2017-12-11, 03:40
Medlem
Hejhej

För ett tag sen startade jag en tråd om att jag har fått kryp i min lägenhet som snart gör mig galen. I samband med att jag sökte efter effektiva gifter för att döda äcklen så skrev någon något i stil med att jag borde hoppa över kemikalier och istället köra med ångmaskin. För att vara ärlig så visste jag inte ens vad en ångmaskin var och fortfarande förstår mig inte riktigt på den maskinen då jag förstår sånt främst genom att se men har inte kunnat hitta något på youtube.

Direkt efter jag hörde om att de kan döda kryp, fick jag även tips om att man kan använda den för att lättare riva ner tapeter och förbereda för nya tapeter.

Jag är så trött på krypen så det hade aldrig varit ett alternativ att hoppa över kemikalierna och bara nöja sig med ångmaskin, men som en extra komplettering till kemikalierna så absolut.

Det är så att jag var så trött på hela min oerhört äckliga och gamla lägenhet att jag nu rivit ner allt, ska
snart ta bort även golv och tapeter och börja med allt nytt från botten.

Då tänkte jag att det vore ju grymt att köra med båda ångmaskin och kemikalierna när jag nu trots allt ska renovera hela lägenheten så det blir ordentligt gjort hela renoveringen.

Jag har kollat på hur mycket det kostar att hyra och det kostar 1000 + att hyra en ångmaskin över en
helg som jag trots allt kommer att behöva (https://www.bimo.se/category/hyra-mattvatt-och-angmaskin). Men jag undrar om det kan duga lika mycket med någon av de nedanstående?

Till skillnad från hyresmaskinerna så kan man fortsätta använda den till annat efter renoveringen och när man vill så säljer man den

https://www.ellos.se/karcher/angtvatt-sc1/1017923?
extcmp=01_SE_SEM_G4&LGWCODE=1017923;86922;4797&gcl id=CjwKCAiA07PRBRBJEiwAS20SIGJSx3Qopm51hxiMDZAVmmw e8hIn4p-oFsKBdHAO9LtGRSa0ObrBmRoC8tEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds& dclid=CPfkg57XgNgCFRKEmgodrgkL8Q

Här är en till
https://bolist.se/produkt/angtvatt-sc3-karcher-max-35-bar/?article=4039784959521&gclid=CjwKCAiA07PRBRBJEiwAS 20SIO1I86HBYAclsCAwYZUKmQCo5aekjEWTLz03baWSvQAcq3I KZQVApxoCl_wQAvD_BwE

Här är ännu en
https://www.clasohlson.com/se/Tapetborttagare-Cocraft-HW2000/40-7022?gclid=CjwKCAiA07PRBRBJEiwAS20SIPLiq2ApwZl9pMY wTvgfn9Rl0w80q_GoL_6EYxSPTAqsoI0ual0QMhoC4HEQAv D_BwE

Här är en till https://www.bauhaus.se/karcher-handhallen-angtvatt-sc1.html

Ja, synpunkter, erfarenheter? Och allt annat ni tänker på som kan ha koppling till trådens ämne?

Vad kan ångmaskin användas till vardags?
Allt ni vill dela med er om ångmaskin kopplat till renovering/kryp/renhet vore kanon.
Tack på förhand!
Senast redigerad av Aza00 2017-12-11 kl. 03:50.
Citera
2017-12-11, 06:39
Medlem
borrizs avatar
Se till att skaffa ett textilvårdsmunstycket som till Kärchern, då kan du stryka kläderna medan de hänger kvar på galgen. Detta kanske låter banalt, men då kan du har nytta av din ångtvätt när du har renoverat färdigt.
Citera
2017-12-11, 13:32
Medlem
Försök att vara lite systematisk.
Först: Vad är det för kryp?
Sedan: Du måste anmäla förekomsten av ohyra till hyresvärden om det är en hyreslägenhet, eller till styrelsen om du bor i en bostadsrättslägenhet.

De flesta fastighetsägare har försäkringar som täcker sanering av ohyra. Det innebär att du måste ställa lägenheten till förfogande för sanering.
Citera
2017-12-11, 19:28
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Du måste anmäla förekomsten av ohyra till hyresvärden om det är en hyreslägenhet, eller till styrelsen om du bor i en bostadsrättslägenhet_De flesta fastighetsägare har försäkringar som täcker sanering av ohyra. Det innebär att du måste ställa lägenheten till förfogande för sanering.
Helt rätt!

Klarar inte Anticimex att slå ihjäl ohyran, så kan du ånga på så mycket du vill..

Eu bör flagga upp detta så snart som möjligt ts, ju mer du väntar ju större är sannolikheten att ohyran sprider sig till andra lägenheter.
Citera
2017-12-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Försök att vara lite systematisk.
Först: Vad är det för kryp?
Sedan: Du måste anmäla förekomsten av ohyra till hyresvärden om det är en hyreslägenhet, eller till styrelsen om du bor i en bostadsrättslägenhet.

De flesta fastighetsägare har försäkringar som täcker sanering av ohyra. Det innebär att du måste ställa lägenheten till förfogande för sanering.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Helt rätt!

Klarar inte Anticimex att slå ihjäl ohyran, så kan du ånga på så mycket du vill..

Eu bör flagga upp detta så snart som möjligt ts, ju mer du väntar ju större är sannolikheten att ohyran sprider sig till andra lägenheter.

En bajsnödig styrelse tänker jag inte blanda in, men andra förslag mottages gärna. Kan inte ni svara på frågorna i tråden?
Citera
2017-12-12, 06:34
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aza00
En bajsnödig styrelse tänker jag inte blanda in, men andra förslag mottages gärna. Kan inte ni svara på frågorna i tråden?

Jag hade satsat på kvalitet och möjligheten att använda "ångpannan" till andra saker än just tapetborttagning.
En premiumprodukt som Kärcher-maskin hade därför varit mitt alternativ.
https://www.kaercher.com/se/home-garden/aangtvaettar.html

Skall vi gå över till det allvarliga?
Nu är det så att du som medlem är skyldig att underhålla lägenheten och att snarast anmäla till styrelsen (som får vara hur bajsnödig som helst) att du fått ohyra, ingår i denna skyldighet.

Styrelsen är skyldig att teckna en försäkring mot ohyra för fastigheten och förr eller senare så kommer den obekämpade ohyran att spridas till dina grannar.
För dig personligen så kan det gå så långt att du mister lägenheten (rent tekniskt blir du utesluten).
Citera
2017-12-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag hade satsat på kvalitet och möjligheten att använda "ångpannan" till andra saker än just tapetborttagning.
En premiumprodukt som Kärcher-maskin hade därför varit mitt alternativ.
https://www.kaercher.com/se/home-garden/aangtvaettar.html

Skall vi gå över till det allvarliga?
Nu är det så att du som medlem är skyldig att underhålla lägenheten och att snarast anmäla till styrelsen (som får vara hur bajsnödig som helst) att du fått ohyra, ingår i denna skyldighet.

Styrelsen är skyldig att teckna en försäkring mot ohyra för fastigheten och förr eller senare så kommer den obekämpade ohyran att spridas till dina grannar.
För dig personligen så kan det gå så långt att du mister lägenheten (rent tekniskt blir du utesluten).

Som sagt så har någon tidigare rekommenderat mig att utesluta kemikalier och bara använda ångmaskin så får man slut på alla krypen enligt den personen helt utan kemikalierna. Men vad tror du om jag använder båda kemikalierna och den bästa ångmaskinen i kombination?

Just vilken av ångmaskinerna skulle du rekommendera och varför? Om du utgår ifrån att priset inte är ett problem och att jag är redo att betala mycket för den som är bäst på alla sätt?

Nej, deras bajs får stanna i deras hem. Hur ska de veta att det är just från mig det spridit sig? Varför kan det inte vara tvärtom, att det spridit sig till mig från de då jag över en natt fått kryp i mitt hem?
Citera
2017-12-12, 18:21
Medlem
Citat:
Nej, deras bajs får stanna i deras hem. Hur ska de veta att det är just från mig det spridit sig? Varför kan det inte vara tvärtom, att det spridit sig till mig från de då jag över en natt fått kryp i mitt hem?

Du säger det ju själv, ohyran kanske kommer från någon annan vilket betyder att lyckas bli av med dem så är det bara tillfälligt.

Dessutom så måste du börja med att ta reda på vad det är för ohyra du har. Metoden för bekämpning är ju helt olika beroende på vad det är.

Ta lite bilder och lägg upp så kan du nog få lite hjälp.

Jag kan heller inte förstå varför du hellre lägger tusenlappar på att fixa själv med en metod som troligen inte funkar istället för att gå den rätta vägen och få jobbet professionellt utfört utan kostnad. Konflikträdd?
Citera
2017-12-12, 22:53
Medlem
Om du googlar och liknande så kallas det ångtvätt. En ångmaskin är antingen en leksak eller motorn i en ångbåt beroende på skala. Kan vara därför du inte hittade något på YouTube.
Citera
2017-12-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Du säger det ju själv, ohyran kanske kommer från någon annan vilket betyder att lyckas bli av med dem så är det bara tillfälligt.

Dessutom så måste du börja med att ta reda på vad det är för ohyra du har. Metoden för bekämpning är ju helt olika beroende på vad det är.

Ta lite bilder och lägg upp så kan du nog få lite hjälp.

Jag kan heller inte förstå varför du hellre lägger tusenlappar på att fixa själv med en metod som troligen inte funkar istället för att gå den rätta vägen och få jobbet professionellt utfört utan kostnad. Konflikträdd?

En video kan nog visa bättre vad det är för kryp, men jag vet inte hur man laddar upp video här på flashback.

En bråkig styrelse vill jag inte ha inblandad, att det ska vara så svårt för dessa bajsnödiga
styrelsepersoner att sitta på en styrelsestol utan att bli maktmissbrukande galningar. Det är personer som aldrig varit i maktpositioner och tar ut sina psykiska problem med koppling till makt genom en plats i styrelser. Det är maktgalna som hela tiden aktivt letar saker att vräka folk för och du vill att jag ska gå och bjuda dem på något som de kan hantera hur galet som helst då de tappat kontrollen över sin kärlek till makt.

Tidigare har folk här skrivit att det är jag själv som ska stå för ett företag som styrelsen väljer, nejnejnejnejnej. Jag fixar det själv tillfälligt gång på gäng än att blandar in dessa maktgalna i det. En gång hade jag glömt maten och det blev rökigt hemma, vem har inte varit med om det liksom? Vi är ju bara människor. Plötsligt stod några maktgalna pensionärer utanför min lägenhet och hade förslag om att jag måste anlita ett företag och sanera 15 lägenheter inklusive min egen. Någon måtta får det fan vara på det, jag skrek på dem och skrämde skiten ur de så de gav sig.

Nejnejnjenje, bajsnödig styrelse blandar jag inte in i det, pensionärer som har så mycket fri tid att de gärna aktivt letar problem för att ha något att göra om dagarna och du vill att jag ska själv bjuda dem på ett perfekt tillfälle.

Förslag som inte har med bajsnödiga styrelsepersoner däremot mottages tacksamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om du googlar och liknande så kallas det ångtvätt. En ångmaskin är antingen en leksak eller motorn i en ångbåt beroende på skala. Kan vara därför du inte hittade något på YouTube.
Citera
2017-12-12, 23:25
Medlem
F.Hansens avatar
Skaffe en sån bomb..
Citera
2017-12-13, 01:51
Medlem
Citat:
En video kan nog visa bättre vad det är för kryp, men jag vet inte hur man laddar upp video här på flashback.

En bråkig styrelse vill jag inte ha inblandad, att det ska vara så svårt för dessa bajsnödiga
styrelsepersoner att sitta på en styrelsestol utan att bli maktmissbrukande galningar. Det är personer som aldrig varit i maktpositioner och tar ut sina psykiska problem med koppling till makt genom en plats i styrelser. Det är maktgalna som hela tiden aktivt letar saker att vräka folk för och du vill att jag ska gå och bjuda dem på något som de kan hantera hur galet som helst då de tappat kontrollen över sin kärlek till makt.

Tidigare har folk här skrivit att det är jag själv som ska stå för ett företag som styrelsen väljer, nejnejnejnejnej. Jag fixar det själv tillfälligt gång på gäng än att blandar in dessa maktgalna i det. En gång hade jag glömt maten och det blev rökigt hemma, vem har inte varit med om det liksom? Vi är ju bara människor. Plötsligt stod några maktgalna pensionärer utanför min lägenhet och hade förslag om att jag måste anlita ett företag och sanera 15 lägenheter inklusive min egen. Någon måtta får det fan vara på det, jag skrek på dem och skrämde skiten ur de så de gav sig.

Nejnejnjenje, bajsnödig styrelse blandar jag inte in i det, pensionärer som har så mycket fri tid att de gärna aktivt letar problem för att ha något att göra om dagarna och du vill att jag ska själv bjuda dem på ett perfekt tillfälle.

Förslag som inte har med bajsnödiga styrelsepersoner däremot mottages tacksamt.

Preliminär diagnos; paranoia, eventuellt i kombination med delirium.

Risken att du får styrelsen på halsen är betydligt större om du förgiftar halva huset. Om du nu måste lösa detta själv, kontakta exempelvis Anticimex.

Som sagt, vet du inte vad det är du är drabbad av så kan du aldrig bli av med någon ohyra. Lägg upp bilder. Har du tur är det kanske vanliga mjölbaggar, då räcker det att städa ur skafferiet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in