Citat:
Ursprungligen postat av
aremak
Nu ger jag dig ett råd du inte vill ha, sparkonto med insättningsgaranti ex SBAB. Jag vänder tillbaks frågan. Varför vill du inte vara exponerad mot SEK? Om inte staten klarar att leva upp till insättningsgarantin via sin egen bank upplever du helt andra problem än att dina pengar är borta.
Tack för ditt svar.
Jag är helt enig med dig att i det fall svenska staten inte klarar av att upprätthålla den sk insättningsgarantin så finns det sannolikt andra bekymmer att rikta fokus på. De likvider jag har ligger faktiskt på ett konto hos just SBAB . Ett probleme är den låga räntan som gör att inflationen ligger och naggar på kapitalet detta gäller sannolikt även för sparkonton med andra valutor oxå.
Jag efterfrågar helt enkelt andra lika "säkra" alternativ men som inte är i SEK. Detta beror på att jag, i min konspiratoriska hjärna, har fantiserat ihop ett scenario där SEK inom en överskådlig framtid kommer tappa i värde realtivt andra Fiat valutor/tillgångslag. Detta är som sagt en produkt av min subjektiva fantasi och inget annat.
Återigen tack för ditt svar och motivering.