2017-12-13, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Dovas är numera d-pub vid Fridhemsplan.
Bäst är 40kronor ölen, där slipper du gymnasieungdomar och de som somnar vid borden.

1994: Farouk Cakir och hans två bröder köper Samis krog på Sankt Eriksgatan. Trots att det gått över 15 år sedan en grek vid namn Dovas haft en pizzeria i samma lokal kallar stammisarna fortfarande puben för Dovas, något som bröderna snappar upp. De döper sin nyförvärvade krog till just Dovas.

2008: Imperiet växer. Dovas City öppnar på Sveavägen.

2010: Cemo Özdemir tar över krogen på Sankt Eriksgatan och får via en muntlig överrenskommelse lov att använda namnet vars rättigheter de ursprungliga ägarna håller fast vid.

2011: Cemos bror Ahmet Özdemir öppnar en filial på Hornsgatan 84.

2012: Dovas öppnar på Hantverkargatan. Det är barnen till de ursprungliga ägarna som vill plocka upp stafettpinnen. Men satsningen på den fina Kungsholmsadressen funkar inte.

2013: Efter misslyckandet på Hantverkargatan öppnar i stället Dovas på Ringvägen av David Cakir tillsammans med sin pappa, ursprungsägaren Farouk.

2014: Davids kusin Aram Cakir tar över det klassiska stället Charlie’s på Hornsgatan, 100 meter från Ahmet Özdemirs krog, och döper om det till Dovas.

2016: Ahmet bygger om sitt Dovas på Hornsgatan 84. Nu ska stället heta D-pub klosterkeller. Brorsan Cemo har liknade planer för sin krog på Sankt Eriksgatan men avvaktar en större renovering. Men att någon kommer att kalla det för något annat än just Dovas är tveksamt.
Citera
2017-12-13, 10:52
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
1994: Farouk Cakir och hans två bröder köper Samis krog på Sankt Eriksgatan. Trots att det gått över 15 år sedan en grek vid namn Dovas haft en pizzeria i samma lokal kallar stammisarna fortfarande puben för Dovas, något som bröderna snappar upp. De döper sin nyförvärvade krog till just Dovas.

2008: Imperiet växer. Dovas City öppnar på Sveavägen.

2010: Cemo Özdemir tar över krogen på Sankt Eriksgatan och får via en muntlig överrenskommelse lov att använda namnet vars rättigheter de ursprungliga ägarna håller fast vid.

2011: Cemos bror Ahmet Özdemir öppnar en filial på Hornsgatan 84.

2012: Dovas öppnar på Hantverkargatan. Det är barnen till de ursprungliga ägarna som vill plocka upp stafettpinnen. Men satsningen på den fina Kungsholmsadressen funkar inte.

2013: Efter misslyckandet på Hantverkargatan öppnar i stället Dovas på Ringvägen av David Cakir tillsammans med sin pappa, ursprungsägaren Farouk.

2014: Davids kusin Aram Cakir tar över det klassiska stället Charlie’s på Hornsgatan, 100 meter från Ahmet Özdemirs krog, och döper om det till Dovas.

2016: Ahmet bygger om sitt Dovas på Hornsgatan 84. Nu ska stället heta D-pub klosterkeller. Brorsan Cemo har liknade planer för sin krog på Sankt Eriksgatan men avvaktar en större renovering. Men att någon kommer att kalla det för något annat än just Dovas är tveksamt.

Ta en sväng förbi och se att skylten är utbytt. Folkmun, Dovas - men litar inte på att en kille som letar ett anti-hippt ställe hittar dit.
Citera
2017-12-13, 12:15
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antihipstern
Håller mig helst utanför spärrarna ja, fått det berättat för mig att oftast får man träffa genuina stockholmare där också, än inne i stan.

Ja då är det Pizzeria Juventus i Jakobsberg som gäller. Random Dovas eller Lionbar är som operakällaren i jämförelse. Enda stället jag varit på där man kan se parkbänks alkisar går runt i mysbyxor med foppatofflor. En gång var det en snubbe som hade med sig en egen saccosäck som han satte sig i mitt på golvet och drack öl.
Citera
2017-12-13, 12:34
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Ja då är det Pizzeria Juventus i Jakobsberg som gäller. Random Dovas eller Lionbar är som operakällaren i jämförelse. Enda stället jag varit på där man kan se parkbänks alkisar går runt i mysbyxor med foppatofflor. En gång var det en snubbe som hade med sig en egen saccosäck som han satte sig i mitt på golvet och drack öl.
Hehe ja Juventus i Jakan är riktigt sunkig! Inte riktigt lika sunkig som Sever Inn i Hässelby, men Juventus spelar iaf i samma division! Båda är en blandning av pub, mentalsjukhus, migrationsboende, härbärge och djurpark! Man kan ha jäkligt roligt på sådana ställen bara man själv inte beter sig som en hipster!

Dovas, Lion Bar och Pub 08 känns riktigt lyxiga i jämförelse!

Gillar Juventus Pizzameny! Den sätter nivån för resten av upplevelsen:
https://www.google.se/maps/uv?hl=sv&pb=!1s0x465fa1d8b4b27b73%3A0xc16f742a240f 40a4!2m19!8m1!8b1!16m16!1b1!2m2!1m1!1e1!2m2!1m1!1e 3!2m2!1m1 !1e6!2m2!1m1!1e4!2m2!1m1!1e5!3m1!7e115!4s%2Fmaps%2 Fplace%2Fpizzeria%2Bjuventus%2Bjakobsberg%2F%4059. 4245004%2C17.8387366%2C3a%2C75y%2C299.76h%2C90t%2F data%3D*213m4*211e1*213m2*211sRyMcIs_bp_BiGJ5z7DuJ KA*212e0*214m2*213m1*211s0x465fa1d8b4b27b73%3A0xc1 6f742a240f40a4&imagekey=!1e10!2sAF1QipPvsxpOJeM4Yn jW09COlckNJ93sQVQfxPO2SOBl&sa=X&ved=0ahUKEwi9htG28 4bYAhUKGZoKHbJQAswQpx8IdjAK&activetab=dining-owners
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-12-13 kl. 12:42.
Citera
2017-12-13, 12:48
Bannlyst
Citat:

Haller med, de som hanger dar ar val de som ar portade ifran stallet mittemot SEB, kommer inte ihag vad det heter aven fast jag druckit en del bira dar.
Citera
2017-12-13, 12:53
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Hehe ja Juventus i Jakan är riktigt sunkig! Inte riktigt lika sunkig som Sever Inn i Hässelby, men Juventus spelar iaf i samma division! Båda är en blandning av pub, mentalsjukhus, migrationsboende, härbärge och djurpark! Man kan ha jäkligt roligt på sådana ställen bara man själv inte beter sig som en hipster!

Dovas, Lion Bar och Pub 08 känns riktigt lyxiga i jämförelse!

Gillar Juventus Pizzameny! Den sätter nivån för resten av upplevelsen:
https://www.google.se/maps/uv?hl=sv&pb=!1s0x465fa1d8b4b27b73%3A0xc16f742a240f 40a4!2m19!8m1!8b1!16m16!1b1!2m2!1m1!1e1!2m2!1m1!1e 3!2m2!1m1 !1e6!2m2!1m1!1e4!2m2!1m1!1e5!3m1!7e115!4s%2Fmaps%2 Fplace%2Fpizzeria%2Bjuventus%2Bjakobsberg%2F%4059. 4245004%2C17.8387366%2C3a%2C75y%2C299.76h%2C90t%2F data%3D*213m4*211e1*213m2*211sRyMcIs_bp_BiGJ5z7DuJ KA*212e0*214m2*213m1*211s0x465fa1d8b4b27b73%3A0xc1 6f742a240f40a4&imagekey=!1e10!2sAF1QipPvsxpOJeM4Yn jW09COlckNJ93sQVQfxPO2SOBl&sa=X&ved=0ahUKEwi9htG28 4bYAhUKGZoKHbJQAswQpx8IdjAK&activetab=dining-owners

Det roliga är ju att de inte säljer någon pizza trots att de har en "pizzabagare" dito meny samt en pizzaugn. Den är alltid "trasig". Försökte då beställa en grillbiff med pompa från griffeltavlan. Inte heller det fanns. Vad har ni då att äta? Frågade jag. Rysk gryta fick jag till svar. Stället ägs/drivs av tre ryska tanter 50+ som både dricker öl och dansar till svensk eller rysk schlager medans de jobbar. Den enda musiken de spelar förövrigt.

Nä, ett besök på Juventus är som att åka till en annan planet. En bisarr och på samma gång underbar upplevelse.
Citera
2017-12-13, 13:01
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Haller med, de som hanger dar ar val de som ar portade ifran stallet mittemot SEB, kommer inte ihag vad det heter aven fast jag druckit en del bira dar.

Du tänker på Druvan. Finns inte kvar längre, Kinesen har flyttat dit när Allstar tog över deras gamla lokaler. Men inte ens Druvan kom upp till samma sunk som Juventus. Tyvärr har smågangsterna flyttat in på i princip alla ställen i centrum och dealar knark helt öppet så Jakan har blivit sorgligt på så vis.

Juventus är väl det enda stället man slipper dem på, inte ens de vill synas på det stället och inte jag heller mer än ett par gånger per år.
Citera
2017-12-13, 13:03
Bannlyst
Citat:
Du tänker på Druvan. Finns inte kvar längre, Kinesen har flyttat dit när Allstar tog över deras gamla lokaler. Men inte ens Druvan kom upp till samma sunk som Juventus. Tyvärr har smågangsterna flyttat in på i princip alla ställen i centrum och dealar knark helt öppet så Jakan har blivit sorgligt på så vis.

Juventus är väl det enda stället man slipper dem på, inte ens de vill synas på det stället och inte jag heller mer än ett par gånger per år.

Ja precis, tack, Druvan ja, ah fan stangt...
Citera
2017-12-13, 15:10
Medlem
RCI856645964s avatar
Till skillnad från här på Söder där massa hipster-idioter infiltrerar sunkställena, eftersom de haken är billiga, uppfattas som "sköna" och lite anti, så verkar sunkhaken runt Fridhemsplan vara "genuina", dvs enbart losers och drägg (sagt med ömmande hjärta och en gnutta ironi).
Citera
2017-12-13, 15:59
Medlem
Antihipsterns avatar
Värst vad alla hakar upp sig på ordavalet "sunk". Nåväl, omformulerar mig en aning isåfall och lägger fram det hela som följande istället...

Först och främst, inget behov att ni beskriver deras enkla och miserabla psykologiska profil. Hipstern har idag till skillnad från för 5-6 år sedan, genomgått en minst sagt malign evolution som ännu mer förpestar åtskilliga städer i världen. Ett exempel på denna förvandling är att idag är det inte endast kläder eller utseende som karaktäriserar dem, utan främst dess mentalitet. De finns förövrigt överallt, inom samtliga yrken och offentliga utrymmen där de tar sig an en identitet av något de anser vara trendigt och tilltalande deras brist på en egen identitet. Inte längre vänster/pk kultureliten, utan idag kan det lika vanligt vara priviligerade borgar-brats, spetälska eller kolera. Deras celldelning är en farsot på våra städer och de borde för helvete inte ha rätt att avla. Avskum hela jävla bunten!

För att avsluta.. jag är en spartan som söker spartaner på enkla trevliga hak gärna med historia, vanligt jävla folk från stockholm helt enkelt, dock inga pretentiösa clowner från varesig tv4s eller svts morgonsoffa. Behöver dock inte vara sunkhak med endast falcon på tapp, är åandrasidan allergisk mot ställen som har hundra olika sorters överskattade craftbeer bullshit också, större risk att man råkar på de hippa idioterna har baren man är på endast ipor som sortiment. Skål.
Citera
2017-12-13, 18:44
Medlem
Frimurares avatar
Citat:
Ja då är det Pizzeria Juventus i Jakobsberg som gäller

Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan

Haha, ja, det är riktigt jävla vidrigt, Juventus. Sever Inn är också horribelt.

Några till dig, TS:

Finns Hank's Heaven i Högdalen kvar? I så fall så rekommenderar jag starkt denna oas av vidrigheter. Klientelet lämnar mycket i övrigt att önska, och jag var helt säker på att jag vandrat in på ett mindre kvalitativt härbärge när jag första gången traskade in genom dörren.

Den Glada Kocken i Rissne var också milsvida känt för att vara tvärvidrigt förr i tiden. Jag har inte varit där på ganska många år nu, men förr så var det ett otroligt snuskig skitställe.

Det absolut värsta stället jag haft den tveksamma förmånen att besöka, i alla fall i Sverige, är dock låglivens högborg nummer ett: Hovsjö Krog.

Dra åt helvete, haha! Det brukade vara rena vilda västern där. Fan, sjövilda blattar, moraknivsälskande CP-finnar och alla andra möjliga - och möjliga, måste man tillägga - sorts människor. Det gick inte en kväll utan att det var vev på det stället.

Det var så rysligt oaptitligt att jag på något sätt ändå blev ganska fäst vid detta gudsförgätna skitställe. Förhoppningsvis så har det inte förändrats ett skit sedan och sist var där

Bubblare: Lilla Tuna, Tumba. Jag har aldrig sett så många alkisar på samma plats förr. Det måste ha rört sig om någon slags återföreningsfest för Stockholms A-lagare. Jag har inte satt min fot där sedan dess.
Citera
2017-12-13, 19:30
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antihipstern
Värst vad alla hakar upp sig på ordavalet "sunk". Nåväl, omformulerar mig en aning isåfall och lägger fram det hela som följande istället...

Först och främst, inget behov att ni beskriver deras enkla och miserabla psykologiska profil. Hipstern har idag till skillnad från för 5-6 år sedan, genomgått en minst sagt malign evolution som ännu mer förpestar åtskilliga städer i världen. Ett exempel på denna förvandling är att idag är det inte endast kläder eller utseende som karaktäriserar dem, utan främst dess mentalitet. De finns förövrigt överallt, inom samtliga yrken och offentliga utrymmen där de tar sig an en identitet av något de anser vara trendigt och tilltalande deras brist på en egen identitet. Inte längre vänster/pk kultureliten, utan idag kan det lika vanligt vara priviligerade borgar-brats, spetälska eller kolera. Deras celldelning är en farsot på våra städer och de borde för helvete inte ha rätt att avla. Avskum hela jävla bunten!

För att avsluta.. jag är en spartan som söker spartaner på enkla trevliga hak gärna med historia, vanligt jävla folk från stockholm helt enkelt, dock inga pretentiösa clowner från varesig tv4s eller svts morgonsoffa. Behöver dock inte vara sunkhak med endast falcon på tapp, är åandrasidan allergisk mot ställen som har hundra olika sorters överskattade craftbeer bullshit också, större risk att man råkar på de hippa idioterna har baren man är på endast ipor som sortiment. Skål.
Broder.. Med all respekt..Hipstern är som en bakterieinfektion! Den infekterar fler och fler områden, inte bara genom kroppslig kontakt utan numera även genom luftburna vägar varav de främsta smittovägarna heter Facebook och Instagram! Om en hipster skriver något positivt om ett ställe så följer resten av fårskocken efter! Månget trevligt hak har blivit förstört på detta vis!!
Vanliga hederliga festställen/kvarterskrogar som förut var smittofria har nu börjat att bli infekterade av dessa skäggmuppar och clownkvinnor prydda med sotarmössor, fejkglasögon och annat trams!! Sunkkrogarna och lyxkrogarna hör därför till de få smittofria ställen som finns kvar, så det är inte konstigt att vi hipsterhatare nämner dessa fristäder i tråden!!

För en god bit mat i garanterat hipsterbefriad och samtidigt inte översunkig atmosfär så rekommenderas "Greens Bar" i Sumpan. Bra planka där, och dessutom så är killarna som driver stället hårdrockare!
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-12-13 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in