
Det är heller inte hans föräldrars fel.

Det finns de som växer upp under mycket jävligare förhållanden än Madsens men som ända blir goda och välfungerande människor. Mycket av personlighet osv kan "skyllas" på barndom men i slutändan handlar allt om egna beslut. Madsen har vetat vad han är - en sexualsadist. Han har medvetet planerat och fantiserat om hur han ska iscensätta sina sadistiska grymheter. Han är fullkomligt medveten om precis allt han gjort, minsta lilla detalj. Han har haft detta inom sig en längre tid och vetat vad som måste ske. Allt detta utan att söka hjälp för sina sexualsadistiska fantasier.
Han är 100% skyldig. Han är körd.
Jag tror på arv och miljö. Men när det gäller Madsen, en intelligent och reflekterande människa, finner jag det som något som ej går att ursäkta. Varför har han ej sökt hjälp för tvångstankar och fantasier.?
Hade han varit blåst som Ekelund hade det varit mer förståeligt.När han åkte ut med KW och det här pockade på.
Han kunde avbrutit ubåtsfärden. Skyllt på att han glömt sina nybadade katter i torktrumlaren och måste hem bums för att släppa ut dem. Eller vad f-n som helst! Jo,jag har mycket svårt att komma på någon ursäkt. Även om han mådde skit så kunde han välja mellan rätt och fel.
Ja,allt det andra håller jag med om. Om bara folk kunde läsa på lite först så att de har en aning om vad de talar om.
Men det är väl "normalt" att bara anta nåt skit vadsomhelst..Suck .
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-15 kl. 02:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in