2017-12-13, 18:39
Medlem
fluffypuffys avatar
Tack för alla svar!

18km kanske är en onödigt lång sträcka?
Det finns en passande plats som jag skulle kunna nå från platsen där jag har tillgång till el som är ca 11km över sjön istället.

Tanken är att vinna över horisontens begränsning genom objektivets zoom-förmåga, kombinerat med att utföra experimentet i mörker och en extremt stark ljuskälla som motpol, blinkandes för att försöka lyckas finna den i gluggen.

Kurvaturen gör såklart detta omöjligt, men tanken är att försöka ändå.

Vilket resultat som går att uppnå vågar jag inte sia om, men varför inte göra ett eget experiment på tesen?

Jag kommer filma resultatet och vad jag (inte) lyckas uppnå.

Återkommer med resultat
Citera
2017-12-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Tack för alla svar!

18km kanske är en onödigt lång sträcka?
Det finns en passande plats som jag skulle kunna nå från platsen där jag har tillgång till el som är ca 11km över sjön istället.

Tanken är att vinna över horisontens begränsning genom objektivets zoom-förmåga, kombinerat med att utföra experimentet i mörker och en extremt stark ljuskälla som motpol, blinkandes för att försöka lyckas finna den i gluggen.

Kurvaturen gör såklart detta omöjligt, men tanken är att försöka ändå.

Vilket resultat som går att uppnå vågar jag inte sia om, men varför inte göra ett eget experiment på tesen?

Jag kommer filma resultatet och vad jag (inte) lyckas uppnå.

Återkommer med resultat

Spännande.

Bara för att förtydliga, enligt den här https://www.metabunk.org/curve/ om jag räknar på 11km, så borde du alltså behöva ha ljuskällan 4,3m högt upp för att kunna se den. Om man räknar på att du mäter ifrån 1m höjd och att ljuskällan också är på 1m. Som ett exempel.
Senast redigerad av tlk00 2017-12-13 kl. 18:46.
Citera
2017-12-13, 18:46
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlk00
Spännande.

Bara för att förtydliga, enligt den här https://www.metabunk.org/curve/ så borde du alltså behöva ha ljuskällan 16m högt upp för att kunna se den. Om man räknar på att du mäter ifrån 1m höjd och att ljuskällan också är på 1m.

Det är alltså en bra start på höjd för att finna ljuset, och därefter successivt sänka ljuskällan, då den bör försvinna under kurvaturen.

Jag kommer applicera denna metod när jag gör experimentet. Tack!
Senast redigerad av fluffypuffy 2017-12-13 kl. 18:48.
Citera
2017-12-13, 18:47
Medlem
Citat:
Det är alltså en bra start på höjd för att finna ljuset, och därefter successivt sänka ljuskällan, då den bör försvinna under kurvaturen.

Jag applicera denna metod när jag gör experimentet. Tack!

Jag redigerade inlägget, räknade på 18km först.
Citera
2017-12-13, 19:22
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Jag redigerade inlägget, räknade på 18km först.

Tack! Ca 5m höjd på ljuskällan är praktiskt genomförbart, 16m hade varit knivigare
Citera
2017-12-13, 19:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Spännande.

Bara för att förtydliga, enligt den här https://www.metabunk.org/curve/ om jag räknar på 11km, så borde du alltså behöva ha ljuskällan 4,3m högt upp för att kunna se den. Om man räknar på att du mäter ifrån 1m höjd och att ljuskällan också är på 1m. Som ett exempel.

Nej det blir 3,4 meter med normal refraktion.
Men nu är det kallt så sannolikt är refraktionen ännu större.
Citera
2017-12-13, 19:36
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det blir 3,4 meter med normal refraktion.
Men nu är det kallt så sannolikt är refraktionen ännu större.

Jag kommer börja med ljuskällan på 5m höjd, och under experimentets gång sänka lampan en meter i taget.

En onödigt stark bygglampa som genererar 4400 lumen samt ett sigma 200-500mm objektiv är vad jag har till hands utan att spendera pengar. Bör räcka hoppas jag?
Citera
2017-12-13, 20:01
Medlem
FyraTorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Båtens underdel försvinner inte under horisonten om ytan skulle vara platt. Annars är det rätt att horisonten syns på ungefär samma ställe i höjdled oberoende av om jorden är rund eller platt.

Jo de försvinner på samma sätt.

Två golv.

Golv 1) vågrätt 100meter långt.
Golv 2), 100 meter golv med kurvation (samma som jorden).

Sätt kameror på golvet i ena änden på de bägge golven. Sedan sätter du dig i din trampbil och trampar bort från kameran och filmar.

När du tittar på de bägge filmerna kommer du upptäcka att du inte syns vid 100 meter på någon av filmerna. Du kommer också upptäcka att du försvann på samma sätt i bägge filmerna.

Sedan gör du om experimentet fast med 10.000 meter golv och en och en megalastbil. Samma här flat vs kurvation, och du får samma resultat. Du försvinner på samma sätt ungefär samtidigt.

Horisonten är nästan samma på flat som glob och beter sig samma, beror på perspektivet, vilken höjd ögat/kameran har.

Du kan ex aldrig avgöra flat eller glob genom att mäta mot någon horisont som vissa här upprepat i många hundra inlägg.

http://www.askamathematician.com/201...ge-the-answer/
Citera
2017-12-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn

Två golv.

Sätt kameror på golvet i ena änden på de bägge golven. Sedan sätter du dig i din trampbil och trampar bort från kameran och filmar.

När du tittar på de bägge filmerna kommer du upptäcka att du inte syns vid 100 meter på någon av filmerna. Du kommer också upptäcka att du försvann på samma sätt i bägge filmerna.

Sedan gör du om experimentet fast med 10.000 meter golv och en och en megalastbil. Samma här flat vs kurvation, och du får samma resultat. Du försvinner på samma sätt ungefär samtidigt.

Horisonten är nästan samma på flat som glob och beter sig samma, beror på perspektivet, vilken höjd ögat/kameran har.

Du kan ex aldrig avgöra flat eller glob genom att mäta mot någon horisont som vissa här upprepat i många hundra inlägg.

Länken fungerar inte men det spelar ingen roll.
På globjorden ligger horisonten ca 5 km bort om du har ögonen 2 meter över marken.
På en platt jord finns ingen horisont, jorden försvinner bort pga dis och dimma. Uttryckt på annat sätt: Horisonten ligger på oändligt avstånd.
Man behöver inte vara fysiker för att inse det. "Perspektiv" kan aldrig få någonting att försvinna bakom horisonten, det hjälper inte att plattjordingarna upprepar detta gång på gång.
Jag har dessutom i hela mitt liv kunnat se en trampbil på 100 meters håll.
Senast redigerad av pewana 2017-12-13 kl. 20:23.
Citera
2017-12-13, 20:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag kommer börja med ljuskällan på 5m höjd, och under experimentets gång sänka lampan en meter i taget.

En onödigt stark bygglampa som genererar 4400 lumen samt ett sigma 200-500mm objektiv är vad jag har till hands utan att spendera pengar. Bör räcka hoppas jag?

Tvivlar faktiskt på det, 11km är väldigt långt. Ljuset minskar med kvadraten på avståndet.
Och 4400 lumen säger inte ett dugg om du inte känner till spridningsvinkeln på ljuset.

Om de 4400 lumen är rundstrålande så får du på 1m avstånd 4400/4π1^2 = 360 lux
Och på 10000 meters avstånd 4400/4π10000^2 = 0,000003 lux.
Dvs ljuset är 100 miljoner gånger svagare på 10km avstånd jämfört med en meter från lampan.
Och ovan siffror är i vakuum. Räknar du med fukt, dis och föroreningar så är skillnaden ännu större.
Citera
2017-12-13, 20:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn

Två golv.

Nej de försvinner självklart inte på samma sätt.
Har du ett helt plant golv är det inget som hindrar ljuset på sin väg, du kan dra en obruten linje från nedre delen av lastbilen till dina ögon.

Vad menar du det är som hindrar ljuset från nedre halvan av lastbilen att komma fram? Det finns inga hinder i vägen.

Förklara vad som hindrar ljuset från den nedre delen av huset att nå kameran.
https://dl0.creation.com/articles/p116/c11646/toronto.gif
Senast redigerad av madtop 2017-12-13 kl. 20:34.
Citera
2017-12-13, 20:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Aha, är det "Hidden=" resultatet du syftar på? Isf förstår jag, men då till min andra fråga.

Hur många sådana här "curvature calculators" finns det? Och finns det flera, är väl frågan sen vilken som är korrekt..
Det finns bara en formel, om man bestämmer sig för vilken av jordens radier man vill använda. Oftast används medelradien 6371 km. Problemet är refraktionen, som gör att ljuset bryts i atmosfären. Den varierar med vädret, den här kalkylatorn tar en standard (genomsnittlig?) refraktion med i beräkningen, men den visar också resultatet utan refraktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in