2017-12-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det hjälper inte värst, det finns många glob-jords-videos som visar att det inte finns någon kant.
Den stora frågan är varför det inte finns något vittne som sett och dokumenterat kanten, den ska ju trots allt vara flera tusen mil lång. Det är dessutom väldigt enkelt att navigera dit, genom att åka rakt söderut från valfri plats på jorden. Jag väntar med spänning på den första plattjords-expeditionen till kanten.
Det ska tydligen finnas massor av folk som vet om och bevakar kanten. Många av dem har dock aldrig varit vid själv kanten. Det har endast ett fåtal.
Citera
2017-12-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det ska tydligen finnas massor av folk som vet om och bevakar kanten. Många av dem har dock aldrig varit vid själv kanten. Det har endast ett fåtal.
Vilka är dessa "massor av folk" som bevakar kanten? Från vilka länder kommer de? Vem betalar dem? Var finns deras familjer? Hur sker transporter till dem? Livsmedelsförsörjningen? Varför har ingen av dem trätt fram och talat om att de finns? Även om endast ett fåtal har varit vid själva kanten - varför aldrig någon berättat? Eller fotograferat?

Många, många frågor och inga svar. Kan det bero på att kanten inte finns?

Kan det rentav vara så att de bilder som visar den runda jorden, utan någon kant, har rätt?
Senast redigerad av pewana 2017-12-13 kl. 21:43.
Citera
2017-12-13, 22:02
Medlem
FyraTorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Länken fungerar inte men det spelar ingen roll.
På globjorden ligger horisonten ca 5 km bort om du har ögonen 2 meter över marken.
På en platt jord finns ingen horisont, jorden försvinner bort pga dis och dimma. Uttryckt på annat sätt: Horisonten ligger på oändligt avstånd.
Man behöver inte vara fysiker för att inse det. "Perspektiv" kan aldrig få någonting att försvinna bakom horisonten, det hjälper inte att plattjordingarna upprepar detta gång på gång.
Jag har dessutom i hela mitt liv kunnat se en trampbil på 100 meters håll.

Finns ingen horisont? Det är på nästan exakt samma glob vs flat enligt fysiker. Skiljer något marginellt. Kolla länken tidigare idag.

Exemplet med 100 meter, då kameran intill golvet. Längre sträckor så kan du givetvis ha kameran högre, blir samma fenomen. Horisonten inträffar innan kurvationen skulle fått objektet att försvinna. Långt innan.

Höjd, perspektiv, optiska fenomen.

Ta iphonen, ställ den uppochner så du filmar nära marken på en vågrät gata, ta fram trampbilen och trampa. Sedan gör du samma på ny gata som är nästan vågrät men sluttar några cm på 100 meter.

Och så lägger du ut filmen här imorgon så ska vi fortsätta diskussionen. Jag bettar att du försvinner.. och att du försvinner på samma sätt i bägge filmerna.
Citera
2017-12-13, 22:09
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Inser du att det skulle behövas miljontals vakter för att täcka hela "iskanten"? Var skulle dessa komma från? Hur kan så många hålla klaffen om detta?
Citera
2017-12-13, 22:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Inser du att det skulle behövas miljontals vakter för att täcka hela "iskanten"? Var skulle dessa komma från? Hur kan så många hålla klaffen om detta?
Skulle inte fungera. Förr eller senare så skulle någon t ex smuggla ut filmer och liknande.
Citera
2017-12-13, 22:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn
Horisonten inträffar innan kurvationen skulle fått objektet att försvinna. Långt innan.

Antingen kan du själv försöka förklara själv eller så kan du länka till en vetenskaplig artikel som beskriver "fenomenet".

Fram tills dess kan jag konstatera att om det inte är något som hindrar ljuset så kommer ljuset att nå mina ögon.

Citat:
... så du filmar nära marken på en vågrät gata...

Finns inga vågräta gator där jag bor. Och det kan man se med blotta ögat.
Var hittar du perfekt plana ytor och hur har du kontrollmätt dem?
Senast redigerad av madtop 2017-12-13 kl. 22:34.
Citera
2017-12-13, 22:28
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Det kommer ut bilder från Nordkorea, varför skulle det inte komma ut bilder från denna kant?
Citera
2017-12-13, 22:32
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Finns ingen horisont? Det är på nästan exakt samma glob vs flat enligt fysiker. Skiljer något marginellt. Kolla länken tidigare idag.

Exemplet med 100 meter, då kameran intill golvet. Längre sträckor så kan du givetvis ha kameran högre, blir samma fenomen. Horisonten inträffar innan kurvationen skulle fått objektet att försvinna. Långt innan.

Ta iphonen, ställ den uppochner så du filmar nära marken på en vågrät gata, ta fram trampbilen och trampa. Sedan gör du samma på ny gata som är nästan vågrät men sluttar några cm på 100 meter.

Och så lägger du ut filmen här imorgon så ska vi fortsätta diskussionen. Jag bettar att du försvinner.. och att du försvinner på samma sätt i bägge filmerna.

Så du menar att om jag tar och ställer min systemkamera och monterar på ett 600 mm objektiv så kommer jag inte kunna se trampbilen efter 100 meter för den är dolt av någon magisk magi?
Det finns liksom inget som döljer trampbilen om det är 100% platt på denna 100 meters sträcka.
Citera
2017-12-13, 23:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Det kommer ut bilder från Nordkorea, varför skulle det inte komma ut bilder från denna kant?
Därför att Nordkorea existerar medan kanten inte gör det. Svårt att över huvud taget fotografera något som inte finns.
Citera
2017-12-14, 00:07
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Därför att Nordkorea existerar medan kanten inte gör det. Svårt att över huvud taget fotografera något som inte finns.
Hur vet du det?

Dessutom, flat earthers hävdar inte att kant finns. Detta är okänt.
Citera
2017-12-14, 00:11
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Det får inte missas att vi inte står ute i rymden och ser på jorden utan vi står på marken och ser. Det lättaste sättet är förstå skillnaden är att man ska "skära bort" ytan/avståndet man ser. Du står i mitten och har lika långt till horisonten vart du än tittar. Men åker en båt bort från dig blir möjligheten att se båten försvinna "lättare" än om du ska se krökningen åt sidan.

Det behövs alltså någon referens för att se krökningen åt sidan.

Se min bild så kanske det klarnar...

BILD: http://imgbox.com/goKT8GxR

Redan postat min bild som är mer korrekt no offense då vi är i 3d rum på en konvex yta, inte 2d på platt yta https://imgur.com/a/mGqHQ
se sista bilden

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det jag sa var att det är svårt att registrera kurvaturen från markhöjd, med blotta ögat.
Jag vet inte om det finns något sätt att mäta det, då det finns risk att kurvaturen är mindre än "linjetjockleken" på "strecket" som utgör horisonten. Högre upp är det förstås lättare att se.
Svårt att se.. Vet inte om finns något sätt.. Högre förstås lättare se..
Det finns ingen mätning från jordytan som visar kurvatur och alla bilder och filmer visar en spikrak horisont även från extrema höjder (bortsett från satellit bilder som påstås vara cgi vilket inte har med argumentet i sig att göra).
Citera
2017-12-14, 00:15
Medlem
Citat:

Var vänlig och ge en länk som fungerar!

Nej, jag tänker inte springa ut och fotografera. Det är din sak att göra, om du tror att det kan bevisa någonting.

Du kommer här med ett påstående som bryter mot all logik och all tidigare erfarenhet. Alltså är det din sak att bevisa det.

Länka till något som verkligen bevisar det du säger. Till dess är det inget annat än struntprat.
Senast redigerad av pewana 2017-12-14 kl. 00:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in