• 1
  • 2
2017-12-04, 20:21
Medlem
Hallå rikemän och fattighjon!

Ponera att man sitter på ett blygsamt kapital, förvärvat till stor del genom slit och släp men även genom lyckade investeringar. Läget som sådant gör att man inte vill vara exponerad vare sig mot börsen(globalt och lokalt) och ej heller mot den lokala valutan (SEK) samt fastighetsmarknaden. Hur säkrar man sina likvida tillgångar bäst utan att dessa äts upp av inflation.

Guld,räntefonder i annan valuta, kryptovaluta, konserver och vapen, investering i sitt eget humankapital (utbildning) ???

Vad förslår ni att lägga en mindre summa pengar, för sakens skull säg 100-500 k SEK.

Alla förslag är välkomna (det finns inga dumma idéer bara dumma människor) dock så skulle det uppskattas om förslaget följs av någon slags motivering.

Exemplen jag gav ovan får givetvis oxå föreslås men motivera varför det ena skulle vara bättre/säkrare än det andra.

Hit me boys,girls och allt däremellan!
Citera
2017-12-04, 22:03
Medlem
Nu ger jag dig ett råd du inte vill ha, sparkonto med insättningsgaranti ex SBAB. Jag vänder tillbaks frågan. Varför vill du inte vara exponerad mot SEK? Om inte staten klarar att leva upp till insättningsgarantin via sin egen bank upplever du helt andra problem än att dina pengar är borta.
Citera
2017-12-04, 22:42
Medlem
Köp TLT från Avanza eller något.
Citera
2017-12-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Nu ger jag dig ett råd du inte vill ha, sparkonto med insättningsgaranti ex SBAB. Jag vänder tillbaks frågan. Varför vill du inte vara exponerad mot SEK? Om inte staten klarar att leva upp till insättningsgarantin via sin egen bank upplever du helt andra problem än att dina pengar är borta.

Tack för ditt svar.

Jag är helt enig med dig att i det fall svenska staten inte klarar av att upprätthålla den sk insättningsgarantin så finns det sannolikt andra bekymmer att rikta fokus på. De likvider jag har ligger faktiskt på ett konto hos just SBAB . Ett probleme är den låga räntan som gör att inflationen ligger och naggar på kapitalet detta gäller sannolikt även för sparkonton med andra valutor oxå.

Jag efterfrågar helt enkelt andra lika "säkra" alternativ men som inte är i SEK. Detta beror på att jag, i min konspiratoriska hjärna, har fantiserat ihop ett scenario där SEK inom en överskådlig framtid kommer tappa i värde realtivt andra Fiat valutor/tillgångslag. Detta är som sagt en produkt av min subjektiva fantasi och inget annat.
Återigen tack för ditt svar och motivering.
Citera
2017-12-05, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Köp TLT från Avanza eller något.

Bemödar du dig inte med att motivera ditt förslag så avstå gärna från att svara helt
Citera
2017-12-05, 12:06
Medlem
Om du inte tror på valutan borde iaf 10% av ditt kapital läggas i guld tycker jag, antingen i en ETF typ iShares comex gold trust, eller, eftersom du är en konspirationmänniska köpa fysiskt guld.
Citera
2017-12-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Bemödar du dig inte med att motivera ditt förslag så avstå gärna från att svara helt

Men putte lille, du ville ha förslag som inte var aktier, inte var i svenska kronor och då föreslog jag TLT som är amerikanska 20+ obligationer i USD. Behövs det någon mer info? Jag vet inte hur din portfölj ser ut i övrigt men ge mig tillgång till den så ska jag säga vad du ska göra.
Citera
2017-12-05, 19:47
Medlem
Lägg några procent av pengarna på konserverad mat också. Köp en blandning av olika sorters konserver: ravioli, skinka, grönsaker, tonfisk, bönor med mera.

Motivering: mat kan ätas.
Citera
2017-12-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Om du inte tror på valutan borde iaf 10% av ditt kapital läggas i guld tycker jag, antingen i en ETF typ iShares comex gold trust, eller, eftersom du är en konspirationmänniska köpa fysiskt guld.

Tack, jag har i dagsläget ca 8% av mina tillgångar i fysiskt guld. Smått skeptisk till pappersguld. Men tack för ditt tips.
Citera
2017-12-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Men putte lille, du ville ha förslag som inte var aktier, inte var i svenska kronor och då föreslog jag TLT som är amerikanska 20+ obligationer i USD. Behövs det någon mer info? Jag vet inte hur din portfölj ser ut i övrigt men ge mig tillgång till den så ska jag säga vad du ska göra.

Tack för ett bra tips. Jag menade inte att vara dryg i mitt förra svar även om det kunde tolkas så. Jag har en del i räntefonder för både $ och €. Dock inte TLT, vad får dig att rekommendera detta?
Citera
2017-12-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Lägg några procent av pengarna på konserverad mat också. Köp en blandning av olika sorters konserver: ravioli, skinka, grönsaker, tonfisk, bönor med mera.

Motivering: mat kan ätas.

Klockrent svar. Har frystorkade mat i garderoben för ett inköps pris av ca 10' SEK.
Kanske blir till att köpa lite mer så småningom men just nu är jag intresserad av tillgångar som kan omsättas/säljas snabbt utan ett apokalyptiskt scenario.
Citera
2017-12-11, 19:35
Medlem
I torsdags förra veckan pytsade jag in ca 30% av mina sek i räntefond för euro och ca 20 % i dollar på valutakonto. Kändes helt ok när kronan försvagades under förmiddagen. Jag tror tyvärr att vi inte sett slutet på kronförsvagingen än på långa vägar så fortsatta tips och förslag uppskattatas 😊
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in