Citat:
Ursprungligen postat av
MaxDL
Redan postat min bild som är mer korrekt no offense då vi är i 3d rum på en konvex yta, inte 2d på platt yta
https://imgur.com/a/mGqHQ
se sista bilden
Vi står inte på en fotboll, vi står på ett ofantligt stort klot. Det är därför vi inte ser något krökt horisont med våra ögon.
Även om vi är 10.000 meter upp i lyften så ser vi så extremt liten yta av jorden att horisonten upplevs platt.
Detta då det är lika långt från horisontens kant åt alla håll. Om du skalar av ytan på den extreeeeeemt lilla bit vi ser så blir det enklare att förstå konceptet.
Det blir ingen skillnad på hur du ser horisonten på din bild mot om du skär bort ytan så det blir platt. Den är lika långt från dig åt alla håll ändå. Och det är detta jag vill förklara med min bild.
Citat:
Ursprungligen postat av
MaxDL
Svårt att se.. Vet inte om finns något sätt.. Högre förstås lättare se..
Det finns ingen mätning från jordytan som visar kurvatur och alla bilder och filmer visar en spikrak horisont även från extrema höjder (bortsett från satellit bilder som påstås vara cgi vilket inte har med argumentet i sig att göra).
Du förstår varför du inte ser en böjd horisont på kort tagna med normal brännvidd?
Du kan "mäta" att jorden är ett klot genom att:
1: åka till tex Australien och titta på hur stjärnorna roterar runt södra Polstjärnan.
2: stå i tex Sverige och titta åt söder och se hur stjärnorna roterar runt en punkt (södra Polstjärnan) låååångt nedanför horisonten.
3: du kan titta på moln som blir upplysta underifrån vid soluppgång och solnedgång.
4: du kan stå i Australien och ringa till två vänner. Ena står i Sydafrika och den andra står i Argentina. Alla ni tre står med nacken mot norr. Ni alla tre ser södra korset rakt fram (söder). Något som är omöjligt vid en platt jord.
Märkligt att det mest enklaste bevisen är dom punkter som plattjordarna hela tiden inte rör ens med tång...