2017-12-11, 16:34
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ser att du inte har en susning om det nordkoreanska civilsamhället men det är ju å andra sidan inte ovanligt. Om du går omkring med vanföreställningen att det är en liten klick välmående runt Kim som styr landet så visst. Jag däremot tror att det koreanska samhället i allra högsta grad är ett klansamhälle då det är den vanligaste samhällsstrukturen på vår jord.
Lönnmördar man sina egna bröder i klansamhällen?

Citat:
Men tala om för mig var en invasion av Väst och USA varit lyckad efter WWII och som har bringat ordning och reda till den utsatta staten.
För att inga amerikanska presidenter har VELAT vinna något krig! De har hållit tillbaka sina Mad Dogs. Som när general Douglas MacArthur under (första) koreakriget beslöt om kärnvapenbombning av Kina, men president Truman dömde många miljoner nordkoreaner till svältdöd och tortyrdöd under resten av hela deras liv och under resten av deras barns liv och nu under resten av deras barnbarns liv. Tiotals miljoner plågade i Nordkoreas koncentrationsläger. För att president Truman, och alla hans efterföljare till Hussein Obama, är misslyckade fegisar som skiter i andras olycka!

Om Trump vill vinna win win win, så kan han göra det mycket enkelt, eftersom USA är så totalt överlägset resten av världen i handlingsförmåga.

Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag estimerar 72 timmar, sedan imploderar hela systemet.
Nåja, den som prickade in på 72 timmar när att Berlinmuren skulle falla, blev aldrig född. Andra kommer att försöka fördröja, andra att hinna före, andra försöka blanda in nån ytterligare part o.s.v. Det blir lätt en röra. Det första som upphör att fungera är statens egna mekanismer. Ingen lyssnar på dess propaganda, ingen bryr sig om deras order eller titlar. Staten upphör att existera. Dess gamla parasiter kommer att gasas ihjäl som den ohyra den är.
Citera
2017-12-11, 17:04
Medlem
Citat:
Kina förbereder sig för stora massflykter från Nordkorea.

Enligt The New York Times idag,
så förbereder Kina flyktingläger, i flera städer i kommunen Changbai i provinsen Jilin vid gränsen till Nordkorea.

Detta på grund av att man anser den senaste tiden blivit allt mer instabil i Nordkorea.

Man fruktar att stora massflykting strömmar skall välla in över Tumen floden, vid en kollaps av Nordkorea.

Uppgifterna är ej bekräftade från officiellt håll, men har tydligen läckt ut från ett dokument via det statliga telekommunikations bolaget. Lokala representanter i området verkar "Kryptiska" i ärendet.

https://www.nytimes.com/2017/12/11/world/asia/china-north-korea-border.html

Om uppgifterna i artikeln är riktiga så visar det att Kina tar riktigt allvarligt på den nuvarande situationen.
I artikeln står det även om en lokal kinesisk tidning som ger råd om kärnnedfallssanering
Citera
2017-12-11, 17:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

För att inga amerikanska presidenter har VELAT vinna något krig! De har hållit tillbaka sina Mad Dogs. Som när general Douglas MacArthur under (första) koreakriget beslöt om kärnvapenbombning av Kina, men president Truman dömde många miljoner nordkoreaner till svältdöd och tortyrdöd under resten av hela deras liv och under resten av deras barns liv och nu under resten av deras barnbarns liv. Tiotals miljoner plågade i Nordkoreas koncentrationsläger. För att president Truman, och alla hans efterföljare till Hussein Obama, är misslyckade fegisar som skiter i andras olycka!

Om Trump vill vinna win win win, så kan han göra det mycket enkelt, eftersom USA är så totalt överlägset resten av världen i handlingsförmåga.

Nåja, den som prickade in på 72 timmar när att Berlinmuren skulle falla, blev aldrig född. Andra kommer att försöka fördröja, andra att hinna före, andra försöka blanda in nån ytterligare part o.s.v. Det blir lätt en röra. Det första som upphör att fungera är statens egna mekanismer. Ingen lyssnar på dess propaganda, ingen bryr sig om deras order eller titlar. Staten upphör att existera. Dess gamla parasiter kommer att gasas ihjäl som den ohyra den är.
Ja du, du vet inte mycket du. Så här: när jag bodde i England för 15-20 år sedan camperade jag tillsammans med sydkoreaner i ett hus under tre års tid. Jag var t.o.m. tillsammans med en av tjejerna som bodde där. Så jag vill påstå att jag har en inblick i koreanska traditioner och framförallt det sydkoreanska samhället vilket egentligen har stora strukturella och traditionella likheter med det nordkoreanska trots naturligtvis skillnader i levnadsstandard. Det koreanska samhället står ganska långt i från det liberala västsamhället som vi lever i. Det är ett utpräglat klassamhälle med en väldigt gammaldags syn på saker och ting. Det "förhållandet" jag hade med den koreanska tjejen var synnerligen märkligt. What happens in England, stays in England ungefär och var omgärdat med mycket hysch-hysch och andra konstigheter. Därhemma väntade bortgiftning med en utvald partner. Ett klansamhälle helt enkelt.

Så det sydkoreanska samhället är så långt bort från ett modernt samhälle som vi känner till det, och med vetskap att det nordkoreanska samhället är en spegelbild vill jag hävda att du inte har en aning om vad du pratar om helt enkelt.
Citera
2017-12-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Ja, jag kanske har fel på några timmar då.

I alla fall, när kollapsen väl börjar, går det fort, mycket fort.

Kina förbereder sig för enorma strömmar av flyktingar, och den stora frågan är, vad gör eliten och nomenklaturan,
när kollapsen väl börjar. Deras agerande kommer vara avgörande för hur utdraget scenariot blir.

Det är svårt att bedöma om desperationen blir så kraftig att, "Elitstyrkorna" urskiljningslöst massmördar
sina egna, oavsett Songbun, eller om dom lugnt och stilla går över gränsen i både syd,
och till Kina samt den lilla gränsen till Ryssland i norr.

De flesta på landsbygden kommer inte att kunna ta sig någonvart, om inte evakueringshjälp sätts in snabbt, om den sätts in öht. Det bästa är nog att dom förblir i sina hembyar och inväntar humanitär hjälp.

Många kommer säkert att bli omhändertagna av US trupper också, då kanske det blir annat ljud i skällan.
"Yankee Go Home" förbyts till ett "Yankee Please Stay"!

Något DDR - BRD scenario tror jag inte vi får bevittna, förutsättningarna här är totalt annorlunda.
Citera
2017-12-11, 17:53
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ja, jag kanske har fel på några timmar då.

I alla fall, när kollapsen väl börjar, går det fort, mycket fort.

Kina förbereder sig för enorma strömmar av flyktingar, och den stora frågan är, vad gör eliten och nomenklaturan,
när kollapsen väl börjar. Deras agerande kommer vara avgörande för hur utdraget scenariot blir.

Det är svårt att bedöma om desperationen blir så kraftig att, "Elitstyrkorna" urskiljningslöst massmördar
sina egna, oavsett Songbun, eller om dom lugnt och stilla går över gränsen i både syd,
och till Kina samt den lilla gränsen till Ryssland i norr.

De flesta på landsbygden kommer inte att kunna ta sig någonvart, om inte evakueringshjälp sätts in snabbt, om den sätts in öht. Det bästa är nog att dom förblir i sina hembyar och inväntar humanitär hjälp.

Många kommer säkert att bli omhändertagna av US trupper också, då kanske det blir annat ljud i skällan.
"Yankee Go Home" förbyts till ett "Yankee Please Stay"!

Något DDR - BRD scenario tror jag inte vi får bevittna, förutsättningarna här är totalt annorlunda.
Jämför med andra världskrigets slutskede, när tiotals miljoner civila under bara några månader flydde tusentals kilometer västerut för livet undan PK:s folkmord. Skillnaden är att i Nordkorea bor färre än 2% av Kinas befolkning.

Fatta att migration uteslutande beror på invandringslandet, aldrig på något sätt på utvandringslandet. Om Sydkorea stänger sina gränser så har de noll immigration helt oavsett vad som händer i världen. Immigration är alltid helt frivilligt självvalt. Om Sydkorea inte väljer immigration, så slipper de det. Nordkorea har ingen möjlighet alls att påverka det.

Vidare är nordkoreanerna sjuka och svultna och helt oinformerade om omvärlden. Så om en bomb slår ned i en bunker i närheten tror du att familjen Chun då kommer att börja vandra söderut? Nonsens! Nordkoreanerna vet inte hur att fly. Och de behöver inte fly. Sydkorea kan släppa ned matpaket över byar så att de äntligen får äta sig mätta för första gången på tre generationer! Och sen sätter man igång återuppbyggnaden därifrån.

Världens största armé (Sydkoreas) ockuperar Nordkorea med 1:3 soldat:civil. Bagdad Kim är den som håller ut till sist, så klart, men man låter Kims koncentrationslägerfångar vakta på honom i det som tidigare var deras cell. Alla kommunister i Nordkorea ska bli koncentrationslägerfångar vaktade på av sina f.d. offer, nu deras eviga plågoandar! Jag tror att lätt 100 gånger fler nordkoreaner kommer att avrättas för grova brott efter att Syd ockuperat Nord, än antalet som kommer att avlida under själva totalkapitulationen som sker nästan helt utan strid efter att USA bombat bort Kim och alla hans patetiska skrotkärnvapenraketer.
Citera
2017-12-11, 17:59
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Jo, den frågan ställde jag många gånger, och fick oftast, (inte alltid) det hjärntvättade och programmerade svaret,
"USA mördar ju alla - Har Du varit i USA, blev Du inte mördad där osv".
Dom har inte kunnat följa eller bevaka utvecklingen i världen, under dryga 60 år, utan har blivit vaccinerade av regimen, att uttrycka sig så.

De kanske har bra minne. 50-talet är inte speciellt längesen.
Jag kan inte se en enda anledning till varför de skulle förlåta att ett folk från andra sidan jorden kommer dit och härjar helt oprovocerat.
Citera
2017-12-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Om uppgifterna i artikeln är riktiga så visar det att Kina tar riktigt allvarligt på den nuvarande situationen.
I artikeln står det även om en lokal kinesisk tidning som ger råd om kärnnedfallssanering

Jag såg alldeles nyss på en Kinesisk CCTV Engelskspråkig.
Ja, det verkar vara "Hett" ämne nu, det var mycket snack om kärnvapennedfall och förberedelser,
för att något kan hända vid Nordkorea gränsen.
Citera
2017-12-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
De kanske har bra minne. 50-talet är inte speciellt längesen.
Jag kan inte se en enda anledning till varför de skulle förlåta att ett folk från andra sidan jorden kommer dit och härjar helt oprovocerat.

Svag retorik, igen!

Vietnameserna har enligt Din logik, ett sämre minne!!

Vilken klok kommentar!!
Citera
2017-12-11, 18:30
Medlem
paras0nics avatar
https://www.youtube.com/watch?v=u4hgyGkIw9s

North Korean Defector: Explaining The Video

Man vet att man bor i ett bra land när man är villig att riskera sitt liv för att lämna det.
Citera
2017-12-11, 19:23
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Svag retorik, igen!

Vietnameserna har enligt Din logik, ett sämre minne!!

Vilken klok kommentar!!

Vietnameserna kanske inte fick lika stor mängd napalm, digerdöd, anthrax, kolera, botulism och annat gott och blandat som amerikanerna hade att bjuda på, eller så kanske de har sämre minne eller lättare att förlåta eller så vill de också släppa en fusionsbomb på Washington.

Det är svårt för oss att veta eftersom krigsbrott är sådant som stormakterna skyfflar undan med propaganda och censur.
Citera
2017-12-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vietnameserna kanske inte fick lika stor mängd napalm, digerdöd, anthrax, kolera, botulism och annat gott och blandat som amerikanerna hade att bjuda på, eller så kanske de har sämre minne eller lättare att förlåta eller så vill de också släppa en fusionsbomb på Washington.

Det är svårt för oss att veta eftersom krigsbrott är sådant som stormakterna skyfflar undan med propaganda och censur.

Vad skulle Du säga om Du träffar en Nordkorean om 10 år, och denne sade, "Tack USA, för att Ni befriade oss, tänk om vi hade vetat, hur det verkligen låg till".
Citera
2017-12-11, 23:55
Medlem
I dag bekräftade Sydkorea att ytterligare 20 organisationer och företag samt 12 bersoner beläggs med restriktioner, I huvudsak ekonomirelaterade företag.

Enligt många uppgifter har situationen dramatiskt försämrats den senaste tiden, 70% av befolkningen svälter, jag tycker uppriktigt synd om dem. Gör något åt den vidriga regimen nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in