Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Länken fungerar inte men det spelar ingen roll.
På globjorden ligger horisonten ca 5 km bort om du har ögonen 2 meter över marken.
På en platt jord finns ingen horisont, jorden försvinner bort pga dis och dimma. Uttryckt på annat sätt: Horisonten ligger på oändligt avstånd.
Man behöver inte vara fysiker för att inse det. "Perspektiv" kan aldrig få någonting att försvinna bakom horisonten, det hjälper inte att plattjordingarna upprepar detta gång på gång.
Jag har dessutom i hela mitt liv kunnat se en trampbil på 100 meters håll.
Finns ingen horisont? Det är på nästan exakt samma glob vs flat enligt fysiker. Skiljer något marginellt. Kolla länken tidigare idag.
Exemplet med 100 meter, då kameran intill golvet. Längre sträckor så kan du givetvis ha kameran högre, blir samma fenomen. Horisonten inträffar innan kurvationen skulle fått objektet att försvinna. Långt innan.
Höjd, perspektiv, optiska fenomen.
Ta iphonen, ställ den uppochner så du filmar nära marken på en vågrät gata, ta fram trampbilen och trampa. Sedan gör du samma på ny gata som är nästan vågrät men sluttar några cm på 100 meter.
Och så lägger du ut filmen här imorgon så ska vi fortsätta diskussionen. Jag bettar att du försvinner.. och att du försvinner på samma sätt i bägge filmerna.